Mountainbiken met bril/lenzen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3896
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor de mensen met contactlens problemen. Ga eens naar een goede opticien/optometrist i.p.v. die prijsstunters. En zeker niet die meuk uit het rek bij de voordeeldrogist gebruiken. Een goede contactlens is op maat gemaakt voor jouw oog waarbij de bolling van je oog een belangrijke factor is.

Een contactlens is wel wat meer "gedoe" dan een bril maar het grote voordeel is wel dat het ding mee draait met je oogbol en je dus altijd de optimale correctie hebt. Bij een bril is de correctie aan de randen anders en zie je dus "slechter" Met harde lenzen is meer mogelijk dan zachte. (ze zijn ook beter voor je oog omdat ze meer zuurstof doorlaten) Een goed aangemeten harde contactlens moet gewoon lekker zitten. Na gewenning zou je het ding helemaal niet moeten voelen omdat de lens de zelfde radius heeft als je oog. Ook met de vloeistoffen kan men het een en ander doen.

Zelf heb ik een speciale harde contactlens om een correctie te maken die met een bril of zachte lens niet mogelijk is. Bij het aanmeten is een passet gebruikt om zo de allerbeste passing te vinden. Maatwerk dus! Maar dan heb je ook iets. Of ik nu wil of niet ik zal deze lens in moeten om detail te zien tijdens het fietsen. Een bril op sterkte heb ik niks aan. En zonder lens zie ik op snelheid in de herfst niet waar de singeltrack is.

Inderdaad zand in je oog is de hel met een contactlens, zeker een harde zoals ik heb. (door de constructie zit dat ding extra vast op mijn oog) Maar dat het ik opgelost door een fietsbril te nemen die zo groot en dicht mogelijk tegen mijn hoofd zit. (BBB adapt) Tevens heb ik een mudguard op mijn vork dat maakt een wereld van verschil. En de pro tip, zorg dat je vooraan rijd als je met een groepje op een stoffig paadje rijd. 8)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Tacoos schreef:Ik rij gewoon met mijn dagelijkse bril en heb net als jij eigenlijk geen fatsoenlijke reserve.

Na jaren van probleemloos lenzen gebruik kon ik eigenlijk geen lenzen meer verdragen (heb zelfs speciale anti-allergische en 'voor-gevoelige-ogen'materialen geprobeerd).
Bovendien heb ik links/rechts een verschil van 0,5 en verschillende cilinders maar gebruikte ik op t laatst gewoon 1 en dezelfde sterkte voor beide ogen van het kruidvat of zo (bij volleybal), maar dat levert me wel een licht 'duizelig' gevoel op en da's net niet fijn bij MTB-jen.

Nu volg ik al een tijdje dit topic maar het is er nog niet van gekomen om dat eens te proberen. Ook omdat ik altijd ff moet wennen aan verschillende brillen met een licht duizelig gevoel tot gevolg...
Omdat ik toch aan een nieuwe bril moest kwam ik bij Pearl uit, waar ze een actie hebben voor een gratis zonnebril op sterkte.
Ik mocht 100 euro besteden aan die zonnebril en heb daarvoor een Swisseye 12441 gekocht waarvan de inzetbril op sterkte is gemaakt.
Na 1 rit lijkt de gewenning 100% mee te vallen ondanks dat ik in mijn dagelijkse bril een hogere brekingsindex van 1.67 heb laten slijpen (zodat ze dunner blijven) en in de Swisseye de simpelste glazen heb.
Je krijgt er een oranje en een donkere voorzet bij. Ik heb nu met de oranje gereden en dat geeft prima contrast.
Tot 60km/uur geen tranende ogen!
Laatst gewijzigd door Tacoos op zo 17 mei 2015, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Die Swisseye heb ik ook. Inmiddels al iets van 2 jaar en nog steeds bevalt ie prima.
Op de racefiets heb ik de donkere lens, op de mountainbike meestal de gele.
Ik heb ook gekozen om het glas dunner te laten slijpen. Werkt prima.
Gebruikersavatar
Stan Verbeek
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: za 16 november 2013, 23:08
Mijn mountainbike: Kona Mahuna

Ik draag gewoon m'n normale bril tijdens t biken. Past goed onder m'n helm.
Ik heb wel zo'n stukje stof op me handschoen om m'n bril schoon te vegen.
Altijd blijven trappen.

http://www.mastworp.nl
Plaats reactie