Alleen op pad, (solo rides).

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

http://www.pinkbike.com/news/Pinkbike-p ... -2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://vimeo.com/82378717" onclick="window.open(this.href);return false;

Recent en artikel en bijbehorende discussie op PB en gisteren heeft Cedric Gracia de video van zijn crash online gezet, waaronder een soortgelijke discussie startte.

Wellicht een interessant onderwerp. Ga jij graag alleen op pad? Wat voor ritten en in welk terrein. Ben je bezig met de risico's? Etc.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Yeah, all the time...
(lokaal, Ardennen of Alpen)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Ja, ik ga regelmatig alleen op pad. Ook gerust in de Ardennen (Lowie's rides, Solo's ride).
Handig? Tja, een bewust risico neem ik er wel mee ja.
Hier in NL houd ik alleen rekening met de risico's als ik echt grenzen wil verleggen; bepaalde lijnen van een rock garden, drop offs die (te) heftig zijn voor me. Dan heb ik toch liever een kameraad mee.
Maar ook met iemand erbij luister ik voornamelijk naar de vorm van de dag; hoeveel vertrouwen op de fiets heb ik op dat moment? Als 't niet goed voelt doe ik geen moeilijke dingen, alleen of samen.
Verder neem ik met de XC ritjes een bewust risico en hoop ik dat, mocht ik crashen, ik nog in staat ben om hulp in te schakelen. Ik laat nooit weten waar ik heen ga, want dat weet ik zelf nog niet tot ik in het bos kom.

Ik zit al langer te denken aan een gps Spot o.i.d. (zendt een continu gps-signaal uit) zodat iemand me kan volgen online. Wat houdt me tegen: de kosten. Da's dan weer dom eigenlijk :(
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In terrein waar je vertrouwd mee bent, moet je er in je eentje op uit kunnen gaan. Voor mij is dat Nederland.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

In Nederland fiets ik het grootste deel van de tijd alleen, dat zijn met name trainingsritten en dat vind ik fijner en efficiënter om alleen te doen over het algemeen, meestal op de weg ook, zit je het meeste met overig verkeer. Gemiddelde xc route in Nederland ook vaak alleen.
Over de grens was ik eerst wat huiverig om alleen de uitdagender paden op te zoeken en hield ik het bij de bredere paden, maar na de zomer erop twee weken alleen in de Alpen te hebben gefietst word je daar ook wat makkelijker in. Dit jaar de eerste week ook alleen gefietst rondom Ischgl, nu wat meer afgelegen en meer moeilijker terrein dan het jaar ervoor. Voor mezelf niet al te gek gedaan, maar meer omdat ik de week er op de Trans-Alp Ischgl - Lago di Como nog graag wilde rijden. ;)
Ik merk dat ik er nu niet zo'n moeite mee heb om ook in dat soort terrein er alleen op uit te trekken.

Maar samen op stap heeft ook zijn voordelen naast eventuele hulp bij minder welkome scenario's. Er word eens terug gepraat als je wat zegt. ;) Klimmen lijkt niet zo lang te duren (voor mij dan :tong ), lijn afkijken op afdaling op singletrack wil nog wel eens leerzaam zijn. Genoeg tijd om van alles te overpeinzen, toch ontspannen sfeer op de fiets. En dat lijken toch de mooiere of memorabele ritten te zijn.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

XC wel, DH niet. Met een groepje is veiliger, uitdagender (als je aan elkaar gewaagd bent) en nog gezelliger ook. Het plaatselijke rondje rij ik wel regelmatig alleen maar dan ben ik meestal niet alleen en is er altijd wel iemand om je op te rapen.
Galgo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: za 26 november 2011, 22:44
Mijn mountainbike: Cube Analog 29er 2012

Ik rij voornamelijk Nijmegen rood en (soms) groen. Als ik alleen rij, doe ik toch wel wat rustiger en voorzichtiger.
Met zijn tweeën of meer, dan vol gas de heuvels af, keer wielen van de grond bij drempels in de afdalingen. Daardoor rijd ik ook betere tijden als ik samen met iemand ga. En het is gezelliger.
Ice Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 21:40
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 SL 2011 + Rocky Mountain Hammer 1994 + reedtfiets: Colnago CLX 2.0 2010 Carbon
Contacteer:

Als ik alleen rijdt leg ik thuis altijd in grote lijnen uit wat de route van die dag is (voornamelijk op vakanties) en hoe lang ik schat onderweg te zijn.
Ik heb van dichtbij meegemaakt (een zeer ernstige val van een medeforummer) dat het van belang kan zijn als je met meerdere mensen onderweg bent en er dient hulp ingeschakeld te worden, vooral op onbekend terrein. Wellicht ben ik daarin (te) voorzichtig, maar bijvoorbeeld de rode route Nijmegen zal ik niet snel alleen rijden op een moment dat er weinig fietsers op de route zijn. Vanochtend vroeg bijvoorbeeld wel alleen in een godverlaten bos gefietst (route Nijnsel), maar dat is dan weer geen spannend parcours...
Komt een goudvis bij de dokter. Zegt de dokter: "ik zie het al, uit de kom!".
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ice Cube schreef:..., maar dat is dan weer geen spannend parcours...
Dat was het ook niet waar CG crashte.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Precies. Zag er echt raar uit, vrij vlak, gleed weg over de modder?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Bijna altijd alleen. Trektochten, marathons, routes, enz. Word thuis niet altijd op prijs gesteld maar is voor mij de ultieme vrijheid. Vergeet zelfs meestal mijn telefoon.

Vraag me wel af wat de oorzaak was van de open wond bij Cédric. (Zadelpen afgebroken?) (Lijkt wel of hij eerst naar beneden kijkt voor hij (zich laat) gaat vallen.

Moet er wel bij zeggen dat ik ook wereldwijd alleen werk. Hier kunnen we ook niet alles 100% uitsluiten.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Lees net waarschijnlijk stuur en/of remhendel. Dacht dat het de crash van vorig jaar was, maar is recent gebeurd.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rijdt ook meestal alleen en liefst buiten het weekend in stil gebied. Na een paar stevige crashes en schades in het verleden neem ik wel steeds voldoende gereedschap, spareparts, biba's en gsm mee. Ook een goede kaart is wel handig als je de kortste weg retour wilt strompelen :wink:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik vind het leuker met een groep maar ik weet zelf vaak niet eens wanneer ik tijd heb om op de fiets te stappen laat staan dat ik daar met anderen over kan afspreken. Als ik dan ergens ben waar ik denk dat ik niet snel gevonden zal worden als ik mezelf buiten westen crash neem ik bepaalde risico's bewust niet. Ik besef me dat er altijd nog risico's overblijven, maar dat is onderdeel van het leven.
Give me little bits of / more than I can take
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Alleen gaan biken is altijd risico. Maar soms kan het niet anders of is het ook wel eens lekker om alleen op pad te gaan. Aan zoiets als bijv. Dit filmpje moet je niet over nadenken. Als je te voorzochtig gaat doen is het mtb-en niet meer leuk en gebeurt zoiets juist. Laat alleen weten waar ik ben. Als ik ga downhillen in het buitenland is het andere koek.
Plaats reactie