Motorcrossers op MTB-route Gieten op 19.08.2018

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Vanochtend samen met m'n broer en m'n zoon gefietst in Gieten. Bedoeld als rustig trainingsritje voor de toertocht op 1 september a.s. tijdens de Veldslag om Norg. Aangekomen bij de crossbaan Gasselte (Strava-segment met begin- en eindbordje) schrokken we enorme; aan de buitenkant, tegen de route in meerder motorcrossers. En niet te langzaam hè... de gashendel ging vol open. Vol verbazing en ergernis over zoveel stompzinnigheid fietsten we door. Enkele kilometers verder weer een oorverdovend lawaai. Kwamen die enorme eikels gewoon óp de route tegen ons in gereden. De adrenaline schoot door het lijf. Tot rust gekomen toch maar de GSM gepakt en gemeldt bij de politie. Helaas kunnen ze niet veel beginnen want die gasten zijn niet te houden. De heren reden op volwaardige crossmotoren en droegen zonder uitzondering een volledig gezichtsmasker. Helden.... Ik hoop dit soort gezeik nooit weer mee te maken, je schrikt je echt de pleuris. Zelf ga ik altijd braaf van het gas bij wandelaars, ook als ze op 'onze' paden lopen. Wat helaas ook vaak gebeurt in Gieten (slingert zo mooi om de zandafgraving...)
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Helaas kom ik op de routes die ik rij ook steeds vaker van die mafkezen tegen. Levensgevaarlijk; je hoort ze, maar voor je kunt reageren vliegen ze al vanuit een of andere hoek langs.

Jammer dat het zo moeilijk is om hier tegen op te treden (begrijpelijk), of dat ze niet ergens in een afgebakend/afgesloten gebied (crossbaan?) hun hobby uitoefenen..
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Die motorcrossers daar ook al eens tegengekomen, ook tegen de route in. Op dezelfde dag, net na de top van een van de klimmetjes bij de zandafgraving in de afdaling een driejarig meisje middenop het pad zittend ontweken terwijl de ouders met de steentjes vrolijk bultjes aan het bouwen waren, ook middenop het pad.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Yeee-ti! schreef:
Jammer dat het zo moeilijk is om hier tegen op te treden (begrijpelijk), of dat ze niet ergens in een afgebakend/afgesloten gebied (crossbaan?) hun hobby uitoefenen..
Dat willen ze vaak wel, maar buiten een crossbaan is er eigenlijk niks.
En dat is hetzelfde als een mtb-er naar een bmx baan verwijzen.

Let wel dat ik niks over deze situatie zeg, daar weet ik niks van.
Ook bij de "crossers" is er een kleine groep die zich minder netjes gedraagt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

tiewrap schreef:
Yeee-ti! schreef:
Jammer dat het zo moeilijk is om hier tegen op te treden (begrijpelijk), of dat ze niet ergens in een afgebakend/afgesloten gebied (crossbaan?) hun hobby uitoefenen..
Dat willen ze vaak wel, maar buiten een crossbaan is er eigenlijk niks.
En dat is hetzelfde als een mtb-er naar een bmx baan verwijzen.
Inderdaad , wandelaars ervaren mtb-ers opdezelfde manier als mtb-ers motorcrossers ervaren.
Ik heb al vaker geventileerd dat mtb-ers die prestatief bezig willen zijn dat maar op een BMX-achtig afgesloeten parkoers moeten doen.
Kom ook wel eens crossmotoren tegen in het bos maar ben er nog nooit door omver gereden. Als ze maar tijdens het broedseizoen weg blijven of dan op een elektrische crossmotor rijden vind ik het eigenlijk niet zo'n probleem.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tsjibiti schreef:Inderdaad , wandelaars ervaren mtb-ers opdezelfde manier als mtb-ers motorcrossers ervaren.
Of zoals mountainbike.nl forumleden Tsjibiti's op het forum ervaren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Toch heb ik m laatst al een keer gelijk gegeven, en nu was ie er bijna.
Het geeft ook wat reuring nu TB en Aurelius het met elkaar eens zijn.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Lars TB schreef:
Tsjibiti schreef:Inderdaad , wandelaars ervaren mtb-ers opdezelfde manier als mtb-ers motorcrossers ervaren.
Of zoals mountainbike.nl forumleden Tsjibiti's op het forum ervaren... .
:-q :lol:
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

