To bounce or not to bounce....

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tsjibiti schreef:Waarom vering? Om comfortabeler te kunnen fietsen?
Waarom heeft een Formule-1 wagen vering? Voor het comfort van de coureur? Wie weet in wat voor houding de constructeurs hun coureurs in de wagen proppen, weet dat comfort ze aan hun gat zal roesten.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Dus Lars, waar blijf je? :~ .
Ik ben er gewoon en lees lekker mee :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Tja waarom kiest zo een Cooper voor een Trek HT en zware negatieve stuurpen op een parcours waar ik met een zware enduro bak zelfs in de problemen zou komen. Hij is prof en zal het wel weten blijkbaar...of achteraf dus niet gezien zijn OTB. Lastige discussie.

Ik vind een HT uitdagender en soms daarom wel leuker maar een fully geeft meer comfort en een veiliger gevoel. Afhankelijk van het terrein is het ene sneller en vice versa. Daarom heb ik ook beiden :)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Keuzes, keuzes.....en nog eens keuzes :-D ....en het uitvinden welke techniek je zelf bezit, en welke techniek het best bij jou past :-D dus naast het biken en het forum :-D ....zijn we ook nog eens drukdrukdruk....hoe wij het best kunnen (blijven) trappelen :lol: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Korte wedstrijden op een niet hobbelig parcours doe ik star, omdat dat uit ervaring nogal sneller is (tov zwaardere fully)
Ardennen wedstrijden ht met geveerde vork, veel klimmen, dus gewicht speelt.

Alpen, en bikepark zonder tijdregistratie met een trailfully, omdat de rest kapot gaat, en dat daar gewoon het leukst is.
Hoewel een ht in een bikepark ook wel eens leuk is.

Met de 5 van Schoorl vindt ik de keuze dan wel weer erg moeilijk.
Denk dat daar een racefully toch de voorkeur heeft.
Wat ik daar star win met klimmen verlies ik in een afdaling ruimschoots.
Nu doe ik die dus ook met een geveerde voorvork.

Moraal : hangt van veel factoren en beschikbare fietsen af.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ga er altijd vanuit dat professionele teams in een sport waar zoveel geld in omgaat, echt wel af en toe testen met een fully op een parcours waar normaal gesproken alleen hardtails rijden om te testen of dat niet sneller is.
Dus dat de huidige oplossing de optimale is voor dít moment, dat heet evolutie.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Jamis Diablo schreef:Ik ga er altijd vanuit dat professionele teams in een sport waar zoveel geld in omgaat, echt wel af en toe testen met een fully op een parcours waar normaal gesproken alleen hardtails rijden om te testen of dat niet sneller is.
Dus dat de huidige oplossing de optimale is voor dít moment, dat heet evolutie.
Niet alles in onze wereld wordt bepaald door evolutie. Marketing is een niet te onderschatte factor. Wij weten immers niet of er met zeer hard opgepompte dempers wordt gereden..

Zo zijn de frames met 100% anti squat nooit echt doorgebroken.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Leuk om de discussie te volgen :bier:

Ik kan er zelf niet echt over mee praten, aangezien ik zo'n idioot ben die de meeste kilometers in Nederland maakt, maar toch niet minder dan 160mm in de schuur heeft staan :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Alien schreef:Waarom heeft een Formule-1 wagen vering? Voor het comfort van de coureur?
Nee. Comfort komt voornamelijk van die gekke hoge banden... (het equivalent van een fatbike)
Real Epic '89 schreef:Wij weten immers niet of er met zeer hard opgepompte dempers wordt gereden..
Het waren toch tokens van het type bezemsteel?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

cheeta schreef:
Real Epic '89 schreef:Wij weten immers niet of er met zeer hard opgepompte dempers wordt gereden..
Het waren toch tokens van het type bezemsteel?
Tja, het is al opvallend dat de testresultaten van de teams waar Jamis Diablo het over had voor de dames duidelijk andere adviezen geven dan voor de heren....
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

George schreef:Het is geen rocketscience, op een enigzins mtb waardig parcours ben ik met vering sneller (en comfortabeler) rond dan zonder. Gelukkig is dat niet het enige criterium en rijd ik dus nog steeds voor het grootste deel star rond door de Vaderlandsche bossen ;)
Ik rijd al jaren (10+) een testronde op verschillende fietsen van 26" to 29", star, geveerde voorvork en fully.
Rondje is gemengd, met wat asfalt, grove grindpinden, singletrack, stijgingen en dalingen, smooth en stenig. Ca. een rondje van een uur.
En laat nu een starre ongeveerde fiets steeds het snelst zijn.

Voor mij tellen alleen de cijfers (?), voor marathons ga ik voor ongeveerd, en laat dat ook nog het leukst zijn.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Tijden zeggen niks zonder powermeter, dus als cijfers voor je tellen hoop ik dat je die ook hebt, anders ben je vooral bezig met je gevoel. Daar is niks mis mee, maar realiseer je dat je stopwatch nauwelijks waarde heeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef:Ik ga er altijd vanuit dat professionele teams in een sport waar zoveel geld in omgaat, echt wel af en toe testen met een fully op een parcours waar normaal gesproken alleen hardtails rijden om te testen of dat niet sneller is.
Dus dat de huidige oplossing de optimale is voor dít moment, dat heet evolutie.
In de tijd dat ene Bart B. voor Giant reed hadden ze net de NRS geïntroduceerd. En inderdaad op ieder wereldbeker parcours werden daar diverse (tijd)metingen mee gedaan. Waar de NRS onder vrijwel alle rijders op een groot deel van de parcoursen sneller was. Maar de rijders mochten nog steeds zelf kiezen waarop ze starten. Drie maal raden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Als je die filmpjes van bijvoorbeeld het Syndicate bekijkt heb ik ook totaal niet het gevoel dat hier vanuit het team op wordt gestuurd. De renner bepaald, en anders de mecanicien. Het is niet alsof er een test-team is die met stopwatch en vermogensmeters aan de slag gaan.

En de XC wereld staat best dicht tegen de oude wielerwereld aan en dat is een wereld waar je de klok rustig 20 jaar terug kan zetten voor ideeën (zowel filosofie, technisch inzicht en trainingsinzicht^^). Dat is toch vooral: Pak een fiets, volg dit trainingsschema en wees geen mietje.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maatchen schreef:
George schreef:Het is geen rocketscience, op een enigzins mtb waardig parcours ben ik met vering sneller (en comfortabeler) rond dan zonder. Gelukkig is dat niet het enige criterium en rijd ik dus nog steeds voor het grootste deel star rond door de Vaderlandsche bossen ;)
Ik rijd al jaren (10+) een testronde op verschillende fietsen van 26" to 29", star, geveerde voorvork en fully.
Rondje is gemengd, met wat asfalt, grove grindpinden, singletrack, stijgingen en dalingen, smooth en stenig. Ca. een rondje van een uur.
En laat nu een starre ongeveerde fiets steeds het snelst zijn.

Voor mij tellen alleen de cijfers (?), voor marathons ga ik voor ongeveerd, en laat dat ook nog het leukst zijn.
Als goed getrainde rijder zul je met een ongeveerde (en dan wel een lichtere!) in de meeste omstandigheden inderdaad sneller zijn, zeker over hele rondjes. Op worteltapijten, rotspartijen en weilanden zul je inboeten.

Probleem is dat het overgrote deel van de rijders niet goed getraind is.


Marathons moet je op een gravelracer rijden. Dan zit je nog wat aerodynamischer. Maar het 'terrein' waarin deze wedstrijden afgelegd worden probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Het is net zo iets als strandracen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie