Offroad racebaan of niet

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

niels.o schreef:Ik lees in de vele topics over diverse routes nog al eens dat het er slecht bij ligt en dat er bomen over de route liggen.. of dat de plassen 5cm diep zijn en de voetjes nat worden.

Maar mensen is dat nou niet de charme van het offroad rijden? De diverse technieken toepassen om toch over dat boompje te komen. Of even een hop over dat plasje om toch de modder niet van je bril te hoeven vegen.
Even je achterwiel bijzetten om toch dat strookje wortels over te komen, en niet weg te glijden.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe jullie hier nou over denken.

Speak up zou ik zeggen
Hoort er nu eenmaal bij, anders gewoon in je mooie pakje op de weg gaan rijden ;)
Iets anders wordt het als er gevaarlijke situaties zijn ontstaan door half omgewaaide bomen.
Maar verder hoeft onderhoud echt niet te gaan, wat mij betreft.

Kunstmatige hindernissen hoeft voor mij ook niet, hoewel ik me kan voorstellen dat je "in de polder" wel blij bent met een extra bultje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

De eeuwigdurende discussie. Volgens mij is het in NL vrij simpel:
-er is bar weinig natuur,
-er zijn zeer veel mensen,
-al die mensen willen op hun manier aanspraak maken op een stukje natuur,
-met zoveel mensen en 'manieren' gaat dat tot conflicten leiden als dat niet enigszins gereguleerd wordt,
-daarom krijgt iedere groep een eigen stukje,
-die stukjes worden dus door die groepen druk bezocht,
-die stukjes dienen daarom enigszins (!) onderhouden te worden omdat:
a) niet alle gebruikers genoeg vaardigheden hebben om om te gaan met bepaalde 'uitdagingen',
b) de aangewezen stukjes op lange termijn onbruikbaar worden voor de bedoelde doelgroep, skilled of niet.

Echter, als we kijken naar de mtb, zien we daar dus routes die gemaakt zijn voor algemeen gebruik. daardoor is in basis zo'n route voor iedereen toegankelijk. In zekere zin ook mooi, omdat de sport daarmee laagdrempelig wordt. Probleem is, dat daardoor een route intensiever gebruikt wordt en dus sneller 'aftakelt'. Gevolg: meer onderhoud nodig. Probleem is dat veel routebouwers daarin doorslaan en obstakels die kunnen leiden tot meer schade aan de route (door mensen die er omheen gaan) dus maar gewoon weghalen (wortels/dropjes/kuilen/etc/etc). Krijgen we dus de veredelde BMX banen met matten, ingestrooid grind en noem het maar op waar we nu op rondrijden.
Is dat mtb-en? Nee...maar hier geldt dus: roeien met de riemen die je hebt. Er is geen mankracht en geld om dagelijkse herstellingen te doen aan routes, dus kiest men voor een manier waarop zoveel mogelijk mensen op een zo veilig mogelijk manier op een zo lang mogelijke termijn hun rondjes kunnen maken. Noem het dan geen MTB, maar noem het boscrossen. Het is niet anders. MTBen doen we hier sowieso niet, net als trailrunnen.

Verder is het makkelijk om anderen belachelijk te maken omdat hun vaardigheden en snelheid het rijden op een carbon fully van 6000e niet rechtvaardigen, maar let's be honest: de meesten van ons rijden hier op fietsen rond die veel meer kunnen dan de berijder. Live and let live, en ga niet moedwillig paden op en lanen in die niet voor ons bedoeld zijn; dat zal de sport (en dus je hobby) op termijn meer kwaad dan goed doen (zie handhaving in Dld bijvoorbeeld).

Verder volledig eens met hansdegebruiker, met dien verstande dat ik een gruwelijke pesthekel heb aan boswielrenners die met 20 man tegelijk op uitgepijlde wandelroutes in een bosgebied zonder ook maar 1 uitdaging met 30 pu over de paden scheuren. Die krijgen het van mij ook te horen.

Wat mijzelf betreft: ik rij het hele jaar door, maar zie mtb-en echt als zomersport. In de winter beleef ik er niet half zoveel lol aan (behalve op dagen dat het een graadje of 2/3 onder 0 is, er een laagje rijp op de velden zit en de zon zn best doet). Waarom dat is? Geen idee, maar fietsen op grauwe, kille Nederlandse winterdagen in een laag modder doet het niet echt voor me. Meer een noodzakelijk kwaad. Sleep je me echter half december naar de Ardennen om ook daar in een laag modder te ploeteren, dan is die tegenzin ineens wel weg. Rare jongens...die bikers :tong
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik fiets eigenlijk het hele jaar door. Tenzij de weersomstandigheden dit niet toelaten. Denk aan -10 maar een gevoelstemperatuur van -20, dikke ijslaag etc. En als het echt bar en boos is. De hobby is al duur genoeg, en om dan extra je materiaal naar de vernieling te helpen vind ik dan wel weer zonde. 1 keer een tourrit gehad met echt slecht weer, welke mij omgerekend meer dan een euro per kilometer had gekost. Da`s best duur zeg maar.

Tuurlijk vind ik het lekkerder om met droog weer te rijden en een parcours te hebben waarbij je niet assen diep in de drek verdwijnt. Maar een regenbuitje is voor mij niet de reden om niet te gaan. "Helaas" heb ik zeker in de donkere periode niet de mogelijkheid om s`avonds te gaan en zit ik om praktische redenen "vast" aan de zondag.

Onderhoud aan een parcours vind ik zeker na stormachtig weer wel belangrijk. En ik vind dat de parcoursen voor iedereen en niveau berijdbaar moeten blijven. Zelf rij ik veel op de Lemelerberg; op zich een route die door iedereen met gezond verstand te rijden is. Echter zijn er door de toch wel natte zomer en intensief gebruik her en der beste stukken uit het parcours weggespoeld, zeker op de snelle stukken kan dit voor hachelijke situaties zorgen. En maakt de route voor de minder geoefende dan wel beginnende biker minder toegankelijk en soms zelfs gevaarlijk. Meer dan eens weleens een MTB-er opgeraapt al dan niet met schade aan zichzelf of fiets.

Zelf heb ik er wel een hoop lol aan, niet omdat ik nou zo supergoed ben, maar zeker dat ik de route nagenoeg op mijn duimpje ken. Je gaat de obstakels juist gebruiken om extra lol te maken.

Wel is het afhankelijk van het weer welke fiets ik meeneem. Bij bagger slecht weer blijft de Canyon lekker staan. Dan mag de KTM mee. Buiten het weer is ook het soort parcours mede bepalend qua keuze van fiets.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie