Orbea Zenit (foto update)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Speedrider...

Er is genoeg te vinden over de fiets. Je moet de Lanza serie aanklikken, dan de Zenit.

ik weet niet of de direct link werkt:
http://www.orbea.com/ingles/interior.ph ... &modelo=31

22 inch voor 1.92.. Moet kunnen, maar ligt eraan hoe je verhoudingen zijn benen/bovenlichaam en wat je zelf prettig vind. Een 20 inch kan ook een optie zijn, overleg even met je LBS.

De geometrie is hetzelfde dan die van de Scape, het duurdere scandium frame. Je zit houding kan je aanpassen zoals jij wil, als je een meting laat doen kan je via het cyclefit systeem zelf kiezen of je wedstrijd/race houding wil of tour/sportief.

Ik ben van mening dat je op ieder frame de juiste houding kan vinden, vaak is het een kwestie van de lengte van je stuurpen en de hoek (in graden van deze) plus de lengte van de stuurbuis. Bevalt tot nu toe nog prima en met 1450 gram heb je een licht frame.
Zelf heb ik de Zeus onderdelen vervangen door Ritchey Pro en WCS. Het zadel is vervangen door een selle san marco Gus. Grips door WCS en de tubeless banden door Maxxis Ignitor`s non-tubeless.
De afmontage met de, dure, Ciclomaster 434 was wat mij betreft af en compleet.

Al met al heb ik toch nog wat gewicht bespaard door het vervangen van bovenstaande onderdelen. Geloof dat de ignitor`s 510 gram wegen en de scorpion`s 625, dus daar ga ik niets op vooruit, maar de Zeus onderdelen tov WCS/Pro en het lichtere zadel...Nu zit de fiets denk ik op 10,7 kg.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Bedankt voor de reactie Maniac, maar ik heb deze middag toch maar de Specialized Stumpjumper Comp besteld. Wel meteen een ander wielsetje bij genomen (mavic 717disc met Xt naven ). De Zenit is wel echt een puike bak voor dat geld. Heel mooi afgemonteerd. Maar mijn emotionele kant koos voor de Stumpjumper. Groeten
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ik heb nu de Zenit in real life gezien (nee, niet die van jou Maniac), is best wel een leuke fiets. Ik vind dat je een goede keus hebt gemaakt door stuur en zadelpen te vervangen. Het riser stuurtje dat er origineel op zit doet afbreuk aan het totaalbeeld van de fiets.

Ik vind alleen de rechte bovenbuis niet zo mooi, ik zie hem liever iets aflopend....... maar ja het blijft natuurlijk ook een B-merk :tong
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Van de bovenbuis kan ik wel inkomen. Vind daarentegen de vorm van de buizen wel erg mooi. Bij specialized, heb ook naar een stumjumper comp disc van 1920 euro gekeken, krijg je gewoon minder kwaliteit voor je geld.

Daar wilde ik dan een XT of Crossmax XL wielset in en dat waren al flinke extra kosten. Dan nog een upgrade naar WCS/Pro en je hebt er de stupide maat van 90 mm ipv 80/100.

Maar de bike bevalt tot nu toe prima. Rijdt lekker, moest er erg aan wennen. Wat me tegenvalt is de progressie die de FOX me geeft tov de Duke XC Air 80 mm. Ik vind de vork tot op heden de kostprijs van 750 euro bij losse koop niet waard, zeker niet als ik dat vergelijk tov de Duke XC Air die slechts 350 kost. Ok, die duke is wat zwaarder, maar ontzettend stijve vork, veert goed, reageert goed etc.
Vind dat de FOX sneller aanslaat ook bij kleine hobbeltjes en dat is niet altijd prettig. Hij reageert op ieder kuiltje of hobbeltje heb ik het idee.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

themaniac schreef:Van de bovenbuis kan ik wel inkomen. Vind daarentegen de vorm van de buizen wel erg mooi. Bij specialized, heb ook naar een stumjumper comp disc van 1920 euro gekeken, krijg je gewoon minder kwaliteit voor je geld.
Naast het feit dat je met 53 km/h door 2 meter sneeuw met tegenwind rijdt, ben je nu ook al een expert op het gebied van fietsframes?

Bovendien heb je ze zowieso niet allemaal op een rijtje, of je kunt je Fox gewoon niet afstellen.

:wink:
Laatst gewijzigd door Brum op ma 12 december 2005, 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.
remco d
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 3 april 2005, 20:31
Mijn mountainbike: kona

@ brum: volgens mij ging dat niet over het frame maar over de afmontage
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

themaniac schreef: Wat me tegenvalt is de progressie die de FOX me geeft tov de Duke XC Air 80 mm. Ik vind de vork tot op heden de kostprijs van 750 euro bij losse koop niet waard, zeker niet als ik dat vergelijk tov de Duke XC Air die slechts 350 kost. Ok, die duke is wat zwaarder, maar ontzettend stijve vork, veert goed, reageert goed etc.
Vind dat de FOX sneller aanslaat ook bij kleine hobbeltjes en dat is niet altijd prettig. Hij reageert op ieder kuiltje of hobbeltje heb ik het idee.
Wat?!? De Fox is alles was die Duke was en 100x meer. Als je hem minder snel aan wilt laten spreken (dus rammelen, je moet ergens je gevoel voor snelheid vandaan halen...) dan pomp je hem toch gewoon wat harder op?

