Project: Rocky Mountain Blizzard 1996

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Op marktplaats kwam ik een Rocky Mountain Blizzard frame tegen uit 1996. Na een paar mails en een telefoontje ben ik gaan kijken en trof een frame aan met hier en daar wat schade. Paar euro armer vertrok ik weer huiswaards. Thuis gekomen heb ik de polijstpasta en schuurpapier uit de kast gehaald en het beste gemaakt van het frame wat mogelijk was zonder het helemaal opnieuw te spuiten. Dus hier en daar nog een kras enzo, maar ach, het is een fiets die gebruikt moet worden.

Zo kwam ik het frame tegen:
Afbeelding

Zo zag het eruit na een poetsbeurt. Ik geef toe, het kan beter...
Afbeelding

Dropout (nogal beschadigd, maar daar zie je straks toch niet veel van.
Afbeelding

Detail shots.
Afbeelding

Afbeelding

Ik had nog wat onderdelen liggen, dus die heb ik er even op gezet om een beeld te krijgen.
Afbeelding

Ik heb nog niet een goed idee wat ik ga doen met de fiets. Ik wil er geen verende vork in, maar of het een high-tech Pace RC31 of een low-tech Kona Project vorkje wordt weet ik nog niet. En wordt ie dan zwart of wit, of probeer ik de vork in de maple leaf stelling te maken. Laat ik deze wielen erin zitten, of koop ik een nieuw setje. Jammer genoeg passen mijn Crossrides er niet in (kan niet met velgremmen). Allemaal vragen waar ik nog mee worstel :) Ideeen?

***Update***

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijke spec list:

Frame: Rocky Mountain Blizzard 1996 (2230 gram)
Front fork: Pace RC35
Brakes: Avid SD 1.0 v-brake
Shifters: Shimano Deore rapid fire 2
Derailleurs: XTR m950 achter, XT voor.
Headset: Chris King NoThreadSet, rood.
Handlebar: Kalloy carbon.
Stem: Ritchey 100mm.
Cranks: Raceface Turbine.
Rings: Raceface.
Pedals: Shimano XT.
Bracket: Shimano UN52 107mm.
Seatpost: Syncros titanium.
Saddle: Selle Flite TT, rood.
Wheels: Mavic Crossmax.
Tires: Schwalbe Jimmy 1.95"
Cassette: Shimano XT
Quick releases: Hope Skewer rood
Bar-ends: Onza rood.
Chain: Shimano XT

Totaal gewicht: 10.4 Kg (volgens de Tune weegschaal van de LBS)
Laatst gewijzigd door zonoskar op ma 25 juni 2018, 13:54, 6 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ziet er nog best goed uit! Zijn fijne frames. Als je toch gaat spuiten zou ik de canti-kabelstopper eraf zagen maar ik heb dan ook geen enkel respect voor vintage. Of ga je moet met canti's gaan rijden maar dat hoop ik niet. Retro opbouwen is vooral leuk voor in de vitrine, hier moet op gereden worden.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1502
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

was ook al aan het zoeken naar een old skool project maar deze heb ik nergens gezien.. had nog een opbod situatie kunnen worden dan.. top find denk ik... retro opbouwen denk ik en dan niet in de vitrine zetten..

ik kom niet verder dan specialized en american eagle's ... ga maar verder zoeken...

deze ga ik volgen.
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Rijden idd, wat een heerlijk frame. Goede vondst op MP! Daar ga je veel plezier aan beleven.

Die oude paintjob is helemaal top zou ik niets aan doen. En qua vork zou ik zeker eens staal en star proberen. Een P2 kan wel, maar waarom niet iets moois van Vicious Cycles of Salsa dat net als de achtervorken taps toeloopt. Of een mooie samengestelde vork, Syncros maakte er zo een en ook Bontrager. Maar de Canuck merken als Race Face en Syncros horen eigenlijk wel op een stalen Rocky.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Heb hem zien staan op marktplaats, leuk dat hij nu hier terugkomt :-)

Eigenlijk moet hij oldskool syncros afgemonteerd worden he ;-)

Jammer van de cable rub
Een gewezen verslaafde
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Het probleem met oldschool Syncros is dat er volgens mij geen stuurpennen van <100mm te koop zijn, vroegah was alles 130mm (iig in mijn herinnering). Een 130mm stem is echt veel te groot voor mij op dit frame. 90mm is meer dan zat (er zit nu een 70mm op).

Het mooie van cable rub is dat je het niet meer zo erg ziet als er eenmaal kabels op zitten :)
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik had m ook al zien staan op MP. Zeker leuk dat ie hier terugkomt. Mooi ding :-q
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

zonoskar schreef:Het probleem met oldschool Syncros is dat er volgens mij geen stuurpennen van <100mm te koop zijn, vroegah was alles 130mm (iig in mijn herinnering). Een 130mm stem is echt veel te groot voor mij op dit frame. 90mm is meer dan zat (er zit nu een 70mm op).

Het mooie van cable rub is dat je het niet meer zo erg ziet als er eenmaal kabels op zitten :)
Hmm, ik zal het eens in de gaten houden op ebay. Maar rond die tijd heb ik toch echt een bike opgebouwd met een 110 of 120 stuurpen van Syncros
Een gewezen verslaafde
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Anders wil ik je wel "helpen" hoor, dat frame past mij prima met een "echte" stuurpen ;)

Ik heb nog ergens een 100mm Race Face Deus, de CNC gefreesde eerste generatie Deus, of is dat al te lang voor je? Die heeft ook een afneembare faceplate voor risers. Risers zijn natuurlijk retro godslastering, maar het rijd gewoon beter en in 1996 zag je ze al wel.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zal eens proberen of een 100mm stem past. Zo'n RF is natuurlijk wel leuk (fototje?). Ik heb nog een 90mm Hope om te proberen.

Ik kom wel allemaal leuke vorken tegen, maar geen van alle past. Zo heb je op MP een Rockshox RS1 staan, moooi....maar 1.25" buis en maar 15cm lang ook. Op ebay kwam ik een mooie Manitou 3 en Manitou 4 vorken tegen, maar allemaal te korte stuurbuizen. Ik kwam wel deze Vicious Cycles vork (goeie tip!) en deze Slasa Cromoto vork tegen, die ga ik eens in de gaten houden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Hij rijdt!

Afbeelding

Vork en zadelpen heb ik geleend, ben nog aan het kijken voor de vork.
t-G-ATX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 19:59
Mijn mountainbike: Cube HPC elite 29r 2012

Mooi fietsie! dat old school uiterlijk bevalt me wel ;)
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

En hoe rijdt dat nou vergeleken met de huidige generatie? :-)
Een gewezen verslaafde
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

Lekker elegant frame die blizzards, super, vind het 2010 model ook wel vet, mooi in de 'rocky kleuren'.
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

msxx schreef:En hoe rijdt dat nou vergeleken met de huidige generatie? :-)
Ik heb er vandaag mee gereden, maar ik kreeg de zadelpen niet ver genoeg in het frame. Komt ook omdat er eigenlijk 26.8 in moet, maar deze was 26.9 (zou eigenlijk 27.0 moeten zijn volgens de fabrikant). Er bleek een kleine braam in het frame zitten. Nu kan de pen wel diep genoeg het frame in. Met een te hoog zadel (ca 3cm was het) fietst het niet fijn.

Maar zelfs op de weg stuitert zo'n starre bak wel erg hoor :) Het stuurt wel strak overigens.
Plaats reactie