Bos behoud tijdens het Mountainbiken

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Het is een goed artikel hoor, denk dat we vooral de discussie en de belerendheid soms wat zat zijn. Wat ik wel raar vind aan het artikel (dat ik net pas las...) is dat het aan de ene kant zegt dat het probleem van mountainbikers flink word overschat, en dat het artikel daarnaast een waslijst geeft aan oplossingen alsof er wel problemen zijn. Natuurlijk begrijp ik dat die oplossingen allemaal als doel hebben om kleine problemen zoals gevaarlijke kruizingen te verhelpen. Maar de boodschap die het artikel probeert uit te dragen word er wel vaag door. Een anti-mountainbiker ziet er genoeg stof in om dat te blijven.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Heel eerlijk...........ik mag graag lezen maar artikelen omtrent dit onderwerp raak ik niet aan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een liefhebber van de natuur. Echter om de pijlen qua vernieling hiervan op mtb ers te richten. ..........kijk eens om je heen dan.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

arjanvanwoudenberg schreef:Heel eerlijk...........ik mag graag lezen maar artikelen omtrent dit onderwerp raak ik niet aan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een liefhebber van de natuur. Echter om de pijlen qua vernieling hiervan op mtb ers te richten. ..........kijk eens om je heen dan.
Moet je die wilde zwijnen zien die alles omwroeten in het bos. Laten ze daar maar eens naar kijken. :-D
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Hierop aansluitend maar toch ook van een andere orde:

Van de week op de route Amerongen kwam ik erachter dat er blijkbaar mtb-ers zijn die dringende behoefte hebben onderweg naar isotone drankjes in kant en klare flesjes. Na het nuttigen van deze drankjes zijn deze flesjes blijkbaar zo zwaar en groot geworden dat ze spontaan niet meer in de rugzak passen (vol zijn ze blijkbaar een stuk kleiner en lichter) en dus klakkeloos naast de baan worden geflikkerd. Ik heb er onderweg 3 in m'n eigen rugzakje gepropt en toen was deze vol. De andere 3 die ik nog heb gezien helaas achter moeten laten.

Mocht deze schoen je passen en je toevallig dit bericht lezen: Je bent een hufter!
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Zo zijn er ook veel bierdrinkende mtbers merkte ik. Zie regelmatig lege bierblikjes liggen langs routes. Of zou het een mogelijkheid zijn dat niet enkel mtbers iets drinken en weggooien? Voor de grap eens de mtbroute rijden op 12 juli in Best....
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

De kans dat 'in de hoek gedreven hanghoekjongeren' midden in het bos langs een singletrack sportdrankjes gaan zitten nuttigen en dit dan ook nog over een aantal kilometer verspreiden, is nihil. Het zouden nog een paar verdwaalde trailrunners geweest kunnen zijn, maar ook die zou ik dan graag als hufter willen betitelen.
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Ben het met je eens dat het hufters zijn, maar zoals je zelf zegt kunnen het net zo goed runners zijn.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Het onderzoek waarnaar wordt gerefereerd is te vinden op: http://edepot.wur.nl/89786" onclick="window.open(this.href);return false;. Deze link had ik al eens eerder gepost op dit forum. Het is en blijft interessant leesvoer.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Mogen we wandelaars met of zonder kinderen of hond ook verbannen van de gemarkeerde MTB routes?
Niks zo irritant als dat je net een lekkere afdalling pakt en je bijna onderste boven wordt gelopen door wandelaars, kinderen of loslopende honden. En wat echt goor is; dat je de hondestront op je rug of als je echt "geluk" hebt over je benen hebt... Verder zijn het de MTB-ers die een verwoestende werking hebben op de bossen. ;).
“Old, not obsolete”
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Er wordt vaak geklaagd wanneer er een nieuwe mountainbikeroute wordt aangelegd. Maar is de oplossing juist niet om het aantal kansloze wandelpaden terug te geven aan de natuur en boeiende trails voor wandelaars aan te leggen geen betere oplossing. 1 zo'n nieuwe mountainbikeroute dat ecologisch nog wordt aangelegd, dat valt toch in het niet met die enorme hoeveelheid kansloze wandelpaden?
Ik hou zelf niet van wandelen, maar als dat wel zou zijn dan was een boeiend pad toch ook veel leuker geweest dan al die rechte boslanen? Volgens mij wil je als wandelaar niet al die saaie boslanen zien maar juist midden in de natuur zijn. Mijn mening is dat zeker 50% kan worden terug gegeven zodat het weer meer bos wordt en minder park.
(spreek nu vooral over de omgeving amerongen)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik deel je observatie. Veel uitgezette wandelroutes zijn ook oersaai! Ik vind wandelen best leuk, vooral met gezin+hond, maar zoek wel m'n eigen routes over inderdaad zo leuk mogelijke paadjes. En laten dat nou net de paadjes zijn waarover ik ook zou mtben... (behalve dan de mtb routes, daar wandel ik uiteraard niet).
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Betty1 schreef:Er wordt vaak geklaagd wanneer er een nieuwe mountainbikeroute wordt aangelegd. Maar is de oplossing juist niet om het aantal kansloze wandelpaden terug te geven aan de natuur en boeiende trails voor wandelaars aan te leggen geen betere oplossing. 1 zo'n nieuwe mountainbikeroute dat ecologisch nog wordt aangelegd, dat valt toch in het niet met die enorme hoeveelheid kansloze wandelpaden?
Ik hou zelf niet van wandelen, maar als dat wel zou zijn dan was een boeiend pad toch ook veel leuker geweest dan al die rechte boslanen? Volgens mij wil je als wandelaar niet al die saaie boslanen zien maar juist midden in de natuur zijn. Mijn mening is dat zeker 50% kan worden terug gegeven zodat het weer meer bos wordt en minder park.
(spreek nu vooral over de omgeving amerongen)
+1 :-q
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Bergbike schreef:Ik deel je observatie. Veel uitgezette wandelroutes zijn ook oersaai! Ik vind wandelen best leuk, vooral met gezin+hond, maar zoek wel m'n eigen routes over inderdaad zo leuk mogelijke paadjes. En laten dat nou net de paadjes zijn waarover ik ook zou mtben... (behalve dan de mtb routes, daar wandel ik uiteraard niet).
+ 0,5 :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die oersaaie boslanen waren er al, aangelegd om het bos te kunnen exploiteren.
Wandelroutes, en later ook mtb-routes, zijn (gedeeltelijk) over deze saaie boswegen geleidt, gewoon omdat voorhanden waren.
Zoals al eens eerder gezegd, er is geen natuur meer in NL, overal is ingegrepen door de mens.
Welbeschouwd zijn het gewoon een paar flinke stadsparken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb wel eens overleg met professionele natuurbeheerders. O.a. tussen Rhenen en Zeist. We hebben daar bestaande routes en een paar nieuwe sinds ong. een jaar.

De natuurbeheerders zeggen unaniem dat ze geen natuurschade kunnen ontdekken ten gevolge van onze aanwezigheid. Ook op plekken waar tot een jaar geleden geen mtb-ers legaal aanwezig waren en nu wel (Zeist) zien ze geen verschil. Ze zien wel sociale conflicten binnen de diersoort 'homo erectus' m.n. de ondersoort 'home ludens'. Die willen elkaar nog wel eens in de weg zitten met hun verschillende activiteiten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie