het algemene vouw mountainbikes topic :)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Ik rijd weer ! Nu Espresso. Met Shannon Hardcore 500mm zadelpen om herhaling te voorkomen.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Update:
de fiets en ik (nou ja, de vork, het stuur en de cranks zijn ongeveer het enige van de originele fiets dat over is) zijn nu door de 10.000km heen in iets meer dan 2,5 jaar.
Om wat schoner te blijven zijn de halve spatbordjes zojuist vervangen door hele SKS Bluemels 60 mm.

Dat past precies icm de Continental Top Contact Winter II Reflex in 2.2 breedte, want nu er veel blad en prut op de weg ligt heb ik de inmiddels vrijwel kale Big Apples maar vast vervangen, ook omdat er al 2 slippertjes waren afgelopen week.

Binnenkort de winterverlichting er weer op voor als het heen en terug helemaal donker is.
En dan gauw de winter weer achter ons laten.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Oh, Ja: een vriend van me vouwt met en rijdt nu op een Montague: 28" wielen.
Lijkt me ook wel wat:
Afbeelding
Mag ook iets meer gewicht hebben en kan ook worden voorzien van Rohloff:
Afbeelding

Misschien volgend jaar maar eens informeren naar het fietsenplan van de zaak.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik vind een heel aparte mtb om te zien.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook geinig, zo'n Montague. Ik zou zelf alleen niet snel voor een verende vork kiezen omdat je met een vouw-mtb weinig terrein zult rijden lijkt me.

Ben toevallig gisteren nog een rondje op mijn Dahon gaan rijden, kleine 60km. Een tasje voor een regenjack, pompje etc. achterop en voor dit seizoen bandjes met iets profiel gemonteerd voor de soms door bladeren en modder gladde fietspaden in de bossen. Geen geweldige foto's maar zo staat-ie er momenteel bij:
Afbeelding

Afbeelding

Voor de volledigheid nog een keer wat specs:
- wielen Mavic Crossride.
- banden Schwalbe Table Top (in de zomer Kojak 2.0).
- shifter 9-speed Deore Dual Control (de linker zit er voor nop op :) ).
- derailleur Ultegra (een 7-speed uit 1990).
- cassette Tiagra 9-speed 12-26.
- remmen LX V-brakes.
- stuur & -pen Truvativ flatbar (±59cm) met Ritchey Comp 60mm.
- Rose ergonomische grips met ingebouwde barends en stuurtape om het middendeel van het stuur zodat het ook daar comfortabel vast te houden is.
- crank FSA Vero met 39t blad en "bash"ring.
- pedalen Shimano 324 (half spd half platform).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Montagues zijn er ook zonder verende voorvork. Die zijn er zelfs in 21" frame (28" wielmaat) dat schijnbaar voor 1m90cm + nog rijdbaar is. Maar daarvan durfde ik geen plaatje te posten want da's niet erg MTB-meer... ;-)
http://www.montague.nl/?page=modellen&lang=nl

Grootste nadeel van de Montague lijkt mij dat deze niet verticaal vouwt: als je 'm vouwt en je laat het voorwiel zitten dan steunt de hele boel op het voorblad. en de actuele modellen zijn alleen met een race-rem of met schijven - en ik wil graag HS33 op vbrake-nokken.

Maar goed 10.000 km: de kreet "RIDE IT ALL, ALL THE TIME" staat eigenlijk op de verkeerde fiets bij mij want die ander heeft in dubbel zoveel tijd maar 75% van de afstand afgelegd.

Moet nu ook even gaan kijken want af en toe rare tikken in Sunrace trapas - die ik nota bene van het voorjaar na de framebreuk al direct mee vervangen had: is er een upgrade-mogelijkheid naar een betere kwaliteit as mogelijk / eventuel met buitenboordlagers ?
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Inmiddels alweer royaal over de 13.000 km. Tik in de trapas heeft zichzelf opgelost.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Kleine upgrade: van hs33 (2012) naar EVO, nu naar HS33R. Niet omdat het moet, maar omdat het kan...;-). En de winterbanden er maar weer onder gelegd.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

en nu op 15.000 km: na op 1 week na (minder) 4 jaar vouwen.
in al die tijd 1 x lekgereden.

Net even een snelle berekening gedaan met aanschaf, alle upgrades en slijtageonderdelen, zelfs de weer verkochte oude vbrakes en wielen verrekend, kom ik op iets meer dan 8 €ct de km.

Voorlopig geen upgrades meer gepland, banden zijn nog goed. Wel binnenkort nieuwe remblokjes, ketting en cassette. Eens zien of de kilometerprijs volgend jaar ook nog zal zakken.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn Dahon wordt niet zoveel gebruikt als de jouwe als ik de km's zo zie, maar staat ook niet stil. Vooral als het me te modderig in de bossen is en te nat op de weg om mijn "mooie fiets" eraan bloot te stellen kies ik vaak voor een rondje op de vouwert. Meestal een rondje van 45~60km.
Gisteren echter met mooi weer gereden, een bestelling opgehaald bij "House of MTB" oftwel mud mate. Met de trein heen, met de fiets terug :)

Op dit moment staat-ie er bij als op deze foto. Ik wissel nog weleens van stuur & pen, nu zit er een Marybar op. Binnenkort komt er een nieuwe cassette met ketting op en gaan de dual control shifters eraf (sowieso is deze linkershifter niet nodig, maar ik heb geen bijpassende losse remhendel). Sinds de upgrade van een van mijn mtb's naar 11-speed heb ik 9-speed gripshifters over dus dat spul gaat straks op de Dahon.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Toch ook mijn Montague maar even plaatsen... Wel geen mtb, maar ben er wel vrij regelmatig mee op zand- en bospaden mee te vinden... En dat gaat eigenlijk boven verwachting!

Afbeelding
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Google foto doet het niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie 'm ook niet... ben wel benieuwd!

Binnenkort ga ik eens experimenteren, ik ga de Jack voorzien van een dropbar :)
Een racestuur heb ik altijd comfortabeler gevonden voor wegritten dan een flatbar en deze ombouw kan vrij goedkoop gedaan worden. Vanmiddag bedacht tijdens een paar uurtjes op de Dahon :D

Dus zojuist wat dingen besteld, een compact racestuurtje, race-remgrepen met kabeltrek voor v-brakes en een 9-speed (Sunrace) barend shifter met Shimano 105 10-speed derailleur (Shimano 7/8/9/10 speed racederailleurs zijn uitwisselbaar). Die derailleur was niet persé nodig, maar dan kan de eeuwenoude Ultegra met pensioen.
Vooral cheap stuff, het is maar om te proberen... ben benieuwd. Uiteraard volgt hier een update als de ombouw klaar is.

In een iets later stadium zit een nieuw kleurtje voor het frame in de pijplijn, er wordt nog gebrainstormd over wat het precies gaat worden. Maar iig een stuk vrolijker dan zwart ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, inmiddels is de Jack voorzien van een dropbar.
Om de kosten (het is tenslotte maar een experimentje) laag te houden geen rem/schakelhendel(s) gekocht maar een barend shifter. Om dezelfde reden ook gewoon bij 9-speed gebleven, deze fiets ziet alleen vlakke wegen dus meer is echt niet nodig.
Voor het mooi, en omdat de wieltjes van de oude Ultegra 7-speed derailleur aan het slijten waren heb ik er wel een nieuwe derailleur bij gekocht, een 10-speed 105.
(Tip, voor dit soort net niet hele courante onderdelen is http://www.cnc-bike.de" onclick="window.open(this.href);return false; een interessant adresje).

De zithouding lijkt aardig in orde te zijn, binnenkort maar eens een proefritje maken in de nieuwe setup :)

Afbeelding

Afbeelding

Speclistje zoals hij er nu bij staat:
- frame Dahon Jack (alu, vouwbaar), vork staal
- wielen: ontstickerde Mavic Crossride (26")
- Big Apple 2.0 banden, in de zomer Koyak 2.0 (in de winter wil ik echt niet lekrijden, daarom de bomb-proof BA's als winterbanden)
- Funn zadelpen, Fi'zi;k Vitesse zadel
- Ergotec high-rise stuurpen, Zoom stuurtje (42cm)
- Tektro raceremhendels met kabeltrek voor v-brakes
- LX v-brakes
- Sunrace 9-speed barend shifter, Shimano 105 10-speed derailleur
- 9-speed Tiagra 12-25 cassette, Sram ketting
- FSA Vero crank met 39 blad, Shimano UN55 trapas
- Shimano 324 half/half spd pedalen
Spatbordjes en dragertje zitten erop voor commuting doeleinden en omdat deze fiets vaak gebruikt wordt als het in de bossen te nat is, dan zijn de straten namelijk ook vaak nat ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Coole fiets!! :-q :-q
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Plaats reactie