Voodoo Dambala; dropbar mountainbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beetje ot, maar met kabelremmen opletten: er zijn twee "standaards" qua kabeltrek. Enerzijds voor v-brakes en mechanische mtb-schijfremmen, en anderzijds voor cantilevers/raceremmen en mechanische race-schijfremmen. Er bestaan ook adaptertjes (katrolletje) om het een met het ander te kunnen combineren.
Je ziet dat bijvoorbeeld de Avid BB7 schijfremmen in een race- en mtb-versie bestaan, het verschil zit 'm in de benodigde kabeltrek.
Er bestaan ook race remgrepen met de kabeltrek voor een v-brake, maar voor zover ik weet niet als gecombineerde rem/schakelhendel ("brifter").

Mechanische schijfremmen voldoen, maar hydraulisch is wel beter (krachtiger en beter doseerbaar). De vraag of je ze nodig hebt en er het extra geld voor uit wilt geven kun je alleen zelf beantwoorden ;-)

Verder kan het spannend worden bij de schakelcomponenten, niet alles is zomaar te combineren. Vooral als je mtb en raceshifters en derailleurs wilt mixen vooraf checken of dat mogelijk is. Dit is een site waarop e.e.a. goed uitgelegd wordt:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Soms willen mensen een erg grote cassette en dan ontkom je niet altijd aan een mtb derailleur.

Nog een aandachtspuntje is de andere geometrie van mtb's en dropbar-bikes, een mtb heeft een duidelijk langere bovenbuis. Om een beetje redelijk te zitten ontkom je dus vaak niet aan een korte(re) stuurpen. Dat combineer je ook nog met een smaller stuur wat erg nerveus kan worden (een klassiek racestuur is er vaak niet breder dan 44cm, met de "beachracer" sturen kun je wat breder).
Op straat zal het geen punt zijn, een racefiets is van zichzelf ook een heel stuk nerveuzer dan een mtb. Maar in het terrein wel iets om rekening mee te houden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik gebruik de TRP Spyre en deze op een andere bike waarbij de hydraulische toch meer remkracht geeft. Meer remkracht is toch wel handig als je echt het veld in gaat en ook stijle afdalingen wil rijden. Deze zijn gewoon met een normale mechanische remhandel te bedienen. Soort hybride oplossing
Afbeelding
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ver-zwart/
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Het is ondertussen al weer twee weken geleden, maar een eerste testritje zit er op en is uitstekend bevallen. Ik ben maar een uurtje weg geweest dus echt heel veel kan ik er nog niet over zeggen. Maar ten opzichte van de Rove (die hij dus gaat vervangen) is de Dambala in ieder geval duidelijk comfortabeler (joh! :o ) en speelser. Het comfort komt niet alleen uit het volume van de banden, maar ook de zithouding is relaxter en dat past me wel. Het speelse uit zich bijvoorbeeld in het veel makkelijker kunnen liften van het voorwiel. Van zenuwachtig stuurgedrag vanwege de steile balhoofdhoek heb ik niks gemerkt. Hij stuurt gewoon lekker vlot maar blijft mooi koersvast.

Uiteraard ook weer wat plaatjes. Sorry Kermit, weer met dezelfde oude smartphone, maar in ieder geval is de achtergrond nu wel wat serieuzer. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Doet me enorm denken aan mijn oude Salsa Fargo. Hij had zelfs dezelfde kleur, geslaagd project!

Ik rij ook wel singlestracks met mijn dropbar bike maar ik moet wel zeggen dat een mtb stuur wel meer controle en zekerheid geeft als het ruig en/of technisch word. Maar in Nederland heel goed en fijn te doen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Ruim anderhalf jaar verder…

Ik heb je reactie destijds gemist maverick76: thanks! Een mtb stuur geeft uiteraard meer controle in technisch terrein, maar daar kom ik met deze fiets niet veel.

De Voodoo wordt voornamelijk gebruikt voor de ritjes vanuit huis. Deze fiets maakt de combinatie van veldwegen, gravel-, boeren- en bospaden hier in de omgeving net wat interessanter. Omdat mijn vrije tijd tegenwoordig redelijk schaars is, is dit de fiets die de meeste meters maakt. Voor een ritje Nijmegen of UHR zit ik minimaal 20 minuten in de auto (enkele reis), dus pak ik liever snel de Voodoo als ik er even een uurtje tussenuit kan. En dat is ook absoluut geen straf, ik kan die tochtjes steeds meer waarderen en je ontdekt af en toe nog eens paden waarvan je nooit hebt geweten dat ze er lagen!

Afbeelding


Jamis Diablo schreef: vr 21 september 2018, 14:53 Cool man! De drop valt redelijk mee, al denk ik dat je wel erg diep zit als je in de drops rijdt.
De vork lijkt aan de korte kant aan de lage bb en steile balhoofd hoek te zien.
Denk dat een wat bredere (en dus hogere) voorband de geo wel ten goede komt.
Wegens spaakbreuk in mijn voorwiel ben ik hier een tijd geleden noodgedwongen even mee aan het “experimenteren” geweest. Ik heb dat maar gelijk groots aangepakt (letterlijk dan, want eigenlijk gewoon de makkelijkste weg gekozen) en tijdelijk het voorwiel van de Krampus (Knard 29x3.0 op Rabbit Hole) geleend. Grote verschillen in stuurgedrag zijn me niet opgevallen, hooguit stuurde het een fractie gemoedelijker. Wel werd het grootste nadeel van deze geo nu uitvergroot: forse toe overlap! Zeker leuk om even geprobeerd te hebben, maar geen blijvertje dus.

Afbeelding

JSM schreef: wo 26 september 2018, 21:12Je zou een stuurpen met iets meer rise (en evt. wat korter) kunnen proberen, zelfs met jouw lengte lijkt me dat een verbetering te geven —> stuur komt wat omhoog en dichterbij waardoor je de drops van de bar wat schuiner kunt zetten (pakt onder in de bocht lekkerder vast met korte bochtjes sturen imo).
Een korte pen met meer rise is inderdaad een prettige verbetering geweest. Hoewel ik nog steeds grotendeels op de hoods steun, rij ik nu regelmatig met de handen onder in de bocht. Vooral de zithouding is er op vooruit gegaan.

Verder had ik via het forum nog een Middleburn crankset en een setje andere banden gekocht. Afgelopen week heb ik nog vers stuurlint en nieuwe hoods gemonteerd:

Afbeelding


En nog wat extra kiekjes van het afgelopen anderhalf jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Anderhalf jaar later is hij nog steeds vet! Zelf vind de drops fijn met klimmen, lekker breed en laag voor meer grip en controle.

Deze blijft toch creativiteit prikkelen. Maar eerst maar weer op financiële krachten komen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Haha, ja dat is idd wel direct groot aanpakken met 3.0
Mooi dat ie goed bevalt!.
Precies, dat direct leuke paadjes kunnen rijden vlak bij huis is het grootste pluspunt van een gravelbike.
Al heb ik geen klagen, zit binnen 10 min op de Nijmegen routes.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hij ziet er fraai uit zo, mooie build, ik ga bijna de mijne missen 👍🏻
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die fat-front look vind ik echt niks, dus heel goed dat dat geen blijvertje was ;-)
Leuk dat zo'n "zijproject" uiteindelijk de meest gebruikte fiets wordt, zij het door omstandigheden ingegeven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Die locatie lijkt overigens wel veel “potentie” te hebben. Waar is dat (precies)?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ondanks dat ik niet zo van de kromme sturen ben vind ik deze dan wel weer geslaagd. Vind vooral zadel en stuurlint erg mooi staan bij je groene frame. Denk voor de nieuwe routes rondom Nijmegen dat deze je niet veel plezier gaat brengen, maar gelukkig heb je daar nog wat anders voor :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

maverick76 schreef: vr 17 april 2020, 11:52 Die locatie lijkt overigens wel veel “potentie” te hebben. Waar is dat (precies)?
Dat is ook precies wat ik me afvraag. :lol: Ik herken er in ieder geval niet de lokale uiterwaarden in.
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Dank heren!
Merijn. schreef: vr 17 april 2020, 19:48
maverick76 schreef: vr 17 april 2020, 11:52 Die locatie lijkt overigens wel veel “potentie” te hebben. Waar is dat (precies)?
Dat is ook precies wat ik me afvraag. :lol: Ik herken er in ieder geval niet de lokale uiterwaarden in.
De meeste foto's zijn gemaakt in het bos/stuifduingebied bij Bergharen. Het is er net groot genoeg om je er een half uurtje prima te vermaken, maar in die tijd heb je de leukste stukken dan al wel drie keer gereden.

Haak gerust een keertje aan Merijn, als je het daar nog niet kent.
(En bedankt voor de reminder :wink: : ik moet maar weer eens een stukje uiterwaarden aan mijn rondje toevoegen, ze zijn daar nu volgens mij klaar met werkzaamheden)
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

lopezmobile schreef: vr 17 april 2020, 22:40 Haak gerust een keertje aan Merijn, als je het daar nog niet kent.
Was mij inderdaad onbekend. Goed plan! :-q
Plaats reactie