Even BOB uitlaten...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Cubeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
Contacteer:

mtberdaan schreef:
Ik denk zelf aan Zweden voor volgend jaar, Noord Zweden schijnt erg mooi te zijn!
Maar eerst dit jaar naar IJsland, wel zonder BOB en bike:)
Ga zeker eens googlen op route's in Engeland, goeie tip!
hey maar ga je volgend jaar in zweden een lange tour doen of niet? en ga je dan alleen? ik wil evt misschien wel mee, want om de eerste keer gelijk alleen te gaan lijkt me niet zo leuk, en ik ben pas 17.
't is nog maar een pril plan hoor, maar het lijkt me wel leuk om een keer een tour van een week of 4 te maken door Noord Zweden.
Nadeel is dat de herfst met z'n mooie herfstkleuren me nogal trekt, maar dan ben je wel weer erg afhankelijk van het weer.
Geen ideale combinatie misschien...

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben vorig jaar helemaal alleen van Fredrikshaven in Noord Denemarken naar huis gefietst.
1391km in 17 dagen incl. 3 rustdagen.
Via de oostkust van Denemarken en over het eiland Funen naar Duitsland gereden, door Noord Duitsland naar Nieuweschans en vanaf daar met de LF9 naar Gorinchem vanwaar ik naar huis ben gereden.
Een enorm goede en leuke ervaring geweest en zeker een vervolg waard!
Dat alleen op stap gaan is gewoon een kwestie van doen!
Je zal zien dat je als je alleen bent zeer makkelijk contact maakt met andere fietsers en de plaatselijke bevolking.
Voor je het weet sta je weer dat verhaal te doen waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat:)
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Fietsen door Sarek wordt een no go. Het is één van de meest ruige nationale parken dat zweden heeft. Met de voet kun je je daar al pittig in vergissen.
De nationale parken zijn ook niet berijdbaar met de fiets. De tweede foto geeft goed weer hoe het er uitziet: geen of weinig paden en alleen lopend te bereiken.

Ik spreek uit ervaring, het niveau is iets pittiger dan een knooppuntenroute op de veluwe 8) .

Als je toch gaat: neem muggen spul mee :-q
Cubeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
Contacteer:

Foto's waren meer om aan te geven hoe mooi de herfstkleuren daar kunnen zijn.
Fietsen is daar niet te doen zonder motor oid.
Maar je hebt in Noord Zweden wel erg mooie fietsroute's lopen olgens verschillende bronnen!
mtberdaan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: ma 21 februari 2005, 19:23
Mijn mountainbike: Trek session 88, Ns bikes suburban, cube ltd2
Contacteer:

Ik vindt dat echt gaaf. alleen in de herfts lijkt me dat ook het mooist, maar ja dan zit ik dus met school.
mtberdaan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: ma 21 februari 2005, 19:23
Mijn mountainbike: Trek session 88, Ns bikes suburban, cube ltd2
Contacteer:

datrudutch schreef:ik wil wel een keer met je in Bergsehoek fietsen en mescheen later meer haha net een relatie ben je ook nog een dame?
nee sorry maar in bergsehoek lijkt me wel een keer leuk
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Nog een plaatje van een bepakte BOB (slechte kwaliteit, ik weet het) Meer? Klik op m'n ondertekst.

Afbeelding
Cubeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
Contacteer:

Die zit aardig vol!
Neem aan dat je langere tijd geen mogelijkheid tot het inslaan van eten ed. hebt gehad?

Mijn tas begint steeds lichter te worden met de aanschaf van steeds meer lichtgewicht spulletjes.
Voordeel dat dat automatisch gaat als je ook aan rugzaklopen doet naast fiestvakanties ed.

Afbeelding
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er moest idd. voor meerdere dagen eten mee. Vol is gelukkig niet per definitie zwaar, ook ik heb wat rugzaktochten achter de kiezen en ben een behoorlijke grammenjager. Hier had ik wel een volumineuze slaapzak bij me en in de rode zak zit alleen een tentje (handig: last in - first out) en een 18mm slaapmat (mijn idee van 'comfort') Het plastiek zakje is de afvalzak want ook dat moet allemaal mee tot aan de volgende vuilnisbak :-q

trouwens veel commentaar van Amerikanen gehad omdat ik mijn helm niet altijd(!) op had (ik droeg hem alleen op de 'technische' stukken...
mtberdaan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: ma 21 februari 2005, 19:23
Mijn mountainbike: Trek session 88, Ns bikes suburban, cube ltd2
Contacteer:

Het is daar toch verplicht om een helm te dragen op de fiets???
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

mtberdaan schreef:Het is daar toch verplicht om een helm te dragen op de fiets???
Wel? Je ziet iig genoeg motorrijders zonder helm. Mij persoonlijk mogen ze ATGATT overal verplicht stellen.
K2-man
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 21 september 2005, 15:30
Mijn mountainbike: Nicolai Helius CC / Nicolai AM / Morewood Izumi DH

hallo,
ik heb een vraagje aan de fullyrijders,
hoe werkt bob samen met een achtervering ?
kan dit geen kwaad voor de lagers en de demper. Reageert de fiets nog goed op schokken ondanks het extra gewicht wat eraan hangt?
En welke versie is het best om aan te schaffen de 26 inch of de 28 inch? Ik heb begrepen dat het enige verschil tussen de 2 het verbingsstuk tussen de fiets en de kar is.
sorry voor de vele vragen,
maar een bob lijkt me super :lol:
Cubeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
Contacteer:

Zelf gebruik ik hem uitsluitend met m'n Storck.
Deze heeft meerdere draaipunten met goed lagering, kan op die bike dus weinig kwaad.
Veren doet hij wel iets minder, maar als je het zwaartepunt van de kar ver richting het wieltje legt valt dat ook wel mee.
Op een fully met een enkel draaipunt zou ik hem niet gebruiken!
De kracht op het draaipunt zou dan erg groot worden (kracht x arm is dan erg groot) en de krachten op de demper zouden ook erg groot worden.
Op m'n Cube zou ik hem bijvoorbeeld absoluut niet gebruiken, ik zou dan eerder een goedkopere hardtail opbouwen/kopen.
Ik heb zelf een 28" versie voor m'n mountainbike, zo zou ik hem ook met bijvoorbeeld Mavic Speedcity wielen kunnen gebruiken.
Het verschil zit hem in de driehoek die om je wiel zit, die is bij de 28" versie ongeveer 25mm langer.
Er is ook een versie voor 26" die licht verstrekt ik met een extra dwarsstang aan beide kanten van het wiel.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

K2-man schreef:hallo,
ik heb een vraagje aan de fullyrijders,
hoe werkt bob samen met een achtervering ?
kan dit geen kwaad voor de lagers en de demper. Reageert de fiets nog goed op schokken ondanks het extra gewicht wat eraan hangt?
En welke versie is het best om aan te schaffen de 26 inch of de 28 inch? Ik heb begrepen dat het enige verschil tussen de 2 het verbingsstuk tussen de fiets en de kar is.
sorry voor de vele vragen,
maar een bob lijkt me super :lol:
Ik heb geen fully :wink: maar ik wel gebobt met mensen op een fully. Of dit goed gaat of niet hangt van de fiets en de lading van de BOB af. Ik reed achter iemand op een 10/12 oude AMP. Dan zie de fiets de ene kant op gaan en de BOB de andere. Deze jongen heeft na twee weken zijn lagers vervangen (project op zich om vervangende lagers voor een oude AMP te vinden). Daarna ging het beter, maar mijn HT voelde wel een stuk stabieler. Als er al sprake is van (enige) speling op de achterbrug zou ik het zeker niet doen, en ook niet op een fragiele race fully. Aan de andere kant is BOB mede ontworpen voor fully's (omdat daar ook al lastig dragers op gaan) en zou het gewoon moeten kunnen, wel de beertender thuislaten dan.

Het rijgedrag van je fiets veranderd sowieso met een BOB, in hoeverre het veergedrag veranderd zal per fully verschillen.

Toen ik BOB kocht was er maar een versie en die hang ik zonder problemen aan een 26 en een 28 inch wiel.
K2-man
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 21 september 2005, 15:30
Mijn mountainbike: Nicolai Helius CC / Nicolai AM / Morewood Izumi DH

okee, bedankt
dus best achter de hardtail hangen en niet achter de fully. Ik dacht inderdaad al dat dit niet zo goed zou zijn voor de lagering e.d. Maar ik heb gezien dat er ook een versie met een geveerd achterwieltje bestaat. Wat denken julie hiervan, is dat de meerprijs waard? Ik hoorde wel al van iemand dat het geveerde karrettje je de indruk geeft dat het karretje niet zo "trekt" tijdens het bergop rijden.
Cubeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
Contacteer:

De BOB met vering, de Ibex, zou ik zelf nooit kopen.
Hij is mij het bedrag wat hij duurder is niet waard, hij is fors zwaarder en bovendien schijnt de demper ruk te zijn.
De demper is niet gedempt en daardoor gaat het wieltje snel stuiteren.
In de test van Op Pad was de conclusie ook dat het geen goed toevoeging was en zeker de forse meerprijs niet waard was.
Als je die test wil hebben moet je maar even een PB-tje sturen met je emailadres.
Ik heb hem op pdf-formaat en kan hem dan wel even mailen.
Plaats reactie