2018 Bird Zero AM Boost

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

De kogel is door de kerk.

Vandaag de bestelling gemaakt van een 2018 Bird Zero AM Boost. Frame is nog onderweg van de fabrikant naar Bird HQ in de UK. Daarna gaan ze opbouwen en wordt hij naar me verzonden. Normaal komt hij deze maand nog binnen.

Spec als volgt:

Zero AM Boost 2018
Frame: Zero AM Mk3 Frame, Extra Large Ano Black
Seatclamp: Bird Quick Release Seat Clamp, 34.9mm
Rear Axle: RockShox Maxle Ultimate (148x12)
Headset: Bird Headset - Black
Forks: RockShox Pike RC 150mm DebonAir, 27.5" Boost - Diffusion Black
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor
Drivetrain: SLX 11 Speed 11-46 Drivetrain
Shimano SLX M7000 11Spd GS Rear Mech
Shimano SLX M7000 Cassette, 11 speed 11-46
Shimano SLX M7000 11 Speed Trigger Shifter
SRAM PC-1110 NX Chain
Cranks: Raceface Aeffect 1x cranks with Raceface bottom bracket
Raceface Aeffect 1x cranks, direct mount CINCH 32T 170mm, steel chainring
Pedals: DMR Vault
Raceface Team XC Bottom Bracket
Wheels: DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" Wheelset - Shimano Freehub 148×12 110×15 (custom wielset op verlanglijst voor later, vandaar nu basisset gekocht)
Front Tyre: Maxxis Minion DHF 27.5 x 2.60 120TPI 3C MaxxTerra EXO TR
Rear Tyre: Maxxis Aggressor 27.5 x 2.5 WT EXO TR Dual Compound
Bars: RaceFace Atlas 35 bar, 35mm rise 800mm wide
Stem: RaceFace Turbine R 35 Stem - 50mm Black
Grips: Gusset S2 Grip Black
Seatpost: Raceface Aeffect 150mm Dropper Seatpost, 425mm
Saddle:Fabric Scoop Saddle, Radius Elite - Black top black base
Optional Extras: Spare Rear Mech Hanger

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door hitchhikerzguide op ma 3 februari 2020, 09:15, 6 keer totaal gewijzigd.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Cool, ben benieuwd!!!, sta op het punt een aeris frame te bestellen
Bird Aeris 9 blurple
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Gisteren is de Bike dan eindelijk aangekomen. Alles goed bekeken en begonnen met de assemblage (voorwiel, achterwiel, stuur, derailleur, pedalen, vorkje pompen). Zit mijn Maxle vooraan trouwens aan de juiste kant? De hendel? Eerste keer dat ik steekassen heb/gebruik. De rest was netjes voorgeassembleerd, dus het was niet zo'n grote klus. Banden waren op voorhand tubeless gemaakt. Het enige waar ik iets minder tevreden mee ben, en dat heb ik een beetje verkeerd bekeken misschien, is de dropper lengte, Seat post zit nog een cm boven zijn minimale insert lengte,dus in dat opzicht zou het technisch gezien geen probleem mogen zijn, maar gezien bewegingsvrijheid en esthetisch oogpunt kon ik misschien wel een langere dropper kunnen gebruiken. Nu dat terzijde, heel tevreden. Dit weekend voor de eerste keer los laten, tweaken, etc. Ben ook niet geheel zeker over de stuurpen/stuur assemblage. Ik heb geen momentsleutel. Ik heb het vast gezet maar niet overdreven vast. Ik zou moeten weten of het geen kwaad kan. Remschijven schuren lichtjes tegen de remblokken, maar dit kan ik normaal wel oplossen. Ik kom van een 2012 Cube Analog 26 inch van 650 EUR, waar ik me prima op vermaakt heb ondanks dat hij net wat te klein is, maar nu duz tijd voor wat anders.

Wat is nieuw voor me:
- luchtvork
- dropper
- steekassen
- 1x11
- breed stuur

Dus even kijken hoe da gaat werken. :lol:
Tips zijn altijd welkom.
Laatst gewijzigd door hitchhikerzguide op za 17 november 2018, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nette fiets hoor, en voor een XL oogt hij heel goed. Niet zo'n enorm drankhek wat sommige fietsen wel krijgen in de grootste maten.

De hendel van je steekas hoort of net voor de vorkpoot naar boven te wijzen, of net onder de vorkpoot naar achteren. Je wiel zal ook heus wel blijven zitten als hij een andere kant op wijst, maar dit oogt het strakst en de hendel kan nergens achter blijven hangen.
Dus hij lijkt goed te staan ;-)

Mocht je het toch niet vertrouwen met de dropperlengte, de OneUp is er met 170mm drop in een behoorlijke lengte en die is nog betaalbaar. Als je de RF (vrijwel) nieuw kunt verkopen kun je die switch waarschijnlijk zonder al teveel kosten maken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zo te zien heb je de dropper in de laagste stand staan. Is dit de zadel hoogte die je wilt of als de dropper op zijn hoogst staat?
Dat laatste lijkt mij wat vreemd want dan zou je zadel wel erg hoog staan t.o.v. het stuur.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

All black blijft het goed doen. Toffe bike! Sluit me wel aan bij Jamis m.b.t. je dropperpost.

