29" Canyon Lux 9,9 RS-1, 1x11 E13 9-46 -> 2e garantieframe

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Edit 03-12-14, voor meer foto's en de rest van het verhaal, zie vanaf blz 12!
Na 5 jaar Tomac 26" en 27,5" te hebben gereden een 29" race-marathonfully, de Canyon Lux 9,9, maatje S, na modificaties net geen 11kg, en een sublieme RS-1 vork.


Afbeelding

Speclist:
Frame: Canyon Lux CF 9,9, maat Small
Demper: RockShox Monarch XX
Voorvork: RockShox RS-1
Balhoofdstel: Cane Creek 40
Achter derailleur: SRAM X0 1x11
Derailleurpad: Bout voor derailleur pad Nr. 21
Voor derailleur: SRAM X0 2x10 -> geen meer (04/'17)
Shifters: SRAM X.0 GripShift
Remmen: Avid X0 160-180mm -> SRAM Guide RSC
Cassette: SRAM PG-1070, 10s -> Gemodificeerd: -> icm 11-41 Trickstuff, met 16 ipv 15+17 -> E-thirteen 1x11 9-46 (04/'17)
Wielset: DT Swiss SPLINE SL XR1491
Banden: Continental X-King 2,2" RaceSport -> tubeless Nobby Nick, 2.25
Crankstel: SRAM X0 1x11
Tandwielen: Absolute Black Oval 28 T
Ketting: 1x11
Trapas: SRAM X-Type
Stuurpen: Canyon V14, 8cm
Stuur: Canyon H20 CF Flatbar, 72cm
Handvatten: SRAM Twister
Zadel: Ergon SM30 EVO -> Specialized Romin Evo carbon -> Phenom
Zadelpen: Thomson Elite -> Reverb dropper met Thomson zadelpenklem
Pedalen: XT
Gewicht: Sub 11kg

Zadel en zadelpen paste ik aan, banden vervangen door tubeless NoNi's. Eerst 24-38, maar werd 22-38 voor de Alpen, daarna 24/38 met 11-41 cassette. Gevolgd door E-thirteen 1x 11 9-46 cassette icm 28T ovaal.
De zoektocht die eraan vooraf ging: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=113853" onclick="window.open(this.href);return false;.

Inhoud:
blz 1 Pics en Specs van de 29" Lux CF 9,9 en mijn Carbide Sl custom 650b, met helemaal onderaan foto's clearance
blz 3 Rijgedrag 650b Tomac tov de 26" 120mm Nerve XC
blz 5 Snowpics Voerstreek
blz 5 Filmpje snowrit Zuid Limburg
blz 6 Rijgedrag Tomac tov RM Element 29"
blz 7 Persoonlijke favoriete trail: 90km 1900 hm, Eijsden <-> Drielandenpunt (GPS track Garmin Connect)
blz 7 Idem, 90km 1900hm, eerste 65km 1650hm! Eijsden <-> Keuteberg, zwaar bergop/bergaf, laatste 25km relatief snel/vlak terug (GPS track Garmin Connect)
blz 7 Pics Kleinwalsertal
blz 9 Pics TransAlp Mittenwald - Merano met Vasa
blz 9 Filmpjes TransAlp: dag 2 Tegestal singletrail, dag 5 Uina Slucht (800m afgrond!)
blz 10 29" Canyon Lux 9,9 in aantocht..
blz 12 Canyon Lux gearriveerd, pics
blz 14 Canyon Lux, uitgebreide eerste impressie
blz 18 Canyon Lux, pics wei
blz 21 Lux is af, pics met Reverb dropper, 24-38 icm 11-41 cassette, en Guide RSC remmen, http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=300" onclick="window.open(this.href);return false;
blz 24 Let's Ride Vise, filmpjes met dank aan Bouwpakket en Pat

27-06-'12 Tomac 650b...
Ik rij nu bijna 3 jaar met mijn Tomac Carbide Sl van max.10,5kg, afhankelijk van de bandenkeus.
Eerst met 26" DT Swiss 1450 wielen, maar recent zijn ze vervangen door een 27,5" wielset.
En daarmee is mijn zoektocht naar de ideale bike/set up geeindigd, reden om er maar eens een SYS van te maken.
Afbeelding

Specs:
Frame: Tomac Carbide Sl met RP23 demper, 100mm veerweg voor, 85mm veerweg achter (maar die voelen als meer aan)
Maat: Medium
Gewicht: 10,5 kg, inclusief bel (!), Garmin 800
Vork: Fox 100 RLC
Schakelmateriaal en cranks: SRAM XO, met XTR voorderailleur, 3x10 (22-33-44 kettingbladen en 11-36 casette) -> XO voorderailleur
Remmen: Formula R1, 180-160mm Formula schijven -> nu ook 180mm achter
Stuur: Syntace duraflite flatbar 64cm -> Thomson Flatbar, 67cm
Barends: Extralite -> Procraft
Zadelpen en stuurpen: Thomson (Masterpiece)
Zadel: Sella Italia Flite XC -> Specialized Romin Evo Expert
Snelspanners: Tune DC 16/17, afgewisseld met nu iets steviger klemmende XT's
Pedalen: XT (kreeg te snel speling op XTR's)
Balhoofd: Chriss King
Wielset: ZTR Crest 650b (stickers verwijderd), ZTR Ti naven, Aerolite spaken, Alu nippels (1380gr)
Banden: NoNi 2,25 voor, 650b Pacenti Neomoto 2,1 achter, tubeless met latex melk (vallen even breed)

Ik ben 1,68m, 69kg, rij in Zuid-Limburg/Voerstreek eo, ga 1/jaar naar de Alpen.
Ik hou van een snelle lichte wendbare fiets, die snel klimt en hard daalt, op bochtige singletrack rap is.
27,5" biedt wat mij betreft, in mijn terrein, bij mijn lengte, die rij-eigenschappen die ik zocht, 'the best of both worlds'!

De Tomac is gekocht bij The Bikecustomizer en opgebouwd door Hamid, de nieuwe wielen komen van Ernie Frieke, en, last but not least:
Jan, van Cycling Evers Maastricht, is mijn steun en toeverlaat die de boel prima onderhoudt en aan de gang houdt, samen met Jean Habets uit Schin op Geul.
Heren, dank!

Mijn thuisgebied:
90km 1900hm puur bikegenot in de Voerstreek en Zuid Limburg, van Eijsden, aan de Maas, naar het Drielandenpunt, en weer terug. Zeeeer aan te bevelen! http://connect.garmin.com/activity/328709765" onclick="window.open(this.href);return false;.
Nog een mooie, meer van de vaste routes af, nog technischer en wat gevaarlijker (lees de toelichting bij de routebeschrijving in de link), meer 'werken', 65km. 26 Klimmen en een hm of 1500. http://www.bikemap.net/en/route/2392704 ... saved=true" onclick="window.open(this.href);return false;.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 11 april 2018, 18:03, 106 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Strakke bak, vet veersysteem :) wat weegt hij ?

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Gebruikersavatar
hardlopertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 642
Lid geworden op: ma 11 januari 2010, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alsjeblieft, even de afbeeldings URL tussen Afbeelding zetten.

Mooie fiets! :-q
Trailbuilder @MTB Tracks O'hout
Like ons! http://www.facebook.com/MTBTracksOosterhout" onclick="window.open(this.href);return false;
Topic Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen Klik!

Mail: info@mtbtracksoosterhout.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hele gave fiets :-q :-q
:bier:
vanallesennogwat
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 28 juni 2010, 11:17

Nette bike hoor!!!
heb je je 'oude wielen' te koop?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@clucluc, ik schat 10,4kg
@hardlopertje, thnx!!
@vanallesennogwat, evt. wel, had er nog niet aan gedacht, ik PB je wel even
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Prachtig!!
Gebruikersavatar
RatTrap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
Mijn mountainbike: Project 12

Mooi hoor. Tomac heeft toch wel zijn charmes vind ik. De wielmaat staat het frame prima en mooi dat je de verschillen ook merkt. Ik heb laatste eens een topic geplaatst over het gebruik van een 29" wiel in een starre 26" vork (dat past namelijk makkelijk). Nu ga ik er vanuit dat jij ook een 26" vork hebt en daar dus een 27,5" wiel in hebt gestoken. Merk je iets aan de nervositeit van het stuurgedrag?

Geen fan van de (noodzakelijke?) bel.
Geen fan van de vreemde knik in het frame bij het crankstel.
Geen fan van de barends.
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII

Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@RatTrap, de bike fietst niet nerveus. Hij is gewoon even wendbaar als voorheen. Omdat de wielen licht zijn natuurlijk. Maar met name aan de geometrie is niets veranderd, hoeken zijn hetzelfde gebleven. Hij stuurt even scherp, maar er is meer controle, op verschillende vlakken. Ik zit iets hoger, maar dat valt niet op, zeker niet negatief. Wie weet blijven zelfs de tandjes van het grote blad wat langer compleet dan vroeger :winkie: ?
Ik heb hier mijn ervaring beschreven in een ander topic, kopietje:

"Mijn Tomac Carbide Sl, in 650b: viewtopic.php?f=14&t=92129.
Bevalt zeer goed:

Als ik eens iets nieuws probeer fiets ik altijd met mijn fietsmaat om te kijken hoe een fiets nu fietst, ter bevestiging van wat mijn 'gevoel' zegt over die fiets. Normaal rijden we namelijk allebei even hard omhoog en mn omlaag. Hij op een S-workshop Epic, ik op de 100mm Carbide Sl.
Nou, het verschil is evident. Steil bergop door losse stenen, zoveel tractie, de 26" blijft snel achter. Diepe modderpoelen, 27,5" rolt er veel vlotter doorheen en valt niet stil. Steil bergaf, terwijl mijn maat als eerste van zijn bike duikelt, doe ik dat verderop beneden pas (ja, je moet wat, als je wil testen wat een fiets kan ). Gewone bochtige downhill: meer rust, meer controle, daardoor een hogere snelheid. Smalle bochtige singeltrack met boompjes ter weerszijde waar je makkelijk met trapper of stuur achter kunt blijven hangen: zeer snel en wendbaar, zelfs hier loop ik uit. En dat was 'ons' nog nooit overkomen...
Hetzelfde hebben we gedaan toen hij een Epic 29" uitprobeerde: ook de 29" deelt natuurlijk de voordelen van de grotere wieldiameter, maar: de wendbaarheid, het acceleratievermogen en het snelle levendige stuurgedrag van de 27,5" had die 29" niet, op die bochtige trail met boompjes ter weerszijden.
Belangrijke opmerking bij bovenstaande ervaring: ik ben slechts 1,69m. En ik denk dus dat 29" voor mij naar verhouding gewoon te groot en log is, 27,5" zit wat dat betreft als gegoten. Maar ik denk dat hele grote rijders het volle potentieel van 29" prima zullen benutten, inclusief voldoende wendbaarheid. Vanaf maatje L en groter??
Maar ik zie puur rij-eigenschap-technisch geen enkele reden om 26" nog te handhaven, als je ziet welke voordelen een grotere wielmaat met zich meebrengt. Waarbij 27,5" het meest allround is, volgens mij bij enige twijfel altijd een veilige keuze."
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Sjoen hoor.
Wat denk je zelf van de tyre clearance achter? Is dat voldoende voor wat modder/gravelpaadjes? Het lijkt mij op basis van de foto te weinig, maar goed schijn kan bedriegen.
Afbeelding
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lijkt mij ook. Steentje in de modder en dan zit hij meteen klem
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Afgelopen weekend en gisteren door de modder en plassen geploegd van het bos bij Vise (grensovergang Luik), en de Voerstreek... modder en stenen zat.
Ik vond de ruimte zelf ook wat aan de krappe kant (de Racing Ralph op de testset had 1 mm meer ruimte), maar: nergens last van gehad in de praktijk. Ik ben dus niet bang voor de herfst/winter. Je band trekt gewoon een spoor door de modder die aan je frame zit, en je merkt vervolgens verder niks.
Kan er altijd nog een minder volumineus bandje opzetten als straks bv Schwalbe ea komen met een heel assortiment 27,5" bandjes.

Clearance:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 16 januari 2013, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pacenti Neomoto's 2,1: ze bevallen erg goed. Grip vergelijkbaar met een NoNi, of een Kenda Nevegal Tomac signature. Die had wel heel mooi gepast op deze Tomac, maar de rolweerstand is wat hoog. Van de Neomoto's is met name de bochtengrip zeer goed. Nadeel: 650 gram. Komt ten goede van de lekbestendigheid, denk ik dan maar. Ben benieuwd naar de grip onder hele natte omstandigheden, op wortels en stenen. Eerst maar eens genieten van de zomer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Exision
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12
Mijn mountainbike: mist een gashendel..

Erg mooie fiets! Past nét zo te zien :)

Zelf rij ik op een Spark met 650b/RR en dat geeft ongeveer dezelfde clearance.
In de praktijk heb ik nog geen problemen gemerkt met stenen oid.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Weet jij zo of dit ook gaat lukken met eventueel aluminium frames van Tomac...? Bijvoorbeeld de Automatic 120. Vind dit een geweldig frame. Maag aan het eind van het jaar weer een fietsplan doen,dus misschien een mooie optie om zo een 27.5 op te bouwen... :winkie:
Plaats reactie