Bos behoud tijdens het Mountainbiken

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
skelis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 28 februari 2015, 23:09
Mijn mountainbike: Btwin Rockrider 500 26" 24 versn.

Belangrijk is ons gedrag in het bos. Van de ene kant komen er meer trails omdat men overlast had van MTBérs. Maar als we ons goed blijven gedragen laten ze ons ook lekker daar onze rondjes draaien.
Dat het allemaal wel mee valt met die overlast (afgezien van illegaal rijden) blijkt uit dit artikel
http://www.probos.nl/images/pdf/overig/ ... nbiken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Geschreven door Patrick Jansen. Een God wat mij betreft heeft met zijn bosbouw achtergrond een schittend parcours ontworpen in Zeist waar ik wekelijks van geniet!
Ik probeer zelf spullen die op de trail liggen op te ruimen (of bij een centraal punt neer te leggen)
En niet te veel op modderige parcours te rijden (tenzij de afwatering dusdanig goed is)
Wellicht ter overweging dit artikel!
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Wat ik me altijd afvraag is de mensen die "illegaal" rijden waar het dan zo interessanter is dan de routes zelf. Kan me nauwelijks voorstellen. Waar zijn dan die grand canyons, watervallen, rotspartijen?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

skelis schreef:Belangrijk is ons gedrag in het bos. Van de ene kant komen er meer trails omdat men overlast had van MTBérs. Maar als we ons goed blijven gedragen laten ze ons ook lekker daar onze rondjes draaien.
Dat het allemaal wel mee valt met die overlast (afgezien van illegaal rijden) blijkt uit dit artikel
http://www.probos.nl/images/pdf/overig/ ... nbiken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Geschreven door Patrick Jansen. Een God wat mij betreft heeft met zijn bosbouw achtergrond een schittend parcours ontworpen in Zeist waar ik wekelijks van geniet!
Ik probeer zelf spullen die op de trail liggen op te ruimen (of bij een centraal punt neer te leggen)
En niet te veel op modderige parcours te rijden (tenzij de afwatering dusdanig goed is)
Wellicht ter overweging dit artikel!

Waarom deze les?
Wij leden hier op het forum gedragen ons allemaal voorbeeldig.
Waarom moeten wij erop gewezen geworden ons te blijven gedragen.
Zou je niet beter kunnen schrijven, jullie zijn goed bezig ga zo door.
Ik ben trots op jullie.
Wij engelen doen precies wat onze god Patrick ons opdraagt en behoeven geen eervolle vermelding in de vorm van dit topic.
Of is dit weer een start van wijzende vingertjes naar al die stoute bikertjes die zich misdragen en waar wij heiligen ons allen weer lekker druk over gaan maken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laat de bosbouwers maar eens oppassen waar ze met hun machines rijden :evil:
Ach nee, laat maar, volgende week staat daar toch geen boom meer...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Goh, het heeft weer geregend...

Bosbehoud lijkt mij een zeer persoonlijke overweging. Zelf scheer ik niets weg speciaal voor het mountainbiken. :bier:

Moraal van het verhaal is wel goed hoor, maar er lopen al een aantal topics over hoe we ons zouden moeten gedragen.

@Betty1: Er zijn meerdere redenen. Bij stevig onderhoud zijn er bikers die juist de rauwheid missen op de officiele routes. Bij weinig onderhoud zijn er juist weer bikers die buiten de routes om drogere paden opzoeken (die zijn droger omdat er minder op word gereden = minder slijtage, kuilen en plassen). Daarnaast is simpelweg afwisseling een motief. Er zijn wel degelijk leuke stukjes en paadjes buiten de officiele routes om (afhankelijk van het gebied waar je het over hebt) en het is leuk om daar ook af en toe te rijden.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Oh heerlijk hier gaan we weer. :D
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Laat de bosbouwers maar eens oppassen waar ze met hun machines rijden :evil:
Ach nee, laat maar, volgende week staat daar toch geen boom meer...
Van mij hoeven ze niet op te passen hoor, dat doe ik namelijk ook niet. Niet bij goed weer, niet bij slecht weer, lente, zomer, herfst en winter, ik rijd gewoon door. En nee ik rijd niet om de plassen heen maar er lekker doorheen.

Door houtkapmachines kapotgereden trails zijn voor mij de enige reden om een bepaald stuk bos enige tijd te mijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bergbike schreef:...
@Betty1: Er zijn meerdere redenen. Bij stevig onderhoud zijn er bikers die juist de rauwheid missen op de officiele routes. Bij weinig onderhoud zijn er juist weer bikers die buiten de routes om drogere paden opzoeken (die zijn droger omdat er minder op word gereden = minder slijtage, kuilen en plassen). Daarnaast is simpelweg afwisseling een motief. Er zijn wel degelijk leuke stukjes en paadjes buiten de officiele routes om (afhankelijk van het gebied waar je het over hebt) en het is leuk om daar ook af en toe te rijden.
Sommige routes bieden alles wat een mtb zich maar kan wensen.
Maar sommige zijn een fantasieloos rondje over brede paden.
En sommige zijn zo keurig onderhouden dat de singletracks nog net niet geasfalteerd zijn.
(dit laatste komt vooral voor bij routes die heel intensief gebruikt worden)
Maar ook, zoveel mensen, zoveel wensen. Waarom zou ik me in een hokje laten duwen ?
Als voorbeeld: Bij mij op de hoek vd straat zit een prima restaurant.
Toch gaan we ook wel eens ergens anders uit eten :wink:

Op een bospad fietsen waar geen mtb bordje staat is geen misdaad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bowiex schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Laat de bosbouwers maar eens oppassen waar ze met hun machines rijden :evil:
Ach nee, laat maar, volgende week staat daar toch geen boom meer...
Van mij hoeven ze niet op te passen hoor, dat doe ik namelijk ook niet. Niet bij goed weer, niet bij slecht weer, lente, zomer, herfst en winter, ik rijd gewoon door. En nee ik rijd niet om de plassen heen maar er lekker doorheen.
Als je dit nu even nuanceert, scheelt weer 20+ posts.

Ik rij normaal ook altijd en overal, behalve wanneer ik, door de weersomstandigheden, aangelegde routes echt beschadig met een rit.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dat is ook de reden dat ik geen WD40 gebruik, funest voor de routes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laatst was ik ergens waar die bosbouwers diesel hadden geknoeid. :o
Meteen alle smering van m'n ketting gespoeld :evil:
Ik giet onderweg toch wel eens een drupje olie op m'n ketting, maar toen moest ik echt serieus aan de slag met de oliespuit.
Ik heb trouwens van die biologisch afbreekbare olie geprobeerd, maar die brak al af na 10km.
Dus nu weer terug bij de synthetische W90.

En het regent nog steeds...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

van Tuyl schreef:
Bowiex schreef: Van mij hoeven ze niet op te passen hoor, dat doe ik namelijk ook niet. Niet bij goed weer, niet bij slecht weer, lente, zomer, herfst en winter, ik rijd gewoon door. En nee ik rijd niet om de plassen heen maar er lekker doorheen.
Als je dit nu even nuanceert, scheelt weer 20+ posts.

Ik rij normaal ook altijd en overal, behalve wanneer ik, door de weersomstandigheden, aangelegde routes echt beschadig met een rit.
:D
Met enige tegenzin zal ik wat nuance aanbrengen....

Ik vermijd de vaste routes waarvan ik weet dat ze voor grote delen heel slecht zijn na langdurige regenval. Dit is meer een vorm van fietsbescherming. De routes waar zo hier en daar wat modder ligt rij ik gewoon.

Ik ben van mening dat wij de paden helemaal niet beschadigen als je het afzet tegen de jeep van de boswachter of alles verslindende bosbouwmachines. Voorwaarde daarbij is vwmb. wel dat je op het midden van de paden blijft rijden en niet opzoek gaat naar alternatieven om modder heen.

:tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even nuanceren.
We hebben het over (bos)paden.
Die waren er al lang voordat er mtb's waren.
De mtb heeft ze niet breder gemaakt, of slechter begaanbaar of wat dan ook.
Juist de vaste mtb routes zijn speciaal aangelegd dwars door het bos (waarvoor hulde, maar dat terzijde).
Dus als we dan ipv de vaste route af en toe over een eeuwenoud pad fietsen richten, dan we schade aan.
Yeah right...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dan is zo'n TransProvence natuurlijk helemaal een verschrikking. Daar zoeken ze de eeuwenoude (in onbruik geraakte) paadjes speciaal op om met hun dikke banden overheen te raggen.
Wat ik dan wel helemaal raar vindt is dat die Fransen dat nog staan toe te juichen ook.....blijkbaar realiseren die zich niet wat voor schade er wordt aangericht. ;-)

Overigens sluit ik me volledig aan bij TSTM, heb de laatste tijd weer iets teveel voorbeelden gezien van prachtige singletracks (zowel nabij Nijmegen als Malmedy) die door bosbouwers zijn veranderd in 4m brede moddergoten. Ik ben een enorme natuurnerd, maar ik laat me niet meer wijsmaken dat ik de natuur schade aandoe op mijn fiets.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Betty1 schreef:Wat ik me altijd afvraag is de mensen die "illegaal" rijden waar het dan zo interessanter is dan de routes zelf. Kan me nauwelijks voorstellen. Waar zijn dan die grand canyons, watervallen, rotspartijen?
Hartje Utrecht, daar vind je dat allemaal.
Plaats reactie