Overigens een Vettel fan? Aangezien je de fiets Lucious Liz noemt (zoals Vettel destijds zijn Red Bull noemde).
“Old, not obsolete”
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

kermit schreef: di 6 november 2018, 09:40 Nette fiets hoor, en voor een XL oogt hij heel goed. Niet zo'n enorm drankhek wat sommige fietsen wel krijgen in de grootste maten.

De hendel van je steekas hoort of net voor de vorkpoot naar boven te wijzen, of net onder de vorkpoot naar achteren. Je wiel zal ook heus wel blijven zitten als hij een andere kant op wijst, maar dit oogt het strakst en de hendel kan nergens achter blijven hangen.
Dus hij lijkt goed te staan ;-)

Mocht je het toch niet vertrouwen met de dropperlengte, de OneUp is er met 170mm drop in een behoorlijke lengte en die is nog betaalbaar. Als je de RF (vrijwel) nieuw kunt verkopen kun je die switch waarschijnlijk zonder al teveel kosten maken.
Bedankt, wat ik bedoel met de steekas, de Maxle hendel zit aan de rechterkant van de vork, normaal is dit ok toch? En ik denk dat 170 mm dna ook niet voldoende zou zijn? Seat post kan nog 1 cm of 1.5 cm naar beneden, stond net wat te hoog.
Jamis Diablo schreef: di 6 november 2018, 09:44 Zo te zien heb je de dropper in de laagste stand staan. Is dit de zadel hoogte die je wilt of als de dropper op zijn hoogst staat?
Dat laatste lijkt mij wat vreemd want dan zou je zadel wel erg hoog staan t.o.v. het stuur.
Dropper staat op de laagste stand ja. Maar Seat post staat nog binnen de minimale insert. Ik ben 2m groot, dus vreemd of niet, het zal toch zo zijn...
Marco79 schreef: di 6 november 2018, 10:15 All black blijft het goed doen. Toffe bike! Sluit me wel aan bij Jamis m.b.t. je dropperpost.

Overigens een Vettel fan? Aangezien je de fiets Lucious Liz noemt (zoals Vettel destijds zijn Red Bull noemde).
Bedankt, en inderdaad, de dropper post. Ik weet het niet... Ik heb er ook geen ervaring mee. Dit is de eerste dropper die ik heb, voorheen nooit gehad. Zit wel nog binnen de minimale insert lengte kan hem nog een klein stukje naar beneden halen...
Luscious Liz vond ik inderdaad een gepaste naam, omdat ik inderdaad ook F1 fan ben en de naam van mijn partner komt ergens in de buurt. :lol:
Laatst gewijzigd door hitchhikerzguide op di 6 november 2018, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Mooie Bird. :-q
Lekker gemeen zo helemaal mat zwart. :evil:

Die Maxle kan er maar op 1 manier in dus dat kun je niet fout gedaan hebben.
Ik heb een Yari in me LTHT en daar zit ie ook rechts.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: di 6 november 2018, 10:39
Jamis Diablo schreef: di 6 november 2018, 09:44 Zo te zien heb je de dropper in de laagste stand staan. Is dit de zadel hoogte die je wilt of als de dropper op zijn hoogst staat?
Dat laatste lijkt mij wat vreemd want dan zou je zadel wel erg hoog staan t.o.v. het stuur.
Dropper staat op de laagste stand ja. Maar Seat post staat nog bi nen de minimale insert. Ik ben 2m groot, dus vreemd of niet, het zal toch zo zijn...
Mijn vraag is eigenlijk of de dropper in de uitgeveerde stand stond toen je hem hebt vast gezet op jouw lengte.
Het lijkt nu of hij al vrij hoog staat in de ingeveerde stand en te hoog uit zal komen als hij uitgeveerd is.
Misschien een overbodige vraag maar aangezien je aangeeft dat een dropper nieuw voor je is, even goed om te checken.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooie bike! Dropper steekt inderdaad wel erg ver uit, zit je ook aan de max lengte voor dit frame ofzo?
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Dropper is ingeveerd, maar de pen moet nog 1 a 2 cm naar beneden denk ik. Ik zit nog boven d minimale insteeklengte. Ik moet nog mijn zitpositie zoeken. Ik ben 2m, dus alles zit op zijn max ja...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor wat betreft de minimale insteekdiepte bij een zadelpen heb je eigenlijk twee criteria waar je op moet letten. Uiteraard het streepje op de pen, maar dat zegt alleen iets over de minimale insert voor de pen zelf.
Wat je frame betreft moet de pen tot onder de onderste lasnaad van de bovenbuis aan de zitbuis komen, dat is wel belangrijk om de kans op scheuren minimaal te houden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

kermit schreef: di 6 november 2018, 12:23 Voor wat betreft de minimale insteekdiepte bij een zadelpen heb je eigenlijk twee criteria waar je op moet letten. Uiteraard het streepje op de pen, maar dat zegt alleen iets over de minimale insert voor de pen zelf.
Wat je frame betreft moet de pen tot onder de onderste lasnaad van de bovenbuis aan de zitbuis komen, dat is wel belangrijk om de kans op scheuren minimaal te houden.
Kan je even op de foto aanduiden tot waar? Dan meet ik het straks na.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tot de rode streep zeg maar, iig tot onder die onderste lasnaad.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Volgens mij is dit wel in orde dan, als ik het me correct herinner van gisterenavond, straks even nameten. Bedankt voor je advies.
Plaats reactie