info over wielen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
crulon
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 14 oktober 2015, 19:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29" / Giant ATX 840 26"

ik ben nog niet zo lang begonnen met mtb'en maar ben helemaal enthousiast. Van het ene weet ik al wel wat en het ander merk ik dat ik echt een beginneling ben, ondanks dat wil ik gewoon alles proberen (vooral qua onderhoud en techniek ook al gaat het wel eens mis).

nu ga ik dus een frame opbouwen en heb ik het idee dat het handig is om te beginnen met de wielen (frame heb ik al radon slide 130 10.0 2014) zodat ik de rest weer kan aanpassen op de wielen.

maar ik probeer dus wat in te lezen in waar ik op moet letten en wat op elkaar moet aansluiten qua wielen, maar ik kan nergens een topic vinden waarin wat meer de onderdelen / termen worden. weet 1 van jullie of dit bestaat? evt op een andere site? heb al beetje op de site van mantel gelezen, wat dingen over hand gespaakt en uiteraard op forum diverse topics.

Ik kom termen tegen als:
- wielen kraken
- centerlock
- 6 gaats
- xd adapter

en dan snap ik er weinig meer van. Wat ik weet of denk te weten (misschien wel helemaal verkeerd) waar ik op moet letten.
- kunnen ze mijn gewicht hebben 87kilo en beetje XC met kleine sprongetjes
- welke groep wil ik erop want daar moet het wiel geschikt voor zijn? (10 speed en maakt het merk dan nog uit?)
- steekas of QR en hoeveel mm, dit is volgens mij afhankelijk van mijn frame en fork (achter zal dan QR zijn en fork mogelijk met steekas).
- natrekken van de spaken? ik neem aan dat ze los gaan zitten en aangedraaid moeten worden?


Sorry voor de vele vragen, ik weet hoe irritant het is als een beginneling vragen stelt die al 10x voorbij zijn gekomen zonder zelf te zoeken. Maar ik durf te zeggen dat ik al aardig wat gezocht heb en ook al veel gevonden (technische vragen - sleuteltips wow wat een schat aan informatie).
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

- wielen kraken of afdrukken is een process dat gedaan wordt als ze gespaakt worden om ervoor te zorgen dat er niet bij de eerste paar ritten was residuele spanning vrij komt waardoor spaken losser gaan zitten. Wordt meestal alleen gedaan bij de betere handgespaakte wielen (Frieke, FAK, WheelTec, Zoran en ik vergeet er vast wel een paar). Goed gebouwde en gekraakte wielen hoeven in princiepe nooit nagetrokken te worden.
-Centerlock en 6gaats zijn de twee manieren om een remschijf aan je wielnaaf vast te maken. 6gaats wordt ook wel ISO genoemd. Centrelock is een beetje een favorietje van Shimano en verder niemand. 6gaats is iets wijder verbreid. Je krijgt wel 6gaats schijven op een centerlock naaf met een adapter, maar andersom niet
- steekas / QR is inderdaad afhankelijk van je frame en vork. De breedte zit bijna altijd vast aan de diameter as. Achter is het QR/135mm of 12mm steekas 142mm (ook wel 12x142). voor is het QR/100mm, 15mm/100mm, 20mm/110mm.
- Een XD adapter is nodig om een SRAM 11-speed group te kunnen monteren (XX1, X01, etc)
- Een Shimano 11 speed groep past op dezelfde body al alle andere groepen (behalve uiteraard XX1, X01 etc, die juist de XD adapter nodig hebben).
- Met 10 speed maakt het niks uit, alles past zonder adapter

- 87 kilo en XC kunnen alle degelijke wielen wel aan gok ik.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

In achterwielen is er ook nog de 142+ en tegenwoordig ook nog boost
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

142+ is alleen bij Specialized, verder niet.
Deze naven passen ook niet in elk frame ivm kettinglijn, en contact met frame.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
crulon
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 14 oktober 2015, 19:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29" / Giant ATX 840 26"

mda schreef:- wielen kraken of afdrukken is een process dat gedaan wordt als ze gespaakt worden om ervoor te zorgen dat er niet bij de eerste paar ritten was residuele spanning vrij komt waardoor spaken losser gaan zitten. Wordt meestal alleen gedaan bij de betere handgespaakte wielen (Frieke, FAK, WheelTec, Zoran en ik vergeet er vast wel een paar). Goed gebouwde en gekraakte wielen hoeven in princiepe nooit nagetrokken te worden.
-Centerlock en 6gaats zijn de twee manieren om een remschijf aan je wielnaaf vast te maken. 6gaats wordt ook wel ISO genoemd. Centrelock is een beetje een favorietje van Shimano en verder niemand. 6gaats is iets wijder verbreid. Je krijgt wel 6gaats schijven op een centerlock naaf met een adapter, maar andersom niet
- steekas / QR is inderdaad afhankelijk van je frame en vork. De breedte zit bijna altijd vast aan de diameter as. Achter is het QR/135mm of 12mm steekas 142mm (ook wel 12x142). voor is het QR/100mm, 15mm/100mm, 20mm/110mm.
- Een XD adapter is nodig om een SRAM 11-speed group te kunnen monteren (XX1, X01, etc)
- Een Shimano 11 speed groep past op dezelfde body al alle andere groepen (behalve uiteraard XX1, X01 etc, die juist de XD adapter nodig hebben).
- Met 10 speed maakt het niks uit, alles past zonder adapter

- 87 kilo en XC kunnen alle degelijke wielen wel aan gok ik.
Geweldig bedankt voor de info.
Samengevat:
qua wielen zou ik dus uitkomen op 6 gaats (als ik geen Shimano schijven neem), qua steekas / qr gewoon kijken naar m'n frame. Waarschijnlijk komt er gewoon een 10 speed op dus hoef ik geen rekening te houden met een adapter.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Voor de voorvork kun je de keus nog maken dus dan zou ik wel voor een steekas kiezen. Maakt het stijver.

Veel blijven lezen hier dan wordt het vanzelf duidelijker voor je.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie