Genesis Datum 30 (adventurebike)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Omdat er in de SYS-topics steeds meer andere fietsen opduiken ipv MTB's ga ik er ook maar 1 toevoegen.
Het is een Genesis Datum 30, volgens Genesis een "adventurebike" noem t gravelracer / all-road of hoe je het beestje ook wil noemen.

Het begon allemaal toen ik mijn Cotic Rocket Max eenmaal klaar had. Ik had er ook een LTHT met 140 mm veerweg naast en dan nog mijn starre SS.
Voor het buitenland was de Cotic fully met 160 mm veerweg eerste keus.
De LTHT had wat mij betreft voor NL weinig toegevoegde waarde, log en lomp en vond het niet fijn om daar wat ( duur ) km's mee te maken. Ook redelijk veel overlap met de Cotic.
De SS is voor (weg) km's ook wat minder geschikt.
Dus er moest een fiets uit om ruimte te maken voor een km-vreter in de vorm van een gravelracer.

Dan is er een legio aan keuzes voor handen, alleen merkte ik bij de keuze van een "gravelbike" dat vooraf duidelijk moet zijn wat je er mee wil gaan doen. Er zijn namelijk al erg veel modellen ( die overigens schitterend zijn ) die weer teveel MTB eigenschappen hebben. Mogelijkheid voor dikke banden, 650b, luie geo en 1 x 11. Eigenlijk dus veelal een MTB met dropbar-principe. Dat was dus net niet wat ik zocht want een MTB heb ik al. Een rasechte CX wilde ik ook niet.

Nadat ik voor mezelf dus duidelijk had dat voor mijn gebruik geen maximale bandenmaat van 2.2 noodzakelijk was, vielen er al een hele boel opties af. Daarna ook voor mezelf bepaald dat een 1x11 niet handig was voor de meeste ( slechte ) asfalt / gravel / grind / bospaden. Ook dat streepte weer een paar bikes van mijn lijstje.
Als staalliefhebber een paar GR op mijn shortlist eens serieus bekeken maar 12,5+ kilo voor een gravelracer vond ik ook wel erg zwaar, dus er konden er weer een paar vanaf.

Uiteindelijk voor een carbon Genesis Datum 30 gegaan, 2x11 Ultegra met hydraulische remmen, max bandenmaat van 42 / 45 mm. Inmiddels al enkele behoorlijke ritten gemaakt en tot op heden heb ik er nog geen minuut spijt van gehad, ik zie dit echt als een zinvolle uitbreiding op mijn fietsenstal. De LTHT gebruikte ik toch te weinig en de gravelbike is erg lekker om ook op asfalt km's te maken.

Omdat t een Sys is ook wat fotootjes;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee zeg, wat een herkenbaar verhaal :winkie: Grootste verschil is dat ik juist géén 2x11 wilde, maar toch de eenvoud die ik op mijn MTB ook gewend bent.

En om dat kleurtje kun je ook niet heen...!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Exact mijn redeneringen voor de keuze van mijn GR. :-q
Ik dacht even dat deze in te koop stond, en mijn hart maakte een sprongetje, want dan was ie verkocht. :-D
Deze Genesis stond ook op mijn shortlist, maar vond hem nieuw te duur, en heb als tussen oplossing een 2de hands Stevens gekocht.
Maar als ik zo één een keer 2de hands tegen kom, twijfel ik geen moment.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Jamis Diablo schreef: do 18 oktober 2018, 14:33 Exact mijn redeneringen voor de keuze van mijn GR. :-q
Ik dacht even dat deze in te koop stond, en mijn hart maakte een sprongetje, want dan was ie verkocht. :-D
Deze Genesis stond ook op mijn shortlist, maar vond hem nieuw te duur, en heb als tussen oplossing een 2de hands Stevens gekocht.
Maar als ik zo één een keer 2de hands tegen kom, twijfel ik geen moment.
haha ik dacht ook dat het een te koop topic was.
En het is altijd leuk om ook andere mooie fietsen te zien, ook al is het geen MTB.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Haha, bedankt, ik schrok al na jullie berichten, was bang dat ik t in de verkeerde topic geplaatst had.
Kleurtje ben ik erg blij mee, de afmontage is super ( eigenlijk over de top voor mijn gebruik ) het type onder deze de Datum 20 was afgemonteerd met Shimano 105, wat ook meer dan prima was voor mij, allen de kleur van dat frame was t niet voor mij, dus vandaar voor de Datum 30 gegaan. Wel nog zelf groen stuurlint geplaatst :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Da's vermoedelijk een vrij duur kleurtje geweest dus, maar je kreeg er wel Ultegra voor terug :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kijk nou joh, die gravelracers zijn vrijgelaten en hoeven niet langer onder beperking in hun separeercel te blijven praten over hun speeltjes :winkie:
Mooi apparaat Rilson :-q
Jullie enthousiasme werkt aanstekelijk moet ik zeggen...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

You get a new bike, and you get a new bike, and you, and you...!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Mooie fiets en het groen staat hem goed, dat het daardoor Ultegra moest zijn zal niemand over vallen :winkie:

Wel lekker dat je met 42-45mm niet hoeft te schrikken als het asfalt een keer ophoudt en de onverhard moet :-q
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

@Jan Willem, kwam eigenlijk door de kapitein dat ik ook een sys durfde te plaatsen.
@Oystein, nu nog met 33 mm bandjes en die gaan nog best lekker op gravelpaden.

Twijfel ook om echt de bospaden op te zoeken met deze fiets, daar heb ik immers veel geschiktere fietsen voor.
Straks als er dikke modder in het bos ligt en de paden door iedereen aan gort worden gereden, ga ik deze juist inzetten voor asfalt ritjes.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie