Secure Lock

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
SecureLock
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 november 2015, 15:56

Beste mountainbikers,

Wij zijn 4 studenten van Hogeschool Saxion te Deventer en wij volgen de studie Commerciële Economie.
Voor een project moeten wij een nieuw product ontwikkelen. Wij kwamen met het bedenken van een nieuw product bij 'Secure Lock', een geïntegreerd MTB-slot.

Productomschrijving
Het Secure Lock hebben we bedacht voor een veiligere fietsomgeving. Wij hebben ervoor gekozen om ons slot te positioneren in het mountainbike segment.
Doordat de huidige mountainbikes geen slot bevatten, en ze dus nooit op slot kunnen staan bij een eventuele koffie pauze. Het slot dat wij introduceren biedt alle mogelijkheden voor een veilig kopje koffie tijdens het fietsen. Door het Secure Lock ondervindt u geen ongemak meer van een hangslot of een onveilige situatie van uw fiets.

Secure Lock biedt uw het voordeel dat u altijd en overal uw fiets op slot kan zetten. Doordat het slot in het frame is ingebouwd, ondervindt u geen hinder van het meenemen van het slot. Zo heeft u altijd het slot bij u en kunt u het nooit vergeten.

Secure Lock ziet er als volgt uit: Het is een ingebouwd slot wat je vanaf de buitenkant niet kunt zien. Een staalkabel die uit de loze ruimte van het frame komt. Deze kabel kan bevestigt worden om een hek of een boom. Daarna keert deze kabel terug richting de achterkant van de fiets, waarna men het uiteinde van de kabel bevestigd in de achterkant van het frame. De kabel kan men na gebruik terug in het frame schuiven.

Graag horen wij uw mening over dit idee en eventuele aanvullingen/verbeteringen.

Met vriendelijke groet,
Secure Lock
Laatst gewijzigd door SecureLock op do 26 november 2015, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Jullie geven op deze manier wel wat weinig informatie weg. Is het een cijferslot of bedien je het slot met een sleutel? Hoe dik is de kabel? Hoe zwaar is het slot...mountainbikers willen over het algemeen niet teveel ballast meeslepen (op de fiets dan :wink: ). Is het 100% rammelvrij? Hoe zit het met de garantie van een frame ofwel moet je je frame aanpassen om dit slot te herbergen? Etc. etc. Dan nog heeft bijna elke mtb-er een rugzak mee en zijn er al voldoende lichte en kleine sloten op de markt juist om je fiets even snel aan te lijnen bij een sanitaire danwel koffiestop. Zelf heb ik altijd zo'n klein kabelslot mee. Weegt bijna niets, rammelt niet enz. Enige nadeel is dat zo'n slot niet echt betrouwbaar is. Met grof geweld danwel een kniptang / schaar ligt ie zo open. Maar voor de gelegenheidsdief die niets op zak heeft een prima alternatief vind ik.
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op do 26 november 2015, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

KleinPalomino schreef: Is het 100% rammelvrij?
Met een staalkabel in het frame gaat dat niet lukken.
SecureLock
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 november 2015, 15:56

Het is een RVS staalkabel van 8mm dik, 2mm coating. Het exacte gewicht kunnen we nu nog niet bepalen maar we willen het zo licht mogelijk houden, waarbij wij zeker onder de 1,5 kilo willen blijven.
Aan de voorkant kunt u een kabel uit de onderste buis van het frame trekken, daarna om een voorwerp wikkelen en aan de achterkant kunt u de kabel in het penslot steken. Deze kunt u op slot doen door middel van een sleutel. Wij willen met ons idee ervoor zorgen dat de mtb-er juist niet zo'n los kabelslot hoeft mee te nemen. En dus zonder rugzak op weg te kunnen gaan om te mountainbiken. Wij willen het slot direct bij de productie van de fiets in het frame laten maken. Oftewel het is een slot voor de nieuwe mountainbike fietsen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dice Oldskool schreef:
KleinPalomino schreef: Is het 100% rammelvrij?
Met een staalkabel in het frame gaat dat niet lukken.
SecureLock schreef:Een straalkabel die uit de loze ruimte van het frame komt.
Daarom gebruiken ze ook een straalkabel en geen staalkabel. :lol: :lol:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zonder jullie plan meteen af te branden kan ik jullie wel meegeven dat 1,5 kilo op een mountainbike die voor sportieve doeleinden wordt gebruikt een dikke NO-GO is (tenzij een e-bike? Die wegen toch al 20 kilo). Daarnaast wil je in het productieproces meedraaien. Ik zou je pijlen daarom richten op fabrikanten, niet op eindgebruikers. Maar ook daar zie ik al beren op de weg. Alleen al op de shippingcosts die allemaal met 1,5 kilo per fiets verhoogd moeten worden.

Laat ik even ophouden en kijken wat de mede-bikers op dit forum van dit plan houden.
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op do 26 november 2015, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

SecureLock schreef:maar we willen het zo licht mogelijk houden, waarbij wij zeker onder de 1,5 kilo willen blijven.
Dat is een behoorlijke toevoeging aan het gewicht.
Van ca. 10%, vele fietsen wegen tussen de 10 a 15kg.
Zou voor mij al een reden zijn het niet te doen.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Waarbij nog 1 vraag: zit er onder jullie een mountainbiker?
SecureLock
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 november 2015, 15:56

Wij richten ons vooral op de recreatieve mountainbikers die iets meer gewicht willen inruilen voor meer veiligheid, zeker niet op de wedstrijdfietsen. Daarnaast laten wij het in Nederland maken dus zijn de shipping kosten niet voor ons van toepassing.

Er zitten onder ons geen wedstrijdrijders, wel hobbyisten.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

1 lengtemeter 8 mm RVS staalkabel weegt al zo'n 2,6 kg zonder coating dus veel meer dan 50 cm lang kan de kabel niet zijn.

Ik denk dat het kansloos is.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben ook een recreatieve mtb-er en mijn bikes zitten in het lagere segment wat betekent dat ze sowieso al wat zwaarder zijn dan de high end bikes. Ik persoonlijk zit dan niet te wachten op nog eens 1 tot 1,5 kilo extra gewicht door een slot. Ik denk dat de meeste recreatieve bikers er ook zo over denken.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Wat ik denk is dat jullie je beter op stadsfietsenmarkt op kunnen richten, daar maakt gewicht een stuk minder uit. Ook gebruik je daar je slot veel vaker.

Pauze houden is wel heel uitzonderlijk voor mij, eet en drink meestal gewoon op de fiets. Mocht het er al van komen sleep ik hem gewoon mee naar het tafeltje.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Als extra diefstalpreventie heb ik zo'n constructie ooit ook op een "normale" fiets (Batavus?) gezien.
Maar algemeen is het systeem dus niet geworden, doordat het niet is doorgezet op andere fietsen en merken.
Op mijn fiets hoef ik het ook niet, omdat ik het niet zinvol acht en als overbodige ballast zie.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

SecureLock schreef: Aan de voorkant kunt u een kabel uit de onderste buis van het frame trekken, daarna om een voorwerp wikkelen en aan de achterkant kunt u de kabel in het penslot steken. [.....]Wij willen het slot direct bij de productie van de fiets in het frame laten maken. Oftewel het is een slot voor de nieuwe mountainbike fietsen.
Lijkt me niet dat je de markt 'recreatieve mountainbikers' te interesseren krijgt voor jullie plan. Leuk voor gamma-fietsen, maar voor fietsen in het bos heb ik geen slot nodig.
Die keer dat ik tussendoor een terrasje pak tijdens het fietsen is op langere tochten, en dan neem ik sowieso wel een tas (zadeltas/rugzak) mee. Een compact slot past daar dan prima in.

Hebben jullie in je ontwerp ook meegenomen dat een slot voor verzekering aan keurmerken moet voldoen?
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

Ik gebruik mijn fietsen ook om even te shoppen etc. dan neem ik echter een gehard stalen kettingslot mee met 10 mm dikke schakels, omdat een kabelslot super gemakkelijk door te knippen is.
Plaats reactie