Salsa El Mariachi, dropbar-mtb

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Afgelopen zaterdag mijn nieuwe frame opgehaald, een Salsa El Mariachi.
Na een lange zoektocht naar een stalen 29er, wilde nog uitwijken naar een Pipedream Skookum 29er, maar omdat de communicatie met Pipedream zeer te wensen overliet en van de levertijd nog steeds weinig bekend was, toch weer bij bij mijn eerste keus uitgekomen.

Zaterdag gelijk maar wat onderdelen in elkaar gestoken en foto's gemaakt in het zonnetje

Klaar;
Afbeelding

Frame: Salsa El Mariachi 2012 Slate Blue 17inch
Balhoofd: Hope
Vork: Salsa Cromoto 29er zwart
Wielen: Hope Hoops - EVO2 Naven / Sapim Race spaken / ZTR Crest velgen
Banden: Racing Ralph Pacestar 2.35
Snelsp.: KCNC
Remmen: Sram XX Worldcup
Schijven: Avid HSX 160 / 160 ( wordt misschien nog 180 voor )
Voorderr.: Sram XO 2 speed
A-Derr.: Sram XX 10 speed
Shifters: Sram XX 2x10 triggers
Cassette: Shimano XT 11-36
Pedalen: Shimano XT
Ketting: XT
Cranks: Middleburn RS8 X-Type Duo Crankstel 4 Arm; 42-27T; 175 mm; zwart
Zadelpen: Thomson elite
Zadel: Fizik Gobi
Stuurpen: Salsa PRO Moto Ti stem, 31.8, 110 mm, 5 graden zwart
Stuur: Salsa PRO Moto 1 Carbon stuur, 31.8, 660 mm, 5 graden
Handv.: Ritchey WCS


Afbeelding

Afbeelding

onderdelen voor de opbouw komen ook al lekker binnen

Middleburn duo crancksetje
Afbeelding

Salsa Ti stuurpen
Afbeelding

Salsa Pro Moto 1 stuur
Afbeelding

Sram XX groepset
Afbeelding

Nu wachten op nog wat onderdelen zodat we kunnen gaan bouwen, hoop dat ik aankomend weekend kan gaan testrijden :winkie:

Ben er alleen nog niet uit welke banden ik zal rijden, wil wel breed 2.35. Denk nu aan de RaRa's of NoNi's ben alleen bang dat de NoNi's te grof zijn...
Laatst gewijzigd door Rilson op vr 30 juni 2023, 09:10, 22 keer totaal gewijzigd.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
JRS
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 22 juni 2011, 14:55
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Surly Icecream Truck

WOW! Mooi frame en afmontage. Gaaf dat je een Hope balhoofd plaats (weer eens wat anders). Die Middleburn crank is om te kwijlen. Wat voor wielen ga je steken (Hope naven?). Mooie montage standaard overigens! Lijkt mij lekkerder werken dat zo'n metalen ding. Kom maar op met de rest!
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Aan je smaak ligt het niet, wat een mooi frame en wat een superspullen om mee op te bouwen, stuurpen is erg vet en die crank is ook om van te smullen, zou ik voor mijzelf ook wel een mooie update vinden!

En durf qua banden je horizon eens wat te verbreden, ben zelf ook wat gaan zoeken, rijd nu dus met Kenda Karma's. Is weliswaar geen lichte band in tegendeel zelfs, maar is wel een band die gigantisch veel vertrouwen geeft en mooi breed valt.

Mocht je toch absoluut voor Schwalbe willen gaan dan koos ik voor de combi NoNi voor en RaRa achter, zeer standaard maar doeltreffend.

Ik hou je topic sowieso scherp in de gaten want dit wordt iets moois :-q
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Bedankt Paul,

Ja die banden :-{ Zat me al te verdiepen in de mountainkings....ben niet aan Schwalbe gebonden alleen geen ervaring met andere bandjes...

Wielsetje wordt trouwens Hope naafjes met ZTR Chrest velgen, nog ff foto's van schieten dus morgen weer nieuwe pic's :winkie:

Ohja en die standaard, ik had iets nodig waar ik de scalpel in kon vastzetten en met de lefty dus...Die metalen standaards zijn daar niet geschikt voor en zo'n poot waar je je zadelpen aan vastklemt vind ik persoonlijk ook net heel stabiel dus vandaar deze eigen creatie :tong
Laatst gewijzigd door Rilson op ma 24 september 2012, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ziet er goed uit... En mooie onderdeeltjes... :-q

Zoals Paul Dun al zegt vraagt de fiets ook om wat exclusievere bandjes... Hoe goed de Schwalbes ook mogen zijn... Genoeg andere leuke smaken... WTB's Wolverines bijvoorbeeld zijn ook erg fijne banden, maar zijn wel wat zwaar (maar zeker niet duur bij CRC)... WTB, Panaracer. Maxxis of Kenda zou ik ook wat passender vinden bij een Salsa.. :wink:

Wat betreft andere banden... Als je nooit andere banden probeert krijg je ook nooit die ervaring... :wink: . xplorer verklaarde me ook voor gek dat ik tijdens onze Alta Rezia trip met zware WTB Weirwolfs ging rijden, maar als een van de weinige ben ik tijdens onze vakantie niet lek gegaan en daarbij ging ik ook niet echt zachtzinnig met mijn fiets om...
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

@ Sunturo, die Wolverines was ik ook al ergens tegen gekomen, ga gewoon eens een beetje zoeken en expirementeren, we gaan nu ook de herfst / winter in dus een beetje profiel zou niet verkeerd zijn denk ik zo :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Zat net nog ff op de CRC site, maar WTB's zijn toch niet zo goedkoop bij CRC... Helemaal wanneer je toch de lichste versie met het duurdere rubber wil hebben...

Idd als je Googled, zie je een hoop El Mariachi's met WTB's, dus zo bijzonder zijn die ook weer niet... ;). Maar er idd veel meer dan Schwalbe of Continental... Elk merk heeft biedt wel een bandje aan voor de gewenste omstandigheden...
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Banden! Zelf vindt ik dat Jelle van Singlespeed wel eens leuke aanbiedingen heeft, betaal je niet gelijk de wereld en als het niets is raak je ze wel weer kwijt.

BV:

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=821" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuke band!

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ucts_id=38" onclick="window.open(this.href);return false;
rijd ik nu zelf mee, geeft erg veel vertrouwen en rolt lekker licht ondanks zijn gewicht


http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=704" onclick="window.open(this.href);return false;
lijkt mij ook wel wat krijgt ook goede reviews.

Maar goed laten we ophouden hier met de bandenpraat, doen we achter de schermen wel hier hebben we stuff te showen 8)
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Haha, zo is dat!!! 1tje dan nog omdat ik wilde kijken hoe de remmtjes / shifters stonden en of de leiding lang genoeg was :tong

Afbeelding
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Prachtige bike, mooie details en merklogo's ! En hij wordt top afgemonteerd :P ben benieuwt naar t hele plaatje straks. T gedoe over banden kan ik dan weer niet volgen, dat je niet voor de VW golf gaat van de mtb banden is een prima keuze, maar kan er nooit bij dat men dan op t belangrijkste punt van je fiets kwa gewicht er dan zware jongens onder gaat gooien. Wel top velgen van 1600 gram en een XX set maar vervolgens t verpesten door "bijzondere" banden te monteren van 400 gram de set meer ....

In mijn ogen heb je zo'n bijzondere mooie bike dat je best zonder een bijzonder ( zware ;) ) band kunt rijden, gewoon de beste/lichtste kopen en tubeles maken voor t beste comfort en rijgedrag.

cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Tja daar heb je wel een punt clucluc...maar ik ben er dus ook nog niet uit. Maar tubeles ga ik sowieso niet doen. Op mijn scalpel heb ik dat ook niet omdat ik daar ook nog al eens wissel qua banden....we gaan zien welke banden het worden :tong Eerst maar eens zien dat we de rest binnen krijgen ( al zijn de banden wel handig als ik wil gaan testrijden :bier: )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

clucluc schreef:Prachtige bike, mooie details en merklogo's ! En hij wordt top afgemonteerd :P ben benieuwt naar t hele plaatje straks. T gedoe over banden kan ik dan weer niet volgen, dat je niet voor de VW golf gaat van de mtb banden is een prima keuze, maar kan er nooit bij dat men dan op t belangrijkste punt van je fiets kwa gewicht er dan zware jongens onder gaat gooien. Wel top velgen van 1600 gram en een XX set maar vervolgens t verpesten door "bijzondere" banden te monteren van 400 gram de set meer ....

In mijn ogen heb je zo'n bijzondere mooie bike dat je best zonder een bijzonder ( zware ;) ) band kunt rijden, gewoon de beste/lichtste kopen en tubeles maken voor t beste comfort en rijgedrag.

cluc
Nog ff over de banden dan, tenzij je wedstrijden wilt winnen en snelle tijden weg wilt zetten ben ik het helemaal eens met je cluccluc, als de funfactor de boventoon moet voeren zou ik me vooral niet blind staren op gewichten van banden e.d.
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Hoezo Paul ?
Ik ben aardig in de middelbare leeftijd, en dus zeker niet meer in het wetstrijd gebeuren te vinden, maar fiets graag 2 3x in de week en heb net andere velgen, 400 gram lichter dan de vorige set. En elke x dat ik aanzet voel ik het verschil.... T is een groot verschil.
Dus een halve kilo op banden is net zo'n verschil als wat ik ervaar met mijn velgen ( of nog groter ). T maakt voor mij als recreant t fietsen echt weer leuker.
Mijn bescheide menig. Is dat je banden velgen ed zo licht mogelijk moeten voor de situatie waarin je fietst. T is de goedkoopste effectieve gewichtsbeparing die je direct voelt.

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Wat is dat toch met die banden... Iets leukers en anders hoeft niet perse te betekenen dat die banden zwaarder zijn hoor... En zeker niet slechter....

Even die Golf aanhalend... Onder een Subaru staat een setje Yokohama's nu eenmaal ook beter dan een setje Continentals... Dat je onder een Cube Schwalbes monteert is (bijna) vanzelfspreken... Maar iets exclusievers als een Salsa mag best ander schoeisel hebben... Een 600gr of 700gr bandje voel je echt niet zo heel erg... ;). Een halve kilo verschil hoeft het echt niet te zijn hoor...

Maargoed, denk dat Rilson er best uitkomt... WTB Weirwolfs zou ik in ieder geval zeker niet nemen... Die lopen in 26" veels te zwaar in de bossen rondom Nijmegen en zijn ook veels te zwaar... in 29" denk ik ook.

(Off-topic... Afgelopen weekend ondervonden... Michelin Wild Race'r Advanced Ultimate 2.25, lichte snel lopende band voor de zomer... :) en nu ook in 29" leverbaar)...

Succes met de opbouw! :-q
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Heren, laten we de discussie mbt de bandjes maar even te staken. Wat het gaat worden zien jullie vanzelf wel, het is tenslotte 'show your stuff' :wink: Dan kan er altijd nog over gediscuseerd worden.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie