BOTY 2018 > 2019
- Corke
- Pro Biker
- Berichten: 956
- Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
- Mijn mountainbike: SingleBe Onyx
Ook even gestemd.
Categorie A en C waren snel duidelijk voor me.
Nummer 1 van categorie B was ook meteen duidelijk, maar 2 en 3 was iets lastiger.
Jammer dat ik niet op mezelf mag stemmen. Althans, dat leek me niet zo netjes
Categorie A en C waren snel duidelijk voor me.
Nummer 1 van categorie B was ook meteen duidelijk, maar 2 en 3 was iets lastiger.
Jammer dat ik niet op mezelf mag stemmen. Althans, dat leek me niet zo netjes
Let op, nu volgt een mening!
Ik ben het met Dice eens: het gaat om de 'wow' factor.
Dat heb ik maar bij heel weinig standaard fietsen. Want die zijn per definitie standaard, niet heel speciaal dus. Af en toe leeft een fabrikant zich uit, maar zelfs dan is zo een model zelden uniek.
Speciaal en uniek dus. Dat betekent dat je zelf aan de slag moet in mijn ogen om iets te creëren dat in mijn ogen de titel waard is.
Ombouwen is de eerste optie. Hier en daar subtiel wat onderdelen wisselen kan een mooi effect opleveren. Dat kan met producten die een bepaalde reputatie hebben of met producten die een speciale uitstraling hebben. Van de eerste groep noem ik bijvoorbeeld een Race Face NEXT crank. Superlicht, superduur, maar ook supersaai omdat deze zich niet onderscheid vanaf 2 meter afstand ten opzichte van een eenvoudig Truvativ crankstel. Bij wijze van spreke dan. Het is gewoon een mooi gevormd crankstel en staat op iedere fiets goed, maar valt niet in eerste instantie op. In de tweede categorie vallen voor mij merken als Hope en Trickstuff. Handgemaakt en met veel kleurtjes. Zo zijn er nog veel merken op te noemen in dat segment. Voor mij belangrijk is wel dat het product ook nog eens top functioneert. Een goud gekleurde Tektro schijfrem valt daar in mijn ogen niet onder, bijvoorbeeld.
Maar om mij over de streep te trekken moet er toch wel serieus wat aan de fiets gedaan zijn. Helaas vallen er daardoor al heel wat af.
Opbouwen is nog een betere optie om te scoren. Nu kies je eerst de basis en daarna ieder onderdeel los om er een geheel van te maken. Dat kan op kosten gebaseerd zijn. Dan zit er een groot deel betaalbare standaardonderdelen op en kun je een fantastisch presterende fiets hebben voor maximale lol. Maar dat maakt het nog geen heel spannende fiets. Het kan op functionaliteit zijn, dan heb je zeker een fantastisch presterende fiets en dan begin ik al warm te lopen. Of het kan een showbike worden, waar vooral opvallende producten op zitten. Dat kan ook heel gave bikes opleveren. Maar ik kijk dan zelf toch even kritisch naar de functionaliteit. Een mix van bovenstaande spreekt mij zeer aan. Functionaliteit bovenal en dan kritisch zijn op de looks en het mag best goedkoop zijn als het onderdeel aan de beide andere voorwaarden voldoet.
Hier staan er een paar mooie voorbeelden tussen dit jaar. Goed bezig zeg ik dan!
En de overtreffende trap (afgezien van zelf bouwen...) is dan geheel aanpassen. Ook de basis, het frame, aanpassen. Om iets echt unieks te creëren. Dat kan door stickers (die ook op andere onderdelen terug mogen komen) of door spuiten. Nu heb ik in het verleden met enige regelmaat frames laten spuiten voor een eigen look en heb ik er zelf dit jaar ook 1 ingestuurd. Dat vergt nog een stukje uitdaging meer. En ik kan dat dan ook bij de anderen waarderen. Ook hier maar een bewuste keuze van onderdelen dit soort projecten af. Wederom speelt functionaliteit een grote rol, maar er moet zeker op het uiterlijk gelet worden. Ook in het verleden kon ik dit soort projecten al zeer waarderen. De Specialized van Zonoskar vind ik nog altijd een supergaaf gelukt project!
En ook dit jaar zijn er weer een paar beauty's gecreëerd. Voor mij steken er (in Categorie B) twee met kop en schouders bovenuit, waar de 'wow'-factor enorm is, waar vrijwel alles in mijn ogen klopt.
Ik heb dus al gestemd.
En zal deze week nog wat verdere mening geven over een aantal fietsen die het net niet gehaald hebben bij mij, maar die ik wel de moeite vind om even aan te halen
Ik ben het met Dice eens: het gaat om de 'wow' factor.
Dat heb ik maar bij heel weinig standaard fietsen. Want die zijn per definitie standaard, niet heel speciaal dus. Af en toe leeft een fabrikant zich uit, maar zelfs dan is zo een model zelden uniek.
Speciaal en uniek dus. Dat betekent dat je zelf aan de slag moet in mijn ogen om iets te creëren dat in mijn ogen de titel waard is.
Ombouwen is de eerste optie. Hier en daar subtiel wat onderdelen wisselen kan een mooi effect opleveren. Dat kan met producten die een bepaalde reputatie hebben of met producten die een speciale uitstraling hebben. Van de eerste groep noem ik bijvoorbeeld een Race Face NEXT crank. Superlicht, superduur, maar ook supersaai omdat deze zich niet onderscheid vanaf 2 meter afstand ten opzichte van een eenvoudig Truvativ crankstel. Bij wijze van spreke dan. Het is gewoon een mooi gevormd crankstel en staat op iedere fiets goed, maar valt niet in eerste instantie op. In de tweede categorie vallen voor mij merken als Hope en Trickstuff. Handgemaakt en met veel kleurtjes. Zo zijn er nog veel merken op te noemen in dat segment. Voor mij belangrijk is wel dat het product ook nog eens top functioneert. Een goud gekleurde Tektro schijfrem valt daar in mijn ogen niet onder, bijvoorbeeld.
