Project: Beone Pearl 7,7kg (update 16/7, p6)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

Al een tijdje lees ik hier en daar wat op dit forum, maar tot op heden had ik nog nooit zelf iets gepost. Als Weightweenie lees ik altijd met veel interesse de topic’s van Fuel en Robin van Berkel over het lichter maken van hun tweewielers. En met mij vele andere, want deze topic’s behoren volgens mij tot de meest populaire topic’s op dit forum. Vandaar dat ik ook maar eens mijn eigen topic heb aangemaakt over mijn eigen projectje, want ik dacht dat jullie dit wellicht ook wel interessant vinden zouden vinden.

Zoals gezegd ben ik ook een behoorlijk Weightweenie, maar omdat de fiets voornamelijk in wedstrijden gebruikt zal worden, moet hij wel betrouwbaar zijn. En kan ik dus niet te ver gaan in het grammenjagen. Ook heb ik nog te maken met materiaal sponsoren van het team waar ik voor rij en ben ik dus gebonden aan een aantal merken. Bovendien is mijn bugdet denk ik wat beperkter als dat van Robin en Fuel. Om deze redenen heb ik het target voor mijn projectje gezet op 8kg.

De basis van mijn fiets is een Beone Pearl carbon frame in de kleuren van het team waar ik voor rij. Een goede basis voor een lichte fiets aangezien het frame in de maat 19 inch 1143 gram weegt. In de zwarte kleur zou dit frame nog wel wat lichter zijn aangezien de lak wat extra gewicht mee brengt, maar het oog wil ook wat en deze kleuren passen perfect bij mijn kleding.

Afbeelding

Magura is één van de sponsoren van het team dus komt er automatisch een Magura voorvork in de fiets. De afgelopen jaren reed ik met een Rock Shox Sid met een remote lock out op het stuur. En dit bevalt me dermate goed dat ik hem eigenlijk niet meer kan missen. Vandaar ook de keuze voor de Durin MD80R met lockout in plaats van de lichter Durin SL. Wel heb ik standaard Magura lockout op het stuur vervangen door een Rock Shox Poploc. Deze is wel iets zwaarder als de Magura lockout, maar werkt naar mijn mening net wat prettiger en is niet zo kwetsbaar bij valpartijen.

Afbeelding

Een FSA balhoofdstel zorgt er voor dat het sturen soepeltjes gaat. Er zitten gewoon twee industrie lagers in en het is niet echt een zwaar balhoofd, maar met een Tune of Extralite balhoofd zou ik hier nog wat grammen kunnen winnen. Maar omdat de fiets met dit balhoofd werd geleverd heb ik het nog maar even zo gelaten.

Afbeelding

In het verleden heb ik een tijdje zonder starnut en topcap gereden. Op deze manier kun je goedkoop wat grammen besparen, maar mijn ervaring is dat er toch wat sneller speling op het balhoofd komt. En als je snel iets wilt bijstellen is het ook niet zo gemakkelijk. Vandaar dat ik gewoon een starnut in mijn voorpijp heb geslagen. De standaard FSA topcap met stalen bout heb ik wel door een lichtere Woodman carbon topcap met aluminium bout vervangen.

Afbeelding

Later meer.
Laatst gewijzigd door Racing Ruud op do 16 juli 2009, 14:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Dat belooft moois! Heb je een volledige framefoto voor ons? 1143 is licht!

Ben benieuwd wat er nog meer op komt. Licht crankstel? Schijfremmen? Wielsetje?


PS: trouwens wel jammer dat volgens B1 opgaaf het frame 1020 gram zou wegen....
Laatst gewijzigd door mtbpie op do 5 maart 2009, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
T-Kops
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 3 oktober 2008, 17:20
Mijn mountainbike: Koga X29-runner

tja... mooie weegschaal

foto van frame zou wel mooi zijn
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

Voorlopig zul het even met een foto van de Beone site moeten doen

Afbeelding
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Zo dat ziet er strak uit, ga je hem totaal licht opbouwen ?

Sorry mtbpie, typte te snel ^^
Laatst gewijzigd door tripod op do 5 maart 2009, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
NextBikeParts
Ride your own way!
trappistje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 5 november 2008, 22:30

mooi frame, ik ben benieuwd!
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Heerlijk mooi frame!
Biker-Sander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3044
Lid geworden op: di 20 februari 2007, 17:54
Mijn mountainbike: Is een met grote wielen!

Heel mooi,

Wat komt er verder voor afmontage op?
Op de 11 gaat het vanzelf.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

wedstrijdrijden, magura is één van de sponsoren van het team en je fiets zelf opbouwen....

licht eens toe, deze combinatie komt vaak niet voor namelijk :-D
AMsebas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 19:43
Mijn mountainbike: heeft geen binnenbandjes meer
Contacteer:

Hobby meschien :-q

Als ik het zo zie kom jij van BeeBikes af.
En als ik gelijk heb komt hij er zo ongeveer uit te zien? :tong
Afbeelding

Grtz sebas
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

mooi frame iemand op MTB.be heeft zelfde frame

welken remmen ban je van plan er op te gaan zetten ? denk dat marta SL mag 98 mooi bij passen wit+ rood
remsie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: wo 11 juli 2007, 16:44
Mijn mountainbike: krijgt zin in een winterslaap
Contacteer:

Ik vind het ook een zeer geslaagd frame van beone.
Alleen als je er die witte bandjes om doet op de foto van amsebas vind ik het niets
Rush!!

makkers voor duchenne sponsor ons team.

Adventurebikes
matt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1288
Lid geworden op: za 29 september 2007, 20:42

Me got same frame!! ;)

Heerlijk framepje, en het rijd ook als een tiet!!, ben benieuw hoe die van jou eruit gaat zien!!

S6 met de opbouw! :-q
Bahlman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 8 februari 2008, 23:18
Mijn mountainbike: Klein Attitude // Big Sky Blue // 8.8 KG
Contacteer:

Die frame's van Beone zijn wel serieus licht. Goed ontwikkeld product.
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

@remsie: Ik had het frame zelf ook wat lichter verwacht. Beone geeft inderdaad het frame wat lichter op, maar ik denk dat de zwarte variant (waar bijna geen lak op zit) meer in de buurt van het geclaimde gewicht zal komen. Lak voegt toch behoorlijk wat extra grammen toe. Tevens moet ik nog vermelden dat dit gewicht is inclusief de twee lagercups die in het frame worden geperst.

@vasquez: Ik werk zelf in de zaak die onze teamfietsen opbouwd. Dus vandaar dat ik in gelegenheid ben om mijn eigen fiets in elkaar te steken.

@matt: Heb jouw fiets inderdaad ook gezien en dat ziet er ook gelikt uit.

@AMsebas: Je hebt gedeeltelijk gelijk. De afkomst is goed, maar het totaal plaatje zal toch wel wat verschillen.

@remsie: Ik vind de witte tubes op de foto ook niet echt mooi. Ze worden vlug vies en zien er dan tegenover het witte frame al snel grijsachtig uit.
Plaats reactie