het algemene vouw mountainbikes topic :)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

kwam vandaag een Bickerton "Super Sport" vouw fiets (± 1971) tegen in de trein.
Afbeelding
jeemig wat een ding: achtervork bestaat uit 4 aan de uiteinden afgeplatte buisjes die met M6 boutjes (meer was het niet) aan een scharnierende koker zitten met primitieve grendel, waar met nog meer boutjes en losse buisjes en priegeltjes en een voorvork aan zitten. Stuur was ook niet 1 buis maar de uiteinden zaten weer met busjes en boutjes vast aan het middenstuk.
Afbeelding
Zag er heel gevaarlijk uit- ik (bijna 100kg) zou er niet op willen fietsen.

Gelukkig bestaat er zoiets als evolutie... en zijn de vouwfietsen van tegenwoordig veel beter.
Blijf blij met m'n Jack ! (ondanks dat ik vanmiddag zeiknat regende) :D
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben 69kg maar die Bickerton boezemt mij ook geen vertrouwen in!
Past ook niet op het forum natuurlijk, lichtjaren verwijderd van een mtb :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Hier inmiddels een upgrade naar een X7 short derrie (en een nieuw derailleurpad) ivm een aanrijding waarna de X4 derailleur aan de verkeerde kant van het achterwiel zat en een "beetje" verwrongen was :-(
Gelukkig waren alle spaken nog heel en viel mijn persoonlijke schade redelijk mee.
De Ergon GC2's hebben deze keer mijn hand gered. Dat kon de tegenligger niet zeggen: die had meerdere kootjes gebroken...

Heb nu het plan opgevat de fiets wat lichter te maken, gedachte is:
- Big Apples (nu 2.0 en 2.15) er af misschien smallere Marathon Racer er op en die tubeless maken (heb ik nog nooit gedaan)
- pomp uit zadelpen verwijderen
- Beugel onder trapas verwijderen (gaatjes dichten met korter schroefje)
- vaste zadelpenklem ipv met QR
en als het nog een stapje wilder moet:
- carbon voorvork, stuur en zadelpen
- overtollige kabelnokjes er af
een kilo of 2 tot 2,5 moet er denk ik af kunnen.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Leuke fiets zo'n Jack! :-q Ook een tijdje mee "bezig" geweest, maar kwam tijdens m'n zoektocht mijn huidige vouwfiets tegen, dus stopte de zoektocht...

Tijd voor een vouwtopic? Of wordt dat een heel kort topic? :tong
De benen willen soms wat anders dan de baas.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zet je vouw-mtb maar gewoon hierin hoor.
Ik zal de topictitel aanpassen en wat algemener maken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Helemaal top! :-q :-q
Al eerder gepost, maar hier dan nog maar een keer.... Heb ondertussen een stuurpenverlenger erin gezet, en een ander zadeltje erop, nieuwe grijze kabels... Zal eerdaags nog wat foto's erbij plaatsen... Ondertussen al veel op gefietst en bevalt super! Ben er het terrein (nog) niet mee in geweest, maar ga ik binnenkort toch maar eens proberen... 8)

Pas aangeschaft via een forumlid en ondertussen al een beetje opgeknapt. Mooi van lelijkheid deze Mercedes vouwfiets. Slechts 200 van gemaakt, loeizwaar en durf er het terrein ook niet echt mee in, maar leuk voor de heb! :D Schakelt en remt als een nieuwe.... :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door retep52 op di 20 maart 2018, 11:39, 4 keer totaal gewijzigd.
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

@retep52. Bijzonder fietsje; bijzondere manier van vouwen.
Stuurconstructie lijkt mij ook wel wat.
Stuur moet met de Jack met de inbus losgemaakt/kwartslag gedraaid (niet dat ik dat ooit in de trein doe...) Helaas geen QR (maar misschien wel te modificeren...).
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

barttore schreef:Heb nu het plan opgevat de fiets wat lichter te maken, gedachte is:
- Big Apples (nu 2.0 en 2.15) er af misschien smallere Marathon Racer er op en die tubeless maken (heb ik nog nooit gedaan)
- pomp uit zadelpen verwijderen
- Beugel onder trapas verwijderen (gaatjes dichten met korter schroefje)
- vaste zadelpenklem ipv met QR
en als het nog een stapje wilder moet:
- carbon voorvork, stuur en zadelpen
- overtollige kabelnokjes er af
een kilo of 2 tot 2,5 moet er denk ik af kunnen.
Die Big Apples eraf scheelt al veel. Prima banden als het degelijk en lekbestendig moet, maar ze zijn loodzwaar. Ik heb mijn Jack geprobeerd met Conti Sportcontacts 1.3 en met Kojaks 2.0. Met beide bandjes loopt-ie lekker licht, maar de smalle Conti's zien er niet uit en de pedalen komen wat dichter bij de grond. Dus voor de Kojaks gekozen.

Ik zou het ook wel leuk vinden om de Jack wat te "tunen", maar heb besloten om dat niet te doen. Ik wil het toch vooral een praktische fiets houden, dus spatborden, drager en vouwslot blijven erop :)
Alleen de lompe verstelbare stuurpen en originele riserbar heb ik vervangen door gangbaarder materiaal. Op straat is een wat smaller stuurtje fijner.

De zadelpen pomp eruit halen kan (of gewoon een andere pen, makkelijker), maar dan moet je toch weer een los pompje meenemen of het risico nemen te moeten lopen als je lek rijdt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

barttore schreef:@retep52. Bijzonder fietsje; bijzondere manier van vouwen.
Stuurconstructie lijkt mij ook wel wat.
Stuur moet met de Jack met de inbus losgemaakt/kwartslag gedraaid (niet dat ik dat ooit in de trein doe...) Helaas geen QR (maar misschien wel te modificeren...).
Thanks! :) Had deze constructie ook nog niet eerder gezien, maar werkt ontzettend goed... :-q
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

@Kermit: je hebt gelijk moet niet te smal worden - de looks tellen ook. mss toch maar geen marathon racer, zie nl dat ze ook kwa belastbaar gewicht. Maar gevoel zegt dat ik toch wat meer profiel/grip wil komende winter. Lekrijden ? tot nu toe 1 lek in 6.500 km, dus dat durf ik wel aan denk ik. Heb alstijd binnenbandje in zadeltas. Zie dat er ook door naar extralight binnenbanden te gaan al 3x100 gram bespaard kan worden
De rest heeft geen haast.

@retep52 Net je eigen eerder geposte topic even bekeken (had ik nog niet gezien).
Maar nu de vraag: hoe vaak gebruik je 'm ? Woon-werk of alleen incidenteel.
Mijn Jack is werk-dagelijks hele jaar door in gebruik minimaal 4000 km/jaar.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

barttore schreef:@retep52 Net je eigen eerder geposte topic even bekeken (had ik nog niet gezien).
Maar nu de vraag: hoe vaak gebruik je 'm ? Woon-werk of alleen incidenteel.
Mijn Jack is werk-dagelijks hele jaar door in gebruik minimaal 4000 km/jaar.
De fiets is vooral bedoeld voor in het weekend... M'n vriendin en ik proberen graag en vaak verschillende delen van Nederland en er moeten dan twee fietsen achterin de auto... Daar is ie ideaal voor... Ik gebruik 'm niet zo heel vaak, maar dan meestal wel gedurende een behoorlijk deel van de dag... Qua comfort komt ie dicht bij m'n "normale" woon-werk fiets, een Cube Travel, hoewel ik op de vouwfiets wel wat dieper zit... Maar geen probleem bij een dag fietsen...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

retep52 schreef:
barttore schreef:@retep52 Net je eigen eerder geposte topic even bekeken (had ik nog niet gezien).
Maar nu de vraag: hoe vaak gebruik je 'm ? Woon-werk of alleen incidenteel.
Mijn Jack is werk-dagelijks hele jaar door in gebruik minimaal 4000 km/jaar.
De fiets is vooral bedoeld voor in het weekend... M'n vriendin en ik ontdekken graag en vaak verschillende delen van Nederland en er moeten dan twee fietsen achterin de auto... Daar is ie ideaal voor... Ik gebruik 'm niet zo heel vaak, maar dan meestal wel gedurende een behoorlijk deel van de dag... Qua comfort komt ie dicht bij m'n "normale" woon-werk fiets, een Cube Travel, hoewel ik op de vouwfiets wel wat dieper zit... Maar geen probleem bij een dag fietsen...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

proest !
http://livingandbeyond.com/pininfarina-folding-bike" onclick="window.open(this.href);return false;
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Jammer ! Na net geen 2 jaar en 7250 km is het achterste deel van het frame gebroken :-( Baal er van. Breuk zit thv onderkant zadelpen. Zadel laten zakken en zo voorzichtig naar huis gefietst. Maar eens gauw nadenken hoe verder. Want heb nu een woon-werkverkeer probleem.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen garantie meer?
Twee jaar is niet heel lang, veel merken geven langer garantie.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie