29" Canyon Lux 9,9 RS-1, 1x11 E13 9-46 -> 2e garantieframe

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik rijdt al meer dan een jaar met de 9-44. Ding is prima, geen problemen mee.
Bird Aeris 9 blurple
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Toen ik terugkwam van een retourtje racefiets naar Banneux stond de bestelling naast de deur, zojuist cassette en 28T Oval Black naar Eindhoven gebracht.

Meteen mijn Canyon Roadlite (racefiets) van 10 jaar oud meegenomen, nu 15x gebruikt :winkie: . Het is wel duidelijk waar mijn hart ligt...
Afgelopen zaterdag er de Alternatieve mee gereden, 1e tocht op een racefiets, 157km en 2465hm (verdwaald), bij 5 graden en regen, maar best vermaakt! Ik kwam wel wat verzetten tekort, er zaten een paar hele steile stoemp-klimmen bij!
De Roadlite krijgt nu meteen een cassette met 30 als grootste krans icm een langere Shimano 105 achterderrie, dan gaat het voortaan wat relaxter steil bergop. Vind de racefiets best leuk voor wat relaxte duurttraining, alsnog de smaak te pakken gekregen :-q .

Trouwens een echte tip, voor racers dus, De Alternatieve. Op dezelfde dag als de Amstel Gold Race Tourversie, die ik persoonlijk veel te massaal vind. De Alternatieve is kleinschalig, goedkoper, prima verzorgd, en gaat zuidwaarts tot voorbij Luik, omgeving Chaudfontaine, Trooz, Land van Herve, mooi!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Elias ride van solosride.be vindt ik zelf ook helemaal geweldig.
Met die rit willen de meeste racefietsers allang niet meer mee :)
Zelfde regio, maar dan typisch een rit van hun.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Alternatieve vertrekt vanuit Voeren, Blg Voerstreek, een dorp verderop, lekker makkelijk. Ben lui he, geen trap teveel doen :winkie:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Jij boft maar dat je daar woont, altijd heuvels om je heen ipv vlakke polders met altijd wind :P
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Rayb81 schreef:Jij boft maar dat je daar woont, altijd heuvels om je heen ipv vlakke polders met altijd wind :P
Af en toe vindt Aurelius tijd en energie om een toertje UHR te doen :-q

#zinaan
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
GertN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 december 2015, 13:28

Een 1x11 Lux voor het echte werk en een oude Roadlite (AL6.0) voor de duurtrainingen, een gouden combi! :-)
Na in de buurt van Erlangen (D) een 13% klim op 34-23 (25 deed het niet meer lekker) opgezwoegd te zijn maar een 12-27 gemonteerd, dat gaat een stuk prettiger.

En wanneer een UHR let's ride? :-q
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Tja "leuk" die heuvels.... afgelopen zaterdag wel de AGR (100km) op de MTB gedaan.
Voor 1 dag leuk genoeg al die beklimmingen, maar ik vind het niet erg om ze daar te laten. ;).

Al kan ik mij voorstellen dat juist de MTB routes dan wel gaaf zullen zijn (met name naar beneden).
“Old, not obsolete”
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Bouwpakket, me too! Fiets dus net op tijd weer klaar :-q .

@GertN, dus jij rijdt met dezelfde combi, 1x11 Lux en Roadlite 6,0. Wat leuk.
Die klimmen waren zeker zo steil als, zo niet steiler dan, bv de Keuteberg verhard, maar ze waren ook nog eens een serieus stukje hoger, langer :~ ... Al stoempend soms maar net boven kunnen komen zonder af te stappen.
Ga als MTB-er niet afstappen op wat asfalt, en zeker niet temidden van al die racefietsers... Die informeerden sowieso soms al waar 'die gele remparachute' voor diende, m'n Camelbak... Daar zaten mijn warme regenbroek, extra droge laagjes en een extra buff in... Terwijl ik onderweg ivm regen en <5 graden er wat laagjes aan toevoegde -en droog en warm bleef- is menig racefietser onderkoeld onderweg door de organisatie met de auto weer afgevoerd naar Voeren... zo'n remparachute heeft dus best veel voordelen :winkie: .

@Marco, zeker eens doen, met de MTB terugkomen.
Oude Voerstreekroute (GPS), Epen/Vijlen, Parkstadroutes... er valt genoeg te beleven hier!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

haha, +2 voor de remparachute !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag de keurig opgelapte Lux opgehaald en 2x uitgelaten.
Hoe zou het fietsen, noodgedwongen '1x'... met die E-thirteen 9-46 cassette en 28T Oval black? Het zag er in ieder geval prachtig uit!
Canyon had me steeds keurig op de hoogte gehouden van de vorderingen, Eagles hadden ze vaker geplaatst, deze 9-46 was ook voor hun voor het eerst.

Eerst met zoonlief en een vriendje 's ochtends naar Vise gegaan, op rustig tempo getoerd met de Mennekes. Prachtige trails daar, en op de steilste klimmen kwam ik geheel niets tekort. Het ovalen blad 'was na een paar trappen foetsie', zo aan gewend, en jawel, het fietst prima. Deze setup zou bergop -berekend- iets zwaarder moeten trappen dan mijn vorige 2x10, maar het voelde echt lichter, makkelijker!

's Avonds meegegaan met een groep snelle maten die ik normaal nog niet bijhield, maar nu, na alle lange afstand arbeid van de afgelopen maanden, ging het wel. Iedereen verzamelde meerdere top 10 plekken op Strava en er werden wat KOM-men gereden, het was af en toe flink doortrappen dus.
Paar x de 9 gebruikt, en eigenlijk een zwaarder verzet niet gemist vandaag, daar was ik wel een beetje bang voor van tevoren. Misschien wind mee, lang bergaf, dat ik 'm dan missen zou? Vandaag zo'n stuk niet tegengekomen. Afwachten. Nu laat ik de 28T lekker zitten, zeker met het oog op de bergen straks, bergop is dit erg lekker. Misschien dat een 30T er straks ook nog komt voor hier, als ik bergop nog wat progressie boek.
Verder waren de stappen in het midden bereik merkbaar wat groter, maar dat vond ik niet storend. De afstand tussen de stappen merk je op 2 manieren:
De eerste keer 1x11 (met 511% bereik) beviel dus prima :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Heb gisteren dezelfde E13 cassette besteld voor op de Jeffsy.
Daarmee wordt mijn bereik aan de onder en bovenkant ietsje groter. Zou goed moeten komen.
Vond het overstappen naar de Eagle toch wel prijzig worden. (upgrade groep + voorblad 30t)
Met 10-42 op 28 kwam ik aan beide kanten net wat te kort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voordeel van deze cassette: groter bereik dan een Eagle, nog wat lichter, goedkoper, en in 2 delen te vervangen... Als je eerst aan beide kanten wat tekort kwam zal het nu precies goed worden @Scottie.
Je gaat nu even licht trappen als met een Eagle icm een 30T blad, maar je kunt nu vooral ook wat ook zwaarder trappen dan met een Eagle 30T combi.

Verder vond ik het schakelen als een zonnetje.
Geen geflip meer tussen twee voorbladen natuurlijk (weg chainsuck gevaar, geen vergissingen meer mogelijk).
Het op/neerschakelen duurt misschien een fractie langer, omdat je nou eenmaal in 11 grotere stappen over 1 hele grote cassette heen moet. Maar dat is niet vervelend tov wanneer je in 11 kleinere stapjes over een klein cassettetje heen zou moeten.
Het schakelt gewoon prima :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ja, de 1x 11 heeft me de afgelopen 5 maanden al overtuigd. Alleen het bereik was nog niet optimaal voor mijn leeftijd :)

Als het een keer beter weer wordt (20 graden en geen vorst in de ochtend) heb je dan een keer zin/tijd om wat voerstreek te biken? Volgens mij weet jij daar beter de weg dan ik...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeker, laat het maar weten als je deze kant op wil komen, leuk (Bos van Vise is ook niet te versmaden als je de Voerstreek al beter mocht kennen) :-q . We rijden alle zondagen vanaf 0800-0900 (vroeg vertrek bij mooi weer en langere tochten) vanuit Eijsden, terug meestal 1230-1330.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie