29" Canyon Lux 9,9 RS-1, 1x11 E13 9-46 -> 2e garantieframe

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@MudMate, dat weet ik niet. Je zou eens kunnen informeren bij Hamid van de Bikecustomizer, waar mijn fiets vandaan komt: http://www.bikecustomizer.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Hamid weet dat ik deze 27,5" wielen nu rij, en zal binnenkort ook wel een testsetje hebben verwacht ik. Kan 'ie ze mooi even in de Automatic passen.
Er is overigens ook een mooie carbon 120mm fiets van Tomac, de Supermatic. Heb ik proefgereden. Beduidend minder klimvermogen dan de 100mm Carbide Sl, maar razendsnel bergaf met zeeeer veel reserve. En van mijn carbon Carbide Sl was er ook nog een alu variant, eigenlijk geen idee of die nog in het pallet zit, ook het overwegen waard. Ik vind 100mm meer dan zat voor deze streek, zeker nu met 27,5" wielen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja maar ik wil voor zeker geen carbon. Is met mijn gewicht toch wat minder geschikt. Ik ga zeker voor aluminium en ben mij aan het oriënteren voor 27,5 om dezelfde reden als jij omschrijft. Ondanks mijn lengte van 1.98 heb ik de 29" voordelen nog niet gezien... De Tomac frames bevallen mij erg qua vormgeving. Voordeel is dat ze zo hier en daar behoorlijk in de aanbieding zijn waardoor ze zeer betaalbaar zijn.
Titanbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 17:19

hoi Aurelius,

Ik volg dit topic met veel belangstelling,vooral jou ervaringen met je Carbid sl.
Zoals je weet rij ik ook op de carbid -sl(26 inch).
Ben wel helemaal om wat betreft mijn huidige 29er(scott scale pro).
Erg benieuwd of het ook allemaal goed blijft functioneren,vooral bij de achterbrug,ivm de ruimte tussen band en achterbrug.
Jou ervaringen zijn in ieder geval positief,ik blijf het met belangstelling volgen.
Wie weet steek ik er binnenkort ook andere wielen in :winkie:
Sucses met je prachtige fiets :-q

Groet Edwin
http://www.xprezz-mtbracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Edwin, als je 29" lekkerder vindt rijden dan 26", dan kan ik je de switch naar 27,5" in je Tomac van harte aanbevelen. Welke wielen heb je daar nu in zitten? Als je iets kiest van minimaal hetzelfde gewicht heb je een zeer mooie upgrade. Goedkoper dan een 29" fully moeten aanschaffen in ieder geval!

Mij lijkt me dat veel 26" 100mm fully's in Nl langaam 'verdrongen' worden door 29" hardtails, omdat die ongeveer hetzelfde comfort bieden, ook veel tractie bieden, oha wat lichter zijn, minder onderhoud behoeven. Qua inzetbereik vissen deze 2 concepten een beetje in dezelfde vijver, in relatief vlak en niet zo technisch Nl.

Maar als je 27,5" wielen in je 26" fully gaat rijden merk je meteen de toegenomen tractie in technisch terrein (worteltapijten, steenstroken, etc), de betere bochtligging, nog meer comfort, het is echt alsof je er een paar cm veerweg bijkrijgt. Boomstammen en kuilen, trappen... Je neemt ze met groter gemak. En dat met behoud van speelsheid, wendbaarheid en acceleratievermogen. Je inzetbereik neemt toe, kunt met meer controle nog harder.

Lijkt me een pracht combi, je 29" Scale hardtail, en een 27,5" Carbide Sl fully voor zwaarder terrein!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Mooi, mooi. Toch handig als je 650b vrij gemakkelijk kunt inpassen. 'Eenvoudige' upgrade met lots of fun lees ik al.
Titanbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 17:19

Aurelius,

Op dit moment zitten er zeer lichte wielen in(Tune king/kong-ztr alpine velgen, en superspokes spaken.)gespaakt door Tune!
Maar als de fiets een fractie zwaarder gaat worden(zit nu onder de 10 kilo)gaat dat geen probleem worden,is het nog steeds een lichte fully :winkie:
Ga het zeker binnenkort eens proberen :-q

groet Edwin
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Afhankelijk van je bandenkeus (en budget :winkie: ) hoeft 'ie niet meer dan een a anderhalve ons aan te komen, lijkt me... Dat biedt dus mooie perspectieven, Edwin. Houdt me maar op de hoogte, ben benieuwd wat je ervan gaat vinden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

japie carbon schreef:Lijkt mij ook. Steentje in de modder en dan zit hij meteen klem
Wat betreft de clearance:
Ik heb er inmiddels een paar vreselijk natte en bemodderde ritten op zitten, met steen en puin in overmaat. Heerlijk, zo'n zomer...
En gelukkig: geheel geen problemen met de clearance achter. Ik merk gewoon helemaal niets van plakkende of afremmende modder, etc.

Wat betreft het concept 27,5"/650b:
De 27,5" wielen (van Ernie Frieke) bevallen helemaal: stijf en licht.
Klimmen met meer grip, dalen met meer grip, makkelijker over boomstammen en door geulen, op hogere snelheid door bochten, en dat bij gelijkblijvende wendbaarheid en speelsheid, even snel accelereren.
Prima upgrade, zonder een hele nieuwe fiets te hoeven kopen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

mooi fietske!
ik denk ook een hele goede uitleg over wat voor een soort rijder je bent. Mensen kunnen op die manier een goed beeld krijgen of ze liever naar 29" gaan of liever naar 27.5". Ik denk persoonlijk dat het meer met het soort rijder te maken heeft dan met de lengte van iemand. Ik heb gemerkt dat grote wielen erg lekker kunnen rijden, maar precies de dingen die je beschrijft in je rijstijl zijn de redenen voor mij om dus niet voor een 29" te gaan (en dus ook voor 27.5" te kiezen).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Vin, ik heb hem inmiddels ook uitgelaten in de Alpen.

Lange beklimmingen, met SRAM 3x10 (22-33-44) en een 11-36 casette, waren prima te doen, ondanks dat je met grotere wielen wat inlevert qua kleinste verzet. Behoefte aan een 20 ring voor heb ik dus niet. Daar twijfelde ik namelijk even over voordat ik over ging op 27,5"wielen. Kleinere ring maakt eea misschien nog comfortabeler, maar ik rij deze in ieder geval eerst lekker op.
In Zuid-Limburg en de Voerstreek heb ik een kleinere ring vooralsnog zeker niet nodig gehad. Misschien dat ik na de BBC anders praat. Maar ritten tot 70-80km: geen probleem met steile klimmen in deze omgeving.

Rest van de rij-eigenschappen zoals ik eerder heb beschreven zijn natuurlijk in de bergen evenzeer van toepassing. Met name downhill meer rust en hogere snelheiden tgv de grotere controle.

Verder heb ik de velgstickers en andere stickers (van de Bikecustomizer) verwijderd, de fiets oogt nu wat rustiger en cleaner. Zal er tzt nog eens een plaatje van posten. Hij is af (misschien nog een Alpencross-proof zadeltje tzt).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo is' ie nu, na strippen stickers Crest velgen en LBS:
Genomen in Hinterglemm, klim naar de Schattberg West
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 31 augustus 2012, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Afbeelding
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 16 januari 2013, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

aurelius schreef:Zo is' ie nu, na strippen stickers Crest velgen en LBS:
Genomen in Hinterglemm, klim naar de Schattberg West
Ik herkende het al! Vooral de afdaling erna is erg leuk hé?
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Huckleberryhuppeldepup trail?! Yes, Erg mooi! Ook de Busheggtrail die daarna kwam, na de hut, vond ik prachtig. Heerlijk MTB gebied, Saalbach Hinterglemm. Mooi hoe Freeride en XC daar perfect samengaan, en hoe wandelen en fietsen daar in goede banen zijn geleid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Exision schreef:Erg mooie fiets! Past nét zo te zien :)

Zelf rij ik op een Spark met 650b/RR en dat geeft ongeveer dezelfde clearance.
In de praktijk heb ik nog geen problemen gemerkt met stenen oid.
Ik heb een Scott Spark 50 uit 2009, gaat daar ook een 650B set inpassen denk je? :)
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie