het algemene vouw mountainbikes topic :)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Nog een rare gewaarwording: afgelopen week in 1 dag wel 4 andere Jacks (eigenlijk 3 Jacks en 1 Espresso) gezien. Zou het vouwen besmettelijk zijn ?
Eerder / het hele afgelopen jaar zag ik er heel af en toe maar eens ééntje. De laatste tijd wekelijks zeker 1 of 2. Zullen wel de zomerfietsers nu weer naar buiten komen ... ;-)

9 speed ombouw is nu definitief uitgevoerd. X7 gripshift met X4 derrie. Stapjes tussen de verschillende verzetten wat subtieler nu. Gaat lekker zo.
Binnenkort eens bewust de trein missen en een stationnetje verder weer oppikken / eerder uitstappen het laatste stuk naar huis wat langer maken :-)
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

1x9 met X4 derrie bevalt goed: recent 120km op Ameland gedaan.
HS33 (Evo3?) inmiddels weer vervangen door andere HS33 (Evo2) waardoor de hele remmerij nu "all black" is. Binnenkort nog zilver van de kettingkast zwart wrappen met plakplastic en de fiets is vrijwel helemaal zwart m.u.v. de bronskleurige accenten (stuurpen, ring in frame en bagagedrager). Om dat beeld compleet te maken tzt maar een brons of goudkleurige ketting monteren ;-)

Gister zelfs mijn diesel de deur uitgedaan en ingeruild voor benzine auto: sinds ik "vouw" ben ik van 45-50dKm/jaar naar 9,5dKm/jaar gegaan; dus de diesel aanhouden was een beetje teveel van het goede.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, goed bezig met de autokm-reductie :-q

Mijn Dahon heeft ook weer wat kleine wijzigingen ondergaan de afgelopen tijd. De Marybar is er toch weer vanaf, ik vond het stuur wat breed voor weggebruik (windvanger) en met een flatbar/barend combi heb ik ook wat meer mogelijkheden qua handpositie. De oerlompe ATS stuurpen is vervangen door een normale pen van 90mm (SQ-Lab) met wat rise. Vanwege het verwijderen van het ATS systeem moesten er wel spacers onder de stuurpen maar het geheel oogt een stuk slanker.

Verder heb ik de no-name crank vervangen door een FSA Vero die nog in de kast lag, blad en "bash"ring zijn gewoon overgezet. De trapas heb ik laten zitten, er kon wel een kortere in maar de kettinglijn is nu perfect op de kransjes die ik het meest gebruik.
Misschien ga ik nog wel een keer naar een draaishifter ipv de Dual Control hendel, ik blijf het maar een lomp ding vinden :-{

Binnenkort maar weer eens een foto maken om het topic ook visueel up to date te houden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sp33dFr34k schreef:Je las zeker vrouwen ipv vouwen in de topictitel :P
Zeker dat ik dat las, daarom las ik ook verder :winkie:

Super oplossing voor woon/werk verkeer, een paar keer per week en je conditie gaat met sprongen vooruit. (krijg je nu km vergoeding voor je fietsen?)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

barttore schreef:sinds ik "vouw" ben ik van 45-50dKm/jaar naar 9,5dKm/jaar gegaan
Wow :-q
We zouden bijna vergeten dat een fiets is niet alleen een hobby-instrument of speeltje kan zijn maar ook een ongelooflijk efficiënt en milieuvriendelijk dagelijks vervoermiddel :tong
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Sp33dFr34k schreef:Super oplossing voor woon/werk verkeer, een paar keer per week en je conditie gaat met sprongen vooruit. (krijg je nu km vergoeding voor je fietsen?)
asphaltdude schreef:Wow :-q
We zouden bijna vergeten dat een fiets is niet alleen een hobby-instrument of speeltje kan zijn maar ook een ongelooflijk efficiënt en milieuvriendelijk dagelijks vervoermiddel :tong
Yep: in plaats van 170 km (werk)dagelijks in de auto (was na 8 jaar echt niet meer leuk), nu 15 km/dag op de fiets (in 4 stukjes). En in mijn CAO staat dat OV 100% volledig wordt vergoed, waar de auto max 80km p/d van w-w vergoed werd.

Dus die 2ehands Jack was zo terug verdiend. OK toen het aankoop bedrag ver4voudigd met upgrades, maar nog, het kan zeker uit.

Nu de dieselauto er uit scheelt weer in de wegenbelasting. ANWB-WW kan er ook uit want mobiliteitsgarantie. En met de nieuwe (2ehands) auto en minder km' s wordt het rijden weer leuk (heb ook 50% meer pk's nu)

Zelf een stuk fitter. Stok achter de deur om op tijd van werk te gaan, want de trein wacht niet...
En in de trein relaxt zitten met Wifi + smartphone forumpjes lezen.

OK, 1 of 2x per maand wordt je nat, maar daarvoor heb je een jas/regenbroek/rainlegs (ik bekijk meestal 's ochtends of/wat ik meeneem). Winterkou doet me niets.

Ik ga dus nog lekker even door zo ! Vandaar ook mijn onderschrift. Ik denk echt dat er meer mensen "bekeren" als ze het even een kans geven. En er financieel beter van worden. En het milieu wordt er ook niet minder van. Dus.... wie volgt ?
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik vouw niet, daar is 17km enkele reis te kort voor :wink: , ik fiets wel. (heb niet eens een auto, die wil ik ook niet meer terug na 6 jaar zonder). :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat plaatjes van de Jack in de huidige vorm. Zoals gezegd weer terug naar een normaal stuur, en ik heb er m'n Brooks Swift weer eens opgeschroefd. Zonde om zo'n duur zadel weg te laten stoffen op zolder. De tassen zou ik er op zich wel af willen halen voor de foto's maar was me teveel gedoe ;-) (geen snel-ophangsysteem).

