Offroad racebaan of niet

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik lees in de vele topics over diverse routes nog al eens dat het er slecht bij ligt en dat er bomen over de route liggen.. of dat de plassen 5cm diep zijn en de voetjes nat worden.

Maar mensen is dat nou niet de charme van het offroad rijden? De diverse technieken toepassen om toch over dat boompje te komen. Of even een hop over dat plasje om toch de modder niet van je bril te hoeven vegen.
Even je achterwiel bijzetten om toch dat strookje wortels over te komen, en niet weg te glijden.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe jullie hier nou over denken.

Speak up zou ik zeggen
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

niels.o schreef:Ik lees in de vele topics over diverse routes nog al eens dat het er slecht bij ligt en dat er bomen over de route liggen.. of dat de plassen 5cm diep zijn en de voetjes nat worden.
ha, vandaag nog zo'n tocht gereden, hele stukken alleen maar blub. Dat heeft niets meer met techniek te maken, dat is alleen maar overleven.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Dat zijn dan ook weer extremen luc :-q
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

50km stuiteren over boomwortels wordt ik niet blij van. Maar plasje, dropje, mul zand, boomstammetje, jumpje, geul weet ik wat op zn tijd vindt ik wel juist leuk.
Net wat je zegt, ff een hop met je voorwiel bij een plas enzo.
Een vlakke racebaan kan je geen mtb track noemen vindt ik.
One life, ride it!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik houd van een technische uitdaging, boomwortels, off chamber bocht, een dropje hier en daar en een boomstammetje nemen.
Maar aan de andere kant vind ik een slecht onderhouden route jammer en niet leuk om te rijden.
Van de ene kant niet leuk voor mijn fiets, extra kosten aan onderhoud, en aan de andere kant niet leuk voor de route als er zoveel water op blijft staan.
Veel waaronder ik zelf gaan om de plassen heen rijden en zo verleg je de route met alle gevolgen van dien, afkortingen, flow is weg, schade aan boomwortels en de plassen worden dan ook alleen maar groter.
In het Rijk van Nijmegen liggen genoeg uitdagingen voor mij, zo ook in mijn directe omgeving, maar het liefst als het droog is.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Komt denk omdat het mountainbiken hier in Nederland veelal uit afgesloten rondjes bestaat.

Na verloop van tijd gaat men de rondjes meten en wordt Strava erbij gehaald.

Ik denk dat dit echt iets Nederlands is.
In landen met uitgebreide netwerken offroadpaden zal men niks geven om de tijd/snelheid maar meer om het mountainbiken zelf en de technieken die daarbij komen.

Denk dat het hier een beetje te gemaakt is.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Hahaha, lees dit, op slot gegooide, topic maar eens door! Neem aub in acht dat dit, door mij begonnen, topic al jaren oud is, en dat ik inmiddels (bijna) niet meer in NL fiets omdat er gewoon geen 'mountains' zijn om deze sport echt te kunnen beoefenen.
Rondfietsen op een plastic kermisfiets (29er), zoveel mogelijk plassen, drek, boompjes en wortels ontwijkend is GEEN mountainbiken! Dat is krampachtig proberen overeind te blijven totdat eind maart de vogeltjes weer beginnen te fluiten en je weer op je plastic racefietsje durft te fietsen en de rest van je mede weggebruikers weer tot ongekend hoge irritaties weet te brengen.
Het, hieronder gelinkte topic was de aanzet tot mijn huidige mening. Die mening die nu waarschijnlijk nog cynischer is geworden dan als die toen al was. Ik krijg tegenwoordig al moordneigingen als ik een volkomen (lichamelijk) gezond mens op een door elektriciteit aangedreven gehandicaptenhulpmiddel zie rondfietsen en die daar dan ook nog eens trots op verjaardagen over durft te vertellen hoe gezond hij/zij wel niet bezig is.

Man up, watjes!

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =1&t=74581" onclick="window.open(this.href);return false;
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Waar ik me wel eens aan erger is dat als er een moeilijkheidje onstaat -die best wel te doen is maar iets meer moeite kost- er al snel weer een sub-route onstaat :o . Heel soms stap ik dan af en ga ik de nieuw ontstane route versperren met takken. :evil: Het zullen niet allemaal strava-rijders zijn maar ik verdenk ze wel op zo,n moment.
"This species has amused itself to death"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gebbetje schreef:Hahaha, lees dit, op slot gegooide, topic maar eens door! Neem aub in acht dat dit, door mij begonnen, topic al jaren oud is, en dat ik inmiddels (bijna) niet meer in NL fiets omdat er gewoon geen 'mountains' zijn om deze sport echt te kunnen beoefenen.
Rondfietsen op een plastic kermisfiets (29er), zoveel mogelijk plassen, drek, boompjes en wortels ontwijkend is GEEN mountainbiken! Dat is krampachtig proberen overeind te blijven totdat eind maart de vogeltjes weer beginnen te fluiten en je weer op je plastic racefietsje durft te fietsen en de rest van je mede weggebruikers weer tot ongekend hoge irritaties weet te brengen.
Het, hieronder gelinkte topic was de aanzet tot mijn huidige mening. Die mening die nu waarschijnlijk nog cynischer is geworden dan als die toen al was. Ik krijg tegenwoordig al moordneigingen als ik een volkomen (lichamelijk) gezond mens op een door elektriciteit aangedreven gehandicaptenhulpmiddel zie rondfietsen en die daar dan ook nog eens trots op verjaardagen over durft te vertellen hoe gezond hij/zij wel niet bezig is.

Man up, watjes!

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =1&t=74581" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie topic. De rede waarom ik nu in Wallonië ben gaan wonen. Veel te druk in NLD. Overal hetzelfde. Snelweg, supermarkt, woonboulevard of in het bos en het grappigste is vooral dat ze ook allemaal op dezelfde tijd op hetzelfde idee komen. (Strand is het mooiste als het stormt, bos is geweldig als het regent en de meubelboulevard als het 30c is!) Of zie ik dit verkeerd??
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Gelukkig regent het de laatste tijd nogal dus flinke bagger paden in het bos :lol:
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Johangr schreef:Gelukkig regent het de laatste tijd nogal dus flinke bagger paden in het bos :lol:
Precies. En op routes waar het anders zo druk is, is met dit weer niemand te bekennen want tja er ligt een plas of 10 of een strookje bagger van 1.5m.

Die 2.25 nobby nic wil daar echt wel Door hoor alleen de "man" boven de wielen durft dat blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is dit nou een verkapt "kijk mij eens een echte MTB bikkel zijn, itt al die sneue boswielrenners" klaagtopic? Of is er een goede reden om wederom zo'n soort topic te openen? Volgens mij lopen er al meerdere, die geen van allen ook daadwerkelijk iets toevoegen.....
Gebbetje had in zijn gelinkte topic in ieder geval nog de insteek 'om aan de mensen die niet aan xc gewend zijn zoals het hoort te zijn te laten weten dat het ook anders kan'.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

suravida schreef:Is dit nou een verkapt "kijk mij eens een echte MTB bikkel zijn, itt al die sneue boswielrenners" klaagtopic? Of is er een goede reden om wederom zo'n soort topic te openen? Volgens mij lopen er al meerdere, die geen van allen ook daadwerkelijk iets toevoegen.....
Gebbetje had in zijn gelinkte topic in ieder geval nog de insteek 'om aan de mensen die niet aan xc gewend zijn zoals het hoort te zijn te laten weten dat het ook anders kan'.
Nee helemaal niet juist. Ik ben nieuwsgierig naar de meningen van iedereen dus ook jouw mening.

Ik hoef niemand te laten weten hoe het kan ik frustreerde mij enorm over de mensen die al lopen te klagen over mul zand of een uitgesleten heuvel. De mtber in Nederland is teveel verwend met de aangestampte en gewalste routes. Begrijp me niet verkeerd ik rijd ook met strava zo hard mogelijk maar juist dat mulle zand en die wortels en dergelijke zijn de uitdaging. Want immers als je hard wil rijden kun je beter een racer kopen
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Bij die tocht die ik gister reed op 3-4 plaatsen gezien dat men bomen die over de route lagen heeft doorgezaagd. Dat bij mtb-en enige techniek komt kijken staat buiten elke discussie, maar over de andere kant wil zo`n organisatie ook een veilig parcours bieden. En de buuf van 3 huizen verderop die voor het eerst een tocht rijd moet ook nog een beetje leuk mee kunnen fietsen. zo zie je maar allemaal dilemma`s.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Misschien bij de routes af en toe een 'chickenway' inbouwen, langs de dikke omgevallen boom, afdaling met drop (liefst 1 meter oid) en wat plekjes waar gesprongen kan worden? Chickenway is niet verkeerd bedoeld, zo heet dat in het bikepark en daar maak ik er dankbaar gebruik van, ik ben ook maar een amateur :wink:
Dan is de route voor iedereen leuk. Iedereen heeft het niveau moeten opbouwen en komt uit bij een mtb-stijl die bij hem/haar past.
Zelf probeer ik steeds verder vooruit te komen (op technisch vlak). Dus het snelle XC werk gaat een beetje langs mij heen.
Natuurlijk heeft snel door een bos racen of over een landweg veel met mountainbiken te maken, het is gewoon niet mijn ding, het daagt mij niet genoeg uit. Jaaaren terug eens meegedaan met een wedstrijd, dat was letterlijk 6x een bocht om en de rest rechtdoor. Snel afgeleerd!

Natuurlijk verbaas ik me wel eens over mensen die dingen anders doen dan ikzelf, maakt niet uit bij wat :D
Laatst gewijzigd door JW op ma 14 september 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Plaats reactie