Kona Unit- R=> 1x 10 weg=> SS sold

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Naast mijn On One Inbred heb ik nog een prachtbak in mijn garage staan, oranje- zwart in optima forma (m.u.v. zadeltas, guard- mounts, bel en wegbanden :winkie: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Unit heb ik nieuw gekocht, incl. de ombouw naar Rohloff. Een flinke investering maar ik weet zeker dat dit dan ook een life- time fiets is, gezien de garanties van de fabrikanten en de ronduit degelijke specs. Aangezien ik voor het bos de Inbred zal gebruiken en ik de meeste km's 's avond na t werk maak zal de Unit deze winter voorzien blijven van Schwalbe Marathons (28 x 1,75); goede anti- lek (dus lekker hard oppompen!), betrouwbare wegligging en reflectie. Aangezien straat vuil niet lekker is zitten er mounts op voor Beaver Trail XL spatborden.

Upgrade: ik ben voorzichtig op zoek naar andere sliders. Ik wil graag van de moment arm af (mooier, strakker, practischer bij pech en een beetje lichter) en de mogelijkheid vaste spatborden te kunnen monteren (vloeken in deze kerk!!). Stuurpen op maat maken moet ik ook nog ff doen nu ik de ideale zitpositie heb gevonden.

Specs:
Kona Unit 2012, 22"
Rohloff Speedhub (serienr. 163000 nog wat, gearing 38 x 16)
Avid BB7 mech. schijfremmen
WTB speed disc velgen met zwarte extra sterke spaken
Ergon grips
Ergon bar- ends
Formula voornaaf
FSA cranks
Syntace 70 mm stuurpen, geen rise (was origineel een 90 mm zonder rise, dit stuurde niet lekker)
Schwalbe Marathons 28 x 1,75

Wat een heerlijke fiets is dit, de eerste 1200 km's zitten erop vanaf eind september! Fijne geo, probleemloos schakelen, minimaal onderhoud. Al dit moois weegt wel wat, ik schat ca. 14 kg.! :-{ Ook deze fiets is veelzijdig, terug naar SS of geared kan altijd!

De ultieme test, mtb routes, heb ik nog niet gedaan. Daarvoor ben ik nog iets te zuinig op de Unit, maar ja..... ik heb tijd genoeg aangezien dit een life- time fiets is. En zuinig zijn op een Kona met Rohloff is mieterig, ik weet t! :winkie:

Groeten,

Maanfruit
Laatst gewijzigd door maanfruit op ma 24 juli 2017, 14:06, 5 keer totaal gewijzigd.
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Jij bent lekker bezig maanfruit, neemt langzaam maar zeker heel SYS over, welke bikes ga je nog meer uit je hoge hoed toveren?

Kona Unit = altijd goed, zeker met dit Rohloff-naafje :-q
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Paul Dun schreef:Jij bent lekker bezig maanfruit, neemt langzaam maar zeker heel SYS over, welke bikes ga je nog meer uit je hoge hoed toveren?

Kona Unit = altijd goed, zeker met dit Rohloff-naafje :-q
haha... helaas, meer heb ik niet in de schuur staan (naast woon- werk barrel). Ik ben afgelopen jaar zoet geweest en heb de sint om een Civilian Luddite, in burner orange, gevraagd.... denk niet dat ik die in mijn schoen zal vinden :((

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

[/quote]

haha... helaas, meer heb ik niet in de schuur staan (naast woon- werk barrel). Ik ben afgelopen jaar zoet geweest en heb de sint om een Civilian Luddite, in burner orange, gevraagd.... denk niet dat ik die in mijn schoen zal vinden :((

Maanfruit[/quote]

Mooi zo'n Luddite, zou voor de zekerheid toch mijn schoen maar zetten, sommige zeggen dat hij niet bestaat, maar heb net de club van Sinterklaas zitten kijken met mijn twee koters en die zijn er heilig van overtuigd dat hij wel bestaat en wie ben ik om dat tegen te spreken :winkie:
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De eerste Unit die ik zie met Rohloff, leuk, leuk, leuk, andere bandjes erop en knallen a.s. zondag. Of toch maar de SS?
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Gave strakke fiets! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Strak fietske hoor, en als een Rohloff bij je past qua schakelgevoel is het een heel fijn ding. Met name als er slechte omstandigheden zijn, hoe smerig ook, het schakelt altijd even goed.
Gezien de kabelgeleiders op het frame begrijp ik waarom je de schakelbox zo hebt geplaatst (met de kabels van bovenaf erin komend), maar hou er rekening mee dat er zo wel sneller vuil en vocht in de schakelbox komt. Ik had 'm zelf naar voren wijzend onder de liggende achtervork, maar ook dan komt er op termijn nog vuil in.

Gelukkig is af en toe even openmaken en reinigen niet zo'n heksenwerk :)
Veel plezier met je stalen rossen! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Paul Rush schreef:De eerste Unit die ik zie met Rohloff, leuk, leuk, leuk, andere bandjes erop en knallen a.s. zondag. Of toch maar de SS?
Lekker op de SS! Wordt bagger weer zondag dus mooi op de ragbak!

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Paul Dun schreef:
haha... helaas, meer heb ik niet in de schuur staan (naast woon- werk barrel). Ik ben afgelopen jaar zoet geweest en heb de sint om een Civilian Luddite, in burner orange, gevraagd.... denk niet dat ik die in mijn schoen zal vinden :((

Maanfruit[/quote]

Mooi zo'n Luddite, zou voor de zekerheid toch mijn schoen maar zetten, sommige zeggen dat hij niet bestaat, maar heb net de club van Sinterklaas zitten kijken met mijn twee koters en die zijn er heilig van overtuigd dat hij wel bestaat en wie ben ik om dat tegen te spreken :winkie:[/quote]

hahaha... ik heb sinds gisteren mijn grootste schoen onder de openhaard gezet....... ik ga duimen! Zal ook de schoorsteen vegen, komt het frame er makkelijker door :-q
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Na een flinke tijd (3000 km) met wegbanden rondgereden te hebben heb ik de Unit- R omgekleed zoals het zou moeten, als een mountainbike!

De Maxxis Ikons 2,2 komen van de Unit SS. Met latex bibas zijn dit fijne banden, op de SS vond ik ze minder omdat ze wat grip missen als er flink gestoempt moet worden. Met Rohloff schakel je gewoon terug :-q

Salsa 2 Bend stuur erop, Thompson Elite erin, meuk (pomp, tasje, barends) eraf, 38 x 17 verzet, starre carbon vork erin en vooral de moment- arm eraf (monkey bone) en gaan;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze voelt veel lichtvoetiger, wendbaarder en comfortabeler aan dan voor de afslankkuur, bijna zenuwachtig. Dat zal vast een combi zijn van lichtere banden en het andere stuur.

Ik had een DT Swiss 1900 voorwiel gestoken en dat was veel te licht, zowel qua stuureigenschappen (neurotisch, ik kon geen lijn recht blijven volgen) als stevigheid aangezien ik tijdens het eerste bosritje met de Unit- R het voorwiel dubbelvouwde toen ik een tak over stuurde...... :(( Gelukkig waren Mark- XT en WernerVissers in de buurt :-q Ik heb daarna maar weer het good- old WTB voorwiel gestoken, wat een degelijke dingen zijn dat!

Voor de winter zal ik de ketting wisselen en de banden aanpassen;
Achter Maxxis Ignitor 2,1 en voor WTB Weirwolf 2,55. Ik denk dat dit een goede combi voor de herfst/ winter is, achter meer grip door hogere noppen en voor meer "drijfvermogen" dan de huidige Ikons.

Groeten,

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Naaais :-q .

Zonder fietscomputer nog naaiser/strakker.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Paul Rush schreef:Naaais :-q .

Zonder fietscomputer nog naaiser/strakker.
Och.... vergeten in mijn enthousiasme!

:-q
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Blijft het een mooie fiets vinden.
Ben benieuwd naar de dikke band look die je er voor op gaat zetten.

Oranje is gewoon een prachtige kleur en voor mij de mooiste unit uitvoering al vind ik de raw ook erg stoer.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Thanx! Zo dik is die band in feite niet, 2,55 die lijkt op 2,3 of zoiets...... maar volgens mij gaat t goed smoelen en rijden!

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Grappig,
ik heb mijn klikpedalen ook vervangen door half om half pedalen, bevalt me goed en ik kan ook zo is met de gewone schoenen op de fiets springen en een rondje door de buurt doen.
Plaats reactie