Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 7 oktober 2015, 20:02 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
De titel zegt het al, wat is nu daadwerkelijk het verschil?

de ene lbs noemt het cyclocrosser, en de andere weer gravelracer.

Is het niet beide hetzelfde?

gr

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 7 oktober 2015, 20:10 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Mijn mountainbike: Sla Aap
Een cyclocrosser is bedoeld voor korte wedstrijden en zou dus dus een snelle, wendbare gooi- en smijtfiets moeten zijn. Een gravelracer is juist bedoeld voor langere afstanden en zal dus wat comfortabeler zijn, heeft ruimte voor nog wat bredere banden, nokjes voor meerdere bidons en soms ook voor dragers etc.

Natuurlijk zijn er overeenkomsten en zijn er ook al jaren CX fietsen op de markt die je ook als gravelracer zou kunnen betitelen. Er zijn ook meerdere benamingen voor, 'monstercross' was een tijdje in zwang op MBTR bijvoorbeeld.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: wo 7 oktober 2015, 21:55 
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 8900 Reesert: 2.5
Een cyclocrosser is een elitepaardje: licht, zo dun als mogelijke bandjes, fijntjes. Een gravelracer is een flink stuk groffer, let minder op de grammen (zonder perse overgezwicht na te streven) en houdt van bredere banden. Ik zou bijna willen zeggen dat een gravelracer erg lijkt op de eerste serieuze wedstrijd-cross country fietsen (maar dan met krom stuur), terwijl een cyclocrosser vooral veel weg heeft van een racefiets met pukkels op de banden.

En dat Kona en dergelijke al een paar jaar eigenwijze afwijkingen op het standaard cyclocrossgamma maakt die in feite ook voorlopers zijn geweest van de gravelracers, spreekt vooral voor hun vooruitziende blik.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: wo 7 oktober 2015, 22:07 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
maar dan hebben niet veel merken "echte"gravelracers? als ik bij bij cube specialized en canyon kijk dan ziet het er allemaal uit als cyclocrossers. of zie ik wat over het hoofd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 8 oktober 2015, 06:32 
All rounder
All rounder
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=76446

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... lit=gravel

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 8 oktober 2015, 12:12 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten
nick299 schreef:
maar dan hebben niet veel merken "echte"gravelracers? als ik bij bij cube specialized en canyon kijk dan ziet het er allemaal uit als cyclocrossers. of zie ik wat over het hoofd.

Dat zie je (imho) bijna goed.

Deze merken lopen ook nooit voor in ontwikkelingen, ze volgen. 29ers gingen ze pas in het assortiment opnemen toen ze zagen hoe populair het werd. Ik moest 6 jaar geleden (inderdaad, toen was 29" nog vrijwel onbekend) uitwijken naar Niner fully's, omdat geen enkel "groot" merk dit wilde voeren. Niner was toen ook nauwelijks in Europa te verkrijgen (mondjesmaat via Singlespeedcentral en Knoops). Nu wordt je er mee dood gegooid (figuurlijk dan....).

Nu zie je het weer gebeuren met 29+ en 27,5+. Daar zijn de niche merken (o.a. Surly, Genesis) de voortrekkers geweest, en nu gaat de rest ook "los".

Gravelracers blijft vooralsnog redelijk niche. Hoewel, omdat de grote merken ook snelle reisfietsen maken die hier tegenaan "schuren", lijken ze dit sneller op te pakken. Dit omdat deze fietsen (zoals de Specialized Awol) ook hiervoor ingezet kunnen worden. Het is een beetje een "schemergebied".

Ik gebruik hem voor woon-werk: heen over asfalt en terug door het bos (na het terugbrengen van de bandenspanning van 4bar naar 2bar).

Ciao
Jan

Ciao
Jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 8 oktober 2015, 14:21 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc
Specialized heeft volgens mij twee soorten 'gravelracers':
Diverge: de robuustere versie van de Roubaix racefiets.
Awol: een gravelracer met stalen frame, te verkrijgen als 'naked' alsook reisfiets (bagagedragers, verlichting)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 8 oktober 2015, 20:09 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
skyalloy schreef:
Specialized heeft volgens mij twee soorten 'gravelracers':
Diverge: de robuustere versie van de Roubaix racefiets.
Awol: een gravelracer met stalen frame, te verkrijgen als 'naked' alsook reisfiets (bagagedragers, verlichting)

Oke, en wat is het verschil dan weer tussen de crux en de Diverge? is de Diverge wat meer voor recreatief gebruik?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 8 oktober 2015, 23:30 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is een obsessie
De crux is een die hard crosser.

De Diverge heeft de geometrie van de Secteur Disc van vorig jaar. Een sportieve fiets voor op de weg was dat.
Mooi verhaal er omheen en specialized aan de gravelracer.

Profiel  

Antwoord op onderwerp