@ tiewrap en tsjib. :-q
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Tja, je kunt motorcrossers vergelijken met MTB'ers... ik denk niet dat het zin heeft hierop serieus en inhoudelijk te reageren. Laat ik het erop houden dat een groep motorcrossers met hun tweetakt lawaaibakken tegen de richting in op een singletrack in een normaal stil bos een onaangename ervaring is.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ja, jij vind het lawaaibakken, maar zij vinden het prachtig. Die gasten moeten ook ergens heen helaas. Waren de groenen/linksen niet zo in overmacht dan waren er meer crossbanen. Helaas heeft iedereen hier in Nederland van alles overlast, dus ook van het cross geluid. Hier in het dorp is een crossbaan die er al decennia ligt, persoon gaat wonen in de straat waar de baan ligt en klaagt naderhand over overlast. Dan mag je wat mij betreft kapot vallen.

Dat ze tegen de richting in gingen is inderdaad onhandig. Ik zie wel wat in de elektrische crossers zoals die van KTM, alleen is de actieradius op het moment nog te beperkt. Voor de prijs van een dure mountainbike heb je ook zo'n ding, lijkt me wel wat!
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ik ben op de route van Gieten ook wel ‘s een motorcrosser tegen gekomen, bij de heuveltjes bij de plas. Die heb ik toen aangesproken (ben ik normaal niet zo goed in), dat hij de route kapot rijdt en met het vriendelijke verzoek niet op de route te rijden. Dat is hij toen gaan doen.
Naast de route vind ik ook niet zo fijn maar ik kan me best voorstellen dat je met zo’n ding ook wel ‘s wat anders wil rijden. Op de mtb en wandelend kom ik ook wel ‘s plekken waar dat niet mag.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Inderdaad, Tsibiti's ervaren mtb-ers op dezelfde manier als mtb-ers motorcrossers ervaren.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

edkars schreef:Inderdaad, Tsibiti's ervaren mtb-ers op dezelfde manier als mtb-ers motorcrossers ervaren.
Niet helemaal waar. Ik heb slechts begrip voor de wandelaars die MTB-ers op dezelfde manier ervaren zoals hier de MTB-ers dat hebben met motorcrossers. Als we dat begrip van de wandelaars niet hebben moeten we m.i. ook niet zeuren over motorcrosssers op de MTB-routes. Dat ze de routes kapot rijden is een drog reden want daar wordt de route alleen maar moeilijker (=uitdagender) van en meer uitdaging is waar ik op dit forum toch veel pleidooien voor zie.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Tsjibiti schreef:
edkars schreef:Inderdaad, Tsibiti's ervaren mtb-ers op dezelfde manier als mtb-ers motorcrossers ervaren.
Niet helemaal waar. Ik heb slechts begrip voor de wandelaars die MTB-ers op dezelfde manier ervaren zoals hier de MTB-ers dat hebben met motorcrossers. Als we dat begrip van de wandelaars niet hebben moeten we m.i. ook niet zeuren over motorcrosssers op de MTB-routes. Dat ze de routes kapot rijden is een drog reden want daar wordt de route alleen maar moeilijker (=uitdagender) van en meer uitdaging is waar ik op dit forum toch veel pleidooien voor zie.
Onzin, MTB routes worden speciaal aangelegd om op te mtben in overleg met terrein-eigenaren. Daar hebben motocrossers net zo weinig te zoeken als fietsers die tegen de richting in willen fietsen.
Jouw pleidooi dat mtbers dan maar op een speciaal aangelegd baantje moeten fietsen is natuurlijk lachen, want dat is nu net waar de MTB routes voor bedoeld zijn! Daar kan de MTber lekker los zonder dat een ander daar last van heeft.
Houd je zoals jij niet van MTBen dan ga je toch lekker ergens anders fietsen? Of ga je zelf bemiddelen met terreineigenaren om eigen rondjes aan te leggen die aan jouw eisen voldoen, dat zouden die motocrossers ook moeten.
Plaats reactie