Maar om mij over de streep te trekken moet er toch wel serieus wat aan de fiets gedaan zijn. Helaas vallen er daardoor al heel wat af.
Opbouwen is nog een betere optie om te scoren. Nu kies je eerst de basis en daarna ieder onderdeel los om er een geheel van te maken. Dat kan op kosten gebaseerd zijn. Dan zit er een groot deel betaalbare standaardonderdelen op en kun je een fantastisch presterende fiets hebben voor maximale lol. Maar dat maakt het nog geen heel spannende fiets. Het kan op functionaliteit zijn, dan heb je zeker een fantastisch presterende fiets en dan begin ik al warm te lopen. Of het kan een showbike worden, waar vooral opvallende producten op zitten. Dat kan ook heel gave bikes opleveren. Maar ik kijk dan zelf toch even kritisch naar de functionaliteit. Een mix van bovenstaande spreekt mij zeer aan. Functionaliteit bovenal en dan kritisch zijn op de looks en het mag best goedkoop zijn als het onderdeel aan de beide andere voorwaarden voldoet.
Hier staan er een paar mooie voorbeelden tussen dit jaar. Goed bezig zeg ik dan!
En de overtreffende trap (afgezien van zelf bouwen...) is dan geheel aanpassen. Ook de basis, het frame, aanpassen. Om iets echt unieks te creëren. Dat kan door stickers (die ook op andere onderdelen terug mogen komen) of door spuiten. Nu heb ik in het verleden met enige regelmaat frames laten spuiten voor een eigen look en heb ik er zelf dit jaar ook 1 ingestuurd. Dat vergt nog een stukje uitdaging meer. En ik kan dat dan ook bij de anderen waarderen. Ook hier maar een bewuste keuze van onderdelen dit soort projecten af. Wederom speelt functionaliteit een grote rol, maar er moet zeker op het uiterlijk gelet worden. Ook in het verleden kon ik dit soort projecten al zeer waarderen. De Specialized van Zonoskar vind ik nog altijd een supergaaf gelukt project!
En ook dit jaar zijn er weer een paar beauty's gecreëerd. Voor mij steken er (in Categorie B) twee met kop en schouders bovenuit, waar de 'wow'-factor enorm is, waar vrijwel alles in mijn ogen klopt.
Ik heb dus al gestemd.
En zal deze week nog wat verdere mening geven over een aantal fietsen die het net niet gehaald hebben bij mij, maar die ik wel de moeite vind om even aan te halen
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Tof om ook te lezen hoe mensen tot hun keuzes zijn gekomen. De 1 kijkt naar het plaatje ongeachte merk of exclusiviteit, de ander naar het verhaal of de effort en de volgende naar de onderdelen die zijn gebruikt. Lars zijn opmerking over functionaliteit snijdt wat dat aangaat wel hout. Bovenal moet een fiets te gebruiken zijn waarvoor ie bedoeld is. Namelijk knallen! Alleen dure of exclusieve onderdelen zegt mij persoonlijk niet zoveel als ze er alleen maar voor de show erop zitten.
“Old, not obsolete”
- Bokmaaa
- Extreme Biker
- Berichten: 762
- Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Ook gestemd. Goed verhaal Lars! Ik kijk heel anders. Vrijwel helemaal hoe mooi vind ik een fiets. Dat kan een helemaal standaard fiets zijn, alu frame met medium onderdelen. Als ik het totaalplaatje mooi vind scoort dat Met dat idee in het achterhoofd vond ik het supermoeilijk trouwens! Maar, het is gelukt. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag!
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
mijn stem is ook verzonden.
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Er mogen van mij ook best mooie onderdelen op zitten, maar het moet inderdaad ook functioneel zijn.
En een fiets mag van mij niet schreeuwerig zijn. Hoe minder decals hoe liever. Af en toe zie je een heel drukke voorvork en heel drukke velgen. Dat vind ik dus heel lelijk.
Het liefst een functionele ingetogen fiets dus met hier en daar een kleuraccentje.
Minder vaak voorkomend of tamelijk exclusief is ook een pré.
Wat ook meetelt is de moeite die de eigenaar doet om het betaalbaar te houden bij het opbouwen of upgraden. Een bak geld er tegen aan gooien vind ik minder spannend.
En de ventielen moeten goed zitten natuurlijk! Anders valt zo'n fiets voor mij meteen al af.
En een fiets mag van mij niet schreeuwerig zijn. Hoe minder decals hoe liever. Af en toe zie je een heel drukke voorvork en heel drukke velgen. Dat vind ik dus heel lelijk.
Het liefst een functionele ingetogen fiets dus met hier en daar een kleuraccentje.
Minder vaak voorkomend of tamelijk exclusief is ook een pré.
Wat ook meetelt is de moeite die de eigenaar doet om het betaalbaar te houden bij het opbouwen of upgraden. Een bak geld er tegen aan gooien vind ik minder spannend.
En de ventielen moeten goed zitten natuurlijk! Anders valt zo'n fiets voor mij meteen al af.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Done
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Kak!!! En bedankt hè. . Al had ik eerst het excuus dat ik de logo’s van de banden
Had uitgelijnd met de logo’s van de velgen. Alleen naderhand de logo’s van de velgen gehaald....
“Old, not obsolete”
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Gestemd, PB verzonden
Makkie dit jaar.
Makkie dit jaar.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7