Als je je Duke terug wil dan heb ik er nog wel eentje voor je, kost je maar 1 Foxje.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

@Brum: Ging over de totale afmontage van de stumpjumper, niet over het frame.

Voor alsnog ben ik absoluut nog niet overtuigd van de kwaliteit van de FOX in verhouding tot de meerwaarde (uitgedrukt in kostprijs) die de vork zou moeten hebben.
Ik zal eens een andere afstelling proberen. Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat hij niet goed is, maar merk te weinig verschil tov de duke. Welke overigens ook een hele goede vork is.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Grrrrr......

Vandaag de druk in het vorkje bekeken: 70 PSI!!!!
Hoe de fuck is dat mogelijk, had hem ongeveer 2 weken geleden op 150 PSI gepompt.
Vandaag idem, weer 150 PSI dr in gedaan. Kwam na 10 km thuis van een koude kermis, druk gecontroleerd: ongeveer 142-144 psi. Bij 2e keer meten 140 psi.

Dit terwijl ik mn duke een keer in de 3-4 maanden controleerde en zelden bij hoefde te pompen.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

themaniac schreef:Grrrrr......

Vandaag de druk in het vorkje bekeken: 70 PSI!!!!
Hoe de fuck is dat mogelijk, had hem ongeveer 2 weken geleden op 150 PSI gepompt.
Vandaag idem, weer 150 PSI dr in gedaan. Kwam na 10 km thuis van een koude kermis, druk gecontroleerd: ongeveer 142-144 psi. Bij 2e keer meten 140 psi.

Dit terwijl ik mn duke een keer in de 3-4 maanden controleerde en zelden bij hoefde te pompen.
Duhhh, elke keer als je de pomp aansluit vult de pomp zich met lucht uit de vork hence verlagen van de druk.

Maar zoooo dom ben je nou toch ook weer niet? (toch?)
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Nee snappik. Maar ik hou het wel in de gaten. Zou niet de eerste zijn die het probleem van lekke/langzaam leeglopen Foxjes heeft.
Ik las ergens een stuk van iemand en quote (was een Engelsman, dus maar vertaald):

"Voor de helft van de mensen werkt een Fox en is het de best denkbare vork. Voor de andere helft werkt de vork niet en geeft hij niet als problemen, zoals lekkages of matige prestaties".

Hoorde toen strax weer een verhaal over een RL die de geest gaf.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Voor float vorken heb ik het niet zo vaak gehoord dat ze lekken. Mogelijk heb je pech en heb je inderdaad een slechte te pakken. Op mtb-wales is er een rant gestart over kabouterploppende Fox luchtdempers. Er schijnen problemen te zijn met die dingen.

http://www.mtb-wales.com/modules.php?op ... &tid=12683

Specialized onderkent blijkbaar dat er een probleem is met de fox dempers, mogelijk zijn het vernieuwde seal ontwerpen die geen verbetering zijn. Weet niet of dat ook voor de nieuwe floatvorken opgaat. Of hebben ze kwaliteitscontrole issues nu haast iedere fietsenbouwer fox lijkt te monteren? De helft van je druk kwijt in 2 weken is wel erg beroerd. Heb je eigenlijk al een keer probleemloos met dit nieuwe fietsje gereden :~
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Haha....tja...probleemloos...

De eerste week ging wel ok, maar was toen vooral zoeken en wennen. Week erna ging de ketting aan gort. Toen kwam eindelijk de teller, nu nog de grips en bar-ends..., vervolgens de spaak en het vork gezeur.

Ach, het is iedere keer zo dat de meest aparte dingen gebeuren met een nieuwe fiets van me. Tegen de tijd dat ik hem inruil fiets ie pas perfect :lol: lullige is dat het altijd andere dingen zijn... Voor deze fiets nooit vork of spaakproblemen gehad. Met de XTC het frame en de voorderailleurs/chainsuck op XT. Met de terrago: de complete aandrijving, krom frame? en nog krommer frame dankzij giant
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Zal vanmiddag even de nieuwe foto`s uploaden met diverse upgrades:

-Selle San Marco Gus zadel
-WCS Bar-ends en WCS Grips
-CicloMaster 434 CM
-Bidonhouders;-)
-Maxxis Ignitors
-Fatsoenlijke losse standaard ipv dat klimrek... :tong


Volgende week komt er nog wat XTR bling bling op.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

themaniac schreef: Voor deze fiets nooit vork of spaakproblemen gehad. Met de XTC het frame en de voorderailleurs/chainsuck op XT. Met de terrago: de complete aandrijving, krom frame? en nog krommer frame dankzij giant
Sjah, shit happens. Kan gebeuren. Zelf 7jr niet lekgereden. Koop je een nieuwe bike is het al na 4km raak (en uiteraard niks bij me resulterend in teruglopen)

Schroef/sluiting van het ventiel zit wel goed aan- cq. dichtgedraaid?
Plaats reactie