De FSA Vero crank, blad & ring overgezet van de originele crank:
Afbeelding

Nieuwe stuurpen, de oude verstelbare is vervangen door deze SQ-Lab van 90mm:
Afbeelding

En hier draait het -letterlijk- allemaal om, het scharnier waardoor de fiets gratis en op elk tijdstip in de trein mee mag :)
Afbeelding

En zo staat de fiets er dan momenteel bij, in woon-werk jasje:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dennis_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 21 december 2013, 21:45

Mooie fiets Kermit!

Hieronder de Jacks van mij :-)

De zwarte gebruik ik dagelijks, de witte als ik en mijn vriendin samen er op uit gaan en in de vakanties. Ik ben zelf vrij lang, de overgenomen stuurpen van Kermit bevalt erg goed (en is eenvoudig te verwijderen zodat de fiets makkelijk in de kofferbak van de auto past.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wit is ook leuk! Zijn ze dezelfde maat?
Als je erg groot bent kom je misschien maar net weg met een Jack, de grootste maat is niet heel groot. Herperduin is ook niet klein en rijdt dacht ik de grootste maat Jack.

Op die witte zit ook een aparte stuurpen zo te zien, fors geval.
Voor de looks zou ik de mijne ook wel zonder drager/tassen/spatborden willen, maar rijden met een grote volgepropte rugzak en aankomen met een natte broek op m'n werk is ook niks... Nu kunnen de fietskleren (incl. helm) voor de terugweg makkelijk mee, en de gewone kleding hoef ik niet op het werk achter te laten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dennis_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 21 december 2013, 21:45

Ze zijn beide maat L. Groter is er niet. Ik ben ongeveer 1,90m, dit past allemaal net.

De zwarte heb ik vorig jaar 2e hands gekocht, de witte is een nieuwe. De witte is wel wat doorontwikkeld, zo is de zadelbuis dikker (35mm ipv. 32 van de zwarte). Op de witte zit helaas geen ingebouwde fietspomp in de zadelpen ingebouwd.De stuurpen op de witte is ook anders, werkt echt leuk! Je kan met een klem de hoek van de 'stuurpen' aanpassen, met de andere klem kun je het stuur verdraaien, allemaal zonder gereedschap te gebruiken. Verder kan je het hele stuur 90 graden draaien tbv. het transport. Enige nadeel dat het stuur er niet makkelijk af kan bij het vervoeren in de auto zoals bij de zwarte Jack wel kan. De witte heeft 8 versnellingen, de zwarte heeft er 7.

Ik heb naar het werk altijd een rugzak op m'n rug met daarin regenbroek, broodbakje, fruit, schrijfmap en schrijfgerei. Past prima! Ik hoef ook niet zo heel ver (elke dag een paar kilometer) dus heb geen extra kleren nodig. Alleen voor in de vakantie had ik wel een bagagedrager gewild. Misschien komt die er nog wel een keer.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Volgens mij bouwt Dahon de fietsen steeds op met restantpartijen onderdelen.
@Dennis, is de witte een Jack of een Espresso ?
@Kermit, wat heb je met de nok op de pen van de vork gedaan om de stuurpen te monteren ? Afgeslepen ?
Mijn fiets heeft er inmiddels 5000 tevreden kilometers op zitten. Recent heb ik het zilveren gedeelte van het kettingscherm met zwart folie gewrapt. Fietsje is nu bijna volledig zwart met bruin/bronzen accenten.
Pedalen staan op de nominatie om te vervangen: moeten zwart zijn en zonder SPD; dat vind ik niet nodig voor deze fiets.
Langer dan 1.90cm is denk ik te lang inderdaad; mijn 1.90 past net.
Laatst gewijzigd door barttore op wo 14 mei 2014, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

barttore schreef:@Kermit, wat heb je met de nok op de pen van de vork gedaan om de stuurpen te monteren ? Afgeslepen ?
Ik ben Kermit dan wel niet maar wat bedoel je precies? Over de vorkbuis zit in de originele samenstelling een soort "bus" met uitsparing die je van de buis af kan schuiven waardoor je een normale stuurpen kan monteren volgens mij. De originele stuurpen past volgens mij alleen om die "bus" en niet op een normale vorkbuis.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat Herperduin zegt klopt, google maar eens op ATS stem. Je schuift die "buis met nok" over de vork en stelt dan de balhoofdspeling af. Vervolgens schuif je de stuurpen er overheen. Met dit systeem kun je dus de stuurpen verschuiven of demonteren zonder dat de balhoofdspeling opnieuw afgesteld moet worden.

Mijn ATS pen zit nu dus op Dennis' fiets :)
Ik heb nu 35mm spacers onder de stuurpen zitten, verstellen is voor mij niet meer nodig want ik zit nu goed. Zojuist heb ik het midden van m'n stuur voorzien van stuurlint. Ik heb het op lange rechte stukken ook weleens in het midden vast en zo wordt dat hopelijk wat comfortabeler.

@Dennis, de zadelpen in mijn Jack is een 31.6 (met ingebouwde pomp) en de klem dus een 34.9mm.
Mijn Jack is nieuw gekocht in het voorjaar van 2010.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

aha! wist niet dat het een huls/buis + nok is: had tot nu toe ook alleen maar stuur los gehad. Balhoofd is nog goed en if it ain't broke... don't fix it ;-)
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Plaats reactie