Project: Beone Pearl 7,7kg (update 16/7, p6)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

Klopt wat gezien de omstandigheden niet eens zo tegen viel
Michaeldw
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: do 6 november 2008, 17:11
Mijn mountainbike: Bianchi
Contacteer:

Erg mooie fiets. Mooie onderdelen. Kan er niet meer over zeggen. En dat gewicht... :)

Maareh..als j m weegt, wel ff t voorwiel van de grond afhalen he! ;)
Reparto Corse
jacob db
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 18:46
Mijn mountainbike: On One Inbred

Geweldige fiets en ziet er ook nog eens super uit met deze kleuren en onderdelen :-q
Michaeldw schreef: Maareh..als j m weegt, wel ff t voorwiel van de grond afhalen he! ;)
Dat dacht ik dus ook toen ik die foto met de fiets aan de weegschaal zag :-D
Maar dat gewicht is wel heel netjes zo.
Fatso Forgotso
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 13:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Racing Ruud schreef:Leuk dat jullie hem ook mooi vinden. Ik vind hem zelf ook zeer geslaagd. Vandaag heeft hij in Berlicum zijn vuurdoop gehad en alles is heel gebleven. Al moet ik natuurlijk wel zeggen dat Berlicum nou niet echt een uitdagend mountainbikeparcours is. Maar dat komt nog wel.

Dag Ruud!
Zeer mooie fiets!
Wat zijn je eerste ondervindingen?
Positief-negatief
koningcaris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 14 april 2005, 10:59
Mijn mountainbike: Commencal VIP Nuts 5 2007, XTR, Reba race poplock
Contacteer:

Waar is die getunede derieur gebleven. Die wat toch zwart? Of heb ik iets over het hoofd gelezen.
Blijven trappen anders val je om!
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2281
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 14:01

Erg mooi en een zeer doordachte onderdelenkeuze!
Gebruikersavatar
RatTrap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
Mijn mountainbike: Project 12

koningcaris schreef:Waar is die getunede derieur gebleven. Die wat toch zwart? Of heb ik iets over het hoofd gelezen.
Ja.

Zadel en barends zijn niet mijn ding maar verder ziet ie er strak uit! Mooi fitske geworden!
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII

Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
Sylhouette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 20 augustus 2007, 16:43
Mijn mountainbike: Be one bombus voor op het strand. Cannondale Taurine voor het echte werk!

Echt een hele mooie fiets geworden!

Maar ben je nu niet bang voor dat carbon.
Durf je een carbon fiets dezelfde afstraffing te geven als een ALU frame.

Ik vraag me dat af aangezien je op een carbon frame bij Be one 2 jaar garantie krijgt en op een ALU gewoon 5.

Maar nogmaals een super mooie fiets.
Be One heeft een hele mooie lijn voor 2009
Dat intelligent buitenaards leven bestaat word feilloos bewezen door het feit dan ze nog steeds geen contact hebben gezocht.
Muppet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: do 22 juni 2006, 19:20

Fiets in actie

Afbeelding
matt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1288
Lid geworden op: za 29 september 2007, 20:42

Sylhouette schreef:Echt een hele mooie fiets geworden!

Maar ben je nu niet bang voor dat carbon.
Durf je een carbon fiets dezelfde afstraffing te geven als een ALU frame.

Ik vraag me dat af aangezien je op een carbon frame bij Be one 2 jaar garantie krijgt en op een ALU gewoon 5.

Maar nogmaals een super mooie fiets.
Be One heeft een hele mooie lijn voor 2009
carbon kan opzich meer aan dan een alu frame.

Maar je moet er niet mee vallen (niet te hard dan). kwa over hobbels gaan en trappetjes enz is het even sterk, mits niet sterker dan de meeste alu frames
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

@ Koningcaris: De getuned achterderailleur heb ik inderdaad nog niet gemonteerd. Ik wacht namelijk momenteel nog een een paar asborgringetjes om de assen van de scharnierpunten te kunnen borgen. Een aantal van deze borgringen waren namelijk wat verbogen waardoor ze niet meer goed klemde. Ook was ik voor Berlicum niet in staat de derailleur te testen. En dat doe ik toch liever eerst tijdens een training vooralleer ik de derailleur in een wedstrijd gebruik. Vandaar dat ik nog maar even een gewone X.O derailleur heb gemonteerd.

@ Fatso Forgotso: Ik heb nu een paar keer op de fiets kunnen trainen en inmiddels ook mijn eerste wedstrijd op de fiets gereden. Hier mijn eerste ervaringen:

Positief:
Ondanks dat ik nog wat moet sleutelen aan mijn positie op de fiets kan ik zeggen dat de fiets al meteen vanaf de eerste meters goed aanvoelde. Vooral bij het aanzetten is goed merkbaar hoe licht de fiets is. Ook is hij door het lage gewicht op snelle singletracks lekker wendbaar. Daarnaast voelde hij op de singletracks een stuk stijver aan als mijn vorige wedstrijdfiets. Maar ik denk dat dit ook grotendeels komt door de voorvork. Vorig jaar reed ik met een oud model Rock Shox Sid. En dan is de Magura Durin bij het sturen en remmen toch wel een heel stuk stijver. Ondanks de keuze voor diverse lichte onderdelen heb ik nog niet het gevoel gehad dat de fiets slap is. Of dat ik onderweg ben met een fragiele fiets. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik natuurlijk niet zo zwaar ben en ik ook niet zoveel watts in de benen heb, dus ik kan niet oordelen of de fiets ook stijf en sterk genoeg is voor iemand van 80 of 100kg. Maar voor mij voldoet hij in iedergeval prima.

Negatief:
Mijn eerste indruk is vooral positief, maar ik heb toch ook wel enkel minpuntjes gevonden. De achtervork van het frame vind ik toch wel aan de smalle kant. Wanneer je een wat breedere band monteerd, zoals een 2.25 Racing Ralph, dan blijft er maar weinig ruimte meer over tussen de achtervork en de band. Bij droge omstandigheden zal dit niet zo'n probleem zijn. Maar wanneer het parcours wat modderigere wordt denk ik dat hier zich toch wel veel modder gaat ophopen. En dat het daardoor allemaal wat zwaarder zal gaan lopen. Hetzelfde geld ook voor de voorvork. Tussen brakeboosters en de bovenkant van de band is er niet heel veel speling.

Daarnaast is het even wennen aan het stuur. Het Syntace stuur heeft namelijk een backsweep van 9 graden. Dit is meer als een normaal stuur. Het stuur moet je daardoor onder een andere hoek van je handen vast houden en ook de barends komen onder een andere hoek te staan. Vooralsnog vind ik het niet echt lekker, maar misschien is het gewoon een kwestie van gewening.

Als laatste minpuntje had ik in Berlicum last van een krakend zadel. Maar ik denk dat dit wel op te lossen is met het gebruik van wat (extra) montagepasta.

@Sylhouette: Ik ben niet bang voor carbon en ga er net zo hard mee maar beneden als dat ik ook met een aluminium fiets zou doen. Ondanks dat ik in het verleden wel nare ervaringen heb gehad met het breken van carbon onderdelen en frames. Tijdens de wedstrijden ben je daar gewoon niet mee bezig en vertrouw ik volledig op het materiaal. Indien dit niet het geval zou zijn, dan zou ik het ook zeker niet gebruiken.

Wel ben ik van mening dat wanneer je carbon onderdelen gebruikt je misschien wat meer zorg moet besteden aan montage en onderhoud. Het luisterd allemaal wat nauwer. Monteren met de juiste aanhaalmomenten en het gebruik van montagepasta is veelal een must. Daarnaast is het ook niet overbodig om de onderdelen regelmatig te checken op scheurtjes of ander beschadigingen. Want mocht er door een valpartij iets zijn beschadigd, dan breekt carbon namelijk vaak zonder waarschuwing af. Bij aluminium kan dit natuurlijk ook, maar vaak zal dit eerst buigen of scheuren voordat het af zal breken.

Zo heb ik vorig jaar een nare ervaring gehad met een frame waarvan de balhoofdsbuis bij het remmen spontaan door midden splijtte. Het frame was slechts 2 weken oud en ik was er nog nooit mee gevallen. Ondanks dat ik niet echt onzacht in aanraking met de ondergrond kwam, ben ik er nog goed mee weg gekomen.
mojito
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 10 september 2006, 15:11
Mijn mountainbike: Stumpjumper HT Comp 29er
Contacteer:

T-Kops schreef:... natuurlijk een zeer mooi gewicht :-q
Ga jij hier nu complimenten geven over een laag gewicht :~ Breekt m'n klomp.
OT: mooie racebak hoor. Zijn op die -overigens schitterende- actiefoto geen SLR's gemonteerd? Edit: reeds teruggelezen.
Laatst gewijzigd door mojito op do 12 maart 2009, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ride 365
blog!
Barra
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 15 oktober 2008, 00:00
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9, Giovanni Beach 29er

Strakke fiets!

