dikkere banden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Ik zie elke x voorbij komen de 27,5+ dat zijn dikkere banden, dit lijktmij helemaal niet lekker rijden, is het nou zo dat hoe dikker jezelf bent hoe dikker de banden moeten zijn om het gewicht goed te verdelen?

Afbeelding
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bij gelijke druk, gelijk profiel en diameter is de rolweerstand van een dikkere band lichter dan dat van zijn smallere broertje.
Heb ik me laten vertellen.
Maar als ik dat >4" rubber zie, heb ik daar best wel heel sterke twijfels over.
Gevoelsmatig zal er vast wel ergens een omslagpunt liggen, misschien bij 3" ergens?

Ik zie dat '+' rubber vooral als funrubber :roll: waarmee je vooral puur voor de lol rondrijd, al zijn er natuurlijk ook daar weer volop situaties denkbaar waar jij met 2,35" moet gaan lopen en die bike met '+' maatje rubber fietsend verder kan.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op asfalt wordt je inderdaad niet perse heel blij van dikker rubber, maar in het terrein merk ik geen verschil in rolweerstand bij mijn 3" Surly Knards. En als het een beetje losser wordt (zand enzo) dan laat je elke mtb met 2" banden ver achter je.
Maar verder is het ook enorm veel fun inderdaad. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Op asfalt ligt je snelheid inderdaad een stuk lager maar in zand of op zanderige ruiterpaden rij je moeiteloos elke 29" voorbij.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dennis1987 schreef:Op asfalt ligt je snelheid inderdaad een stuk lager maar in zand of op zanderige ruiterpaden rij je moeiteloos elke 29" voorbij.
...afhankelijk van je conditie en verschillen in gemiddelde snelheid met degene die je voorbij wil gaan uiteraard. :wink:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jan Willem schreef:Gevoelsmatig zal er vast wel ergens een omslagpunt liggen, misschien bij 3" ergens?
Klopt, de ideale bandenbreedte is 3" :lol: :wink:

Maar inderdaad meer fun, terwijl je (ik tenminste) niet aan snelheid inboet. Met 29+ afgelopen editie van de Gulberg24 niet langzamer gereden dan voorgaande jaren met een Santa Cruz Highball en Niner Jet9.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dennis1987 schreef:Op asfalt ligt je snelheid inderdaad een stuk lager maar in zand of op zanderige ruiterpaden rij je moeiteloos elke 29" voorbij.

Nou ......... wel eens een strandrace gereden op je Fatbike? De echt snelle jongens rijden "gewoon" 29"..... het rijden door los zand heeft ook veel met techniek te maken. Ik heb meerdere keren op hele mulle stukken fatbikers ingehaald die moesten lopen waar ik op een (29x2.4) 29er gewoon kon blijven rijden.
Wordt het echt extreem mul dan heb je op een fatbike voordeel maar het gaat dan echt niet "vanzelf"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

daarom zie je ze hier niet, je hebt hier geen strand of mul zand, alleen maar rotsen en stenen, leuk fietsie voor erbij dus als ik in Nederland ben
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

floris Zwitserland schreef:daarom zie je ze hier niet, je hebt hier geen strand of mul zand, alleen maar rotsen en stenen, leuk fietsie voor erbij dus als ik in Nederland ben
Mwah, dat is ook weer kort door de bocht :wink:

https://vimeo.com/138921859" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een fatbike is een keuze, is de conclusie;)?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Jan Willem schreef: Gevoelsmatig zal er vast wel ergens een omslagpunt liggen, misschien bij 3" ergens?
In de vorige uitgave van de Mountainbike hebben ze de zin en onzin van plusbanden getest. Uitkomst is dat 3.0 in (even uit mijn hoofd - bijna?) in alle gevallen niets toevoegt t.o.v. een 2.8 band. En volgens mij heb ik dat ook al eens gelezen als zijnde de mening van Syntace-eigenaar Klieber. 2.8 dus zou je zeggen op basis daarvan.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

KleinPalomino schreef:
Jan Willem schreef: Gevoelsmatig zal er vast wel ergens een omslagpunt liggen, misschien bij 3" ergens?
In de vorige uitgave van de Mountainbike hebben ze de zin en onzin van plusbanden getest. Uitkomst is dat 3.0 in (even uit mijn hoofd - bijna?) in alle gevallen niets toevoegt t.o.v. een 2.8 band. En volgens mij heb ik dat ook al eens gelezen als zijnde de mening van Syntace-eigenaar Klieber. 2.8 dus zou je zeggen op basis daarvan.

Die maten zijn per fabrikant anders, net als het volume per band. Verder heb je nog de casing en de noppen .... dus om nu te zeggen dat 3.0 niets toevoegt aan 2.8 lijkt me een beetje zinloos.

WTB trailblazer 2.8 is hooguit 2.5 als je na meet
Schwalbe 3.0 is 2.8 tc etc etc

...... en dat is bij 29er banden niet veel anders.

Conclusie, gewoon af en toe wat anders proberen en rijden wat voor jou prettig voelt :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Alleen dat woord FATEBIKE al, dan denk je op een verjaardag toch meteen aan een fiets voor vetzakken
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik vind het wel heel gave bikes, leuk voor er bij. Gewoon om op te vallen :o
Af en toe merk je dat een enkele fatty owner ons ervan probeert te overtuigen dat je toch écht een fatty nodig hebt om track X te kunnen rijden.
Dan draaf je een beetje door imho maar dat het dikke fun op zo'n bak is, geloof ik meteen.

Maar goed, ot; ben nu eigenlijk wel benieuwd naar dat mogelijke omslagpunt van die rolweerstand.
Zal dit eens als vraag posten in ons 'vragen over de fysica van de fiets' topic.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

yo-eddy schreef:Conclusie, gewoon af en toe wat anders proberen en rijden wat voor jou prettig voelt :-q
Helemaal mee eens. Rij eigenschappen zijn ook afhankelijk van soepelheid band/noppenprofiel/lengte noppen etc. Ook de velgbreedte is van invloed.

Een Knard is op mijn Hugo's 8,1cm breed (3,2") en de Chupacabra 7,9cm (3.1")
floris Zwitserland schreef:Alleen dat woord FATEBIKE al, dan denk je op een verjaardag toch meteen aan een fiets voor vetzakken
Is ook zo, je moet je bandenbreedte aanpassen aan je buikomvang :lol: :wink:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie