2 Surly Karate Monkey's uit 2011; in 2024 weer eentje SS&SS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

Gave fietsen! Zowel de woon-werk als de echte MTB.

Maarrrr.... Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat beide KM in een te kleine maat zijn gekocht. Je hebt én veel spacers (is dat eigenlijk nog wel binnen de veilige marge?) én een vrij lange stuurpen. Met een grotere maat heb je een langere top tube én een hogere balhoofdbuis. Zou dat niet veel beter passen?
Mijn gok zou zelfs zijn dat je 2 maten groter nodig hebt :S
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mda schreef:Gave fietsen! Zowel de woon-werk als de echte MTB.

Maarrrr.... Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat beide KM in een te kleine maat zijn gekocht. Je hebt én veel spacers (is dat eigenlijk nog wel binnen de veilige marge?) én een vrij lange stuurpen. Met een grotere maat heb je een langere top tube én een hogere balhoofdbuis. Zou dat niet veel beter passen?
Mijn gok zou zelfs zijn dat je 2 maten groter nodig hebt :S
Een maatje groter had inderdaad ook gekund. Het een en ander wordt wel erg vertekend door het 30gr backsweep stuur op de grijze. Deze heeft namelijk geen voorwaartse bocht zoals bv op de on-one Mary, daardoor heb je gelijk een veel langere voorbouw nodig als bij een flatbar.
Ik had een 5gr voorbouw en de vorkpijp is in eerste instantie zo lang mogelijk gehouden, vandaar 5cm spacers. Het stuur staat dus vrij hoog nu, maar in de praktijk bevalt dat wel goed.

In deze maat en set-up is het voor mij nu wel een heel speels fietsje en heel hanteerbaar op ruw terrein.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@lopezmobile
Ik liep klem met het spatbord tegen het kabeltje, niet tegen de nok, niet tegen de derrie (maar ik heb een low-mount). Op zich zou je dit kunnen oplossen door het wiel nog iets verder achterin te zetten. Ik heb nu de standaard Monkey-nut, maar een cm meer zou veel kunnen schelen.
Maar vlgs mij is de KM wel zo'n beetje het enige frame dat een 2.35 BA plus spatborden plus voor-derrie kan hebben !?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog even een update:

Vandaag een stuk gefietst met de RS Reba 100mm erin, ondermeer rondje Dorst (veel bochten, singletrack).
Diverse instellingen uitgetest, maar de conclusie is:
met orginele vaste vork rijdt het een stuk strakker en voorspelbaarder! Dat merk je in bochtenwerk en korte stijle klimmetjes erg goed.
Tjarko
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 22:24
Mijn mountainbike: Stevens Colorado 401

Dag monkeyrider,
Ik heb zelf ook een KM met vaste vork en vraag me ook wel eens af wat een verende vork voor verschil zou betekenen. Kun je iets meer vertellen? Gaat het bochtenwerk onzekerder omdat de geometrie wijzigt? Worden oneffenheden op rechte stukken merkbaar meer gefilterd? Een verende vork is wat zwaarder, is dat merkbaar?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tjarko schreef:Dag monkeyrider,
Ik heb zelf ook een KM met vaste vork en vraag me ook wel eens af wat een verende vork voor verschil zou betekenen. Kun je iets meer vertellen? Gaat het bochtenwerk onzekerder omdat de geometrie wijzigt? Worden oneffenheden op rechte stukken merkbaar meer gefilterd? Een verende vork is wat zwaarder, is dat merkbaar?
Het gewicht merk ik niet zo, een Reba is overigens een vrij lichte vork.
Ik heb een 100mm Reba met steekas. Officieel is de KM geo voor een 80mm vork, dus dat zou kunnen schelen. Het voelt inderdaad onzekerder in bochten, misschien heeft dat ook te maken met verschil in vorksprong, maar ik durf star veel harder door een bocht.
Bij grotere hobbels en drops heb je voordeel van de verende vork, maar bij aaneengesloten hobbels "stuiter" je er nogal ongecontroleerd overheen. Bij wat meer druk word de controle beter, maar de merkbare winst minder. Demping staat vrij hoog.