Afbeelding

Als je nog 0.1 gram wil besparen: de stickers gaan er heel makkelijk af! :tong
Wie fietst, die leeft
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

Ik ben via de PM al diverse keren gepolst naar de ervaringen met deze fiets of bepaalde onderdelen, dus ik dacht het wel weer eens tijd was om hier wat over op het forum te zetten. Het is nu al weer een tijdje geleden dat ik deze fiets heb op gebouwd.

Ondertussen zijn we al weer half weg het wedstrijdseizoen en heb ik er al verschillende wedstrijden mee gereden. Nog steeds ben ik erg positief over het frame. Ik denk er nog hetzelfde over zoals ik al eerder in dit topic heb geschreven.

Wel heb ik een bevestiging kregen over het vermoeden dat de ruimte tussen de achtervork en de achterband en de ruimte tussen de voorband en de brakebooster van de voorvork bij modderige omstandigheden wat te klein is. Tijdens één van de wedstrijden in het begin van het seizoen (Zottegem) waren de omstandigheden slecht en hoopte zich er veel modder op waardoor de wielen niet meer vrij liepen en zwaar draaiden. Ik moet wel zeggen dat de omstandigheden extreem slecht waren. Het had namelijk de dagen voordien veel geregend en op de dag zelf was het goed weer. Het parcours ging opdrogen, maar zorgde veel plakkerige klei.

Daarnaast heb ik nog wat commentaar op bepaalde onderdelen die ik in eerste instantie had gemonteerd en later heb vervangen omdat ik er niet tevreden over was.

De Elite bidonhouder is bij mijn niet goed bevallen. De bidon leek er in eerste instantie stevig genoeg in te zitten, maar dit was niet het geval. Bij een afdaling met veel remknippen verloor ik telkens mijn bidon. Na in één wedstrijd een bidon of 5 te zijn verloren heb ik hem vervangen door een Tacx Tao Carbon. Deze heb ik de afgelopen jaren ook gebruikt en hiermee heb ik zelden een bidon verloren. Tevens is deze bidonhouder ook weer enkele grammen (15gr.) lichter als de Elite bidonhouder.

Afbeelding

Ook de Rotor ketting is alweer van mijn fiets af. Na afloop van mijn derde wedstrijd kwam ik er achter dat een plaatje van de ketting was gebroken. De reden waarom deze is gebroken is voor mij niet duidelijk. De ketting is op die plaats voor de rest niet getordeerd of beschadigd. En ik heb ook geen chainsuck gehad waardoor de ketting beschadigd zou kunnen zijn.

Afbeelding

Vandaar dat ik geen nieuwe Rotor ketting heb gemonteerd, maar een Shimano XTR ketting. Wel weer wat zwaarder (ongeveer 30gr.), maar een onderdeel als een ketting moet wel betrouwbaar zijn. KMC zou op het eerste oog ook een optie zijn geweest, ware het niet dat ik daar in het verleden ook niet erg goede resultaten mee heb gehad. Zowel met de 9 als met de 10 speed SL versie heb ik al diverse kettingbreuken gehad. Beide kettingen lijken bovendien ook erg op de Rotor ketting (die trouwens gelijk is als de Yaban ketting). Naar mijn mening zijn deze kettingen gewoon wat kwetsbaarder (bijvoorbeeld bij chainsuck) en daardoor minder geschikt voor mountainbike gebruik. In de toekomst probeer ik wellicht nog eens de nieuw Shimano Dura-Ace 10 speed ketting.

De voorderailleurklem is ook vervangen. In de klem kon de derailleur onder belasting namelijk een beetje bewegen. Het is voorgevallen dat tijdens een wedstrijd de derailleur scheef bleef staan, waardoor hij niet meer goed schakelde. Een andere klem verhielp het probleem. De nieuwe klem is een klem die ik zelf heb bewerkt. Ik heb er twee sleuven in geslepen en de klem opnieuw laten adoniseren. Hierdoor werd hij 3 gr. lichter en is daarmee ook 3 gr. lichter als het exemplaar dat ik eerst had ik monteert.

