het algemene vouw mountainbikes topic :)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ik weet het niet.... je mist wat.... een motorblok ?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je vind 'm te compleet begrijp ik? ;-)
Ik denk er ook regelmatig aan om 'm kaler te maken, maar dan bedenk ik me hoe onhandig commuteren dan wordt en dan blijft toch weer alles bij het oude...

Vandaag voor het eerst met de dropbar setup gereden, een ritje van ruim twee uur. En dat ging -volgens verwachting- prima. Hieronder wat betere plaatjes dan in onze miniscule tuin, de achtergrond is het heidegebied "De Kampina" bij Boxtel.
Het is niet m'n meest spectaculaire fiets, maar ik rijd er toch regelmatig met plezier op. Binnenkort maar weer eens meenemen in de trein en lekker na het werk op de fiets naar huis, beter dan die irritante drukte op de A58... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Nice Kermit!
Wil het vouwen nog een beetje met de dropbar? Moet je 'm om het zadel haken?


Ik ga een dezer dagen weer naar de zomerbanden en nieuwe ketting en tanden en remblokjes en pedalen. De winter heeft weer de nodige slijtage gebracht. Misschien maak ik alles wel even los. Binnen 2 weken gaat de teller door de 20.000 km, na 5 jaar en 1 maand.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee hoe het vouwen nu gaat, nog niet geprobeerd :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaag met trein & fiets naar het werk, vanmiddag lekker terugfietsen :)
Opgevouwen met dropbar ziet er zo uit, excuus voor de fotokwaliteit maar you get the picture:
Afbeelding

In de zijtassen zitten mijn normale kleren en m'n helm. Het zijn niet zulke grote tassen, zijn eigenlijk als voortassen bedoeld. Het rijden met de dropbar bevalt me prima, en de barend-shifter is even wennen maar werkt verder goed. Dus experiment geslaagd!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Afgelopen week toenemend gekraak. Hield aan met mijn achterste los van het zadel. Dus niet (weer) de zadelpen/buis. Verder zoeken. Even Wat vuil/zand uit scharniervlakken geveegd en druppie olie op scharnierpunten. Leek even iets beter. Even, knarsen-kraken kwam snel terug en werd erger. Tijdens terugreis in trein goed gekeken of scharnierpunten frame niet aan het scheuren waren. Niets te zien. Scharnier nog eens goed schoongeveegd. Nog steeds en meer knarsen en kraken.
Gister op heenweg nog eens goed kijken. Shit! Het buitenste deel van de grendel is aan de achterkant, even voorbij de stift in het frame flink ingescheurd en staat op breken. Heel rustig en voorzichtig naar werk gefietst en einde dag weer terug. Gelukkig had ik al eens een repair kit gekocht en thuis liggen, dus even uitwisselen en weer gaan. Dacht ik...
Niet dus. Repair kit is net iets anders. Wel gekocht als kit voor scharnier voor Jack/Espresso. Niet uitwisselbaar, zo lijkt het want de 2 nieuwe stiften die in het frame gaan hebben verschillende diameters: 1x dik en 1x dun. En mijn fiets heeft 2x dun. Binnenste deel van grendel is ook anders.
Dan maar een Frankenstein sluiting: het binnenste deel van de oude grendel handhaven en alleen het buitenste deel omzetten. Gaat ook niet zo maar: de nieuwe grendel is dikker en zwaarder uitgevoerd en het oude binnenste deel past er niet in; de oude grendel was wijder aan de binnenzijde.
Dus daar moest de Dremel nog aan te pas komen: daar waar nodig de buitengrendel wat uitgefreesd. Na 3x passen meten en nog wat wegfrezen, werkt het nu weer zoals bedoeld. En daar waar de oude grendel ingescheurd was, is deze nieuwe dikker. Dus hopelijk een duurzame reparatie. In ieder geval weer fatsoenlijk vervoer voor komende werkweek, want de andere vouwfiets in huize Barttore is er een in de klassieke zin des woords.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Balen, maar zo te horen netjes opgelost.
Heb je niet wat plaatjes ter verduidelijking van het probleem? Ik heb zo'n fiets staan om te kunnen zien wat je bedoeld maar dat geldt voor de meesten niet ;-)

Mijn Jack wordt veel minder gebuikt dan de jouwe, heb ook nog geen enkel probleem ermee.
De ombouw naar dropbar bevalt me goed, maar ik vond het goedkope stuurtje waar ik voor het uitproberen tegenaan liep wel vrij smal. En ik had na de switch van Pace naar Genesis nog een 44cm Ritchey Classic over, dus die zit er nu op en dat voelt wel fijner. Zithouding is nu wat meer in lijn met die op mijn (gravel)racer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Buitenste deel van grendel zat er net zo uit (plaatje van het www) - ik was dus niet de enige...
Afbeelding
Ik heb geen plaatjes gemaakt van het aanpassingsproces van de nieuwe grendel.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De mijne vouwt nog probleemloos, maar dat hoef ik ook maar zelden te doen :-D
Hij wordt meer gebruikt voor ritjes vanuit huis dan voor woon-werk. Vanmiddag even het bredere stuur uitgeprobeerd, 44cm bevalt een stuk beter dan de 40cm die er eerst op zat.

60km gedaan, oa door/langs de Kampina bij Oisterwijk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, mijn vouw-mtb is van eigenaar veranderd :)
Ik ben verhuisd en woon nu zodanig ver van een station af dat ik niet snel meer met de fiets in de trein zal stappen. Waarmee het vouwen zijn grote voordeel verliest...
Bovendien moet er voor elke fiets erbij een weg, simpel om de ruimte in de garage werkbaar te houden. En ik had nog een mooi Pace frame hangen dat ik wel opnieuw wilde opbouwen :D Dus verkoop van de Dahon zorgt ook voor de benodigde ruimte.

Dit was de laatste uitvoering voordat ik het frame ontmantelde voor verzending:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Die van mij staat al weken stil... klaar voor actie, hopelijk niet te lang meer...
inmiddels wel gepoetst en met nieuwe tandwielen en ketting, en met de big apples er weer op.

@Kermit, gaan we die van jou nog terugzien hier ?
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat hangt van de koper af, hij zit wel op het forum... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De mtb/ fiets mag niet meer in de trein dus de vouwmtb wacht een glorieuze toekomst. Überhaupt de vouwfiets.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Jurriaan schreef: do 7 mei 2020, 17:38 De mtb/ fiets mag niet meer in de trein dus de vouwmtb wacht een glorieuze toekomst. Überhaupt de vouwfiets.
Waar heb je die info gelezen. Dat de gewone fiets niet meer in de trein mag. Is dit een tijdelijke regeling i.v.m. corona?

De Vountainbike is top in de trein. En voorla daarbuiten. Dat fiets tenminste makkelijk kilomteres o.p.v . de Quickstep. Alhoewel die ook niet slecht rijdt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mtb in de trein is zeker top, zo ie zo fiets in de trein. Ik had al meerdere trein/fiets/mtb ideeen op de rol voor dit jaar. Maar goed de NS schrijft dat het niet kan.
Plaats reactie