2019 Sworks Stumpjumper 29" ST

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik zal hem hier ook even voorstellen, mijn nieuwste aanwinst.
Beetje vreemd dat hij halverwege 18 al als 2019 verkocht wordt maar blijkbaar moet dat zo...

Vlak voor ik naar Livigno ging begin Juli, kreeg ik de mogelijkheid een Sworks Stumpjumper te bemachtigen. Er stond er nog 1 in de maat XL in 's Heerenberg. Eigenlijk had ik me voorgenomen nooit meer een Specialized te nemen, maar toch gezwicht door de louter positieve eerste reviews.

Ik heb kort getwijfeld een normale travel 140mm of Short travel 120mm, omdat ik ook al een Sworks Enduro 165mm heb staan heb ik de ST genomen. 120mm veerweg achter 130mm veerweg voor it is!

Zonder proef gereden te hebben, puur op basis van de geometrie, en de reviews wist ik dat hij moest bevallen. Een weloverwogen gok. Aan de achterzijde nagenoeg identiek aan de Enduro, voorzijde de TT een cm langer, balhoofdhoek niet te steil, knappe sets Rovals af fabriek en een prima afmontage. Toch bij aflevering direct een set Hope Tech3E4 erop, een setje Syntace Ti-numbernine pedalen, flite zadeltje, ceramicspeed BB (nano coated) en het frame in de Invisiframe. Inmiddels blauwe stelschroeven aan de hendels van de Hopes evenals blauwe borecaps. Trickstuff remblokken gehad, remkracht fenomenaal maar mega sponzig, terug naar de standaard Hope blokken (organisch) en alles weer in orde. Ook een 800m breed stuur met bijbehorende stuurpen (Raceface R) en een setje Grippler 33mm grip voor mijn kolenschoppen. Er staat inmiddels 1000km op de klok waarvan 400 in de Alpen en Dolemieten. Wat een machine. Ik werk in Hamburg doordeweeks en heb daar een 39km 768hm rondje singeltracks liggen, best heftig. Dat rondje reed ik met de Enduro in 1u52min. Met de Stumpjumper 1u40min. Lang verhaal kort. De cliche's zijn waar. Licht. Stijf. Super klimmer. XC rammen als je wilt. De slechts 120mm achter voelt als de 160mm van mijn Enduro in extreme situaties. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet maar het is wel zo.
Foto's (niet alle mods staan er al op laatste zijn er een week geleden op gegaan)

Afbeelding

Afbeelding

Mbt de remblokken, de trickstuff blokken voor Hope zijn erg klein, veel kleiner dan de hope blokken. De onderste 4 a 5mm van de schijf wordt helemaal niet beremd. Ik vermoed dat het daar mee heeft te maken, op mijn Enduro zitten V4's met trickstuff blokken. Die blokken hebben wel dezelfde afmetingen als de V4 blokken van Hope en geen centje pijn. Experiment om een set V4 blokken van trickstuff even op maat te vijlen zodat ze in de E4 caliper passen staat op de planning. Daarover later meer. Naar mijn mening komt de betere remwerking van een trickstuff rem tov een Hope rem namelijk voor 80% zo niet 90% uit de compound van hun blokken. Hope met trickstuff blokken remt echt afgrijselijk hard, goed en ontspannen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Da's weer een hele dikke!
Waarom wilde je geen S. meer?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strak bakkie! Binnenkort weer samen uitlaten!


E4-V4 is onderling gewoon uitwisselbaar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat weegt ie nou als ik vragen mag?
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Mooie bike!
Ook wel benieuwd naar de reden waarom je geen specialized meer wilde
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Nice!
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef:Strak bakkie! Binnenkort weer samen uitlaten!


E4-V4 is onderling gewoon uitwisselbaar!
Ja Lars, graag samen broapen!

