Ragley TD:1 29 ti rigid
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6085
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
De afgelopen jaren met veel plezier op de 96 rondjes aan het rijden (zal ik ook blijven doen), maar ik merkte dat ik behoefte kreeg aan meer uitdaging op mijn vaste rondje Amerongen/Leersum. Twee jaar terug de Happy Biker Days bezocht en daar verk(n)ocht geraakt aan een rigid 29'er. Ik kreeg die dag bij 3 fietsen een : een 96, een rigid Niner en een Sandman. Op de Niner kreeg ik weer het gevoel van mij eerste mtb's; lekker met een starre vork en (te) harde banden de heuvels afstuiteren en directe acceleratie bij aanzetten. Weer echt werken op de bike
Daarnaast was ik door de Single Speed verhalen van anderen op het forum ook nieuwsgierig geworden hiernaar. Dit zou wel eens de uitdaging kunnen brengen die ik zocht.....De behoefte aan meer uitdaging, meer gevoel bij het biken en de wens om ooit een titanium fiets te bezitten (en zelf op te bouwen) hebben tot deze aanschaf geleid.
De Ragley TD:1 (Twinkle Dave) is ontworpen voor een 445 mm starre vork, waardoor voor een lage zit mogelijk is. Dit is iets wat ik "vroeger" gewend was. De ontwerper van het frame Brant Richards (shedfire.com) is na zijn vertrek bij On One een aantal jaren aan de slag gegaan voor Ragley, maar inmiddels weer terug bij On One / Titus. Dit is volgens mij ook de voornaamste reden dat de TD:1 niet meer gemaakt wordt. Of komt het omdat niemand tegenwoordig nog zo gek is om star te gaan rijden? Het frame is gebouwd bij Lynskey, wat ook terug te zien is in de kwaliteit van het laswerk, vorm van het frame en de sliders. De sliding dropouts waren voor mij ook een reden om voor dit frame te kiezen. Mocht SS'en mij niet bevallen, dan kon ik altijd nog geared of zelfs Rohloff.
Voor de afmontage had ik het beeld van een strakke en sobere fiets met alleen titanium en zwarte onderdelen die je niet op elke bike tegen zal komen. Sommige gangbare onderdelen kan je echter niet omheen: Thomson, Gobi en Cane Creek. Persoonlijk vind ik de blanke aluminium kleur niet passen bij het titanium frame (andere vinden dit juist prachtig), dus die onderdelen heb ik getracht zoveel mogelijk te vervangen voor titanium en zwarte onderdelen of door ze te anodiseren. Dit is nog redelijk work in progress......Daarnaast heb ik voor het singlespeed gebruik ook bewust gekeken naar de functie van de onderdelen; een stijf 175 mm crankstel een langer stuur als hefboom bij staand klimmen. En ook géén carbon, géén shimano (behalve SPD) en géén SRAM. Bij de zoektocht naar een passende titanium voorvork kwam ik terecht bij de kleine Russische framebouwer Triton. Volledig naar wens: naloop, vorklengte, buisdiameter en afwerking.
Hij fiets overigens super! Hij lijkt gemaakt voor singletrack rondjes zoals Sleen; continu de behoefte om te versnellen. 60% van de tijd staan en stampen. Vaste rondje Amerongen is ook een mooie ervaring/uitdaging: op de vlakke stukken ingehaald worden en op de klimmen (proberen) er voorbij te rammen.
Enough said, pics:
1 x 10 setup
SS setup
Hadley Hub met 10mm geanodiseerde alu Thru bolt. Titanium body en 72 aangrijppunten
Specs
Frame: Ragley TD:1 titanium 29er 20" Industrial Mill (Lynskey built) zwart geanodiseerde sliding dropouts met zwarte ti bouten
Voorvork: Triton titanium custom
Bidonhouders: King Cage titanium
Headset: Cane Creek 110
Stem: Thomson X4 80 mm + zwarte titanium bouten + Hope spacers
Stuur: Spank Oozy Limited + Zipp doppen
Handvatten: ESI Chunkey Extra
Wielen: Hadley + Ryde Trace Trail + Hadley Thru-bolts 9/10 mm
Banden: Racing Ralph 2.35 tubeless (FRM)
Crankset: e*thirteen 175 mm XCX Single Speed + Titanium Nitride DH lagers + absoluteBLACK XX1 style 34t
Pedalen: Shimano XT PD-M780
Zadelpen: Lynskey titanium 2013 (ENVE head) 400 x 27.2 straight
Zadel: Fizik Gobi XM
Remmen: Formula R1 BLACK + zwarte titanium bouten + 160 mm Hope saw disc
Cassette: 18t Gusset Double Six sprocket / HomeBrewedComponents (1x10: SRAM PG-1070 11-36)
Ketting: KMC X1 (1x10: KMC X10SL Diamond Like Coating zwart/zwart)
Derailleur: (1x10: SRAM X.O. short cage zwart)
Shifter: (1x10: SRAM trigger X.O. zwart)
Gewicht: 9,3 kg SS (met biba's) (1x10: 9,77 kg)
Laatst gewijzigd door bouwpakket op vr 18 december 2015, 14:47, 63 keer totaal gewijzigd.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Ragley TD1, nice
-
- Pro Biker
- Berichten: 1332
- Lid geworden op: wo 9 september 2009, 21:45
- Mijn mountainbike: Close to Jedi.
- Contacteer:
Staal, star, singlespeed... Awesome! Ragley... Awesome in het kwadraat! Heel veel plezier met de opbouw en als hij klaar is wil ik hem graag een keer in her echt zien (wanneer komt die staal & star meeting?).
-
- Extreme Biker
- Berichten: 689
- Lid geworden op: di 10 mei 2005, 19:35
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 7.0 EX
- Contacteer:
Nu al verliefd. Prachtig frame.
Bikes, Pikes, Outdoor and Design: https://www.facebook.com/redstagbikes en http://www.the-red-stag.com
-
- Extreme Biker
- Berichten: 627
- Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
- Mijn mountainbike: Canyon Lux
Mooi!
TD-1. Zelf ook nog even aan getwijfeld.
Wat voor vork ga je plaatsen? Ragley (Brant Richards) schijnt voor deze fiets ook wat gedesigned te hebben.
Zitten hier meerdere kleuren stikkers bij?
Blauw en rood meen ik....
TD-1. Zelf ook nog even aan getwijfeld.
Wat voor vork ga je plaatsen? Ragley (Brant Richards) schijnt voor deze fiets ook wat gedesigned te hebben.
Zitten hier meerdere kleuren stikkers bij?
Blauw en rood meen ik....
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8
Ik neem aan een korte vork, frame is ontworpen voor 440mm 'standaard' (lees voor 26") vorken.
Yup deze is voor een 440 vork, voor nul/zero/rien/nada millimeters veerweg.
Prachtig frame met een consequent en eigengereid ontwerp, kudos.
Ik heb eens in Schotland een geleende Ragly Ti 26er mogen sturen, geweldige Bike.
En star, 29er en Singlespeed is bijzonder, voor mij als geheel echt meer als de som der delen.
Als die star en staal meeting van Mu een beetje centraal is ben ik daar ook wel voor in.
Enjoy!!
Prachtig frame met een consequent en eigengereid ontwerp, kudos.
Ik heb eens in Schotland een geleende Ragly Ti 26er mogen sturen, geweldige Bike.
En star, 29er en Singlespeed is bijzonder, voor mij als geheel echt meer als de som der delen.
Als die star en staal meeting van Mu een beetje centraal is ben ik daar ook wel voor in.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5232
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Mooi frame! Lekker eigenwijs.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ilit=staal" onclick="window.open(this.href);return false;
Ciao,
Jan
Dat heb ik vorig jaar in gang gezet, en uiteindelijk bleven er 3 fietsers over.....(wel met échte stalen fietsen, toevallig 3 Singulars ).Heckler40 schreef:Als die star en staal meeting van Mu een beetje centraal is ben ik daar ook wel voor in.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ilit=staal" onclick="window.open(this.href);return false;
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Ben ook erg benieuwd met wat voor vork je gaar rijden.
Die lage voorkant moet echt fenomenaal zijn.
Dit is volgens mij een van de weinige fietsen in de buurt van mijn Pantsman komt qua geometrie.
Tof!
Die lage voorkant moet echt fenomenaal zijn.
Dit is volgens mij een van de weinige fietsen in de buurt van mijn Pantsman komt qua geometrie.
Tof!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 627
- Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
- Mijn mountainbike: Canyon Lux
Een korte vork uiteraard, daar is het frame voor gedesigned.George schreef:Ik neem aan een korte vork, frame is ontworpen voor 440mm 'standaard' (lees voor 26") vorken.
Ik bedoelde eigenlijk, de starre vork die Brant Richards speciaal voor de TD-1 bedacht heeft.
Ik meen dat X-lite die levert.
Zie voorbeeld:
PS: je weet waar TD-1 voor staat? TD = Twinkly Dave, de rijder die door Ragley gesponsord wordt/werd. Heeft ook 24uurs races gedaan met deze fiets.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6085
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
Bedankt voor de leuke reacties.
Ben zelf ook super happy met het frame. Is toch mooi om na maanden wikken en wegen het frame binnen te krijgen. Ik kan al helemaal niet wachten op de eerste rit. Vrees echter dat ik nog wel eventjes aan het bouwen ben...... maar dat is ook wel leuk om te doen......
Wat betreft de opbouw (overigens wel erg veel interesse in de vork keuze): ik ben op dit moment alleen nog maar zeker van het zadel (Gobi), remmen zwarte formula RX, en VORK (zie onderaan .... en later meer!). Ik zal ook nog wel het een en ander aan adviezen vragen voor de rest van de opbouw.
