Als je Sonder bike zit, moet je toch wat...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Menigeen zal mijn klaagzang over mijn gescheurde Nukeproof-frame helder voor de geest staan. Aangezien ik zeker tot eind november / begin december moet wachten, moest er iets gebeuren. Eén frame is geen frame, zo blijkt. N+1 was nog nooit zo waar. En het vooruitzicht om op de Snowdon Ranger Path een rit te kunnen maken hielp, maar zelfs dat was niet genoeg.

Geld voor een fully is er niet. En sinds ik op de Heuvelrug woon, moet ik wennen aan het feit dat ik ook 's avonds niet meer zomaar de parcoursen op kan, jeweetwel, bos en nationaal park enzo. Dus, op zoek naar iets om langere afstanden qua training te kunnen doen, en iets onderhoudsarms voor de winteravonden over de gravelpaden.

De oplettende lezer zag mij al een beetje actiever worden in het gravelracertopic. En maandag stond er plots een grote doos in de woonkamer, waar dit uitkwam:

Afbeelding

En dat werd al gauw dit:

Afbeelding

Wat is het? Een Sonder Camino Al gravelracer van de Britse outdoorketen Alpkit. Zes weken geleden al besteld en nu dus binnen. Ik heb geen geluk met onderdelen of fietsen die snel uit Engeland moeten komen, dat blijkt. Maar uiteindelijk kon ik gisteren, na meer dan twee maanden na de scheur in de Scout, eindelijk weer eens een beetje trainen op een eigen fiets!

Afbeelding

Afbeelding

Ik was van plan om gewoon iets van 20km te gaan testrijden en dingetjes af te stellen en daar lekker de tijd voor te nemen, maar het werd dus ietsjes meer. Ik heb onderweg alleen m'n zadel wat hoger gezet, voor de rest voelde ik me er meteen op thuis! De zit is niet te diep, en de 37mm bandjes zijn best comfortabel. Ik heb er zelfs een stukje van de route van Leersum mee gereden, dikke fun, maar het wordt natuurlijk geen MTB. En dat hoeft ook niet, want daarvoor heb ik 'm niet. Maar wat een lol, echt met een grote grijns gereden en alle PR's die ik met de Scout op de gravelpaden had zijn natuurlijk verpulverd.

Specs? Eigenlijk niet heel boeiend maar voor minder dan €900,- kreeg ik dit:

Frame: aluminium, niks bijzonders, maar wel met een heleboel oogjes en mud-clearance. Geen Boost, gewoon QR.
Voorvork: carbon met oogjes en gescikt voor spatborden
Groepset: SRAM Apex 1, mechanisch
Remmen: Avid BB5, na de eerste rit prima ingeremd
Wielen: Love Mud Orbit (eigen merk Alpkit)
Banden: WTB Riddler 28", 37mm (helaas niet de TCS variant)
Zadelpen, zadel, stuur, stuurpen: allemaal Love Mud dittemedat.

Oh, als je 'm nu koopt betaal je al zo'n €200 meer. Dus vond ik het weer minder erg om te wachten :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6085
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Als je Sonder 'n bike zit .....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja dat zeg ik, zie titel :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wat een gaaf ding zeg! Heel mooie kleur ook. Bedrag is ook niks mis mee.
Hier in de regio stikt het van de schelpenpaadjes waar je ook na zonsondergang mag fietsen.
Zeer geschikte oplossing dus om de winterperiode mee te overbruggen, alles beter dan de donkere avonden op de Tacx doorbrengen :-q
Wel balen dat je zo lang op dat nieuwe frame moet wachten...

(prachtig kunstwerk op de achtergrond bij foto 2)
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Helemaal niet verkeerd. :-q

Hoe lang gaat dat in hemelsnaam nog duren bij NP? Daar wordt je toch niet heel vrolijk van...... :o
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jan Willem schreef: do 18 oktober 2018, 11:29 Wat een gaaf ding zeg! Heel mooie kleur ook. Bedrag is ook niks mis mee.
Hier in de regio stikt het van de schelpenpaadjes waar je ook na zonsondergang mag fietsen.
Zeer geschikte oplossing dus om de winterperiode mee te overbruggen, alles beter dan de donkere avonden op de Tacx doorbrengen :-q
Wel balen dat je zo lang op dat nieuwe frame moet wachten...

(prachtig kunstwerk op de achtergrond bij foto 2)
Kleur: Chili red! Heb ik overigens na bestellen gewijzigd. Er was volgens de site een XL betonkleur aanwezig, die meteen leverbaar was. Dus besteld. Krijg ik een reactie dat ze over een maandje gebouwd gaan worden. Lekker dan - maar dan de kleur maar wijzigen, want ik vind de Chili mooier. En ik heb geen spijt! Overigens een dikke plus voor de chat van Alpkit: die gaan rustig even naar zo'n bike kijken voor je als je met ze in de chat zit. En voor internationale klanten wisselen ze de remmen ook om, zodat je met rechts de achterrem bedient. Ik ben geen motorrijder, dus voor mij is dat wel zo prettig.

Ik werd echt stikchagrijnig van al dat wachten, mag je rustig weten. En nu staan de nieuwe modellen van Nukeproof ook online, dus dat wachten gaat met een maandje worden beloond. Dat wordt toevallig wèl betonkleur :tong . Fingers crossed.

Ik geef de complimenten door aan de kunstenaar!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bowiex schreef: do 18 oktober 2018, 11:32 Helemaal niet verkeerd. :-q

Hoe lang gaat dat in hemelsnaam nog duren bij NP? Daar wordt je toch niet heel vrolijk van...... :o
Nog één tot anderhalve maand, schat ik zo in. Deze bike verzacht de pijn en hopelijk heb ik weer wat conditie als ik weer op de MTB mag stappen. Een rondje Austerlitz schuw ik hiermee sowieso niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Geslaagde bike, ziet er strak uit :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat me meteen opviel, was dat er blijkbaar ook zo'n dwangneuroot werkt die het net zo belangrijk vind als ik, dat de logo's op wielen en velgen uitgelijnd zijn. Dan weet je dat je een goeie hebt :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Je bent geen echte dan... Aan de driveside zit het ventiel bij de "R", de non driveside bij de "B" :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef: do 18 oktober 2018, 11:52 Je bent geen echte dan... Aan de driveside zit het ventiel bij de "R", de non driveside bij de "B" :roll:
Er is inderdaad nog wat te verbeteren!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kleur doet me denken aan één van Herman's Snowdons, volgens mij die van Kermit.
Smal stuur, diepere zit en bochtenwerk met minder grip op onverhard; het lijkt me allemaal toch wel even wennen als je MTB gewend bent.
Mechanische schijfremmen, ik wist niet dat die nog bestaan. In elk geval geen gedoe met ontluchten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Leuke alleskunner zo een Sonder. En die deal is zeker een goede, de prijzen zijn inderdaad omhoog gegaan. Merkte het al aan de frame prijs van die Signal Ti
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jan Willem schreef: do 18 oktober 2018, 11:54 Kleur doet me denken aan één van Herman's Snowdons, volgens mij die van Kermit.
Smal stuur, diepere zit en bochtenwerk met minder grip op onverhard; het lijkt me allemaal toch wel even wennen als je MTB gewend bent.
Mechanische schijfremmen, ik wist niet dat die nog bestaan. In elk geval geen gedoe met ontluchten.
Je moet er ook niet op gaan zitten met het idee te gaan MTB-en. Maar als je ooit op de racer hebt gezeten, komt dat gevoel vrij snel weer terug. Op het parcours pas je je aan. Zeker die smalle bandjes zijn dan even wennen, je voorwiel wil wat meer gaan driften. Maar: bijzaak. Je zit overigens niet zo diep als op een volbloed racer, de drop in het stuur is ook niet groot.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Victor1977 schreef: do 18 oktober 2018, 11:55 Leuke alleskunner zo een Sonder. En die deal is zeker een goede, de prijzen zijn inderdaad omhoog gegaan. Merkte het al aan de frame prijs van die Signal Ti
Ja, toen ze weer in stock kwamen, begin oktober, was de prijs overal met zo'n 200-300 omhoog gegaan. Daar koop je wel wat koffie en appeltaart voor!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie