Verzameltopic voor de racefiets II (vragen, SYS, etc)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor een racefiets hoef je niet perse uit te gaan van een schijfrem model. Zelf ben ik erg pro schijven en zou het liefste een racer met schijven hebben gehad, maar met recente upgrade red ik me voorlopig wel een paar jaar met "touwtjesremmen". En ik pak best lange afdalingen van 1.500 meter omlaag zonder problemen.
Als 1.000 euro je budget is en inzet is niet direct hoge bergen etc zou ik schijfremmen als "must" laten schieten. Zou me niet op schijfremmen blind staren.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Wat Fred zegt: remschijven zijn superieur tov velgremmen, maar zeker niet nodig. Afgelopen jaar kwam ik niks tekort in de Alpen omlaag, maar wat ik wel merkte tov fietsers met schijfremmen is dat ze later konden remmen. Maar zolang je in de bergen niet racet (of in de regen rijdt) is dat geen punt.
In Nederland echt nog nooit remkracht tekort gehad.
Dus zeker met een beperkt budget zou ik het geld eerder in de kwaliteit van het frame, de wielen en/of aandrijving steken.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

tov mechanische schijfremmen kom ik met velgremmen in de bergen niks te kort, ik vind ze zelfs fijner remmen (Tiagra vs Avid bb7). Daarbij heb je rond 1000€ een heel behoorlijke racefiets met velgremmen die ook nog eens zo'n halve kilo lichter is als vergelijkbaar model met schijfremmen.
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

Sinds een weekje een nieuwe racefiets. Tot nu toe 200 km mee gemaakt en wat een fijne fiets is dit. Alleen nog wel wennen aan de hogere velgen met flinke zijwind. Het is een Tarmac Disc Expert 2019 model.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@Deempje98: Mooie bak. Enne, je weet toch: Wie mooi wil zijn, moet tegen zijwind kunnen..........
Zonder gekheid: Met hoge velgen en fors zijwind kan het soms spannend zijn. Die ervaringen zelf afgelopen jaar weer eens extra opgedaan in Gran Canaria met windstoten van windkracht 7 schuin achter langs de kustweg.

Dan nog even terug komen mbt de remmen: Eind juli oa de Stelvio 2x afgedaald (ook geklommen :winkie: ) en zeker de afdaling naar Prato met 48 haarspeldbochten (25 km lang en 1.800 meter omlaag) en totaal probleemloos. Gekker nog, ik heb voor 95% alleen maar op voorrem geremd.
Ondanks dat zal volgende fiets wel met schijven zijn, omdat ik het mooi vind staan en geloof in de techniek. Maar zal nog eventjes duren na de laatste upgrade van mijn EVO.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Vanwege een volledig zwarte fiets, met 38mm zwarte wielen en de wens wat kleur: tanwall banden... 28mm graag. Wie heeft er ervaring mee en hoe is die?
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

nomad030 schreef:Wat Fred zegt: remschijven zijn superieur tov velgremmen, maar zeker niet nodig. Afgelopen jaar kwam ik niks tekort in de Alpen omlaag, maar wat ik wel merkte tov fietsers met schijfremmen is dat ze later konden remmen. Maar zolang je in de bergen niet racet (of in de regen rijdt) is dat geen punt.
In Nederland echt nog nooit remkracht tekort gehad.
Dus zeker met een beperkt budget zou ik het geld eerder in de kwaliteit van het frame, de wielen en/of aandrijving steken.
Ik ben me wat meer op gravel racers gaan orienteren en inmiddels heb ik er ook een gekocht; Voor iets meer dan de gestelde 1000 euro vond ik bij CRC in de aanbieding een Vitus Substance V2 met 105 disc groep.
Daarmee heb ik zeker niet de lichtste of snelste fiets te pakken, maar dat was het doel ook niet en ik vond em er ook nog eens erg leuk uitzien. In het echie zelfs nog beter dan op de plaatjes...
Plaatjes in het gravel racer topic
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Knerbert schreef:Vanwege een volledig zwarte fiets, met 38mm zwarte wielen en de wens wat kleur: tanwall banden... 28mm graag. Wie heeft er ervaring mee en hoe is die?
Beetje late reactie: Ik heb 28mm Clement LGG skinwalls en die bevallen SUPER! Zowel qua soepelheid, qua grip en qua levensduur, in alle opzichten beter dan de bekendere Conti 4seasons die ik hiervoor had!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tacoos schreef: Daarmee heb ik zeker niet de lichtste of snelste fiets te pakken, maar dat was het doel ook niet en ik vond em er ook nog eens erg leuk uitzien. In het echie zelfs nog beter dan op de plaatjes...
Plaatjes in het gravel racer topic
Mooi karretje. De ideale fiets om in NL zowel op de weg te toeren als de MTB-tochten en routes te doen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Sinds 2 maanden ook aan de Race fiets naast een S-Works Demo Dh bike mag een S-Works race fiets ook niet ontbreken in mijn collectie :bier:

Dit is mijn Specialized Tarmac S-Works Dura Ace Di2 Disc een wel hele bijzondere uitvoering dit is waarschijnlijk de enige Tarmac in omloop die geen bevestiging heeft voor een front mech,ook de interne kabel leiding is ook niet mogelijk voor het schakelen voor de front mech :winkie: .

Afbeelding
Afbeelding

De fiets heeft al velen km's gezien incl een 621km rit,helaas had ik kort mogen genieten van de Roval CLX40 wielset op die fiets die waren al heel snel afgeschreven in een crash dus heb ik me een mooie alu wielset met paarse Hope RS4 naven gekocht(geen spijt).
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Misschien ideaal weer voor een crosser vandaag, maar meer dan 5 meter bij mijn LBS nog niet gefietst.
Vanmiddag mijn nieuwe SuperX Force opgehaald als opvolger van mijn CaadX die ik 3 jaar heb gehad.
Inzet zal voornamelijk gravelpaden, verharde bospaden zijn. In slechtere periode als "pekelbak"/winterfiets maar doe ik waarschijnlijk m'n bike mee te kort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hieronder in "vol ornaat", dus incl bidonshouders, SKS spatbordjes (niet mooi, wel praktisch), speedsensor, Knogg Oi belletje en UHR sticker voor 2019.
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
maxwell
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 27 juni 2006, 10:15
Mijn mountainbike: Stanton
Contacteer:

Mijn Colnago Super uit 1983 met een Campagnolo Jubileum Groep.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Hoop veranderd in 35 jaar als ik mijn Cannondale met jouw Colnago vergelijk. Echt leuk om te zien :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
maxwell
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 27 juni 2006, 10:15
Mijn mountainbike: Stanton
Contacteer:

Trappen moet je nog wel. :-D Mooi frame die super x. De Colnago gaat nog maar eens per jaar voor een retro tochtje van een km of 75 de deur uit. Voor overige tochten heb ik onder andere een Gios Gress. Een frame van Carbon met Campagnolo Chorus 11 speed, alleen de derrailleur achter is Potenza met lange kooi. Ik kan dan achter met 32 t rijden. Voor 52 39. Ik kom nog overal boven... Nog geen direct mount of schijfremmen... geen interne bekabeling dus alweer een beetje gedateerd. H plus son archetype velgen, 17 mm interne breedte. Record naven met mooie ratel. Rijd super strak..elke trap is raak.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door maxwell op zo 9 december 2018, 02:29, 1 keer totaal gewijzigd.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Pffff....dikke jongens hier op bladzijde 196!
Ziet er goed uit!

Voor wat betreft 28mm skinwalls, dan is er eigenlijk maar 1 go 2: Vittoria Corsa (Control) :-q
Plaats reactie