Fiets: S-works HT 2010 Grammenn**kerspecial
Inzet: Trainingen --> Toertochten --> Meer trainingen --> Marathons (tot 6-7u)
Rijder: 1,80m; 70kg en dalend
Voorgeschiedenis:
Mijn vertrouwde Stumpjumper in Dream Silver kwam uit 2006, daarom leek het me in 2011 een mooi moment om deze te vervangen. Omdat het voornaamste doel was gewicht besparen en een stijvere marathon bike opbouwen heb ik gekozen voor een carbon frame. Ik heb in 2010 al eens in de Ardennen mogen rijden op de S-works carbon HT van B@rt en dat beviel heel goed.
Een nieuw frame:
Ik had enkele eisen aan het nieuwe frame:
- Lichter dan mijn oude en licht in het algemeen
- Onderdelen van mijn oude moesten grotendeels herbruikbaar zijn
- De geometrie moest overeenkomen met mijn oude.
- Zit mocht iets korter zijn en gewicht wat meer naar achteren om beter te passen langere ritten.
- Mogelijkheid tot 650b montage
- BB30 of OSBB mogelijkheid
- Mogelijkheid tot Lefty montage middels Hellore stuurbuis
Opties (en afwegingpunten tov andere frames)
Specialized S-works HT 2010
+ Geometrie
+ 30.9 zadelpen
+ 2dehands te vinden
- Gewicht
Specialized S-works HT 2011
+ Geometrie
+- Gewicht
- 27.2 zadelpen
- Prijs
Cannondale Flash
+ Lefty
+ Gewicht
+- Geometrie
- Veel nieuwe onderdelen nodig
- Prijs, ook 2dehands
Uiteindelijk gekozen voor een 2010 S-works, deze was 2dehands te vinden als compleet frameset en was daarom ook in prijs zeer aantrekkelijk.
Het gewicht van dat frame viel met ruim 1250 gram een beetje tegen maar het paste wel perfect bij mijn lichaam en ik was het volledig gewend omdat ik zelf al jaren Stumpjumper reed. Het kwam met bijbehorende S90 vork welke een stuk lichter is dan de fox F90 gebruikt in de Stumpjumper 2006. Ook kwam de passende S-works crank erbij welke van carbon is wat hem lichter en stijver maakt/gram dan de XTR970 crank gebruikt in de SJ. Verder is deze crank geschikt voor 2 bladen vooraan en heeft hij de mogelijkheid om elke gewenste spider te monteren, lichtere custom spiders zijn ook gemakkelijk mogelijk.
Doel van de opbouw:
Het moest een marathon gerichte bike worden welke onder de 8,5kg zou wegen en stevig genoeg zou zijn voor meerdere tochtjes/trainingen per week en regelmatige marathons in de Ardennen. Ik wou terug gebruik maken van alle lichtgewicht carbon onderdelen van de SJ, zoals de AX-Lightness Daedalus zadelpen en Extralite Ultrastem UL3 stuurpen.
Bemerkingen bij de eigenlijke opbouw:
Ik had tijdens de opbouw enkele kleine problemen. Zo was de zadelpenbuis enkele mm's langer dan bij mijn vorige frame. Wat maakt dat de maximum insert van mijn zadelpen te laag zat na montage. Daarom terug een nieuw gootje laten maken bij smud carbon welke slechts 5,7mm hoog was ipv de 12mm van het originele AX-lightness gootje. Verder is dit gootje een heel stuk lichter wat weer een mooie winst van enkele gram oplevert op een al super lichte zadelpen.
Ik wou verder wat korter zitten en daarom gekozen voor een 100mm UL3 ipv de 120mm UL3 van mijn SJ Dream frame. Zo kan ik mijn zadel wat verder naar achteren monteren en komt mijn gewicht ook wat meer naar achteren op de fiets terecht. Dit geeft wat meer comfort tijdens marathons tov de pure race houding op mijn SJ.
Speclist opbouw:
Frame: S-works HT 2010 (+BB) 1254,5g
Vork: Specialized S90 brain 1450,3g
Balhoofd: Cane Creek ? 66,6g
Stuurpen: Extralite UL3 100mm 86,8g
Stuur: Ax Lightness Poseidon 85,1g
Grips: BBB Foam 13,5g
Topcap (+bout): BTP 4,0g
Voorderailleur: SRAM XX 118,5g
Achterderailleur: SRAM XO 152,9g (++Tuned)
Shifters: SRAM XO 189,5g (bouttuning)
Zadel: Smud carbon V2 73,2g
Zadelpen: AX Lightness Daedalus: 130,6g (Custom cradle)
Zadelpenklem: Smud-Carbon 6,4g
Crankset: Specialized 2010 472,3g
Bladen: Hellore EP XX 39/25 64,6g
Bladboutjes: SRAM XX 15,4g
Cassette: XTR 971 11-32 223,2g
Ketting: HG-93 274g
Remmen: Hope Mini 725,xg (Ti/carbon tuned)
Wielset: CK/DT/Notubes 1499,1g
Banden: Roro/rara 819,1g
Binnenbanden: Notubes 1xx,xg
Fietscomputer: Polar CS600 56,9g
Pedalen: Eggbeater xTi 174,3g (-> nog te tunen)
Snelspanners: Carbon-Ti 38,8g
Chainstay protector: Zelfgemaakt biba (?g nog te maken)
Momenteel 8,3 -> Na voorlopige tuning projectjes 8,25kg als doelgewicht.
Twijfels voor de toekomst:
Ik zou graag lichtere wielen gebruiken in de toekomst. Helaas is er niets goed genoeg nu ik Chris King naven gewend ben. De mogelijke naven zijn: Extralite Hyperfront(78g)/Hyperrear(168g) of een setje van Tune Dezibel(148g) met Mack SL disc voornaaf (83g). Daar zou ik eventueel lichtere velgen bij nemen, liefst 650b maar daar is nog te weinig keus in sub 330g velgen.
Voor de tuning zoek ik nog:
- Hope mini IS remklauw achter (zilver, zeer zeldzaam)
- Lichte biba sub 100g voor chainstay protector (mag kapot zijn)
- Hope Floating 1.8mm schijven van Race X2 (zwarte kern)
Foto's:
Volgen later.
Tom-S-works HT --> 8,27Kg---> Fotoupdate P2
-
- Extreme Biker
- Berichten: 694
- Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
- Mijn mountainbike: is 8kg
- Contacteer:
Dan is een extralite hyperrear een betere keus lijkt me. Lichter en kan ik IS blijven gebruiken. Maar minder betrouwbaar --> Chris King achter, Mack voor lijkt nu de beste (maar zware) optie.
Extralite is erg mooi (heb ik zelf ook wat spullen van) maar zou toch iets meer op DT vertrouwen mbt naven. Maar je keuze voor CK is natuurlijk helemaal goed Doen het bij mij al (8) jaren prima en zitten nu al in een 3e wielsetje gespaakt. Nooit problemen mee gehad.
Iieeeek! Wat een lelijk frame zeg! Wie durft er met die kleurstelling te rijden
Je weet het.... Het is een heel lekker frame waar je vel plezier aan gaat beleven!! Gewicht is zeer netjes! Wanneer worden onze beestjes weer eens een keer samen uitgelaten?
Bart
Je weet het.... Het is een heel lekker frame waar je vel plezier aan gaat beleven!! Gewicht is zeer netjes! Wanneer worden onze beestjes weer eens een keer samen uitgelaten?
Bart
....Train Till It Hurts......
2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
-
- Extreme Biker
- Berichten: 694
- Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
- Mijn mountainbike: is 8kg
- Contacteer:
Onderstaand de gebruikte SRAM XO 9-speed achterderailleur. Deze is stevig aangepast om gewicht te winnen. De gehele body is bewerkt met een dremel en geanodiseerd. De kooi is zowel van binnen als buitenkooi van carbon. De derailleurwieltjes zijn aluminium, heb ook carbon van slechts 7gram/set wat de derailleur nog lichter maakt maar deze zijn in praktijk niet erg bruikbaar. Alle boutjes zijn van aluminium of titanium. De voorste pivots met minste belasting zijn van carbon ipv staal ben alleen bang dat hier naar verloop van tijd speling gaat onstaan maar de de tijd zal het uitwijzen. De achterste pivots zijn niet van carbon omdat hierop de krachten te groot zijn, zou ik deze vervangen dan schakelt hij niet meer lekker. Van bijna 200gram voor de standaard derailleur blijft deze steken op een dikke 150 gram.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 694
- Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
- Mijn mountainbike: is 8kg
- Contacteer:
@Allen, bedankt!
@B@rt, Ja lijkt me leuk om eens samen te rijden. Ik ben wel altijd in Belgie eigenlijk (en mijn fiets ook) ivm mijn studie.
Maar kom hier eens rijden. Hier maak je elke rit vele honderden hoogtemeters en ken hele leuke routes. Enkele keren per jaar zijn er marathons in de buurt, dan kan je altijd hier komen om een dag een marathon te knallen.
Vanavond schijfjes geverfd.
Ik was op zoek naar zwarte Race X2 schijven maar had nog een setje Mini Pro schijven liggen (met blauwe kern).
Deze zijn in theorie net zo ligt als de X2 schijven alleen in een andere kleur (die niet bij mijn fiets past).
Doordat ze lichter zijn zullen ze wel wat eerder warm worden maar heb er bij mijn andere schijven ook nog nooit echt last van fading of iets gehad.
Daarom besloten een Edding te nemen en deze schijfjes zwart te kleuren. Niet het mooiste, maar dat zie je toch niet.
Helaas niet zoveel gram gewonnen als gewenst.
De 160mm Mini Pro schijf is 84,2 gram en 140mm 66,5 gram.
De Mini 160mm is 85,8 gram en 140mm 72,5 gram.
Ook heb ik lichtere titanium boutjes gebruikt waarmee ik op 12 stuks nog eens 2,5 gram win.
Zo kom ik op 10,1 gram winst. Minder dan gehoopt, maar hoef in ieder geval geen schijven meer te zoeken.
@B@rt, Ja lijkt me leuk om eens samen te rijden. Ik ben wel altijd in Belgie eigenlijk (en mijn fiets ook) ivm mijn studie.
Maar kom hier eens rijden. Hier maak je elke rit vele honderden hoogtemeters en ken hele leuke routes. Enkele keren per jaar zijn er marathons in de buurt, dan kan je altijd hier komen om een dag een marathon te knallen.
Vanavond schijfjes geverfd.
Ik was op zoek naar zwarte Race X2 schijven maar had nog een setje Mini Pro schijven liggen (met blauwe kern).
Deze zijn in theorie net zo ligt als de X2 schijven alleen in een andere kleur (die niet bij mijn fiets past).
Doordat ze lichter zijn zullen ze wel wat eerder warm worden maar heb er bij mijn andere schijven ook nog nooit echt last van fading of iets gehad.
Daarom besloten een Edding te nemen en deze schijfjes zwart te kleuren. Niet het mooiste, maar dat zie je toch niet.
Helaas niet zoveel gram gewonnen als gewenst.
De 160mm Mini Pro schijf is 84,2 gram en 140mm 66,5 gram.
De Mini 160mm is 85,8 gram en 140mm 72,5 gram.
Ook heb ik lichtere titanium boutjes gebruikt waarmee ik op 12 stuks nog eens 2,5 gram win.
Zo kom ik op 10,1 gram winst. Minder dan gehoopt, maar hoef in ieder geval geen schijven meer te zoeken.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Een hoop foto's van die derailleur, maar nog heb ik geen idee hoe die er uit ziet. Kun je eens foto's maken in het zonlicht aub? Wel een leuk project. Volgens mij woog mijn 160mm X2 schijf rond de 75gram. Dan zou je alweer wat meer winnen. Kan zijn dat mijn weegschaal niet zo nauwkeurig is. Mijn 140mm achterschijf woog 65g.