mountaibike ombouwen tot e bike

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
boot
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 19:02
Mijn mountainbike: klein attitude

Jan Willem schreef:Is mijn bike inderdaad, crappy Phone pic. Is niet tot e-bike omgebouwd maar foto is ter illustratie van wat er met je middenmotor gaat gebeuren in zo'n situatie met boomstam.
Heb verder geen ervaring met ombouwen oid, sluit me eigenlijk volledig aan bij de laatste post van Hans maar heb het idee dat jij met je e-bike niet flink gaat lopen doen en een beetje de sportieve jongen uit gaat lopen hangen op een feestje :wink:
Vandaar dat ik 'gewoon' in normale bewoordingen reageer op je topic :lol: .
Hoeveel extra gewicht heb je in je achterwiel, waar praat je zo'n beetje over?
Geeft toch niks al gaat de boel achter een keer uitbreken, dat voel je wel aankomen en is prima onder controle te houden lijkt me?
Ik zou, hoe dan ook, willen dat je de MTB ook werkelijk in MTB situaties kan blijven gebruiken en dan is zo'n steen of boomstam meteen dodelijk voor je dure aanpassingen.
ik dacht dat dat gereedschapstasje onder je bovenbuis een accu was. hoop dat ik je niet beledigd heb :D .
er staan drie mountainbikes in de schuur. van oud naar nieuw: klein attitude, cube reaction en een rose granite chief.
de cube gaat waarschijnlijke nog wel binnen niet al te lange tijd de deur uit maar de klein weg doen, dat gaat niet gebeuren. Nu zit hij onder het stof en wordt hij niet gebruikt. Door hem om te bouwen tot een e bike wil ik hem een nieuw leven inblazen. wellicht nog een vaste vork erin.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is wel een accu maar dan voor dat stuurlampje. :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
gerco 301
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 12 juli 2010, 19:37
Mijn mountainbike: Specialized Turbo Levo FSR

Jurriaan schreef:
gerco 301 schreef:De middenmotor past op zo goed als elke fiets.
heb het originele tandwiel vervangen door een narrow/wide met behulp van de adapter die door hun zelf is geproduceerd.
werkt super!
en de bestaande crankarmen heb ik vervangen voor een setje van Middleburn, die waren niet bestand tegen het bikepark geweld.
ik heb er meerdere evenementen mee gereden, en geen enkele keer een rots geraakt in de afdaling.
het is niet dat ik weer dagelijks kan biken maar kan hiermee toch af en toe eens met de anderen mee, en ook een enduro uitrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.fietsunie.nl/webshop/ombouws ... -accu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fietsunie.nl/webshop/onderde ... pter-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar hangt de motor aan? Aan de trapas?
Het bestaande crankstel gaat eruit, en de as van demiddenmotor komt daarvoor in de plaats.
gerco 301
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 12 juli 2010, 19:37
Mijn mountainbike: Specialized Turbo Levo FSR

Jan Willem schreef:Lijkt mij een nogal heel ongelukkige plaats voor zo'n motor.
Dat ik het bovendien zo lelijk als de nacht vind, laten we maar even in het midden.
Over een boomstammetje hoppen is vanaf dat moment no go.
Mag aannemen dat je dat als zichzelf respecterend MTBer ook weleens doet, ook al gebruik je je bike om te commuten.
Gebeurt bij mij nog regelmatig dat ik daarbij het grote tandwiel van het crackstel, bedoeld of onbedoeld gebruik...
Afbeelding
In zo'n situatie is het dus meteen einde oefening voor je motortje.
Dan lijkt achterwielaandrijving mij wat meer crashbestendig.
Het lijkt een ongelukkige plek, maar ondanks dat heb ik nog nooit problemen gehad.
De mensen die mij kennen ( en mijn rijstijl ) weten wel dat de motor flink op zijn donder krijgt.
Hij heeft de Enduro D' Ambleve overleeft, en ik stap nergens af.
En pas geleden in Finale Ligure heeft hij ook heel wat rotsen te verwerken gekregen, heel af en toe raak je wel eens iets, maar de behuizing is van staal dus die overleeft het echt wel.
En hoppen over een boomstam is ook geen probleem, je moet gewoon hoog genoeg hoppen :winkie:
Het nadeel met achterwielaandrijving is dat het zwaartepunt achterin in ligt, Dat lijkt me totaal ongeschikt om mee te mountainbiken, maar voor de weg zou dat prima zijn.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Jan Willem schreef:
gerco 301 schreef:want op de openbare weg mag je er niet mee rijden. :lol:
Heel vreemd. Waarom niet?
Als dat ding 70 kan, is het een motor. Die moet aan bepaalde eisen voldoen, waar een fiets (ook een e-bike) over het algemeen niet aan kan voldoen. Bovendien, al zou hij een typegoedkeuring krijgen, dan moet je er een A-rijbewijs voor hebben (wellicht volstaat een A1 rijbewijs, maar toch) en een voor een motor goedgekeurde helm dragen. Ik denk dat je dan wel klaar bent met de marktpotentie...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je die Klein vooral op de weg en evt. eens wat eenvoudig mtb-werk gaat gebruiken zou ik voor een achterwielmotor gaan. Is serieuze mtb-inzet het doel zou ik altijd voor een middenmotor kiezen, maar dan eerder voor een als zodanig ontworpen fiets dan voor een achteraf-inbouw zoals bij Gerco's Liteville. Het frame is dan (mag je hopen ;-)) op de specifieke belastingen door de motor ontworpen, en de boel zit beter beschermd (even los van de optische kanten, dat blijft toch persoonlijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gerco 301
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 12 juli 2010, 19:37
Mijn mountainbike: Specialized Turbo Levo FSR

kermit schreef:Als je die Klein vooral op de weg en evt. eens wat eenvoudig mtb-werk gaat gebruiken zou ik voor een achterwielmotor gaan. Is serieuze mtb-inzet het doel zou ik altijd voor een middenmotor kiezen, maar dan eerder voor een als zodanig ontworpen fiets dan voor een achteraf-inbouw zoals bij Gerco's Liteville. Het frame is dan (mag je hopen ;-)) op de specifieke belastingen door de motor ontworpen, en de boel zit beter beschermd (even los van de optische kanten, dat blijft toch persoonlijk).
Een kant en klare E-mountainbike was ook optisch mooier, maar die zijn niet vaak niet afgemonteerd zoal ik zou willen, en helaas maakt Liteville geen E-bikes, en ook al zou dat zo zijn dan is hij niet te betalen :winkie:
Daarom deze opbouw.
thijsbloemendal
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 1 augustus 2011, 19:05
Mijn mountainbike: E-Enduro
Contacteer:

Het voordeel van een MTB ombouwen is zoals Gerco al zegt. Je kunt je eigen fiets houden waardoor je geld uit spaart! En de meeste mensen hier hebben hun fiets bijna altijd naar eigen hand gezet. Dat kun je met een kant en klare elektrische MTB bijna niet bereiken. Daarmee ben je ook een stuk goedkoper uit met het vervangen van de accu als deze af is. kijk maar eens wat een Bosch accu los kost ;)
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Middenmotor heeft het probleem dat het kettingen, cassettes en derailleurs opvreet, die gaan er een stuk sneller doorheen. Als je hem voor woon-werk verkeer gaat gebruiken en eventueel een keertje bos in oid dan gewoon hubmotor nemen. Zou even kijken bij goldenmotor uit canada, staan ook op ebay enige nadeel van hun is dat hun PAS systeem alleen via software loopt. 250W regel is trouwen absolute onzinnigheid. Wat de fabrikant 250w noemt is constant, maar elke 250w motor kan makkelijk meer leveren, hangt veel meer van de controller en accu af
Plaats reactie