Veldrijden op Televisie

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ach wat is het toch met jullie.... Hebben we eindelijk een topper..is het weer saai..

Geniet er toch eens van :)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

RobSter schreef:Ach wat is het toch met jullie.... Hebben we eindelijk een topper..is het weer saai..

Geniet er toch eens van :)
:-q Ik geniet van iedere veldrit op TV of middels een livestream. Wie er uiteindelijk wint is minder van belang.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

julie schreef:De vrouwen race is inderdaad leuker om te zien, er zit tenminste spanning in.
Meestal is het bij de vrouwen iets minder voorspelbaar maar het niveau is wel erg veel lager.
Bij gelijke omstandigheden zijn de rondetijden bij de vrouwen 15 tot 20% langzamer dan bij de profs.
Dat is in andere sporten (atletiek, schaatsen) slechts 8 tot 10%. Dit betekent of dat veldrijden minder geschikt is als vrouwensport of dat het nog zo "jong" is dat de ontwikkeling naar het topniveau nog lang niet voltooid is.
Ik sla de vrouwenwedstrijd nog wel eens over.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Tsjibiti schreef:
julie schreef:De vrouwen race is inderdaad leuker om te zien, er zit tenminste spanning in.
Meestal is het bij de vrouwen iets minder voorspelbaar maar het niveau is wel erg veel lager.
Bij gelijke omstandigheden zijn de rondetijden bij de vrouwen 15 tot 20% langzamer dan bij de profs.
Dat is in andere sporten (atletiek, schaatsen) slechts 8 tot 10%. Dit betekent of dat veldrijden minder geschikt is als vrouwensport of dat het nog zo "jong" is dat de ontwikkeling naar het topniveau nog lang niet voltooid is.
Ik sla de vrouwenwedstrijd nog wel eens over.
Precies dit inderdaad, los van de langzamere rondetijden is het technisch ook minder. Er moet veel meer gelopen worden, balkjes worden zelden gesprongen. Gewoonweg minder interessant voor de liefhebber.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik kijk de vrouwenrace ook niet.

Vind Mathieu leuk om te zien rijden.
Springt balkjes, maakt af en toe leuke sprongetjes en probeert af en toe bepaalde klimmen op te rijden waar anderen moeten lopen.
Oja en hij neemt de afdalingen geweldig :)
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik kijk altijd de vrouwen en de mannen.
Vrouwen is interessanter qua onvoorspelbaarheid. Vind het technisch niveau niet minder, maar anders. Om nu te zeggen dat de vrouwen minder technisch zijn vind nogal wat, zit m eerder in de kracht en lichaamsbouw denk ik. En het lopen door modder en over de balkjes maakt het juist spannend, je ziet dan vaak dat er plekken gewisseld worden omdat de een beter loopt dan de ander. Lopen hoort bij veldrijden. Bij de mannen was het eerst ook niet anders, dan dat ze over de balkjes lopen.
VdP was een van de weinigen volgens mij en nu volgen er steeds meer.

En bij de mannen is eigenlijk alleen VdP degene die goed over de balkjes springt, de rest gaat wat houterig en lijken het vaak maar net te halen. Als ik Van Aert zie stuntelen over die balkjes, lijkt het vaak maar net te kunnen halen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

deefdeef schreef:Ik kijk altijd de vrouwen en de mannen.
Vrouwen is interessanter qua onvoorspelbaarheid. Vind het technisch niveau niet minder, maar anders. Om nu te zeggen dat de vrouwen minder technisch zijn vind nogal wat, zit m eerder in de kracht en lichaamsbouw denk ik. En het lopen door modder en over de balkjes maakt het juist spannend, je ziet dan vaak dat er plekken gewisseld worden omdat de een beter loopt dan de ander. Lopen hoort bij veldrijden. Bij de mannen was het eerst ook niet anders, dan dat ze over de balkjes lopen.
VdP was een van de weinigen volgens mij en nu volgen er steeds meer.

En bij de mannen is eigenlijk alleen VdP degene die goed over de balkjes springt, de rest gaat wat houterig en lijken het vaak maar net te halen. Als ik Van Aert zie stuntelen over die balkjes, lijkt het vaak maar net te kunnen halen.
Het is bij de vrouwen dat de mannen het er eerder knullig uit doen laten zien (hoewel er dus binnen de mannen ook een ranking is, VdP doet de meeste ook verbleken...). Maar er zullen er hier niet veel zijn die technisch beter zijn dan de topvrouwen!

Daarnaast is het sowieso onnatuurlijk om op een racefiets de bagger in te gaan :roll: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

het is vaak een kwestie van verschil in fysiek vermogen, dus de mannen komen wel boven en de vrouwen niet. Ik geloof niet dat er een groot verschil is in techniek, waarom zou dat tussen mannen en vrouwen verschillen? Mannen nemen misschien iets groter risico's, maar als ik bijvoorbeeld Van der Haar de balken zie nemen, dan gaat dat vaak met heel veel moeite (en heel vaak ook niet goed).
Een Pauline Ferrand Prevot heeft zeker een goede techniek, ze is notabene wereldkampioene in het mountainbiken geweest, dus die kan echt wel wat.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Ik ben wel een fan van het vrouwen veldrijden, toegegeven het technisch nivo ligt lager. Maar iedereen die zelf ooit eens op een cyclocrosser heeft gereden , zal weten hoe veeleisend dit is. De vrouwen wedstrijden zijn momenteel leuker om te kijken, omdat er meer variatie is in de voorhoede van de wedstrijd. Zoals afgelopen weekend met PFP.
Zondag gaan de twee tenoren bij de heren elkaar weer treffen. Onlangs heb ik de wedstrijd van Namen van vorig jaar terug gekeken, toen was Wout heel sterk echter kende hij veel fouten die hem de wedstrijd kosten. Ben benieuwd of hij nu weer de strijd aan kan met Mathieu en of Laurens Sweeck zich ook weer kan mengen in de strijd.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

De Scheldecross op het strand van St.Anneke vanmiddag rechtstreeks in Sporza op één vanaf 13.30 uur.
Morgen de WB op de Citadel van Namen rechtstreeks op Eurosport en later op de middag een uitgebreide samenvatting in Sporza op één.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zat zowaar wat spanning in vanmiddag .... benieuwd naar Namen morgen, was vorig jaar een prachtige wedstrijd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En precies de wedstrijd van vandaag kan ok niet op YouTube vinden. :(
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Inderdaad, kan m ook nergens vinden en Eén staat terugkijken niet toe via de digitale tv. :(
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja jammer, we leven in 2017 en nog steeds is het terugkijken van een uitzending geen makkie.

Youtube haalt soms ook video's offline, misschien was deze ook wel geupload en daarna verwijderd.
Net als de Koppenbergcross, die ging ook offline toen ik net op de helft met terugkijken was.

Is gewoon jammer, want als je overdag fietst dan wil je het 's avonds kunnen terugkijken.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Rayb81 schreef:Is gewoon jammer, want als je overdag fietst dan wil je het 's avonds kunnen terugkijken.
Gewoon je de rest van je hele "weekendprogramma" afstemmen op de rechtstreekse veldrituitzendingen. Doe ik het hele seizoen. Er gaat niets boven rechtstreeks kijken ; later terug kijken is surrogaat.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Plaats reactie