De zin en onzin van aangelegde Mountainbike routes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
PaganiProductions

Gelukkig word er hier niks afgesloten.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Dat bedoel ik, ik heb wat anders... Ik normaal ook, maar neem de tijd om die plannen elders te plaatsen, en neem dus de tijd om mij in te zetten voor de bouw van een parcours.

En dan vraag jij je af waarom sommige mensen dan wat fel kunnen reageren.
Omdat jij niet de passie in zo'n parcours legt. Dat verbind je. Moet je echt eens proberen. Anders begrijp je het nooit.
PaganiProductions

Ik zal het wel nooit begrijpen dan.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

PaganiProductions schreef:Waarom mensen die zo'n grote fan zijn aangelegde mountainbike routes altijd zo snel op de tenen getrapt al.
Als ik hier nu zou gaan fietsen heb je grote kans dat alles kapot is gereden en hoort er hier niemand over klagen
Waarom word er elders in het land altijd zo'n probleem van gemaakt als met slecht weer op die routes gaat mountainbiken bang je sporen erin rijd dat hoort toch bij mountainbiken over moeilijk terrein.
En snap het als we over wedstrijd banen hebben dat die er zo goed mogelijk erbij moeten liggen zodat het voor iedereen hetzelfde geld
voor bikeparks daar betaal je dan ook voor.
Het lijkt me dat je een helder antwoord gekregen hebt. Het gaat om behoud voor de routes voor iedereen èn de inzet van vrijwilligers die heel veel mogelijk maken door veel tijd te steken in het onderhoud. Dit zorgt ervoor dat soms op vaste routes NIET gereden mag of kan worden omdat herstel van de schade veel tijd kost.
Of je verder fietst op vaste routes of niet is niet alleen een persoonlijke kwestie maar ook een geval van regelgeving: in sommige gebieden mag je gewoon niet buiten de routes fietsen. Ik heb het geluk dat hier in omgeving nog altijd “vrij fietsen” toegestaan is èn er een vaste route ligt maar niet iedereen heeft deze luxe :bier: .

Verder weer het verzoek aan jou en de rest om met respect voor elkaar te reageren. Dit betekent dus dat je niet negatief op een ander reageert ook wanneer je het standpunt van een ander niet deelt. Probeer oordeelloos te kijken naar de mening van een ander en denk goed na of jouw reactie enige meerwaarde heeft voor ons allemaal en niet alleen voor jezelf.

Grtz.
Herperduin
Moderator
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Eigenlijk zou ik niet moeten reageren, maar ik kan het toch niet laten.
Bij mij in de buurt is met name route Best, een aangelegde route die continu door veel vrijwilligers wordt onderhouden en uitgebreid, een waar genot om te rijden. Het is bij mountainbikers uit deze regio dan ook 1 van de favoriete routes.
Verder heb ik zowel de BBC en op de UHR gereden. De BBC is leuk hoor. Maar de UHR is echt super. Door inzet en passie is er daar echt een technisch uitdagend en geweldig leuk parcours van gemaakt. Het is echt een feest om daar te mogen biken. Dit soort initiatieven is alleen maar heel erg goed vind ik.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

PaganiProductions schreef:Waarom mensen die zo'n grote fan zijn aangelegde mountainbike routes altijd zo snel op de tenen getrapt al.
Als ik hier nu zou gaan fietsen heb je grote kans dat alles kapot is gereden en hoort er hier niemand over klagen
Waarom word er elders in het land altijd zo'n probleem van gemaakt als met slecht weer op die routes gaat mountainbiken bang je sporen erin rijd dat hoort toch bij mountainbiken over moeilijk terrein.
En snap het als we over wedstrijd banen hebben dat die er zo goed mogelijk erbij moeten liggen zodat het voor iedereen hetzelfde geld
voor bikeparks daar betaal je dan ook voor.
Ik begrijp je denk ik wel en ben het ook grotendeels met je eens.
Vaste routes vind ik slechts nuttig als er in zo'n gebied anders helemaal niet gefietst zou mogen worden.
In het gebied (Herperduin-Maashorst) fiets ik al bijna 40 jaar. Ook daar sinds een paar jaar vaste routes die niets toevoegen , slechts beperkend zijn want 'men' wil niet dat er tegen de bepijling in wordt gereden. Jammer want ik vind niet steeds hetzelfde traject rijden juist erg belangrijk. Ik vrees dat het gewoon een aanzet is om het vrij fietsen wat daar nu nog toegelaten is op termijn net als in veel andere gebieden te verbieden. Daarom in mijn devies : stop de groei van al die vaste routes, behalve zoals al eerder vermeld als het de enige mogelijkheid is om in een gebied überhaupt onverhard te mogen fietsen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Corke schreef:Eigenlijk zou ik niet moeten reageren, maar ik kan het toch niet laten.
Bij mij in de buurt is met name route Best, een aangelegde route die continu door veel vrijwilligers wordt onderhouden en uitgebreid, een waar genot om te rijden. Het is bij mountainbikers uit deze regio dan ook 1 van de favoriete routes.
Verder heb ik zowel de BBC en op de UHR gereden. De BBC is leuk hoor. Maar de UHR is echt super. Door inzet en passie is er daar echt een technisch uitdagend en geweldig leuk parcours van gemaakt. Het is echt een feest om daar te mogen biken. Dit soort initiatieven is alleen maar heel erg goed vind ik.
Samen met een maat bedenk ik het BBC parcours, en dat is vergunningtechnisch het maximaal haalbare wat er is, en ook het maximaal haalbare wat betreft technische uitdaging, omdat er behalve een paar 100 wedstrijdrijders ook nog honderden minder geoefende rijders overheen moeten kunnen (hum... ook in de modder). Voor een marathonparcours is het gewoon een prima parcours voor omgeving Zuid L., zeker als je de omgeving niet zo goed kent.

Het zijn echter niet de trails die we als locals hier opzoeken, die zijn regelmatig smaller, steiler, vaak veel technischer, en lopen vaak door meer kwetsbare natuur, waar je geen 2000 man doorheen moet willen jagen.
Veel trailtjes liggen erbij zoals ze erbij liggen, 0 onderhoud, vaak puur natuur, en het ligt niet aaneengeregen zoals de flowtrails van de fantastische UHR, die ook ken. Soms zitten er wat saaiere landwegen tussen, verbindingsstukken, maar wel altijd in een mooie omgeving. Dat is het leuke van het nog vrij rond kunnen rijden.
Wat zo mooi is van de UHR is die flow, het bochtenwerk en de glooiende heuveltjes op en af, het de snelheid kunnen vasthouden. Maar... echt technisch qua ondergrond is het daar nooit, daarvoor is het zeer gewaardeerde en noodzakelijke onderhoud weer 'te goed'. De ondergrond is er super-MTB-vriendelijk.
Ik vind geulen, greppels, niet lopende bochten, afdalingen die zo steil zijn dat je niet fatsoenijk kunt afstappen, boomstammen, moedderpoelen, trappen, drops juist zo leuk om af en toe tegen te komen, dan wordt het echt technisch, 'jezelf daar zien te redden', daar op over of doorheen zien te komen, zonder te vallen, zonder voetje aan de grond te hoeven zetten.
Maar een dagje UHR knallen; ook heerlijk! Want zoveel flow achter elkaar hebben we in Zuid Limburg weer niet.

Het is de afwisseling die het allemaal leuk maakt en houdt.
Het is allebei prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

aurelius schreef:
Corke schreef:Eigenlijk zou ik niet moeten reageren, maar ik kan het toch niet laten.
Bij mij in de buurt is met name route Best, een aangelegde route die continu door veel vrijwilligers wordt onderhouden en uitgebreid, een waar genot om te rijden. Het is bij mountainbikers uit deze regio dan ook 1 van de favoriete routes.
Verder heb ik zowel de BBC en op de UHR gereden. De BBC is leuk hoor. Maar de UHR is echt super. Door inzet en passie is er daar echt een technisch uitdagend en geweldig leuk parcours van gemaakt. Het is echt een feest om daar te mogen biken. Dit soort initiatieven is alleen maar heel erg goed vind ik.
Samen met een maat bedenk ik het BBC parcours, en dat is vergunningtechnisch het maximaal haalbare wat er is, en ook het maximaal haalbare wat betreft technische uitdaging, omdat er behalve een paar 100 wedstrijdrijders ook nog honderden minder geoefende rijders overheen moeten kunnen (hum... ook in de modder). Voor een marathonparcours is het gewoon een prima parcours voor omgeving Zuid L., zeker als je de omgeving niet zo goed kent.

Het zijn echter niet de trails die we als locals hier opzoeken, die zijn regelmatig smaller, steiler, vaak veel technischer, en lopen vaak door meer kwetsbare natuur, waar je geen 2000 man doorheen moet willen jagen.
Veel trailtjes liggen erbij zoals ze erbij liggen, 0 onderhoud, vaak puur natuur, en het ligt niet aaneengeregen zoals de flowtrails van de fantastische UHR, die ook ken. Soms zitten er wat saaiere landwegen tussen, verbindingsstukken, maar wel altijd in een mooie omgeving. Dat is het leuke van het nog vrij rond kunnen rijden.
Wat zo mooi is van de UHR is die flow, het bochtenwerk en de glooiende heuveltjes op en af, het de snelheid kunnen vasthouden. Maar... echt technisch qua ondergrond is het daar nooit, daarvoor is het zeer gewaardeerde en noodzakelijke onderhoud weer 'te goed'. De ondergrond is er super-MTB-vriendelijk.
Ik vind geulen, greppels, niet lopende bochten, afdalingen die zo steil zijn dat je niet fatsoenijk kunt afstappen, boomstammen, moedderpoelen, trappen, drops juist zo leuk om af en toe tegen te komen, dan wordt het echt technisch, 'jezelf daar zien te redden', daar op over of doorheen zien te komen, zonder te vallen, zonder voetje aan de grond te hoeven zetten.
Maar een dagje UHR knallen; ook heerlijk! Want zoveel flow achter elkaar hebben we in Zuid Limburg weer niet.

Het is de afwisseling die het allemaal leuk maakt en houdt.
Het is allebei prima.
Helemaal mee eens. Het is allebei prima!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:..de trails die we als locals hier opzoeken, die zijn regelmatig smaller, steiler, vaak veel technischer, en lopen vaak door meer kwetsbare natuur, waar je geen 2000 man doorheen moet willen jagen.
Veel trailtjes liggen erbij zoals ze erbij liggen, 0 onderhoud, vaak puur natuur, ...
Wouter, precies dit. Als die trails er liggen is het supergaaf om te rijden. Maar a.) Ze moeten er wel liggen en dat is in een heel groot gedeelte van NL niet het geval. Dan moet je wat aanleggen. En b.) Zodra er 2000 man overheen zijn gegaan dan zijn veel van die 'natuurlijke' trails ook om zeep en zijn ze minder leuk om te rijden of zelfs helemaal niet meer te rijden.

Kijk daarvoor ook naar de Bikeboutique Singletrack Event. Gave paden, maar de organisatie smeekt zo ongeveer daar buiten de rit niet te rijden. Dat zal om meerdere reden zijn. Overlast voor bewoners of wandelaars. En als die gaan klagen komt er geen nieuwe rit meer. Slijtage van de route, want die is op veel plekken zeker kwetsbaar. Dus ook in Limburg speelt het probleem van 'vrij-rijden'. En dan denk je "ik in mijn eentje doe niet zoveel kwaad". Maar als er honderden zijn die zo denken is het wel een probleem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Opgeschoond. Dit is best een interessante discussie, los van wie hem opgestart heeft. Beperk je dus tot het onderwerp en dat is dus niet je persoonlijke mening over de topicstarter.

Thx.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

PaganiProductions schreef:
Kjiratsiekoedel schreef:aangelegde routes zijn top!

Vroeger (10-15jr geleden) reed ik in Ermelo/Harderwijk op zelf ontdekte routes. Best leuk. Officieel niet toegestaan omdat 't nu eenmaal niet toegestaan is om buiten de fietspaden te fietsen. Daarbij zag je soms ook echt wel paden ontstaan en afdalingen naarmate ze meer werden gebruikt wegslijten.

Nu zijn er leukere routes beschikbaar dan ik zelf destijds heb ontdekt. Gewoon technisch leuker. Dat zijn aangelegde routes die constructief ook beter in elkaar zitten dan een gewoon bospad destijds. Ze kunnen meer gebruik hebben (dat is mooi, want stuk meer fietsers dan vroeger). Maar er zit een grens aan welk gebruik ze aankunnen, zeker met nat weer. Prima dus om deze routes een beetje in goede conditie te houden.
Fiets al 3 jaar in dezelfde gebieden en heb nog niet zat en dat zonder aanlegde mtb routes.
Waar woon je dan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pagani boft dat hij in een stukje NL woont waar nog ruimte is.
En hij kan ook ff de grens over en dan fietst hij in D.

Vanuit dat gegeven kan ik me heel goed voorstellen dat.vaste routes maar beheloen zijn.
Vrijheid, daar gaat het om!
Maar als je een klein stukje bos met 2 miljoen mensen moet delen, dan is een vaste route best fijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik fiets afwisselend vaste routes op deze manier hou ik er variatie in. Ik ben juist blij dat hier in de buurt ( Friesland ) steeds meer banen worden aangelegt want je mag hier haast nergens fietsen en de bossen en waar dat wel mag is niet heel spannend.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog iets.
Sommige route worden gemaakt voor mountainbikers.
Andere juist tegen mountainbikers.
(hier heb je een (fantasieloze) route en nou opflikkeren uit het bos!)

Stravarijders zijn misschien erg blij met een vaste route, lekker knallen en je tijd verbeteren.
Globetrotters voelen zich waarschijnlijk eerder opgesloten.

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Hoewel een leuke route zeker geen straf is, kies ik liever mn eigen weg.
Sommige route vind ik zo oersaai, dat ik opstandig word en spontaan het hazepad kies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ben blij dat er routes aangelegd worden. Meestal is dit ook een verbetering tov van de al bestaande paden in de bossen. Je ziet wel dat het vaak er kunstmatig aandoet met al dat gekringel en kleine hoogte verschillen.

Toch ben ik blij dat ze er zijn. Maar maar wanneer ik dan weer in bijvoorbeeld België of zuid Limburg kom dan vind ik die mooie natuurlijke paden en afdalingen vele malen mooier. Dat is pas genieten.
Laat staan dat je in de bergen rondfietst, dat is zoals het bedoeld is.

Terug in Nederland vind ik het hier maar weer een saaie bedoeling met al dat kunstmatig gedoe. Maar toch ben ik blij dat ze er zijn en zeker ook dat de paden goed aangelegd en onderhouden worden. Het blijft gewoon genieten op de mountainbike.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie