DIY compressor

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Bedankt voor de linkjes! Kant-en-klare pomp is ook wel een mooi ding, maar zelf knutselen is dan toch leuker vind ik.. De colafles voldoet voorlopig even maar als ik een blussertje tegenkom ga ik eens een poging wagen 8)
RTFM!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Oude CO2 blusser kan je wel bij de dump vinden. Je kan bij de groothandel natuurlijk ook een Festo accumulator halen. (11bar) Maar die dingen zijn nog duurder dan wat ik net in de linkjes stuur.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je echt wilt knutselen gewoon zelf een reservoir in elkaar lassen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Wie doet dat nou... Dat is wel heel erg bike nerden...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gewoon zo'n commercieel ding kopen is goedkoper dan zelf van onderdelen in elkaar schroeven.
◼︎ Go round the outside.
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

cheeta schreef:Als je echt wilt knutselen gewoon zelf een reservoir in elkaar lassen...
knutsel ik eerst nog ff een lasapparaat in elkaar want die heb ik ook niet.. :bier:
RTFM!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nimbus schreef:...
Met een andere band:
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesd ... lator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Dat met die andere band, dat gaat nog beter met een (oud) reservewiel van een auto.
Hoe groter de band hoe beter, het gaat tenslotte niet zozeer om de druk, maar vooral om de hoeveelheid lucht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Imbus schreef:
cheeta schreef:Als je echt wilt knutselen gewoon zelf een reservoir in elkaar lassen...
knutsel ik eerst nog ff een lasapparaat in elkaar want die heb ik ook niet.. :bier:
Dat gaat vrij makkelijk met een zootje auto-accu's :winkie:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

hmmm waarom niet met een bakje zuur en wat koperen plaatjes de accu ook zelf maken dan...
En zo kunnen we nog wel even doorgaan denk ik :lol:
RTFM!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Was het resultaat van de garage eens op de kop zetten en wat prullaria uit China laten overkomen voor bruut ofwel iets subtieler. Enerzijds voor banden anderzijds om op plaatsen te kunnen schoonmaken waar je niet zonder complete demontage bijkomt op de momenten dat je geen compressor voorhanden hebt...
Afbeelding
ThaSingleTrackMastah schreef:Hoe groter de band hoe beter, het gaat tenslotte niet zozeer om de druk, maar vooral om de hoeveelheid lucht.
Is de "hoeveelheid lucht" - bij constante temperatuur - niet juist p*V...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Ik heb de DIY compressor alweer een tijdje in gebruik.
Inmiddels mijn banden tubeless gemaakt en weer een nieuwe set zomerbanden tubeless gemaakt.
Dit alles zonder problemen.
Oppompen tot 80 psi is meestal genoeg om hem in 1 keer te laten ploppen.
Wel even opletten dat de band goed ligt en niet teveel lucht verliest.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Vergeet ook gehoor bescherming niet, als z`n fles klapt..... :o

Ik werk gewoon met een goedkope compressor Klik deze is compact en staat gewoon op de hoek van de werkbank.
Met deze lukt het prima, een maatje groter zou misschien beter zijn.(hij maakt helaas wel genoeg herrie :roll: )

Ik draai wel altijd het binnenwerk uit het ventiel, dan heb je meer luchtdoorstroming.
En gebruik dan z`n dopje met een rubber ring.(linkse op de foto)
Gewoon tegen het buisje van het ventiel duwen. Ik plop dan eerst de band, lucht druk er weer af.
Dan de latex en het ventiel er in, en oppompen.

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik doe dan toch iets verkeerd denk ik. Heb mijn voorwiel tubeless gemaakt, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Met de vloerpomp oppompen lukte door de ventielkern te verwijderen, en de band, een tubeless easy rara 2.25, popte keurig in het velgbed. Maar bij het toevoegen van de vloeistof popte een kant er weer uit en met geen mogelijkheid kreeg ik die teruggepompt. Uiteindelijk naar een maatje met compressor gegaan. Daar ging het zonder problemen.

Vanavond met de achterband weer geprobeerd, en weer popte de band met verwijderde kern keurig in de velg. Maar zodra ik de pomp verwijder zodat ik de vloeistof kan toevoegen, gaat een kant weer los van de velg. Dat wordt nog wat als is vloeistof moet gaan bijvullen. Doe ik iets verkeerd of is dit nu echt zoiets wat niet zonder compressor gaat? Ik ben aan het kijken naar zoiets: http://www.airshotltd.com" onclick="window.open(this.href);return false;, aangezien ik een enorme compressor niet in m'n schuur kwijt wil en ik een diy-oplossing niet echt betrouwbaar vind. Ben ik hiermee geholpen? En hoe doen fatbikers dit?!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Met compressor scheelt het martelen..
Maar bij latex bijvullen zal de band wel blijven zitten ivm dat er al latex tussen hiel en velg zit en dit is best sticky
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja met die compressor was het zo gebeurd... Wel wat tricky om met een band met vloeibare latex erin, een autoritje te maken. Ben wel benieuwd of die Airshot wat is...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie