11ANTS elephANT bike packing trip report, update 12/06

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Is die Belt voldoende op te spannen met een EBB?
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Wauw! Zonet eerste echte rondje gedaan en dit rijdt echt fantastisch. omhoog en op het vlakke wat trager voor m'n gevoel, maar hoeveelheid grip in afdalingen is werkelijk fenomenaal. Waar ik normaal m'n rem aantik kan ik nu volgas doorknallen. Veel fatbike rijders hebben het over de enorme grijns die je ervan krijgt en dat kan ik alleen maar beamen. Most fun on two wheels!
Fanman schreef:Erg mooi geworden. Welke bandenmaat heb je hier gebruikt, 3.8"? Breder kan je niet kwijt denk ik. :-D
Aan de achterzijde is 3.8" inderdaad de max. Met de belt heb ik nu ongeveer 2 a 3 mm ruimte tussen de band en de belt, maar de beltline is nog niet helemaal zuiver afgesteld, ik denk dat het uiteindelijk 4mm wordt. Met ketting ipv belt komt er een mm of 2 bij. Wellicht is het dan mogelijk om 4.0" te rijden, ga ik nog wel eens proberen.
Fanman schreef:Ben ook wel benieuwd naar je bikepackingplannen.
Komende mei een ritje door zuid Zweden: http://www.regionorebro.se/blameny/natu ... 01649.html, begint in het plaatsje Kloten. Nu maar hopen dat dat geen voorteken is :D Daarna door naar het zuiden via de Vastra Vatternleden. Totaal iets van 400km, voornamelijk singletrack met veeeel wortels en stenen. De fiets is specifiek ontworpen met deze tocht en Scandinavie in het algemeen (maar ik zal er wel iets meer rijden dan alleen dat:) )
Luuc91 schreef:Wel mooi dat die Son naaf erin zit, maar wat voor lamp moet hij stroom gaan geven? ;p
Eigenlijk voornamelijk bedoeld om de GPS van stroom te voorzien. Denk er wel over om een Exposure Revo aan te schaffen, die geeft 800 lumen net zolang tot je zelf niet meer verder kunt :)
casper937 schreef:Heb je een close up van je headset kapje? Daar heb je toch een USB aansluiting in
?
Klopt, die houd je nog even tegoed, heb er zo geen duidelijke foto van. ADe topcap is van supernova en heet "The plug II"
Livio Livius schreef:Ueber GEIL! Bijna beter dan mijn Sandman Hoggar Ti " Warthog" :-q
Hoezo bijna? :tong
nightcrawl schreef:Wat een pakBEAST. Daar kan je zo de wereld mee rondfietsen zonder 1 lekke bank ;)

Geloof me, de bank is nu zo leeg dat ik toch echt een lek vermoed ;)
Livio Livius schreef:
Jan Willem schreef:Hoe zit het bij dit caliber banden eigenlijk met de rolweerstand?
Uit ervaring lekker snel vooral op de weg. Je zou het haast niet denken.
Hangt een beetje van de banden en druk af denk ik. Reed vanmiddag met Nates voor en achter met redelijk lage druk, rond de 0.7 bar, op m'n lokale terreintje en had het idee dat m'n gemiddelde zo'n 2 tot 3 km/h lager lag. ik heb ook een setje Krampus in 3.8" liggen en daar verwacht ik meer van qua snelheid.
Schorem schreef:Is die Belt voldoende op te spannen met een EBB?
Ja werkt perfect. Zit een Idworx EBB in die je heel handig met een 6mm imbus kunt opspannen.

Groeten Giel
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Hoe ga je om met sprongetjes e.d.? Knalt die daar gewoon overheen of kun je ook nog lekker je voorwiel optrekken e.d.? Vind hem erg mooi voor een fatty.
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

zenegroen schreef:Hoe ga je om met sprongetjes e.d.? Knalt die daar gewoon overheen of kun je ook nog lekker je voorwiel optrekken e.d.? Vind hem erg mooi voor een fatty.

Zoals je normaal zou doen, bunnyhopje. Je kunt hem natuurlijk prima optrekken als je van een schansje oid gaat. Het verschil zit hem vooral in bochtensnelheid, je kunt bizar hard door de bocht, maar ook een fatbike gaat uiteindelijk glijden heb ik vanmiddag proefondervindelijk vast kunnen stellen :)
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Nog een paar plaatjes :) Met dank aan Erik Boschman voor de fotografie (http://www.erikboschman.com/

Afbeelding

Afbeelding
Two fatties biking to the beach :)

Afbeelding

Afbeelding
yo-eddy op z'n 2Souls

Afbeelding
Dropper post is misshien toch wel handig

Afbeelding
DGR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 22:36
Mijn mountainbike: Pilot Titanium 29'er, Rohloff + Lefty
Contacteer:

Heerlijke foto's! Hij zal wel goed tot z'n recht komen in die duinen :-D
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Leuke foto's en inderdaad een super terrein voor een Fatty.

(eerste reactie van San. "Ow, is dat de bike van Shiv...." Tsja, het is zilver met zwarte banden.)
Daar houdt de vergelijking ook wel zo'n beetje bij op.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Zo, even een topic kickje: een van de design uitgangspunten bij het maken van deze fiets is de mogelijkheid om comfortabel meer-daagse bike-packing tochten te rijden, zonder afhankelijk te zijn van de geneugten van de bewoonde wereld (b.v. het lichtnet om je GPS op te laden). Uiteraard is er een limiet aan hoeveel voedsel je mee kunt nemen, maar een week of 2 zonder "beschaving" is zeker mogelijk. Dit voorjaar heb ik de fiets aan de tand gevoeld in midden-Zweden. Hieronder een (foto)verslagje. De geplande en ook gevolgde route loopt van Kopparberg naar Hjo.

Afbeelding

Voor kaartfetishisten, hier kun je route in detail bekijken:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=yemknptwzknuuezx

De route bestaat voornamelijk uit singletrack. De ondergrond is vaak erg hobbelig, veel stenen en nog veel meer wortels, afgewisseld met stukken moeras en bredere bosbouw paden. Kortom, ideaal fatbike terrein, en ondanks de dikke banden vond ik de voorvering geen overbodige luxe. Om nog een beetje lol te hebben op de tracks en in de afdalingen was mijn streven om zo min mogelijk gewicht mee te torsen en de fiets met bepakking smal te houden, dus geen zijtassen. Die zitten op singletracks in bebost gebied alleen maar in de weg. Dat is aardig gelukt.

Afbeelding

Voordeel van wandelroutes in Zweden (en ook Noorwegen trouwens) is dat er regelmatig shelters te vinden zijn. In Zweden zijn dat zogenaamde vindskyds, een plateautje met 3 muurtjes en een dak, waar je prima kunt overnachten. De tent kon dus thuis blijven, scheelt weer een kilootje. Ook de brander leek me overbodig, je fietst tenslotte door de bossen, hout genoeg om op te koken. Dat betend wel een klein bijltje meenemen. Al met al kwam de bagage, inclusief eten voor 6 dagen op 9 kilo uit. De helft hiervan bestond uit eten (voor de nerds onder ons: in totaal ongeveer 20,000kcal, een kleine 3,500 per dag). De enige concessie aan light-weight was een dikke pil over Napoleon. Liever een goed boek dan een schone onderbroek zullen we maar zeggen :)

De winter afgelopen jaar in Zweden was lang en streng. Zelfs eind april lag er hier en daar nog sneeuw en waren veel meren nog deels bevroren.

Afbeelding

Van het station in Kopparberg naar het begin van de route was een 20-25km over asfalt. De echte tracks beginnen in het toepasselijk genaamde gehucht Kloten.

Afbeelding

Dikke banden kwamen van pas:

Afbeelding

Uit het gebrek aan sporen in de sneeuw bleek dat ik de eerste op de trail was dit voorjaar.

Afbeelding

De zware sneeuwval in de winter in combinatie met een heftige voorjaarsstorm had veel schade aangericht.

Afbeelding

De eerste paar omgewaaide bomen vond ik nog wel grappig, beetje klauteren met fiets. De komende 3 dagen bleken er echter kilometers lange secties te zijn waar niet of nauwelijks te fietsen was. Veel over en onder bomen door gekropen met de fiets. Ik was wel erg blij met de minimale bepakking. Onder dit soort omstandigheden is elke loze kilo er echt een teveel.

Afbeelding

Een dagje fietsen, slepen, fietsen, klimmen, fietsen en kruipen bracht me bij m'n eerste shelter. In het kader van gewichtsbesparing had ik alleen adventure food voor de warme maaltijden, bijkomend voordeel is dat je uit het zakje kunt eten. De eenpersoonszakken met een beetje salami een handje pindas toe geeft voor mij voldoende energie.

Afbeelding

M'n donzen slaapzak deed goed dienst en de volgende ochtend om een uur of 7 zat ik weer op de fiets.

Afbeelding

Het gebied waar ik doorheen trok wordt in Zweden als de zuidelijke kant van de wildernis die zich vandaar uit via de provincie Dalarna naar het noorden uitstrekt beschouwd. Meer naar het zuiden toe is het relatief dichter bevolkt, en hoewel er ook daar veel wild zit (elanden, lynx, reeen zwijnen), komen in het noordelijkere deel ook wolven en beren voor. Voor die laatste werd ik midden in de bush gewaarschuwd:

Afbeelding

Hopen dat 'ie geen stinkende fietsers lust :) Snel weer verder. Het pad slingert richting Kopparberg, een plaats die zijn naam dankt aan kopermijnen in het gebied, tegenwoordig zijn deze niet meer in bedrijf, maar de sporen van vroeger zijn nog duidelijk zochtbaar in het landschap. De afvalbergen vormen een leuk stukje downhill

Afbeelding

Wat nu bos is was vroeger vaak landbouw gebied. Her en der kom je resten van vroegere bewoning tegen zoals deze kleine ruine van een "croft".

Afbeelding

Tegenwoordig oogt het gebeid verlaten, hier en daar nog wat landbouw, maar vooral veel bosbouw.

Afbeelding

Later meer :)
Laatst gewijzigd door dogsbolx op wo 16 oktober 2013, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

h o e
o n t z e t t e n d
c o o l
! ! !
Kracht door eenvoud
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

1 woord; SCHITTEREND!!!
Oke nog 1 woord dan; Jaloers :oops:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Whohwwwwwwwwww, dat is nog eens een vet avontuur.

Ik kan niet wachten op de volgende pics.

Misschien een idee om je verhaal ook op wereldfietser.nl te posten, daar hebben ze ook wel oren naar zo'n avontuur.
ruudos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 september 2008, 21:39
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

nice jaloers
ik maak spelfouten nou en net of jij zo perfekt ben
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Heel gaaf!!!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Toen ik de eerste foto's van het frame op pag 2 zag, dacht ik minder positief over die bagagedrager.
Maar nu snap ik 'm, duidelijk een voorbeeld waar praktijk vóór de looks gaat.
Geweldige reportage / verslag!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
sneeuwpop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 17 november 2006, 01:34

Luuc91 schreef:Wel mooi dat die Son naaf erin zit, maar wat voor lamp moet hij stroom gaan geven? ;p
Eigenlijk voornamelijk bedoeld om de GPS van stroom te voorzien. Denk er wel over om een Exposure Revo aan te schaffen, die geeft 800 lumen net zolang tot je zelf niet meer verder kunt :)
Heb je inmiddels al een lamp gekocht? Ik zit zelf ook te twijfelen tussen een Exposure-revo, een Supernova-E3-triple en een B&M-luxos-B :-?
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!”
Plaats reactie