Ik vind het voordeel van de starre KM dat je alles voelt en daardoor actief heel scherp kunt rijden, je gooit hem overal in, op of over en je voelt wat je doet. Ik ben met mijn verende vork dat directe gevoel een stuk kwijt. Ik hou het wel wat langer vol, maar het voelt minder snel.
Tjarko
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 22:24
Mijn mountainbike: Stevens Colorado 401

Thanx! Dan hou ik het voorlopig bij de vaste vork. Moeten de armen ook maar werk opknappen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tjarko schreef:Thanx! Dan hou ik het voorlopig bij de vaste vork. Moeten de armen ook maar werk opknappen.
En vergeet de benen niet :wink: , ik sta veel meer op de pedalen als geveerd.
Overigens scheelt een stuur met veel backsweep en 2.4 banden op max 2 bar erg veel.
Tjarko
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 22:24
Mijn mountainbike: Stevens Colorado 401

Zeker!
Mijn stuur is overigens 70 cm. Enorm wennen, maar het zit wel goed. Niet heel veel backsweep, want een frame van 22" houdt voor mij al niet heel erg over. En de banden zijn de 2.35 rara's met iets minder dan 2 bar. Geen excuses meer te bedenken dus!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Heb je het stuur wel eens lager getest? Zou ik voor off-road zeker doen, helemaal als je met de verende vork rijd. Ik rijd dan wel met een lowriser (15mm oid) maar zonder spacers op mijn monkey, smaken verschillen natuurlijk maar het rijd zoveel beter als je gewicht goed verdeeld is.

Star geeft inderdaad veel feedback en controle maar als je een inschattingsfout krijg je het even hard terug :lol:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@George
Je zou wel eens een punt kunnen hebben. Ik heb mijn geo inderdaad zo aangepast dat ik weinig druk op mijn handen en armen heb, ik heb dan weinig last van klappen bij star rijden en dalen, terwijl ik met korte klimmen natuurlijk makkelijker ff op mijn pedalen sta met een starre vork en dan voldoende druk heb voorin.
Met mijn 100mm vork komt mijn stuur nog eens 2cm hoger te staan.
Misschien gaat het met een diepere (en langere) zitpositie beter met een verende vork. Ik heb dat nooit echt goed uitgeprobeerd, ook al niet omdat ik mijn KM het liefst als star basic fietsje wil gebruiken.
Waarschijnlijk ga ik er tzt een full suspension bij rijden, voor langere tochten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Een update'je van mijn Surly Karate Monkey staal&star:
Er zit nu een Salsa Chromoto Grande voorvork op. Dat zou toch net ff wat comfortabeler aanvoelen als de orginele (oude) v-brake en discbrake ready vork die er in zat. Dat lijkt inderdaad zo.....maar of je daar nu je geld aan moet uitgeven? Het ziet er in ieder geval wel strak uit in zwart en zonder v-brake nokken.

Afbeelding

Verder ben ik nog steeds ERG blij met deze fiets in deze set-up. Ik heb er nu een half jaar op gereden, veel blubber toertochtjes in ZW Brabant, regelmatig Drunen, Dorst, Nijmegen in alle omstandigheden (nat, vorst,sneeuw) en het rijdt gewoon super. Altijd grip, controle en strak sturen en nooit iets kapot. Onderhoud met de tuinslang en daarna ruim kettingolie. Ik heb er intussen wel een KMC gold ketting op liggen en die gaat echt langer mee als XT. Vrijwel alles gereden met Conti MK II 2.4 standaard vouwband, schwalbe light bb erin plus Docs; max grip, nooit lek en toch redelijk op de weg. Ik heb er nu Conti XK 2.4 op zitten bij droog weer en dat rijdt inderdaad iets lichter, maar je vliegt nog wel eens de bocht uit.
Verder top: backsweep stuurtje met bbb leren grips; dat scheelt echt veel in comfort en maakt star rijden een stuk plezieriger.
Samenvattend: een blijvertje! Ik ben intussen wat aan het knutselen met een (vol) geveerde Salsa Spearfish en On-One Inbred 29er, maar voorlopig kan dat kwa fun nog niet tegen mijn KM op.

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Omdat ik intussen ben begonnen met een nieuw project (heropbouw van mijn Salsa Spearfish frame) is mijn Battleship Grey Surly Karate Monkey weer back-to-basics; met v-brakes.

Afbeelding

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid weer even de specs:

Frame: Surly Karate Monkey staal 29er 18" grijs , V en discbrake compatable ( nu niet meer verkrijgbaar als KM maar gelijkwaardig aan de Ogre)
Vork: Surly KM staal V en discbrake compatable
Headset: Cane Creek S3
Stuur: Rose trekking 30gr backsweep (beetje smal met 60cm, maar handig bij passeren :wink: )
Grips: BBB leer
Stuurpen: oud Marin 135mm (lang ivm de 30gr backsweep)
Spacers: Rose alu
Zadel: oud Richey Vector (had ik zgan liggen)
Zadelpen: Rose Extreme Race 27.2
Wielen: Deore-Rigida Snyper 28" (hybride setje <100 euries)
Banden: Continental RaceKing 2.2 standaard vouw, met bb-light en docs-blue
Remmen: Deore V-brakes (remt toch wel erg goed onder droge omstandigheden)
Handels: Deore
Crankstel: Deore hollowtech 9sp 42-32-22 (simpel, sterk met stalen 32)
Pedalen: oud spd
Voorderrie: Deore XT low mount
Achterderrie: Deore XT long cage
Shifters: Deore 3x9
Kabels: shimano
Casette: XT 11-32
Ketting: nu KMC gold (blijft echt langer heel)

Afbeelding

Feitelijk is ie weer terug zoals bij mijn eerste proefritjes, maar nu met Conti RK 2.2 erop.........en het rijdt eigenlijk nog steeds geweldig! Ik maakte me een beetje zorgen over de smalle velgen (inwendig 17mm) maar merk met 1.6 bar erin eigenlijk geen verschil XC .
Opvallend is wel dat ie nu een stuk lichter is! Zonder bidon rijklaar 12.5kg terwijl in de oude situatie met Fulcrum XL, Conti MK 2.4 en Avid BB7 schijfremmen ik op 13.1kg zat.....dus zo slecht zijn die basic-v-brakes nog niet :D . Gisteravond nog eens vrij hard door de W-Brabantse natuur wezen raggen (Vrachelse Heide-Dorst)...en het blijft allemaal heel en recht. De 2.2 RK geeft wel wat minder grip in bochtenwerk, iets minder comfort als 2.4 maar rollen wel lekker licht. Voor de zomer lijkt dit een erg goede set-up voor mijn thuisgebied, deze winter gaan waarschijnlijk de schijfremmen en MK 2.4 er weer op voor de (blubber)toertochten.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Gaaf gaaf! Leuk, zo van opbouw wisselen en uitproberen..... ben wel erg gecharmeerd van Surly... en vooral de Ogre..... idd de groene versie van de jouwe :-q

Veul plezier ermee!

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat doe je op een >30gr vrije dag, net na "Malmedy", vol met nieuwe ervaringen?

Afbeelding

Je verbouwt je woonwerkfiets tot waar die voor bedoelt is: een 29er mtb!

Omdat ik intussen weer vaak met mijn 20jr oude, lichte Marin Redwoods naar mijn werk fiets, stond mijn zwarte Karate Monkey stof te happen. In Malmedy kwam ik erachter dat mijn 19.5" Inbred 29 misschien wel wat aan de grote kant is voor serieus trial werk. Hij doet alles, maar voelt niet direct "speels" aan en de standover height is een beetje krap voor mijn lengte. Neem daarbij wat gefilosofeer over AM geometrie, korte chainstay's e.d. .....en op de terugweg vanuit Malmedy ontstond dit idee:

Mijn 18" KM is 2.5 cm korter, een cm of 4 lager en heeft met het wiel voorin de sliding dropout een ruim 2cm kortere chainstay als de Inbred 29.......dat moet een merkbaar verschil geven! Waarom niet gewoon proberen?

Vandaag de Inbred gestript, de zwarte KM gestript en weer opgebouwd met de Inbred onderdelen; 9sp Deore-XT mix, met Avid bb7 remmen, zwarte On-One Marybar en Ice-lift dropper plus On-One zadel.

Op de steel is real ride in Nijmegen kwam ik erachter dat een XT top-down derrie net voldoende ruimte laat voor 2.4 brede banden voorin de slider. Ik heb voor wat extra ruimte het down-pull gedeelte afgezaagd.

Afbeelding

Gemeten chainstay zit nu rond 425mm en een eerste proefritje in de straat geeft de indruk dat ik ineens op een wendbare 26" zit ipv een 29er.

Afbeelding
Ik moet de stuurbuis nog tzt wat inkorten en eerst een gaan rijden...........
maar wat is het toch gewoon een mooi en handig fietsje, zo'n KM :-D ik ben en blijf een MonkeyRider

Afbeelding
Plaats reactie