29" Canyon Lux 9,9 RS-1, 1x11 E13 9-46 -> 2e garantieframe

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik ben voor mezelf tevreden met 2x11 en jij was ook meestal overtuigd dat voor de omgeving waarin jij fietst dat de beste optie was. Ik geloof dat alleen Kermit en ik daar nu nog in geloven. :( :-q
"This species has amused itself to death"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Kan niet meer, als ik niet 1x had 'moeten' gaan rijden, omdat er gewoon geen voorderrie meer op mijn frame kan, dan was ik er zeker (nog) niet op over gegaan. Met name omdat ik het bereik nog niet groot genoeg vond. Dat blijf ik krap vinden, maar 511% is voor mij net voldoende, lijkt het nu. Ik lever aan de zware kant wel wat in, een tik breder bereik, en het was ideaal geweest. En ik heb een ovaal blad gekozen om het bereik nog eens wat breder te laten voelen. 'Ik heb er dus maar het beste van geprobeerd te maken'.

1x is goed als je precies weet wat je nodig hebt aan verzetten, als je bereid bent om evt van voorblad te wisselen als je in zeer divers terrein fietst, en als je bereid bent om veel geld aan slijtageonderdelen uit te moeten geven, of uberhaupt aan een eerste aanschaf.

2x zal voor de meerderheid de meest simpele, allround en goedkopre oplossing blijven, altijd safe, daar geloof ook ik in, hoor.

Voor het bereik hoeft het niet perse een dure 1x12 Eagle groep te zijn, er zijn genoeg 1x10 en 11 cassettes met flink bereik, deze E13 9-46 gaat dus over een Eagle heen (als bereik hetgeen is dat zwaar voor je weegt). Ik heb nog niet met Eagle gefietst, maar ik kan me voorstellen dat het 'met alles SRAM' nog een tik beter zou schakelen? Nuances misschien? En de stapjes zijn dan een tik kleiner.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

aurelius schreef:Vandaag de keurig opgelapte Lux opgehaald en 2x uitgelaten.
Hoe zou het fietsen, noodgedwongen '1x'... met die E-thirteen 9-46 cassette en 28T Oval black? Het zag er in ieder geval prachtig uit!
Canyon had me steeds keurig op de hoogte gehouden van de vorderingen, Eagles hadden ze vaker geplaatst, deze 9-46 was ook voor hun voor het eerst.

Eerst met zoonlief en een vriendje 's ochtends naar Vise gegaan, op rustig tempo getoerd met de Mennekes. Prachtige trails daar, en op de steilste klimmen kwam ik geheel niets tekort. Het ovalen blad 'was na een paar trappen foetsie', zo aan gewend, en jawel, het fietst prima. Deze setup zou bergop -berekend- iets zwaarder moeten trappen dan mijn vorige 2x10, maar het voelde echt lichter, makkelijker!

's Avonds meegegaan met een groep snelle maten die ik normaal nog niet bijhield, maar nu, na alle lange afstand arbeid van de afgelopen maanden, ging het wel. Iedereen verzamelde meerdere top 10 plekken op Strava en er werden wat KOM-men gereden, het was af en toe flink doortrappen dus.
Paar x de 9 gebruikt, en eigenlijk een zwaarder verzet niet gemist vandaag, daar was ik wel een beetje bang voor van tevoren. Misschien wind mee, lang bergaf, dat ik 'm dan missen zou? Vandaag zo'n stuk niet tegengekomen. Afwachten. Nu laat ik de 28T lekker zitten, zeker met het oog op de bergen straks, bergop is dit erg lekker. Misschien dat een 30T er straks ook nog komt voor hier, als ik bergop nog wat progressie boek.
Verder waren de stappen in het midden bereik merkbaar wat groter, maar dat vond ik niet storend. De afstand tussen de stappen merk je op 2 manieren:
De eerste keer 1x11 (met 511% bereik) beviel dus prima :-q .
Als je een on-up switch monteert, wissel je in minder dan 2 minuten van voorblad (en ook ovaal).


https://www.oneupcomponents.com/collect ... l-products
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Update:

Nieuwe RS-1 :bier: : mijn LBS heeft een nieuwe geregeld voor me! Zo blij mee! Ik had relatief vaak problemen met de lockout van RS-1 en demper, vaker dan obv frequent ontluchten verwacht mocht worden. Zelfs een beurt van demper en vork hadden geen baat, het vervangen van de lock out daarvoor ook niet. Nu dus de RS-1 vervangen, prima service van LBS en SRAM. 2 Fietsmaten met een Lux en RS-1 reden al een paar jaar probleemloos rond, 'alleen bij mij was het altijd wat'.

En ter voorbereiding op de Alpen en Mont Blanc ook de NoNi aan de voorkant maar eens vervangen. Daar zaten al 4 spaggettie slierten van de Decathlon in (Samurai). Nu voor het eerst 'een blauwe Addix NoNi'. Rolweerstand omlaag, grip omhoog, lekbestendigheid omhoog, bijna te mooi om waar te zijn. Ach, de oude was ook al prima.

1x11 met E13 9-46, 28T Oval Black en SRAM X01 gripshift en achterderrie schakelt prima. Verzetten zijn en net licht genoeg en net zwaar genoeg voor deze omgeving. Ben benieuwd hoe het straks met de Tour de Mont Blanc gaat in september, maar dat zal wel loslopen.
Het 1x schakelen bevalt zeer goed, foutjes kun je niet meer maken zonder voorderrie. Maar het moet wel een beetje behoedzaam. Misschien dat een complete SRAM Eagle set up nog een tik strakker zou schakelen? Weet ik niet, ik heb geen vergelijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
v_schultinge

Ik herken de problemen met de RS-1 vork. De mijne is na een goede revisiebeurt gelukkig weer prima.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Is zo'n 9 tands tandwielletje achter niet binnen de korste keren versleten?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

mtfuji schreef:Is zo'n 9 tands tandwielletje achter niet binnen de korste keren versleten?
En dat zou zijn omdat....?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

mtfuji schreef:Is zo'n 9 tands tandwielletje achter niet binnen de korste keren versleten?
Geen idee, dat moet ik nog gaan meemaken :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
v_schultinge

mtfuji schreef:Is zo'n 9 tands tandwielletje achter niet binnen de korste keren versleten?
Als je deze alleen gebruikt in de snelle afdalingen en verder niet dan denk ik dat het meevalt.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb ook de combi 28T voor en 9 achter. Maar die rij je inderdaad nauwelijks. Of je moet boven de 36 km/h nog flink doortrappen :)
Slijten zal wel meevallen.

De E13 cassette zit er nu sinds eind april op, zo'n 700 km. Beetje lak is er wel vanaf, voor de rest prima.
Deze km's zijn gemaakt met meer dan 5000 hoogtemeters. (Mijn Polar meet dit slecht, zal wel een stuk meer zijn)
Dus best wel een belasting wat betreft slijtage.
Relatief weinig slecht weer gehad. Dus voornamelijk zanderig. (2x in een hoosbui schoongespoeld :) )

Enige nadeel is dat ie wat ratelt. Zou een kwaal van de oude 9-44 zijn, maar de mijne doet het ook.
Poging om het op te lossen met montagepasta, met vloeibare pakking mogen niet baten. Op dit moment stoort het mij nog niet voldoende, maar het is wel jammer. Schijnt een combinatie probleem met DT XD body te zijn. Na montage kun je iets meer dan 100 km rijden zonder ratel. Daarna begint het als je op de stalen bladen rijdt (niet op de alu) en lijkt alleen bij hogere trapfrequentie te gebeuren.

Als ik geweten had dat er een SRAM Eagle in betaalbare uitvoering zou komen, had ik gewacht met de aanschaf van de E13 en was ik voor een upgrade setje gegaan. X01 upgrade was 2x zo duur als de E13.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Lees dat je een nieuwe RS-1 krijgt, lekker hoor en hopelijk problemen voorbij! Mede door de problemen met deze vork en de belabberde service van Canyon heb ik het vertrouwen in Canyon opgezegd.
Nadat ze mijn fiets opnieuw hadden opgebouwd werkte weer de vork en de lockout niet, had haast en goede ervaringen met plaatselijke specialized dealer dus daar naar toe gebracht, bleek de kabel van de lockout in de RS-1 niet te zijn aangesloten. Alles, voor en achterdemper inclusief lockout weer naar SRAM en voorlopig lijkt het te werken.
Canyon gebeld en die hadden het over een monteur die met zwangerschapsverlof ging (?) waardoor er snel gehandeld was en er waarschijnlijk geen goede test was uitgevoerd of alles wel werkte. De fiets is 3 keer in Eindhoven geweest voor problemen met deze vork/lockout, per keer weer 2 dagen thuis blijven voor bezorging ik ben er klaar mee. Ben blij met mijn nieuwe frame maar overweeg hem te verkopen en weer een Epic te gaan halen. :evil:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb niets via Canyon geregeld, maar alles via mijn LBS die steeds direct met SRAM communiceerde.
Wat mij betreft juist niets dan lof over de service van Canyon, en mijn LBS, Cycling Evers in M'tricht.
Wat jammer dat jouw ervaring anders is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Upgrade besteld: mijn Reverb heeft wat kuren. Zit in Oostenrijk, wilde ineens niet meer omhoog?! Liep al langer niet zo soepel meer... over 3,5 week Tour de Mont Blanc en dus maar iets nieuws besteld: Fox Transfer Performance 2018, met 1x remote (obv alle reviews die ik las). Ben benieuwd!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een fantastische Tour de Mont Blanc en een natte winter verder was het weer tijd om mijn lagers te vervangen, er was wat speling.
Mijn eerste Lux stamde uit dec. '14, mijn 2e garantieframe uit april '16...
Blijkt speling niet het grote probleem te zijn maar weer een losliggende lagerbus, op precies dezelfde plek als 2 jaar geeden, waarvoor ik in '16 mijn garantieframe kreeg...
Heb het dus gemeld en een filmpje bijgevoegd, benieuwd hoe dit opgelast wordt. Tot nu toe altijd pri-ma.
Weer recht op garantie? (Maar ik wil dan geen oud model frame meer met al 2x pech op dezelfde plek... nieuwe model is er nog niet :-{ ... ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik dacht dat Mathieu v.d. Poel een wel nieuwe Lux heeft, of zit ik er dan naast?
Laatst gewijzigd door zeroground op vr 30 maart 2018, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie