verkopen via ebay, waarop letten? (praktijkervaringen)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals de topictitel al zegt, waar moet je als (first time) ebay-verkoper zoal rekening mee houden? In mijn geval zou het om een frame gaan waarvan ik verwacht dat er in de USA duidelijk betere prijzen voor betaald worden dan hier (in Europa). Ik zou me dus ook op die USA-markt richten.

De kosten voor het plaatsen zijn natuurlijk gewoon op ebay te vinden, maar ik ben vooral op zoek naar praktijktips: wat moet je wel, en vooral ook niet doen? Waar zitten de addertjes onder het gras? Ook mbt verzenden.
Maw: hoe haal je maximaal rendement en voorkom je risico's bij (internationale) verkoop via ebay.

Als koper heb ik beperkte ebay-ervaring, even uit mijn hoofd een frame vanuit Taiwan, een vork vanuit Duitsland, een vork vanuit de USA en een remset vanuit Taiwan (alles nieuw en via ebay-shops).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Als verkoper moet je eerst een aantal (ik meen 10) items op eBay NL verkocht hebben voordat je internationaal kan verkopen. En aangezien eBay in Nederland heel actief gebruikt wordt (....) is dat lastig (uit ervaring).

Let er sowieso op dat een frame of wielen naar de US versturen niet heel goedkoop is. Verstuur sowieso met track en trace, inclusief verzekering.

Last but not least: eBay kost 8,4% van de verkoopprijs inclusief verzendkosten. Daarbij komen ook nog de kosten van Paypal, ongeveer 3%.
StAlTiCa
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Van Europa naar de USA een frame versturen kost snel 200 euro dus die Yanks zullen niet zo snel happen schat ik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb als verkoper ongeveer 100 op een totaal van 378 positieve feedbacks op Ebay. Heb dus redelijk wat ervaring, ook internationaal met kopen/verkopen.

Je moet eerst weten hoeveel je exact kwijt bent aan verzendkosten richting Amerika. Daar kun je dan je kosten bij op rekenen en het bedrag wat je er minimaal voor hebben wil. Dat is dus je startpunt. Probleem is bij duurdere items die ook nog eens internationaal gekocht worden dat jij als verkoper geen positieve feedback hebt en dat schrikt potentiële kopers af. Daar tegenover staat dat je maar 1 gek moet hebben die toehapt en je missie is geslaagd.



Verder natuurlijk je frame goed fotograferen en de verkooppagina een mooi geheel geven. En natuurlijk alles via Paypal laten lopen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thanks, zal dan eerst eens kijken wat er voor verzendopties zijn en wat de bijbehorende kosten zijn.
Misschien is het hele idee wel onhaalbaar, we zullen zien...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb goede ervaringen en ook minder goede ervaringen met Ebay. Een 2de hands demper welke bij aankomst defect bleek te zijn (waarschijnlijk gebeurd met transport, demper was in bubbeltjes envelop verpakt). Na veel heen en weer mailen en met moeizame bijstand van Paypal uit eindelijk geld terug gehad minus retour verzendkosten.

Denk ook aan de Oosterburen, mijn AMP frame vond daar een nieuwe eigenaar. Terwijl ik het hier niet aan de straatstenen kwijt kon.

Zorg voor mooie foto's, een eerlijk verhaal over de staat van het frame. Verzendkosten zijn inderdaad belangrijk evenals wijze van verpakken.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ebay promoot betaling via PayPal, maar dat is best een dure betaalmethode (voor de verkoper), het is vergelijkbaar met de kosten van een creditcard (dik 3% provisie en vaak een ongunstige wisselkoers als je prijs in vreemde valuta is).
Verder loop je als verkoper altijd risico op een chargeback, d.w.z. de koper claimt na betaling (en verzending!) zijn aankoopbedrag terug via PayPal of de creditcard maatschappij, soms gebeurt dat doelbewust (fraude).

Voordeel van Ebay t.o.v. Marktplaats vind ik dat als een koper een bod doet, dat ie daaraan gebonden is (hij sluit een koopovereenkomst). Niet zoals bij Marktplaats lekker vrijblijvend bieden en vervolgens 'no show'.

Ebay.nl is nog niet echt heel populair. Een veiling is altijd een momentopname en het kan dus zijn dat er net op dat moment geen kopers zijn, behalve die ene sluwe vos die dan net wel €1 biedt :wink:
Bij dure objecten dus altijd een minimumbod meegeven!

Als je voor jezelf een minimumprijs in gedachten hebt en genoegen neemt met een scherpe prijs om er snel vanaf te willen zijn, kun je ook een vaste 'nu kopen' prijs opgeven.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Ik heb geen ervaring als verkoper, maar wel als koper en het indienen van claims via PayPal.
Vandaar deze tip.

Mocht je wel via eBay gaan verkopen, maak uit elke positie foto's van het verkochte object als je het inpakt en verzendklaar maakt.
Verpak en bescherm het goed. Beter te veel dan te weinig.
Stuur deze ook aan de koper, zodat je eventuele claims aan schade of via PayPal kunt weerleggen.
Bij kwetsbare items die ik wel eens op Marktplaats verkocht deed ik dit ook en het werkt. Dit ook om, zoals hierboven al aangegeven, fraude te voorkomen.
Je moet zoveel mogelijk uitsluiten.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

dit is een goede illustratie van wat no biker bedoelt:
http://singletrackworld.com/forum/topic ... bike-buyer" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is een andere populaire scam:
http://singletrackworld.com/forum/topic ... out-of-300" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vooralsnog zie ik er maar even vanaf. Teveel drempels en te weinig noodzaak op dit moment...
Maar bedankt voor de info iedereen!

@sik, die tweede manier lijkt me ook wel erg obvious?
Ik ben sowieso gezond (denk ik ;-)) achterdochtig aangelegd als het gaat om de combinatie internet & geld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie