Zwarte aap -> alive and kicking

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Crash and Learn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 689
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 19:35
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 7.0 EX
Contacteer:

Dat is balen zeg. Gelukkig heb je meer fietsen om op te rijden ;) Kan je het rustig laten lassen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is inderdaad een geluk bij een ongeluk maar dit is wel de fiets waar ik het meeste op reed, het is namelijk ook het werkpaard van stal. Gisteren nog lekker op pad geweest met de fietskar (die niet achter mijn andere fiets past)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Damn shame.....

Dit soort frame breuk in het verleden 3 maal met Cannondale frames gehad. Daar kon je het in harde bochten wel degelijk merken; de ketting liep dat heen en weer over de cassette.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben je mooi in de aap gelogeerd...
Maar zoals ik het op deze foto bekijk is er plek zat voor een repatatie.
Er kan wel een mof overheen worden geschoven.
Afbeelding
Ik zou dan wel voor solderen met brons kiezen, dan hoef je ook niet bang te zijn dat de structuuur van het materiaal veranderd.
Zoek een goede framebouwer :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een complete mof is lastig denk ik, vlak achter de scheur aan de binnenzijde is de buis bewerkt (ingedeukt) voor meer clearance en dan krijg je dat niet echt sluitend. Ik zit nu te mailen met Marten van M-gineering, die suggereert een gusset maar dan wel tig gelast.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Balen! Maar heb je geen garantie dan? Ik zou eerst dat onderzoeken en dan pas aan reparatie denken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat zou ik ook adviseren maar ik ben niet de eerste eigenaar, garantie zit er dus niet in.
Crash and Learn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 689
Lid geworden op: di 10 mei 2005, 19:35
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 7.0 EX
Contacteer:

Nu mag je die nieuwe halen, die blauwe, die is mooooooooi.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tjeemig wat balen... Maar waarom zou je het niet laten tig lassen? Ben je bang dat het de rest van het frame verzwakt? Ik heb ooit een cro mo frame noodgedwongen moeten laten lassen in Frankrijk bij een dorpssmit. Ok, mooi heeft hij niet gedaan maar het was wel enorm sterk... En ook op een plaats waar veel krachten op vrij kwamen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben nu aan het uitzoeken of ik het frame kan laten herstellen. Dat is op zich een goede optie mits het niet te duur wordt (in verhouding met de waarde van het frame) en het een duurzame reparatie wordt. Daar heb ik nog mijn twijfels over, ik ga van de week sowieso even overleggen met een van de lassers op mijn werk. Dat is ook een fietser en ik ben benieuwd wat hij er van denkt. Daarnaast ben ik ook mijn voelhoorns aan het uitsteken bij framebouwers, anders misschien toch maar meteen een custom frame laten bouwen ;)
Mu``
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1332
Lid geworden op: wo 9 september 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Close to Jedi.
Contacteer:

Man, ben jij even in de aap gelogeerd! Super vervelend man...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dat is balen inderdaad.

Reparatie moet goed kunnen, ook op die plek. Alleen de kosten.... echt vakmanschap en handwerk zullen nooit goedkoop worden en dan moet je nog de paint herstellen. Hoge uitgaven aan een frame dat als het klaar is ook nog moeilijk verhandelbaar is. Cheap fix met de lasser op het werk en dan als rat look erbij houden? Elk nadeel heeft zijn voordeel, een custom frame is niet te versmaden.....

Succes ermee
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Achterwiel eruit, crank eraf, lak ter plaatse eraf, goed schoonmaken, de scheur iets schoonfrezen met een dremel, lassen, plaatje erover, lassen en na een klein uurtje werk kun je alles weer opbouwen. Dt is zo gefixt, stelt weinig voor, heb wel een andere reparaties gedaan aan alu en titanium frames, waar wel wat meer werk inzat, maar dit stelt niks voor
Bird Aeris 9 blurple
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

We zullen zien, morgen neem ik het frame mee naar mijn werk voor verder advies. Met schuren was ik inderdaad al begonnen, morgen maar eens kijken of er nog wat meer af moet.

Afbeelding

De scheur loop onder en boven wat verder door dan ik dacht. Je kunt ook zien dat de vork een beetje getordeerd is.

Afbeelding

Afbeelding

Reparatie door een framebouwer is ook nog steeds een optie en ik overweeg om dan meteen een mannetje of een gusset tussen de achtervork te laten plaatsen om herhaling te voorkomen. Als we dan toch bezig lijkt het me ook wel wat om de spatbord oogjes te verwijderen en stevige(r) dragernokken te laten plaatsen. Zoiets als dit, zeg maar:

Afbeelding

Ik ben er in ieder geval nog niet klaar mee. Aap rijd veel te lekker.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is wel veel werk voor een relatief eenvoudige fiets, maar tegelijkertijd ook wel leuk, zeker als je wat verbeteringen kan doorvoeren.
Overigens verbaast het me niets dat hij bij jou is gebroken, hebben ze ooit wel eens gemeten hoeveel watt jij produceert?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie