Yeti, deel I: 1994 *met grote foto's*

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Hoi, ik ben Eef, 32 jaar, en ik kom uit Eindhoven.
Op de middelbare school begonnen met fietsen. Eerst op een loodzware Raleigh Amazon en die vervolgens ingeruild voor een GT Avalanche AL. Na hier al mijn ziel en zaligheid (en geld) in gestoken te hebben, werd deze in 2003 gestolen. Dit zwakte mijn enthousiasme een beetje af, maar toen ik een tweedehands Klein Pulse Pro tegenkwam, laaide het vuur weer op. Deze is inmiddels opgereden en vervangen door een hardtail van het merk waarvan ik al heel lang fan ben: Yeti. De ARC is erg licht en rijdt geweldig.
Maar ik wil het in deze SYS hebben over de fiets die ik in mei van dit jaar op eBay tegenkwam en waar ik al sinds het uitkomen van Bike magazine in januari 1994 (zie hieronder) 'geobsedeerd' door ben.

Afbeelding

Na aankomst van over Het Kanaal zag de ARC AS LT er als volgt uit:

Afbeelding

Na heel wat gesurf over internet en ge-onderhandel op een aantal geweldige forums, is dit de huidige status van mijn project.

Afbeelding

Een overzicht van de huidige specs:

1994 Yeti ARC AS LT frameset
Manitou 3 forks
Chris King aheadset
Risse Racing Genesis damper
Ringlé Zooka stem
Ritchey Pro-Lite WCS bars
Onza bar ends
Mavic 221 velgen aan Deore XT M737 naven
Ringlé Twister titanium QR's
Cook Bros Racing RSR crankset
XT M737 voorderailleur
XT M739 achterderailleur
Ringlé Moby Deuce seatpost
Flite titanium saddle
Ringlé H2O cage

Uiteraard ben ik nog altijd op zoek naar onderdelen om dit totaalplaatje nóg mooier te maken, maar op dit moment ben ik er trots genoeg op om 'm met jullie te delen. Ben benieuwd of er meer liefhebbers van 'oude' fietsen, en dan met name Yeti, zijn (tips over hoe ik mijn foto's op een 'normale' manier (groter) kan invoegen, zijn trouwens ook welkom :~).

Groet, Eef
Laatst gewijzigd door Yeee-ti! op zo 24 oktober 2010, 21:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

Nice!! Goeie "voor" en "na". Afschuwelijk wat mensen met zo'n mooi frame kunnen doen. Heb je de site van retro-bikes eens bekeken, staan meer van deze beauty's op.
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Afbeelding

zo, nu is ie al wat groter.....

welkom eef,
ben van de oudjes al wat langer afgestapt,
de huidige boeien mij toch iets meer :wink:
maar vind het wel een van de leukste
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 947
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Check de faq's voor het plaatsen van foto's. Dit doet je 'obsessie' natuurlijk echt te kort.
''Only dead fish go with the flow''
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Mooi hoor! Is die Renault 4 ook van jou?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Damn, krijg je een keer iets écht lekkers op dit forum, is het gebakje zonder fatsoenlijk vergrootglas niet te zien :cry:

Doe eens snel een beetje knap formaat foto's plaatsen ;) (800x600)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Hey gaaf zo'n Yeti nog in die staat. Goed herbouwd :-q Waren nog eens tijden voor deze fiets met Myles Rockwell en Missy Giove. Jammer van je kleine pics :( . Leuk plaatje in die Bike, flink voorblad. Met o.a. Pinkbike gaat het wel een stuk beter denk ik.
Doet die Manitou het nog een beetje, kan me voorstellen dat de originele elastomeren in die vork flink oud zijn geworden.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Tja, afgezien van retrobikes, ben ik verder toch meer van de 'moderniteit' (dus ook geen Renault 4 :-D ), maar weet ik daar niet altijd even goed mee om te gaan :wink: . Inmiddels heb ik het kunstje door en kan m'n Yeti nu in groter formaat bekeken worden. Enjoy!

E
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Now we're talking!
Stuur ze ook even naar Yetifan.com toe. Andrew zit met smart te wachten op dit soort foto's.

"jammer" van de te moderne achterderailleur, maar iets zegt me dat dit in de toekomst wel eens verbeterd zal gaan worden. Hij is in ieder geval een stuk authentieker dan toen hij uit de UK kwam.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Hoi Wicked,

Op Yetifan.com zijn ook al 'ervoor' en 'erna' foto's te bewonderen, Andrew heeft me al een aantal keer van goed advies voorzien.
Trouwens, ik vind de moderniteit van de achterderailleur prima, de RD-M739 is toch ook van rond 1994?

Eef
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Yeee-ti! schreef: de RD-M739 is toch ook van rond 1994?
Ik link 'm gevoelsmatig aan 1997/1998... Maar heb nog geen huiswerk gedaan hoe de XT derailleur er in 1994 uitzag.

EDIT: Huiswerk gedaan (1994 foldermateriaal opengeslagen) en je hebt inderdaad harstikke gelijk. My bad memory in this case.
Grappig dat je tijdsbeeld van bepaalde componenten compleet de plank mis kan slaan.
Dat is wellicht ook dé reden dat retroprojecten bij mij nooit van de grond komen :lol:
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Prachtige fiets, mooie onderdelen ook. Top
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Hé Suntoro,

Bedankt voor de Pinkbike tip, dat gaat stukken beter!
Wat betreft de Manitou 3: hij doet het nog, maar ik zoek een reserve-exemplaar om het een en ander te vervangen. Ik heb ook al wel vaker gezien dat de elastomeren vervangen kunnen worden door een simpele veer, dat lijkt me ook wel wat (ook al is dat niet helemaal in lijn met de tijdsgeest).
Myles en Missy zijn trouwens op Youtube nog in een aantal mooie filmpjes te bewonderen.

E
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hier ook een liefhebber van de oude school.
Mooie bike, mooie onderdelen en kleuren.
Ik vind de Manitou er erg goed bij passen, maar zou toch liever een luchtvork hebben uit die tijd.
En wat betreft de achter derrie, in '94 had je de M737, de M739 was vanaf '96.
Zie hier voor een goed overzicht:
http://datenbanken.freepage.de/traut/SHIMANO.html
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Yeee-ti! schreef:Hé Suntoro,

Bedankt voor de Pinkbike tip, dat gaat stukken beter!
Wat betreft de Manitou 3: hij doet het nog, maar ik zoek een reserve-exemplaar om het een en ander te vervangen. Ik heb ook al wel vaker gezien dat de elastomeren vervangen kunnen worden door een simpele veer, dat lijkt me ook wel wat (ook al is dat niet helemaal in lijn met de tijdsgeest).
Myles en Missy zijn trouwens op Youtube nog in een aantal mooie filmpjes te bewonderen.

E
Ik zal ze eens gaan spotten op Youtube. Was ze eigenlijk al weer helemaal vergeten, maar door jouw bike kwamen die herinneringen weer boven :). Vroeger keek ik altijd naar de Grundig WC's op Eurosport, dus ook de DH. Leuk om dus zo'n Yeti terug te zien. Maarre weet niet of het wat is om die elastomeren door veren te vervangen. Dan mis je een gecontroleerde dempende werking, net zoals een gecontroleerde rebound. Dan was die Rock Shox SID niet eens zo slecht, denk ik. Zal beter rijden. Maar ja in zo'n Yeti hoort een old-school Manitou, hoewel je daar altijd ook nog een http://image.blog.livedoor.jp/chiromaro ... 3850bd.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; van kan maken.

Trouwens ik zie dat je ook een moderne Yeti hebt. Zeker een mooi fietsje, zo'n Yeti ARC 2009. Best wel een beetje retro look in een modern jasje met zo'n rear chainstay uit een stuk gebogen. :-q
Plaats reactie