11ANTS elephANT bike packing trip report, update 12/06
Wauw! Zonet eerste echte rondje gedaan en dit rijdt echt fantastisch. omhoog en op het vlakke wat trager voor m'n gevoel, maar hoeveelheid grip in afdalingen is werkelijk fenomenaal. Waar ik normaal m'n rem aantik kan ik nu volgas doorknallen. Veel fatbike rijders hebben het over de enorme grijns die je ervan krijgt en dat kan ik alleen maar beamen. Most fun on two wheels!
Geloof me, de bank is nu zo leeg dat ik toch echt een lek vermoed
Groeten Giel
Aan de achterzijde is 3.8" inderdaad de max. Met de belt heb ik nu ongeveer 2 a 3 mm ruimte tussen de band en de belt, maar de beltline is nog niet helemaal zuiver afgesteld, ik denk dat het uiteindelijk 4mm wordt. Met ketting ipv belt komt er een mm of 2 bij. Wellicht is het dan mogelijk om 4.0" te rijden, ga ik nog wel eens proberen.Fanman schreef:Erg mooi geworden. Welke bandenmaat heb je hier gebruikt, 3.8"? Breder kan je niet kwijt denk ik.
Komende mei een ritje door zuid Zweden: http://www.regionorebro.se/blameny/natu ... 01649.html, begint in het plaatsje Kloten. Nu maar hopen dat dat geen voorteken is Daarna door naar het zuiden via de Vastra Vatternleden. Totaal iets van 400km, voornamelijk singletrack met veeeel wortels en stenen. De fiets is specifiek ontworpen met deze tocht en Scandinavie in het algemeen (maar ik zal er wel iets meer rijden dan alleen dat:) )Fanman schreef:Ben ook wel benieuwd naar je bikepackingplannen.
Eigenlijk voornamelijk bedoeld om de GPS van stroom te voorzien. Denk er wel over om een Exposure Revo aan te schaffen, die geeft 800 lumen net zolang tot je zelf niet meer verder kuntLuuc91 schreef:Wel mooi dat die Son naaf erin zit, maar wat voor lamp moet hij stroom gaan geven? ;p
Klopt, die houd je nog even tegoed, heb er zo geen duidelijke foto van. ADe topcap is van supernova en heet "The plug II"casper937 schreef:Heb je een close up van je headset kapje? Daar heb je toch een USB aansluiting in
?
Hoezo bijna?Livio Livius schreef:Ueber GEIL! Bijna beter dan mijn Sandman Hoggar Ti " Warthog"
nightcrawl schreef:Wat een pakBEAST. Daar kan je zo de wereld mee rondfietsen zonder 1 lekke bank
Geloof me, de bank is nu zo leeg dat ik toch echt een lek vermoed
Hangt een beetje van de banden en druk af denk ik. Reed vanmiddag met Nates voor en achter met redelijk lage druk, rond de 0.7 bar, op m'n lokale terreintje en had het idee dat m'n gemiddelde zo'n 2 tot 3 km/h lager lag. ik heb ook een setje Krampus in 3.8" liggen en daar verwacht ik meer van qua snelheid.Livio Livius schreef:Uit ervaring lekker snel vooral op de weg. Je zou het haast niet denken.Jan Willem schreef:Hoe zit het bij dit caliber banden eigenlijk met de rolweerstand?
Ja werkt perfect. Zit een Idworx EBB in die je heel handig met een 6mm imbus kunt opspannen.Schorem schreef:Is die Belt voldoende op te spannen met een EBB?
Groeten Giel
zenegroen schreef:Hoe ga je om met sprongetjes e.d.? Knalt die daar gewoon overheen of kun je ook nog lekker je voorwiel optrekken e.d.? Vind hem erg mooi voor een fatty.
Zoals je normaal zou doen, bunnyhopje. Je kunt hem natuurlijk prima optrekken als je van een schansje oid gaat. Het verschil zit hem vooral in bochtensnelheid, je kunt bizar hard door de bocht, maar ook een fatbike gaat uiteindelijk glijden heb ik vanmiddag proefondervindelijk vast kunnen stellen
Nog een paar plaatjes Met dank aan Erik Boschman voor de fotografie (http://www.erikboschman.com/
Two fatties biking to the beach
yo-eddy op z'n 2Souls
Dropper post is misshien toch wel handig
Two fatties biking to the beach
yo-eddy op z'n 2Souls
Dropper post is misshien toch wel handig
Leuke foto's en inderdaad een super terrein voor een Fatty.
(eerste reactie van San. "Ow, is dat de bike van Shiv...." Tsja, het is zilver met zwarte banden.)
Daar houdt de vergelijking ook wel zo'n beetje bij op.
(eerste reactie van San. "Ow, is dat de bike van Shiv...." Tsja, het is zilver met zwarte banden.)
Daar houdt de vergelijking ook wel zo'n beetje bij op.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Zo, even een topic kickje: een van de design uitgangspunten bij het maken van deze fiets is de mogelijkheid om comfortabel meer-daagse bike-packing tochten te rijden, zonder afhankelijk te zijn van de geneugten van de bewoonde wereld (b.v. het lichtnet om je GPS op te laden). Uiteraard is er een limiet aan hoeveel voedsel je mee kunt nemen, maar een week of 2 zonder "beschaving" is zeker mogelijk. Dit voorjaar heb ik de fiets aan de tand gevoeld in midden-Zweden. Hieronder een (foto)verslagje. De geplande en ook gevolgde route loopt van Kopparberg naar Hjo.
Voor kaartfetishisten, hier kun je route in detail bekijken:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=yemknptwzknuuezx
De route bestaat voornamelijk uit singletrack. De ondergrond is vaak erg hobbelig, veel stenen en nog veel meer wortels, afgewisseld met stukken moeras en bredere bosbouw paden. Kortom, ideaal fatbike terrein, en ondanks de dikke banden vond ik de voorvering geen overbodige luxe. Om nog een beetje lol te hebben op de tracks en in de afdalingen was mijn streven om zo min mogelijk gewicht mee te torsen en de fiets met bepakking smal te houden, dus geen zijtassen. Die zitten op singletracks in bebost gebied alleen maar in de weg. Dat is aardig gelukt.
Voordeel van wandelroutes in Zweden (en ook Noorwegen trouwens) is dat er regelmatig shelters te vinden zijn. In Zweden zijn dat zogenaamde vindskyds, een plateautje met 3 muurtjes en een dak, waar je prima kunt overnachten. De tent kon dus thuis blijven, scheelt weer een kilootje. Ook de brander leek me overbodig, je fietst tenslotte door de bossen, hout genoeg om op te koken. Dat betend wel een klein bijltje meenemen. Al met al kwam de bagage, inclusief eten voor 6 dagen op 9 kilo uit. De helft hiervan bestond uit eten (voor de nerds onder ons: in totaal ongeveer 20,000kcal, een kleine 3,500 per dag). De enige concessie aan light-weight was een dikke pil over Napoleon. Liever een goed boek dan een schone onderbroek zullen we maar zeggen
De winter afgelopen jaar in Zweden was lang en streng. Zelfs eind april lag er hier en daar nog sneeuw en waren veel meren nog deels bevroren.
Van het station in Kopparberg naar het begin van de route was een 20-25km over asfalt. De echte tracks beginnen in het toepasselijk genaamde gehucht Kloten.
Dikke banden kwamen van pas:
Uit het gebrek aan sporen in de sneeuw bleek dat ik de eerste op de trail was dit voorjaar.
De zware sneeuwval in de winter in combinatie met een heftige voorjaarsstorm had veel schade aangericht.
De eerste paar omgewaaide bomen vond ik nog wel grappig, beetje klauteren met fiets. De komende 3 dagen bleken er echter kilometers lange secties te zijn waar niet of nauwelijks te fietsen was. Veel over en onder bomen door gekropen met de fiets. Ik was wel erg blij met de minimale bepakking. Onder dit soort omstandigheden is elke loze kilo er echt een teveel.
Een dagje fietsen, slepen, fietsen, klimmen, fietsen en kruipen bracht me bij m'n eerste shelter. In het kader van gewichtsbesparing had ik alleen adventure food voor de warme maaltijden, bijkomend voordeel is dat je uit het zakje kunt eten. De eenpersoonszakken met een beetje salami een handje pindas toe geeft voor mij voldoende energie.
M'n donzen slaapzak deed goed dienst en de volgende ochtend om een uur of 7 zat ik weer op de fiets.
Het gebied waar ik doorheen trok wordt in Zweden als de zuidelijke kant van de wildernis die zich vandaar uit via de provincie Dalarna naar het noorden uitstrekt beschouwd. Meer naar het zuiden toe is het relatief dichter bevolkt, en hoewel er ook daar veel wild zit (elanden, lynx, reeen zwijnen), komen in het noordelijkere deel ook wolven en beren voor. Voor die laatste werd ik midden in de bush gewaarschuwd:
Hopen dat 'ie geen stinkende fietsers lust Snel weer verder. Het pad slingert richting Kopparberg, een plaats die zijn naam dankt aan kopermijnen in het gebied, tegenwoordig zijn deze niet meer in bedrijf, maar de sporen van vroeger zijn nog duidelijk zochtbaar in het landschap. De afvalbergen vormen een leuk stukje downhill
Wat nu bos is was vroeger vaak landbouw gebied. Her en der kom je resten van vroegere bewoning tegen zoals deze kleine ruine van een "croft".
Tegenwoordig oogt het gebeid verlaten, hier en daar nog wat landbouw, maar vooral veel bosbouw.
Later meer
Voor kaartfetishisten, hier kun je route in detail bekijken:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=yemknptwzknuuezx
De route bestaat voornamelijk uit singletrack. De ondergrond is vaak erg hobbelig, veel stenen en nog veel meer wortels, afgewisseld met stukken moeras en bredere bosbouw paden. Kortom, ideaal fatbike terrein, en ondanks de dikke banden vond ik de voorvering geen overbodige luxe. Om nog een beetje lol te hebben op de tracks en in de afdalingen was mijn streven om zo min mogelijk gewicht mee te torsen en de fiets met bepakking smal te houden, dus geen zijtassen. Die zitten op singletracks in bebost gebied alleen maar in de weg. Dat is aardig gelukt.
Voordeel van wandelroutes in Zweden (en ook Noorwegen trouwens) is dat er regelmatig shelters te vinden zijn. In Zweden zijn dat zogenaamde vindskyds, een plateautje met 3 muurtjes en een dak, waar je prima kunt overnachten. De tent kon dus thuis blijven, scheelt weer een kilootje. Ook de brander leek me overbodig, je fietst tenslotte door de bossen, hout genoeg om op te koken. Dat betend wel een klein bijltje meenemen. Al met al kwam de bagage, inclusief eten voor 6 dagen op 9 kilo uit. De helft hiervan bestond uit eten (voor de nerds onder ons: in totaal ongeveer 20,000kcal, een kleine 3,500 per dag). De enige concessie aan light-weight was een dikke pil over Napoleon. Liever een goed boek dan een schone onderbroek zullen we maar zeggen
De winter afgelopen jaar in Zweden was lang en streng. Zelfs eind april lag er hier en daar nog sneeuw en waren veel meren nog deels bevroren.
Van het station in Kopparberg naar het begin van de route was een 20-25km over asfalt. De echte tracks beginnen in het toepasselijk genaamde gehucht Kloten.
Dikke banden kwamen van pas:
Uit het gebrek aan sporen in de sneeuw bleek dat ik de eerste op de trail was dit voorjaar.
De zware sneeuwval in de winter in combinatie met een heftige voorjaarsstorm had veel schade aangericht.
De eerste paar omgewaaide bomen vond ik nog wel grappig, beetje klauteren met fiets. De komende 3 dagen bleken er echter kilometers lange secties te zijn waar niet of nauwelijks te fietsen was. Veel over en onder bomen door gekropen met de fiets. Ik was wel erg blij met de minimale bepakking. Onder dit soort omstandigheden is elke loze kilo er echt een teveel.
Een dagje fietsen, slepen, fietsen, klimmen, fietsen en kruipen bracht me bij m'n eerste shelter. In het kader van gewichtsbesparing had ik alleen adventure food voor de warme maaltijden, bijkomend voordeel is dat je uit het zakje kunt eten. De eenpersoonszakken met een beetje salami een handje pindas toe geeft voor mij voldoende energie.
M'n donzen slaapzak deed goed dienst en de volgende ochtend om een uur of 7 zat ik weer op de fiets.
Het gebied waar ik doorheen trok wordt in Zweden als de zuidelijke kant van de wildernis die zich vandaar uit via de provincie Dalarna naar het noorden uitstrekt beschouwd. Meer naar het zuiden toe is het relatief dichter bevolkt, en hoewel er ook daar veel wild zit (elanden, lynx, reeen zwijnen), komen in het noordelijkere deel ook wolven en beren voor. Voor die laatste werd ik midden in de bush gewaarschuwd:
Hopen dat 'ie geen stinkende fietsers lust Snel weer verder. Het pad slingert richting Kopparberg, een plaats die zijn naam dankt aan kopermijnen in het gebied, tegenwoordig zijn deze niet meer in bedrijf, maar de sporen van vroeger zijn nog duidelijk zochtbaar in het landschap. De afvalbergen vormen een leuk stukje downhill
Wat nu bos is was vroeger vaak landbouw gebied. Her en der kom je resten van vroegere bewoning tegen zoals deze kleine ruine van een "croft".
Tegenwoordig oogt het gebeid verlaten, hier en daar nog wat landbouw, maar vooral veel bosbouw.
Later meer
Laatst gewijzigd door dogsbolx op wo 16 oktober 2013, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 753
- Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
- Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
- Contacteer:
Whohwwwwwwwwww, dat is nog eens een vet avontuur.
Ik kan niet wachten op de volgende pics.
Misschien een idee om je verhaal ook op wereldfietser.nl te posten, daar hebben ze ook wel oren naar zo'n avontuur.
Ik kan niet wachten op de volgende pics.
Misschien een idee om je verhaal ook op wereldfietser.nl te posten, daar hebben ze ook wel oren naar zo'n avontuur.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
- Mijn mountainbike: One-On Lurcher
- Contacteer:
Heel gaaf!!!
Mijn bikes: Orbea Oiz M20 Tr 2020 | Nukeproof Scout 290 2018 | On-One Lurcher | Ghost AMR Lector 7700 | HaiBike Hai Edition RX
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Toen ik de eerste foto's van het frame op pag 2 zag, dacht ik minder positief over die bagagedrager.
Maar nu snap ik 'm, duidelijk een voorbeeld waar praktijk vóór de looks gaat.
Geweldige reportage / verslag!
Maar nu snap ik 'm, duidelijk een voorbeeld waar praktijk vóór de looks gaat.
Geweldige reportage / verslag!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Heb je inmiddels al een lamp gekocht? Ik zit zelf ook te twijfelen tussen een Exposure-revo, een Supernova-E3-triple en een B&M-luxos-BEigenlijk voornamelijk bedoeld om de GPS van stroom te voorzien. Denk er wel over om een Exposure Revo aan te schaffen, die geeft 800 lumen net zolang tot je zelf niet meer verder kuntLuuc91 schreef:Wel mooi dat die Son naaf erin zit, maar wat voor lamp moet hij stroom gaan geven? ;p
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”