Voor tuning:
Afbeelding

Na tuning:
Afbeelding

Als laatste onderdeel waar ik wat problemen mee heb gehad is het FSA crankstel of liever gezegd het pinnetje dat aan het buitenblad zit tussen de crankarm zit. Dit pinnetje zou moeten voorkomen dat de ketting tussen de crankarm en het buitenblad kan komen. Dit pinnetje was veel te kort, waardoor de ketting wanneer hij van het buitenblad viel net voorbij het pinnetje viel en met geen mogelijkheid meer terug te krijgen was. De enige optie was dan om de ketting bij de powerlink los te halen. Dit kost natuurlijk veel tijd en dat is niet handig in een wedstrijd. Vandaar dat ik een langer busje over dit pinnetje heb gemonteerd, zodat er geen gat meer is tussen het buitenblad en de crankarm waar de ketting tussen kan vallen.

Later nog wat meer over onderdelen die ik heb vervangen door lichtere exemplaren.
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

Een fiets van een weightweenie is nooit klaar, dus ook ik heb al weer een aantal onderdelen vervangen door lichtere exemplaren.

Syntace staat wel bekend om licht gewicht onderdelen, maar het stuur en de stuurpen die ik had gemonteerd vielen me toch een beetje ‘zwaar’ uit. Ik heb beiden dan ook vervangen door iets lichters en won daardoor 100gr.

Bij de stuurpen ben ik gebleven bij Syntace, maar in plaats van de F119 heb ik gekozen voor de F99. De originele bouten heb ik vervangen door 6 titanium exemplaren en daardoor weegt de stuurpen slechts 96gr. De vorige stuurpen woog zonder de benodigde shim voor de balhoofdsbuis 144gr.

Afbeelding

De F99 stuurpen is alleen geschikt voor sturen met in diameter van 25,4mm, dus moest ik ook op zoek naar een stuur in deze diameter. Voordeel is dat deze sturen over het algemeen ook lichter zijn als de oversized (diameter 31.8mm) varianten. Voor het stuur had ik graag een Schmolke stuur gemonteerd, maar gezien het prijskaartje van dit stuur ben ik toch maar voor iets anders gegaan. Ook hier had ik bij Syntace kunnen blijven, maar ik vind hun sturen met een 9 graden backsweep toch niet zo geweldig. Vandaar dat ik voor een scandium KCNC stuur gegaan. Dit stuur weegt (117gr voor 60cm breedte) iets meer als het Schmolke stuur (+/-100gr.), maar is kost slechts een vierde van de prijs.

Afbeelding

Het volgende onderdeel dat ik heb vervangen is de Shimano XTR cassette. Deze heb ik vervangen door een volledig titanium cassette met een iets andere vertanding. Namelijk 11-30. Dit leek me voor de meeste wedstrijden die ik rij wel voldoende. De cassette weegt 157 gr (inclusief lockring) en is daarmee 68gr. lichter als de XTR cassette. Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar ik denk dat de schakelprestaties wel wat onder XTR niveau zullen liggen. Ik denk dat wat schakelprestaties Shimano de top is, maar ik hoop dat deze toch acceptabel genoeg schakelt om er wedstrijden mee te rijden. Dit is dus nog een beetje een experiment.

Afbeelding

De remmen zijn sinds kort ook vervangen. Er waren Magura Marta SL schijfremmen gemonteerd, maar deze zijn vervangen door de nieuwe SL magnesium versie. Met 205gr. voor de voorrem en 235gr. (inclusief adapter) voor de achterrem zijn ze weer wat lichter als de normale SL’s. Deze wogen respectievelijk 227gr. en 270gr. Maar dit was het gewicht nog met stalen bouten. Dus mijn werkelijk gewichtswinst zal wat minder zijn. Een ander pluspunt van deze remmen is dat ze mooi staan bij het geheel van de fiets.

Voorrem:

Afbeelding

Achterrem:

Afbeelding

De vorige keer had ik mijn zelf getuned Sram X.O achterderailleur nog niet gemonteerd, maar inmiddels zit deze er al weer een tijdje op. Qua schakelprestaties merk ik geen verschil me een orginele Sram derailleur. Het enigste verschil is dat hij er anders uit ziet en wat lichter is.

Afbeelding
Plaats reactie