Ik vermoed alleen dat ik het project stop moet zetten, anders krijg ik ruzie met één van de huisgenoten.... (vanaf dag 1 ligt ie er al bij).
Voor het geval dat onze kat het frame weer vrij geeft, ben ik alvast bezig bezig geweest met vork selectie. Ondanks de adviezen van de forummembers over vorkkeuze titanium of carbon, ben ik toch gevallen voor een titanium vork. Ik vind deze combinatie gewoon het mooist! Zoiets als op onderstaande foto (forums.mtbr.com)
Met name de ervaring dat een titanium vork minder stijf is heb ik meegenomen bij mijn keuze. Ik laat een vork maken met ietwat oversized 32 mm poten (op bovenstaande foto 28,6mm). Dit is volgens mij niet echt gebruikelijk, ik zie alleen maar hele skinny Black Sheep vorken. Ik had ook nog nagevraagd of 34 mm mogelijk was, maar het buigen schijnt heel zwaar te zijn. Daarnaast wordt de vork dan ook wel erg lomp.... Is toch een beetje een gok om het karakter van de vork niet te kunnen ervaren. Maar zodra de vork er is kan ik die ervaring in ieder geval delen
Ik vrees ook dat ik een beetje af moet wijken van het ontwerp van Brant. Hij heeft het frame beoogd voor een 440 mm A2C vork. Het zal echter een 445 of 450 mm vork worden vanwege de anders te beperkte ruimte voor de band (in dit type vork). Zal als effect hebben dat de stuurhoek 71,5 graden wordt ipv 72 graden en mijn bottom bracket komt 4 mm omhoog. Daar kan ik wel mee leven.....
Genoeg getikt... later meer.... even mijn naven speurtocht voortzetten....
Ben zelf ook super happy met het frame. Is toch mooi om na maanden wikken en wegen het frame binnen te krijgen. Ik kan al helemaal niet wachten op de eerste rit. Vrees echter dat ik nog wel eventjes aan het bouwen ben...... maar dat is ook wel leuk om te doen......
Wat betreft de opbouw (overigens wel erg veel interesse in de vork keuze): ik ben op dit moment alleen nog maar zeker van het zadel (Gobi), remmen zwarte formula RX, en VORK (zie onderaan .... en later meer!). Ik zal ook nog wel het een en ander aan adviezen vragen voor de rest van de opbouw.
Goed gezien, volgens mij onmiskenbaar vanwege de 3-finger chainstay bridgeGeorge schreef:Ragley TD1, nice
Ik had volgens mij mazzel. Het was één van de laatste bij CRC. Ik vermoed dat de terugkeer van Brant bij On One / Titus niet zo goed is voor Ragley. Zou me niet verbazen als hij helemaal niet meer leverbaar wordt.mud mate schreef:Waarom staat er geen verkoopprijs bij dat is toch verplicht? Oh hij is niet te koop Balen...
Stkkerset bestaat inderdaad uit een rode set en een blauwe set. Maar ik weet niet of ik die (allemaal) ga gebruiken. Ik hou wel van een beetje cleane look.R1Phrankey schreef:Zitten hier meerdere kleuren stikkers bij?Blauw en rood meen ik....
Ik vermoed alleen dat ik het project stop moet zetten, anders krijg ik ruzie met één van de huisgenoten.... (vanaf dag 1 ligt ie er al bij).
Voor het geval dat onze kat het frame weer vrij geeft, ben ik alvast bezig bezig geweest met vork selectie. Ondanks de adviezen van de forummembers over vorkkeuze titanium of carbon, ben ik toch gevallen voor een titanium vork. Ik vind deze combinatie gewoon het mooist! Zoiets als op onderstaande foto (forums.mtbr.com)
Met name de ervaring dat een titanium vork minder stijf is heb ik meegenomen bij mijn keuze. Ik laat een vork maken met ietwat oversized 32 mm poten (op bovenstaande foto 28,6mm). Dit is volgens mij niet echt gebruikelijk, ik zie alleen maar hele skinny Black Sheep vorken. Ik had ook nog nagevraagd of 34 mm mogelijk was, maar het buigen schijnt heel zwaar te zijn. Daarnaast wordt de vork dan ook wel erg lomp.... Is toch een beetje een gok om het karakter van de vork niet te kunnen ervaren. Maar zodra de vork er is kan ik die ervaring in ieder geval delen
Ik vrees ook dat ik een beetje af moet wijken van het ontwerp van Brant. Hij heeft het frame beoogd voor een 440 mm A2C vork. Het zal echter een 445 of 450 mm vork worden vanwege de anders te beperkte ruimte voor de band (in dit type vork). Zal als effect hebben dat de stuurhoek 71,5 graden wordt ipv 72 graden en mijn bottom bracket komt 4 mm omhoog. Daar kan ik wel mee leven.....
Genoeg getikt... later meer.... even mijn naven speurtocht voortzetten....
Laatst gewijzigd door bouwpakket op di 16 oktober 2012, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed