Aerodynamica en mountainbikes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
PaganiProductions

Wat inspiratie ik weet zeker dat hier dingen tussen die ook voor normale mountainbike zouden kunnen werken mits goed toegepast.
https://www.youtube.com/watch?v=WpAKB75c0xU
Nog wat baggy vs lycra in de windtunnelhttps://www.youtube.com/watch?v=4ReDmvjailA
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar waarom!? Ik hoef zelf geen race te winnen..
PaganiProductions

japie carbon schreef:Maar waarom!? Ik hoef zelf geen race te winnen..
Omdat het kan en harder gaan is altijd leuker dan langzamer gaan.
:-q
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Tja, dat zal je ook echt merken.... Je kan beter wat extra trainen. Dat werkt beter.
PaganiProductions

japie carbon schreef:Tja, dat zal je ook echt merken.... Je kan beter wat extra trainen. Dat werkt beter.
Waarom niet beide win win lijkt mij zo.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

PaganiProductions schreef:Nog wat baggy vs lycra in de windtunnelhttps://www.youtube.com/watch?v=4ReDmvjailA
Ja maar baggy's zijn cool, en dat is ook wat waard.
En met baggy's ga je langzamer = meer tijd om de chica's op de terrasjes langs het parcours te spotten.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

PaganiProductions schreef:Aerodynamica en mountainbikes
Pagani heeft voorspellende gaven trouwens, want een dag nadat je deze vraag stelde postte GMBN er een Filmpje! over! :o

(Of GMBN heeft dit topic gelezen en heeeel snel een filmpje gemaakt, dat kan natuurlijk ook :winkie: )
Laatst gewijzigd door asphaltdude op do 4 februari 2016, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
PaganiProductions

asphaltdude schreef:
PaganiProductions schreef:Aerodynamica en mountainbikes
Pagani heeft voorspellende gaven trouwens, want een dag nadat je deze vraag stelde postte GMBN hier een Filmpje! over! :o

(Of GMBN heeft dit topic gelezen en heeeel snel een filmpje gemaakt, dat kan natuurlijk ook)
Alles om harder te gaan is toch vet.
Do you feel the need for speed !!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

je wint 70 seconden op 20km... maar hoe snel fietsten de Spes boys?
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@asphaltdude: je bent me net voor. Ik zag het bericht net ook op twitter langskomen en moest aan dit topic denken.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

asphaltdude schreef:
PaganiProductions schreef:Nog wat baggy vs lycra in de windtunnelhttps://www.youtube.com/watch?v=4ReDmvjailA
Ja maar baggy's zijn cool, en dat is ook wat waard.
En met baggy's ga je langzamer = meer tijd om de chica's op de terrasjes langs het parcours te spotten.
Ik heb mezelf ooit eens wijsgemaakt dat die mij wel spotten in lycra. :winkie: :lol:
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Ik vul altijd mijn camelbak volledig. Met deze 3 kg extraheb ik bovenop de bult extra potentiële energie.

Bij het dalen wordt deze omgezet in snelheid. Effectiever dan de aerodynamica van mijn fiets.
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Het enige waar ik altijd aan moet denken:
Afbeelding

Maar het zal op een gegeven moment wel mee gaan tellen voor echte racers, en dan duikt er wat marketing bij op zodat het mainstream gaat worden, dat hoeft niet slecht te zijn. In sommige gevallen zelfs prima!
Maar laten we het redelijk functioneel houden en niet overdrijven zoals vroeger :-q
Afbeelding
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zo'n hele slechte vraag vind ik het niet hoor. Bij MTB speelt aerodynamica een minder grote rol omdat
-De snelheden in het algemeen veel lager zijn dan op de weg
-De rolweerstand veel hoger is dan op de weg
-En last but most, aerodynamische houdingen zelden meer controle over de bike geven. Op je bek gaan is ook slecht voor je rondetijden.
Bovendien is het vaak zo dat bij de hoogste snelheden de doodsverachting van de berijder meer de beperking is dan de aerodynamica. Maar toch speelt luchtweerstand nog best wel een rol. In het ietwat versimpelde circuit dat ik in mijn simulatie uit dit topicgebruik, gaat er ongeveer evenveel energie zitten in het overwinnen van luchtweerstand als in het klimmen.
Aerodynamica van de fiets verbeteren schiet je niet zoveel mee op, de meeste weerstand komt uit de berijder. Je zit gewoon zoveel hoger op een MTB. Ter vergelijking, als ik de positie onderin de beugels van mijn racefiets na wil bootsen op mijn MTB, dan zit ik met mijn handen op mijn vorkkroon.
Give me little bits of / more than I can take
PaganiProductions

Ik ben trouwens een abo van gmbn misschien zou idee om de lucht om te buigen van de rijder af zodat ook minder vrijving heeft door de lucht
Of bijvoorbeeld dat groot boven bottem bracket afdichten zodat je er misschien nog een drinkfles op kwijt kan en dat minder lucht vangt
Plaats reactie