E4-V4 is niet 100% uitwisselbaar, de blokken van de V4 zijn ca 2mm "langer" en behoorlijk hoger, alhoewel dat waarschijnlijk dan weer minder een probleem is.
je kunt wel met een E4 schijf in een V4 caliper alhoewel de experts zeggen van niet omdat de V4 schijf marginaal dikker is. Een V4 vented schijf past niet in een E4 caliper.

Gewicht, ik heb verschillende wielsets, maar afhankelijk van welke wielset erin zit tussen de 11,8kg en de 12,8kg ongeveer.

Mbt tot waarom geen Specialized, lang verhaal kort, Specialized is een kut bedrijf als je wat meer wilt dan je zuurverdiende centen overmaken en een doos in je auto schuiven. Heb wel wat akkefietjes gehad mbt de Ohlins vork (blijkt nu een recall op te zitten), met de test of the best dagen op Schoorl waar ze hadden toegezegd te doneren (niet gedaan natuurlijk) en onjuiste voorraad info en/of niet even een frameset uit de UK willen halen en dreigen dat er geen garantie op zit als ik hem zelf ophaal. Dat soort grappen houd ik niet van. En dan hebben we het nog geeneens over hoe ze hun dealers behandelen. Grote hulde voor Bikesportive die de concept store contracten in hun reet stak, Santa Cruz aan de muur hing en voila.
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

Wat een dikke bak zeg! Veel plezier ermee!
Stumpy

Epic! mijn oude ros
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wat een pracht bike :-q
Knap dat je toch weer een Specialized aanschaft na die typische Specialized ervaringen.
Louter gaan voor de goeie 'papieren' van de fiets, niet nadenken over die zielige lieden van S.
Dat is iets wat ik dus niet kan, gelukkig is er maar één merk wat bij mij beslist nooit meer in de schuur komt te staan.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik heb ook ooit gezworen nooit meer een BMW ///M te kopen, na een Audi avontuurtje van een jaar of twee staat er toch weer een ///M. Naar volle tevredenheid ook nog ;-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ironhorse Erik schreef:... Heb wel wat akkefietjes gehad mbt de Ohlins vork (blijkt nu een recall op te zitten), ...
Nog erger, ze geven het nu ook toe:
https://www.pinkbike.com/news/first-rid ... shock.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ja Lars ik krijg natuurlijk nog steeds alle mailings binnen van Ohlins......

Wat een ongekend professionele zeg, de wijze waarop ze communiceren, ongekende kneuzen.
Ik had die topcap ook los. Heb hem weer vast gedraaid met moment sleutel en passende dop.
Nooit meer los gekomen.
Inmiddels zit er ook een flinke recall op het binnenwerk, daar kan Rene (ook hier) fijn van genieten, die heeft nu mijn Ohlins met 0km draaiuren die nog beter is dan toen ik hem uit de doos haalde. En geloof me. Dan is hij echt serieus goed.
:winkie:

Ik zie dat ze hem nu dus nog beter proberen te maken.
Dat mag ook wel.
Ik reed dit jaar behoorlijk harder Motolino omlaag (Livigno) op een DVO setup dan destijds op de Ohlins.
Dacht dat dat meer eraan lag omdat ik me eens goed had ingelezen in het afstellen, maar kan dus ook aan andere zaken gelegen hebben :winkie:
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Inmiddels nog een trip om de zon, en weer wat verder met tweaken:

Wheeltec Xlite velgen 30mm intern om Chris King naven
Bikeyoke dropper
Chrisking Dropset
Trickstuff Remmen
Stickertuning

Overview:
Afbeelding

Clean cockpit
Afbeelding

Achter rem
Afbeelding

Remhendels
Afbeelding

Mbt Tr!ckstuff, voelen, kijken en remmen briljant gewoon. Degraderen Hope tot rommel (wat het niet persé is........)

Besteld : XX1 EAGLE AXS upgrade kit (derr + shifter + batterij + oplader)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Stickertuning :-q
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De trickstuff remkracht zul je wel hard nodig hebben icm racing Ralphs :-)

Waardoor vind je ze beter dan hopes ( of bv Shimano saints welke ik dan weer prefereer boven hope)
Plaats reactie