New 2019 Surly Karate Monkey; is verkocht

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het is al weer begin 2013 dat ik mijn eerste Surly Karate Monkey heb opgebouwd, toen een 2011 model 29er in maat M met combi canti-lever en postmount discbrake mounts. De eerste in eerste instantie als woonwerk fiets, kort daarna  gevolgd door een tweede als starre mountainbike.
Heerlijke speelse fietsen, waarmee ik recent nog met plezier een rondje Dorst-Vrachelen  met 100mm Reba heb gereden of in starre dropbar uitvoering over de Veluwse bospaden van mtb-route Apeldoorn.

Gevolgd door een half dozijn andere mountainbikes is de enige andere die ik ook nog steeds met heel veel plezier rijd ook een Surly: de originele groene starre Krampus 29plusser.

Voor deze Krampus heb ik een tijdje geleden een Manitou Magnum   Pro voorvork gekocht in de aanbieding en er een paar rondjes mee gereden.........niks mis mee, maar uiteindelijk blijft voor mij de Krampus star toch de fijnste fiets.

Er stond dus een vrij goede plus vork in de hoek....en wat doe je dan? :~

Ik heb een paar keer boven de "buy" knop van een rood L Krampus frame gehangen, maar wat moet je met 2 29plus fietsen ?(waarvan ik de oude groene zeker niet kwijt wil) Gelukkig stond hij nergens op voorraad.

En toen kwam ik de nieuwe 2019 Karate Monkey tegen in een wel heel gaaf kleurtje..... 27.5 plus, maar ook ruime clearance als 29er. Maffe "gnot-boost" achtervork waardoor je er van oude QR tot 12mm boostnaven in kwijt kunt. Met starre vork geleverd, maar ook geschikt voor max 140mm verende voorvork. Dropper compatible en vol nokjes om er van alles op en aan te hangen.....typisch Surly dus en met maat L toch echt een heel ander frame als mijn oude 2011 modellen in maat M.........en op voorraad in maat L bij Hibike.........YOLO :winkie:

Ik heet niet voor niks "Monkey Rider" ..........dus gisteravond binnen en vanmiddag grotendeels in elkaar geknutseld.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn oude Blunt wielset er in met boost adapters voor, tijdelijk oude zadelpen; er is een dropper onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op ma 16 september 2019, 20:53, 5 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Auw aan mijn ogen 8)


Leuk stukkie, geinige bike!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lekker kleurtje!
Maar ga je deze nu ook 29 opbouwen?
27.5+ is logischer toch.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zit in elkaar, maar er moet nog wel wat worden afgesteld.
Specs:
Karate Monkey maat L
Cane Creek 40 headset
Manitou Magnum 29plus 100mm vork
Oude XT/Hope Blunt wielset
Oude Schwalbe Rock Razer 2.4 achter Nobbi Nic 2.6 voor
Sram Eagle 1x12 drivetrain met:
GX shifter, GX derrie en GX ketting
NX boost DUB crankset 32t
Sunrace 11-50 cassette
Oude Deore 615 remset met 200/180 Tektro schijven
Onderweg zwarte BrandX 125mm dropper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: vr 11 januari 2019, 20:57 Lekker kleurtje!
Maar ga je deze nu ook 29 opbouwen?
27.5+ is logischer toch.
29 / 29plus ( 2.6 past achter, 3.0 voor ) . Ik ben niet zo'n fan van 27.5 plus.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Lekker speels fietsje. Moet wel eventjes wennen aan de kleur😁
Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor de sunrace ipv nx?
Verder een prima fietsje ga je vast fijne kilometertjes op maken!
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Wat een heerlijk kleurtje!!

Daar ga je ongetwijfeld veel plezier van krijgen, kan haast niet anders met een Surly. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dikke bak, geweldige kleur :-q

Bijna net zo mooi als zwart :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mauke schreef: vr 11 januari 2019, 21:31 Lekker speels fietsje. Moet wel eventjes wennen aan de kleur😁
Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor de sunrace ipv nx?
Verder een prima fietsje ga je vast fijne kilometertjes op maken!
Ik vind de Sunrace iets mooier met rode spider en lockring, is 50gr lichter als Sram NX en 10€ goedkoper.
NB: ivm kwaliteit heb ik de iets duurdere GX schakelgroep genomen en de NX crankset ivm het (goedkope) sterke stalen kettingblad.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie bak

My kind of Monkey. :-q

Enjpy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

MonkeyRider schreef: vr 11 januari 2019, 22:00
mauke schreef: vr 11 januari 2019, 21:31 Lekker speels fietsje. Moet wel eventjes wennen aan de kleur😁
Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor de sunrace ipv nx?
Verder een prima fietsje ga je vast fijne kilometertjes op maken!
Ik vind de Sunrace iets mooier met rode spider en lockring, is 50gr lichter als Sram NX en 10€ goedkoper.
NB: ivm kwaliteit heb ik de iets duurdere GX schakelgroep genomen en de NX crankset ivm het (goedkope) sterke stalen kettingblad.
Ah ik ben helemaal mee!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooi ding Ralph!
Waar zitten de grote verschillen met de Ragley? Behalve dan de kleur, want dat is wel duidelijk :D
(En een vooruitgang imo).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De nieuwe KM is large vs medium Ragley en is vooral langer in ett (635 vs 605) en reach icm kortere chainstay (423 vs 440) Verder iets minder slack (69 ipv 68.5) en iets stijlere zithoek (73 ipv 71). Kortom net iets betere klimmer waarschijnlijk en minder otb neiging (?) Ik had met 60-70 mm stuurpen op de Ragley niet de beste klimpositie, dat werd pas beter va 90mm, maar dan werd stijl naar beneden beetje tricky (toch vrij kort front-center). Waarschijnlijk was ik destijds toch beter af geweest met een large Ragley, maar de nieuwe KM voelt na een kort testrondje op straat nu al speelser (ivm kortere chainstay denk ik).
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

De KM is volwassen geworden! Mooi ding en die kleur is ook niet gek, zeker voor een Surly.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag eerste serieuze ritje op de nieuwe KM

LDD blijft mooi gebied .....en vandaag doodstil.

Afbeelding


Intussen is de BrandX dropper binnen en gemonteerd, dus nu is de KM "af" in bedoelde staat.
En LDD was na paar dagen regen en dooi na nachtje vorst weer lekker in "natuurlijke" staat......dus alles onder de bagger "zoals het heurt" :winkie:
Het nieuwe is er intussen dus af en alles is lekker knarsend ingereden :tong Hij lijkt wel minder vies met dit kleurtje.


Afbeelding

Afbeelding

Lekker speels fietsje dus! Ik weet niet hoe Surly dat steeds weer flikt met een "pisbakken" stalen frame, maar ook deze rijdt weer comfortabel en als een speer. Van dat logge gevoel met deze Manitou Magnum vork in de Krampus is ineens niks meer over. Blijkbaar doen de kortere chainstay en nieuwe buizenset van deze KM hun werk goed.
NB: de starre old school Krampus rijdt heerlijk, maar is van origine niet voor vering ontworpen.

Ik vind alleen de vork nog wat hard, dus daar moet nog wat aan afgesteld worden.
Plaats reactie