Kona Honzo ST 2019, pag 12

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Al sinds de introductie in 2011 was ik helemaal weg van de Kona Honzo, de in mijn ogen wat forse prijs hield me toch tegen er eentje te kopen. Kona heb ik altijd een gaaf merk gevonden. Door mijn goede ervaringen met het merk (heb een tijdje met veel plezier een Kula Primo gereden), en omdat ik ook graag eens wat anders wilde proberen dan de xc-gerichte bikes die ik gewend was, bleef de Honzo steeds in mijn gedachten spoken. Een tijdje terug zat ik weer eens in het topic over de fraaie Honzo van forumlid dorretje te dromen waarin toen een tip voorbij kwam van een zgan exemplaar dat te koop werd aangeboden. Ik heb toen gelijk contact gelegd met de verkoper en de deal was al snel beklonken :bier: .

Na de eerste rit was het voor mij meteen duidelijk: dit is een blijvertje! Ik heb na die rit wel meteen de standaard remmen vervangen voor een set Avid Elixir CR die ik nog over had. In de ritten erna werd ik alsmaar enthousiaster over de Honzo en vond ik dat hij nog wel wat upgrades verdiende. Vorige week heb ik de fiets van 1x9 omgebouwd naar 1x10 met een Sram X0 short cage achterderailleur (Nogmaals dank aan Kermit voor het erg prettig zaken doen :-q )

Speclist:

Frame: Kona Clump Cromoly Butted
Sizes: 20"
Fork: RockShox Revelation RL Dual Air 120mm/20mm DO
Crankarms: FSA Step-Up ISIS ---> Shimano Deore XT
Chainring: 32T ---> Hope Single Chainring 32T
B/B: RPM ISIS DH ---> Shimano Deore XT
Pedals: Kona Jackshit ---> Shimano XT SPD
Chain: Shimano HG53 ---> KMC X10L
Freewheel: Shimano HG61 12-36 9 spd ---> Sram PG-1070
F/D: E*13 LS1
R/D: Shimano Deore GS ---> Sram X0 short cage
Shifter: Shimano Alivio ---> Sram X9 trigger
Brake Calipers: Avid Elixir 1 ---> Avid Elixir CR
Front Brake Rotor: Avid G2 180mm ---> Avid G3 185 mm
Rear Brake Rotor: Avid GS 160mm ---> Avid G3 160 mm
Brake Levers: Avid Elixir 1---> Avid Elixir CR
Headset: FSA
Handlebar: Kona Energy Deluxe
Stem: Kona OB/DH
Seatpost: Kona Double Clamp---> RockShox Reverb
Seat Clamp: Kona QR
Grips: Kona G-LOG
Saddle: WTB Volt Comp
Front Hub: Formula Disc
Rear Hub: Shimano M475 Disc
Spokes: Stainless 14g
Rims: WTB FX 23
Front Tire: Maxxis Ardent 29x2.4
Rear Tire: Maxxis Ardent 29x2.25
Paint Color: Matt Blue


Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door lopezmobile op wo 5 december 2018, 23:10, 16 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Mooi speeltje !
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
gsxrmars
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 3 juli 2011, 09:34

Kijk heeft hij toch een goed baasje getroffen, die hem ook nog eens verwend :-D

Nogmaals veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Mooie, strakke fiets! :-q
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

@bouwpakket: Dank! Dat geldt ook zeker voor jouw Ragley, was mijn keus voor Bike van het jaar 2012!

@gsxrmars: zoals je ziet ben ik erg nog steeds zeer contant mee! Nogmaals bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prettig zakendoen was wederzijds hoor :bier:

En een leuke fiets inderdaad!
Aangezien mijn 29-er ervaringen tot nu toe precies 0 zijn kan ik me niet echt een voorstelling maken van het rijgedrag van zo'n Honzo. Is de "speelsheid" een beetje vergelijkbaar met 26" soortgenoten? Dwz, makkelijk op het achterwiel, lekker "flickable" (zoals de engelsen het noemen) op krappe singletracks? Of is-ie wat meer getrimd op met een aardige vaart bergen afstormen? (dat karakter zit een beetje in m'n Ragley, waar m'n fully's juist wat meer dat gooi-en-smijtgevoel oproepen)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Omdat ik juist geen ervaring heb met 26" soortgenoten en/of fully's kan ik je vraag helaas niet gefundeerd beantwoorden. Ten opzichte van de fietsen die ik wel heb gereden (eigenlijk alleen xc- en racegerichte hardtails) is het absoluut een heerlijk speelse bike die inderdaad vooral als het omlaag gaat in z'n element is. Nu ben ik absoluut geen held in afdalingen, maar ik merk wel dat ik met de Honzo meer aandurf en voor mij bekende afdalingen met veel meer gemak neem.
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Wát een geweldenaar deze fiets. De looks zijn super en als je er op fietst heb je echt het gevoel dat je alles gaat vermorzelen dat er op je pad komt. Te gek!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Blijft toch een ontzettend gave bak.
Ik heb mijn XC fiets weggedaan, omdat ik zoveel meer plezier met mijn Honzo heb.

Ik hoop dat je er minstens half zoveel plezier mee gaat hebben als ik.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

kermit schreef:Prettig zakendoen was wederzijds hoor :bier:

En een leuke fiets inderdaad!
Aangezien mijn 29-er ervaringen tot nu toe precies 0 zijn kan ik me niet echt een voorstelling maken van het rijgedrag van zo'n Honzo. Is de "speelsheid" een beetje vergelijkbaar met 26" soortgenoten? Dwz, makkelijk op het achterwiel, lekker "flickable" (zoals de engelsen het noemen) op krappe singletracks? Of is-ie wat meer getrimd op met een aardige vaart bergen afstormen? (dat karakter zit een beetje in m'n Ragley, waar m'n fully's juist wat meer dat gooi-en-smijtgevoel oproepen)
Hoi Kermit,

Een Honzo is een hele bijzondere fiets. Bergaf gaat ie als een raket. Ik heb er filthy trails mee gereden en dat ging prima. Styles heeft er ook nog een stukje mee gereden en gaf aan dat hij best de roadgap ermee zou durven springen.
Fiets is erg makkelijk op het achterwiel te zetten. Ik zou hem zeker niet Flickable willen noemen.
De fiets rijdt zo makkelijk en graag overal overheen dat je automatisch wat lastigere lijnen gaat rijden, omdat dat zo leuk is. Dit merk je goed als je met andere fietsen op stap gaat.
In Limburg op de singeltracks kun je toch weer wat tijd winnen tov XC-ers door overal overheen te banjeren.
In de alpen kun je tov een fully weer wat winnen omdat de wielen makkelijk over van alles heen rollen.

Het is zeker geen snelle fiets, xc fietsen zijn in nl en bergopwaarts veel sneller. Fullies zijn bergafwaarts toch sneller, maar voor mij zit vooral de funfactor in deze fiets.

Voor mij een blijvertje (voorlopig :winkie: )
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Hé Dorretje, bedankt voor je input! Dat is tenminste een antwoord op de vraag waarop ik wegens gebrek aan ervaring en vergelijkingsmateriaal niet fatsoenlijk heb kunnen antwoorden.

Eén ding is zeker, plezier beleef ik volle bak aan deze fiets! En dat verwacht ik ook nog lange tijd te blijven doen. Je haalde het in jouw topic al aan: deze bike traint niet alleen je beenspieren, maar zeker ook je glimlachspieren!
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Dit vind ik nou een mountainbike.
Stoer en eigenwijs.

Mooi kleurtje.
Ardents zien er ook erg lekker uit.

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Deze week zat ik weer eens te spieken in de "te koop" afdeling van dit forum en ben daar een leuke upgrade voor de Honzo tegen gekomen. Vandaag na een fijne deal met Herperduin een RockShox Reverb opgehaald en gemonteerd. De leiding naar de remote moet nog wel even ingekort worden, maar daar heb ik nu helaas het juiste gereedschap niet voor in huis.

Afbeelding


Deze remote is eigenlijk bedoeld voor de rechterzijde en aan de bovenkant van het stuur. Ik vond het mooier deze aan de linker onderzijde te monteren, dit lijkt me bovendien ook prettiger in gebruik.
Afbeelding


Het totaalplaatje
Afbeelding
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Wat een afgrijselijk lelijke reverb, maar wel een geweldig mooie Kona :wink:
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

lopezmobile schreef:Deze week zat ik weer eens te spieken in de "te koop" afdeling van dit forum en ben daar een leuke upgrade voor de Honzo tegen gekomen. Vandaag na een fijne deal met Herperduin een RockShox Reverb opgehaald en gemonteerd. De leiding naar de remote moet nog wel even ingekort worden, maar daar heb ik nu helaas het juiste gereedschap niet voor in huis.

Afbeelding


Deze remote is eigenlijk bedoeld voor de rechterzijde en aan de bovenkant van het stuur. Ik vond het mooier deze aan de linker onderzijde te monteren, dit lijkt me bovendien ook prettiger in gebruik.
Afbeelding


Het totaalplaatje
Afbeelding
Als ik mijn GD monteer zit de bediening ook links onder. Dat vind ik ook het makkelijkst om te bedienen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Plaats reactie