Het grote LTHT topic!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Jaja ik ga ook aan de LTHT! Zoek al een tijdje een 2de fiets erbij, en een LTHT leek me wel een mooie oplossing. Gisteren een Kona Honzo 2012 opgehaald samen met een zwarte Revelation vork.
Deze zeer binnenkort maar is opbouwen. Nou denk ik dat ik hem op standaard 130mm ga zetten.
Wat zijn de ervaringen van andere Honzo rijders? Op welke veerweg vind jij hem het lekkerst rijden?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

KevinBel schreef:Jaja ik ga ook aan de LTHT! Zoek al een tijdje een 2de fiets erbij, en een LTHT leek me wel een mooie oplossing. Gisteren een Kona Honzo 2012 opgehaald samen met een zwarte Revelation vork.
Deze zeer binnenkort maar is opbouwen. Nou denk ik dat ik hem op standaard 130mm ga zetten.
Wat zijn de ervaringen van andere Honzo rijders? Op welke veerweg vind jij hem het lekkerst rijden?
Waar is de SYS?!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:
KevinBel schreef:Jaja ik ga ook aan de LTHT! Zoek al een tijdje een 2de fiets erbij, en een LTHT leek me wel een mooie oplossing. Gisteren een Kona Honzo 2012 opgehaald samen met een zwarte Revelation vork.
Deze zeer binnenkort maar is opbouwen. Nou denk ik dat ik hem op standaard 130mm ga zetten.
Wat zijn de ervaringen van andere Honzo rijders? Op welke veerweg vind jij hem het lekkerst rijden?
Waar is de SYS?!
Ja, foto's!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Afbeelding

:P Ik was gisteravond om half 12 pas terug, toen gelijk naar bed. Nu weer aan het werk. Morgen/van het weekend ga ik een SYS maken met foto's. Eerst ff de onderdelen bij elkaar zoeken in de schuur. :-q
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Speel al een tijdje met de gedachte om een 29" LTHT frameset samen te stellen voor de zuidelijke (vakantie) tripjes. De overige afmontage zou ik dan telkens overzetten van mijn huidige starre fiets.

Wat is nu eigenlijk de minimale veerweg om leuk trails te kunnen pakken, het hoeft niet snel, als ik maar fatsoenlijk beneden kom. (Ik weet dat men dit vroeger op fietsen zonder vering,remmen,zadel maar mèt 24" houten wielen deed;)) En daarbij, wat is een 'veilige' keus qua model, beetje niveau Shimano SLX dus. Een Rockshox Sektor bijvoorbeeld?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik merk dat je met een 29er met een goede 130mm vork al een heel eind komt in serieuze drops. Kijk eens naar een Yari!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sektor & Revelation hebben 32mm poten, Yari en Pike 35mm.
Allemaal fatsoenlijke vorken, maar de extra stijfheid van de dikkere poten voel je wel.

De Sektor is eigenlijk een langere Recon, de Revelation een langere Reba. De Sektor is er ook als coil-variant, dan is hij nog wat zwaarder. De Yari is de "poor man's" Pike, met minder geavanceerde demping en iets zwaarder. Speelt geld geen rol is de Pike hier wel de benchmark (of iets vergelijkbaars van een ander merk, de huidige Fox 34 is ook erg goed).

Qua veerweg denk ik ook dat alles van >120mm in principe volstaat, maar hoe ruig wil je het maken...
Minstens zo belangrijk is de geometrie, slack geeft veel vertrouwen op steile afdalingen. Verder serieuze banden monteren en kiezen voor een zit met controle, maar dat volgt eigenlijk al deels uit de geometrie van de fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef:Sektor & Revelation hebben 32mm poten, Yari en Pike 35mm.
Allemaal fatsoenlijke vorken, maar de extra stijfheid van de dikkere poten voel je wel.

De Sektor is eigenlijk een langere Recon, de Revelation een langere Reba. De Sektor is er ook als coil-variant, dan is hij nog wat zwaarder. De Yari is de "poor man's" Pike, met minder geavanceerde demping en iets zwaarder. Speelt geld geen rol is de Pike hier wel de benchmark (of iets vergelijkbaars van een ander merk, de huidige Fox 34 is ook erg goed).

Qua veerweg denk ik ook dat alles van >120mm in principe volstaat, maar hoe ruig wil je het maken...
Minstens zo belangrijk is de geometrie, slack geeft veel vertrouwen op steile afdalingen. Verder serieuze banden monteren en kiezen voor een zit met controle, maar dat volgt eigenlijk al deels uit de geometrie van de fiets.
Bedankt!

In dat geval zouden de 120mm versies van de Recon en Reba dus al moeten volstaan?

Even puur ter indicatie, zodat ik weet waar ik op moet letten en om te weten of het überhaupt haalbaar is. Omdat het om een extra frameset gaat die maar sporadisch gebruikt zal worden speelt geld helaas een grote rol.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

In dat geval ook slim kijken naar wielen en aantreffend, alsje wielen bijvoorbeeld gaat uitwisselen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik denk dat je met een hardtail met een beetje moderne geometrie (beetje slack en lang dus) en een vork van 120~140mm een fiets hebt waarmee je alle "normale" trails prima kunt rijden. Als dat niet lukt ligt het niet aan de fiets ;-)

Ik heb nu (als hardtail) een Cotic Solaris met 120mm vork en daar zou ik gerust mijn jaarlijkse Alpenweek mee aandurven. Paar jaar geleden ook met mijn 26er LTHT (Ragley Blue Pig met 140mm vork) enkele serieuze stukken gedaald in de Alpen en die fiets voelde daar erg goed aan. En dat was vooral te danken aan de geometrie, slack en lang. Tegenwoordig volgen veel frames die trend en dat geeft op een typische NL route misschien niet heel veel voordeel, maar op een steile afdaling is dat echt fijner.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Kapitein Iglo schreef:In dat geval ook slim kijken naar wielen en aantreffend, alsje wielen bijvoorbeeld gaat uitwisselen.
De wielen zouden geen probleem mogen zijn. Handgespaakt en geen boost maar wèl steekassen (momenteel omgebouwd naar qr).

@Kermit

Dat wil ik horen! :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zou alle veredelde XC vorken met 32mm stanchions vooral vermijden; 35mm stanchions vs. 32 doet meer dan 10mm meer veerweg om flat out door een rockgarden of over wortels te gaan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hè Kermit. De Yari is een afgeleide van de Lyrik. ;-) Maar hoe dan ook. Zeker een heerlijke vork en betaalbaar.

Transition heeft ook zeker nog mooie LTHT frames en fietsen in de vorm van de Trans AM.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

cheeta schreef:Ik zou alle veredelde XC vorken met 32mm stanchions vooral vermijden; 35mm stanchions vs. 32 doet meer dan 10mm meer veerweg om flat out door een rockgarden of over wortels te gaan...
Om dat verschil te merken, hoef je niet eens flat out te gaan. Kan het verschil wel beamen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat verschil is er zeker, maar als je niet flat-out door rockgardens wilt vliegen maar meer houdt van wat ik "gewoon mountainbiken" zou noemen kom je heus wel uit de voeten met een 32mm vork.

Als budget niet leidend is zou ik ook naar een Pike/Fox 34 oid kijken, maar als geld wel een belangrijke rol speelt en je kunt driehonderd euro in je zak houden door een Sektor te nemen betekent dat heus niet dat je dan ineens alleen nog maar met samengeknepen billen naar beneden kunt.

Bij de meeste mensen betekent een bike opbouwen nu eenmaal budget-gerelateerde compromissen sluiten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie