11ANTS elephANT bike packing trip report, update 12/06

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Topic was Fat bike trip report. Titel aangepast, zie p8

Het werd weer een tijd voor iets nieuws: na een kort rondje op de fiets van Jeroen (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... f#p1515935) was mijn sluimerende Fat Bike wens "alive and kicking". Gelukkigerwijs had Jeroen wel tijd en zin om zich met het ontwerp en de productie te bemoeien via zijn onlangs opgerichtte ontwerp bedrijfje Ti22 Bike Design (http://www.ti22bikedesign.com/).

Tijd voor een wensenlijstje dus. Het ontwerp is primair gericht op een zogenaamde bike-packing fiets waarmee je comfortabel meerdaagse tochten kunt rijden in uitdagend terrein. Om meerdaags zonder ondersteuning weg te zijn kan het handig zijn om stroom aan boord te hebben zonder van batterijen afhankelijk te zijn. Ik heb al eens gerommeld met zonnepaneeltjes om de GPS en eventuele verlichting opgeladen en te houden, maar dat werkt voor geen meter. Een naafdynamo dus, en laat SON nu net met een nieuwe schijf en steekas variant op de markt komen http://www.nabendynamo.de/produkte/son_28_15.html. Leuk detail is dat de kleurstelling is aangepast op het Rohloff palet. En aangezien ik liever fiets dan poets is de keuze voor de drivetrain ook eenvoudig.

Afbeelding

De achtervork krijgt een split, zodat het geheel door een Gates centre track aangedreven kan worden. Verzetje 39*24 is reeds besteld :)

Op spanning zetten en houden van de riem doen we met een EBB. Idworx heeft een zeer goede kwaliteit EBB waar de bracket in dit ontwerp op toegespitst wordt.

Verder is een bagagedrager best handig, dus al we toch bezig zijn... Een van de beste ontwerpen die ik ken en waar ik goede ervaringen mee heb zijn de dragers van Vittorio. Het mooie hiervan is dat de linker en rechter zijde uit een stuk buis gebogen zijn. Erg mooi. Deze past natuurlijk niet, dus we gebruiken het idee erachter als basis voor een custom versie uitgevoerd in Ti :)

Afbeelding

Vering is, hoewel niet onmisbaar, toch wel erg fijn. Met banden van minimaal 3.8" is de beste vork optie de verbrede versie van German A Flame. Door de wijde vork kroon kom je wel snel in aanraking met de onderbuis. Normaal gesproken lossen fabrikanten dat op door de onderbuis te wokkelen, maar daar houd ik niet zo van. Ik zie het liefst rechte, strakke lijnen in een frame. Vandaar de keuze van een iets langer doorlopende balhoofdbuis.

Heel verhaal, als je de wensen bij elkaar optelt komt het er ongeveer zo uit te zien:

Afbeelding

De gedetailleerde tekeningen zijn vanmorgen opgestuurd naar de bouwers in het verrre oosten, de verwachtte levertijd is 6 tot 8 weken, hier komen ondertussen andere spulletjes binnen, de planning is om een mooie nachtrit met Kerst te maken :)

More coming soon! DB
Laatst gewijzigd door dogsbolx op zo 12 juni 2016, 16:55, 19 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Supervet en cool! Wel benieuwd hoe zo'n bagagedrager gaat passen bij zo'n vette bike en hoe je de stroom van de dynamao om kunt zetten in stroom die je ook werkelij nodig hebt. Komt er een stopcontactje op? :)
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Stroom kan je niet omzetten/omvormen ;)

Hoeveel volt komt er uit zo een dynamo?

Super vet ding trouwens!! :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat stopcontactje zou mooi in de vorm van ThePlug kunnen, denk ik: een door een naafdynamo aangedreven USB-laadpunt in je topcap. Daarnaast biedt een SON mogelijkheden genoeg voor stroom aftappen ten behoeve van batterijladers of GPS-apparaten.

Mooi hoor! Maar waarom geen Tubusdrager als uitgangspunt voor de drager...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ondanks dat ik geen fan ben van Fatbikes vind ik deze ontwikkeling wel ontzettend interessant. Mooi dat mensen hun eigen fiets ontwerpen!
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Wel een vet project, ben benieuwd naar het eindresultaat.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
j---esse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: ma 2 mei 2011, 00:47

oeh, hier wil ik wel het eindresultaat van zien, en weten of je echt wat stroom kan krijgen van de fiets! :winkie:
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Wat moet zoiets wel niet gaan wegen dan?
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Zie er goed uit!
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Dit ga ik even volgen....ben benieuwd!
Vos37
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: za 2 mei 2009, 18:10
Mijn mountainbike: Specialized S-Works 29 SRAM 2013 Race: Cube agree SL 2010
Contacteer:

Deze ga ik volgen! Ben benieuwd! :-D
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Bedankt voor de leuke reacties, paar antwoorden onder
japie carbon schreef:
Hoeveel volt komt er uit zo een dynamo?
Hangt van je snelheid en wielmaat af, maar 5 volt kan 'ie al bij 10km/h leveren. Voor geinteresseerden, deze man heeft er onlangs een long distance race gereden met alleen een naaf dynamo en een kleine stand batterij op z'n lamp, nou ja, en een fiets natuurlijk :) (http://robdeanhove.blogspot.nl/2012/07/ ... right.html
Schorem schreef:Wat moet zoiets wel niet gaan wegen dan?
Volgens excel 14061g, ik blij als het onder de 15kg komt :) Kan nog wel wat gewicht besparen, de achterbrug is zo ontworpen dat er ook een standaard 29-er wiel in past. Enige puntje is dan weer wel dat ik een tweede Rohloff wiel nodig heb.
Kapitein Iglo schreef:Dat stopcontactje zou mooi in de vorm van ThePlug kunnen, denk ik: een door een naafdynamo aangedreven USB-laadpunt in je topcap.

Mooi hoor! Maar waarom geen Tubusdrager als uitgangspunt voor de drager...?
Thanks! ThePlug kende ik nog niet. Ik zat zelf aan een Softhema te denken, maar dit ziet er veel beter uit.

Had ook gekund ja, de Tubus dragers staan goed bekend. De basis vorm van de Vittorio is m.i. echter mooier omdat deze nog meer uit een stuk gemaakt is dan vergelijkbare tubussen (?). De echt simpele Tubus dragers zijn me weer net te simpel. Hoe dan ook, het is alleen een uitgangspunt en inspiratie bron. Het ontwerp is toch weer net iets anders.

Hoop binnenkort te kunnen updaten. Cheers, DB
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Cool. Wat voor bike packing plannen heb je?
I may not be good, but at least I'm slow.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Wooww! Dit is wel een heel gaaf project. Eigenlijk wordt het dus een soort 'extreme overlevingsfiets' met eigen stroomvoorziening! Hoe cool :o Deze gaan we inderdaad volgen :-D
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ben erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien...
Plaats reactie